Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
..... natuurlijk begrijp ik de arbeider wel ,maar ik accepteer het niet.
Als je iedere dag moet overleven als ondernemer ,is het ongelooflijk dat er mensen zijn die maandelijks gewoon hun geld krijgen en in deze tijden ook nog gaan staken om meer geld.
Natuurlijk begrijp ik die topbestuurder van woningbedrijf Vesta wel, maar ik accepteer dat niet.
Als je iedere dag in een verkrotte huurwoning van Vestia moet wonen, is het ongelofelijk dat zo iemand miljoenen meekrijgt terwijl hij een goed lopend bedrijf naar de kloten heeft geholpen en zelf riant woont in een bungalow op Bonaire.

En over Rijkman Groenink maar te zwijgen. Bijna een hele bank naar de kloten geholpen. Geen IKEA-bank dus.

En, heer Curious, neem van mij aan dat dit geen linkse stemmers zijn.

Hierboven heb ik een opmerking gemaakt over het "op slot gooien"van deze discussie. Niet om de discussie te smoren, maar ik zit net als Kuurgast met de vraag; wat heeft dit met Tsjechie te maken.
 
Mogelijk heeft Nederland en Amerika geen mompolie wat betreft 'toppers' die 'slechte keuzes maken' maar er zelf niet, naar normale maatstaven, zelf echt onder lijden?
Als er nog geen voorbeelden in het nieuws uit CZ zijn dan zullen zij toch wel komen vrees ik.
Wie het weet mag het zeggen!
 
In een ander topic lang geleden heb ik al eens verteld over bestuurders die met harde hand grond opkochten omdat ze wisten dat er een snelwegverbreding in de planning zat ,Dit waren Tsjechische bestuurders .
Denk dat er in heel Europa wel zakkenvullers zullen zijn .:kwaad: De gelegenheid maakt de dief:stout: want in feite is het een vorm van diefstal van je medemens
 
Nou nou, er komt hier heel wat los op het forum. Laten we vooropstellen dat een ieder het recht heeft op een mening en dat dat recht gerespecteerd wordt, wat je er verder ook van vind. Een heel goede vriend van mij, werkelijk een supergozer, is ook een hardwerkende ondernemer. In deze tijd heeft hij ook moeite om zijn toko draaiende te houden en draaft hij ook wel eens door dat hij zich krom kan betalen aan belasting voor mensen die niet willen werken.
Kijk, dat soort kreten. De nuance is dan een beetje zoek, dat is best wel begrijpelijk. Als je hem echter vraagt je een handje ergens mee te helpen, staat hij direct voor je klaar en hij is dus best wel sociaal bewogen.

Macht corrumpeert, machthebbers die niet integer zijn gaan vaak gewoon te ver. Of dat nu een voormalige bondspresident is, of de bestuurder van een groot bedrijf i.c. een bank. Wij als "kleinburger" zien dat vaak best wel. We zeggen er wat van en slaan met de vuist op tafel in het cafe. De machthebbers trekken zich hier weinig van aan, juist omdat zij de macht hebben zal er weinig veranderen. Crisessen worden niet veroorzaakt door Jan met de Pet. Ze worden veroorzaakt door machthebbers en bestuurders die spelen met o.a. het spaargeld van de kleine man, zelf ontlopen ze de dans, kijk maar om je heen, en de kleine man, de kleine ondernemer en ook de middenklasse ondernemer is de pineut, want hij of zij heeft niet de mogelijkheid om zijn toko te verplaatsen naar een lage lonen land, of flitskapitaal de wereld rond te sturen om overal maar voordeeltjes te behalen.
 
Natuurlijk begrijp ik die topbestuurder van woningbedrijf Vesta wel, maar ik accepteer dat niet.
Als je iedere dag in een verkrotte huurwoning van Vestia moet wonen, is het ongelofelijk dat zo iemand miljoenen meekrijgt terwijl hij een goed lopend bedrijf naar de kloten heeft geholpen en zelf riant woont in een bungalow op Bonaire.

Hierboven heb ik een opmerking gemaakt over het "op slot gooien"van deze discussie. Niet om de discussie te smoren, maar ik zit net als Kuurgast met de vraag; wat heeft dit met Tsjechie te maken.

is vesta van de staat ,is het diefstal .
is vesta een vrije onderneming kun je er niets van zeggen.

vroeger wist ik ook alles beter ,totdat iemand zei, als je het beter weet begin dan je eigen firma.
en dat is 1000 x moeilijker blijkt nu.

opslot gooien is altijd leuk als je net je zegje hebt gedaan.......
 

Tabe

† In Memoriam
Vestia is een bedrijf met commissarissen, maar wel een nutsbedrijf. Een grote woon corporatie. Nu het bedrijf door toedoen van deze meneer in financiële moeilijkheden is gekomen moeten / gaan de huurders 9 procent meer huur betalen is het plan. Het is dus geen "vrije" onderneming. En trouwens, al was het een vrije onderneming, dan is het nog schandelijk dat die man zich heeft verrijkt over de rug van de huurders. Datzelfde geld voor alle (semi-)nutsbedrijven of geprivatiseerde bedrijven waar directie en commissarissen grote bonussen innen zonder noemenswaardige tegenprestatie. Een baas die geen oog heeft voor zijn personeel is geen goede baas. En helaas zie je dergelijke bazen steeds meer tevoorschijn komen om dat men kennelijk denkt het recht aan zijn zijde te hebben. Vaste contracten worden niet meer gegeven. Sodemieter ze maar op straat na een jaar. Voor hem/haar vele anderen. Kom je door welke oorzaak dan ook in de bijstand dan kun je eventueel aan het werk in de rozenknipperij of kippenslachterij, waar je na een jaar er weer uitgeknikkerd wordt.

Dat er in dit land bezuinigd moet worden staat buiten kijf. Maar, let op, de rekeningen worden betaald door de arme sodenmieter en niet door hen die de schaapjes op het droge hebben. De Zalmen en Rijkmannen. De sociale zekerheid en de gezondheidszorg gaan naar Amerikaanse toestanden, ieder voor zich en God voor ons allen.

En wat betreft 'het op slot' gooien heb ik mijn uitleg gegeven. Vind nog steeds dat deze discussie niet in dit Tsjechieforum gevoerd moet worden. Dáár zijn andere fora voor.

Overigens kun jij best agressief overkomen op dit forum. Goed voor een discussie op dit forum, maar ik zou jou niet graag als "baas"willen hebben.
 
Overigens kun jij best agressief overkomen op dit forum. Goed voor een discussie op dit forum, maar ik zou jou niet graag als "baas"willen hebben.

ja, ik schrijf hier mijn dagelijkse frustraties heb de volgende dag meteen weer een goed humeur.
wat betreft harde baas ,helaas van alle firma s hier op het areal ,is het bij mij het meest sociaal ,met als grootste probleem dat personeel vaak doet wat het zelf wil.
Interessant is dat de meesten die me kennen en mij bezoeken ,zich verbazen over de veel hardere mening van tsjechen.
maar die hoor je alleen als je de taal spreekt.

Dus voor alle nl die in cz willen werken ,hier wordt nog hard gewerkt voor een laag loon.
er zijn ook maar heeeeel weinig nl die het hier redden/overleven.
 
Ik denk dat het ook wel moeilijk is om een goede baas te zijn in economisch zware tijden. Veel zorgen.:sterretjes:
Ik heb niet de instelling om "boss" te zijn. Ik heb ook moeite met gezagsverhoudingen. Ik kan beter samen werken. Cooperatief. Al het werk heeft waarde, zowel degene die het werk met zijn kennis en kapitaal ter beschikking stelt, als degenen die het werk uitvoeren. Degene die de kronen betaald bepaald wat er gebeurt voor zijn geld. Dat vind ik vrij normaal. Maar ik vind ook dat als je als "baas" het samen moet doen met je werknemers. Goede verstandhoudingen leveren goed werk, daar ga ik van uit. Ik vind wel dat werknemers ook een goede baas moeten waarderen door niet de lijn te trekken, maar ook goed werk voor het geld moeten leveren en niet maar doen wat ze zelf willen. Je moet het samen toch doen. Gaat de firma kapot, dan heeft niemand meer wat.:snotter:
 
Schuldendeal Griekenland

Komerční banka, derde bank van Tsjechië, gaat akkoord met de 'vrijwillige' afwaardering van Grieks staatspapier.
De bank heeft een positie van 5,36 miljard kroon, wat nu 2,07 miljard waard is.

Het is nog maar de vraag of alle Europese banken mee gaan, en of de deal doorgaat. Niet iedereen zal meedoen. Jan Kees de Jager heeft al laten weten dat NL banken nog niet zeker zijn van de deal.
 
Bouwproductie eurozone daalt

De bouwproductie in de eurozone is in januari met 0,8 procent gedaald ten opzichte van de maand daarvoor. Ten opzichte van januari 2011 ging de productie in de eurozone met 1,4 procent omlaag. Dat maakte het Europees statistisch bureau Eurostat maandag bekend.

In de Europese Unie daalde de bouwproductie met 4,1 procent op maandbasis en was de daling 1 procent ten opzichte van vorig jaar.

De grootste daling binnen de EU werd op maandbasis geregistreerd in Tsjechië (min 20 procent) en Groot-Brittannië (bijna min 14 procent). In Slovenië en Duitsland was er nog sprake van een stijging.
In december was eveneens al sprake van een daling, zowel in de eurozone als in heel de EU.

ANP
 
EU threatens to take away subsidies for D8 highway

12:21 | 30.5.2012

Prague - The Czech Transport Ministry may lose the EU subsidies for its D8 highway project connecting Lovosice with Usti nad Labem, warned the Luxembourg-based European Court of Auditors (ECA) in a report.

The report criticized the way Czech authorities control EU-funded projects. While the Czech Finance Ministry's audit organ discovered flaws in only 1.85 percent of transport subsidies, EU auditors found errors in more than 40 percent.

Bron: aktualne, artikel in Engels of Czech zie link

http://aktualne.centrum.cz/czechnews/clanek.phtml?id=746901
 
Als ik het goed lees, is het niet meer dan terecht dat dit geld terug moet vloeien.
Subsidies worden gegeven met een doel en dat mag nooit de zak van een persoon zijn.

Vreemd wel dat de Tsjechische regering hier niet meer accountants op heeft zitten, men gooit de eigen goede naam te grabbel op die manier.
 
Bovenaan