Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, ik ben een Tukker, ik kom dus uut Twente en kan good plat proat'n. Helaas kom ik daar niet ver mee in Tsjechie, maar samen met m'n kameraad Tonik hebben we een soortement van taaltje ontwikkeld. Eten is hamham, rustigjes aan is lanksank, praten is pipi en meer van dat soort grappen.
We begrijpen elkaar wonderlijk goed en Tonic doet ernstig zijn best om mij te helpen met juiste uitspraak van dingen.
Dit gaat dus over bomen. Een spar is een smirk en een den is een borrowitska, eik is dub en nog wat dingen die ik alweer vergeten ben.:confused:

Bomen dus, Tonik en zijn vrouw Irena bezitten zo her en der een stukje bos. Hellingen met bomen, die op gezette tijden omgehakt worden. Mooie stammen worden verkocht voor kroni's en de rest wordt verwerkt tot brandhout. Heeeel veeeel brandhout.

Tonik is al een beetje op leeftijd en heeft rugproblemen, ik ben ook de jongste niet meer en mijn rikketik is niet al te best, maar we vinden dat we samen, (in ko-operatse), het hout zoveel mogelijk uit het bos gaan halen, voordat de regenbuien losbarsten. Die week zou het mooi weer zijn. Dat gaat dus lanksank en met behulp van een tractor. De bewuste tractor moet opgehaald worden bij de broer in Bela, want broer heeft een boerderij.:top:

Het is een Zetor, bouwjaar rond 1960 en het apparaat ziet er indrukwekkend uit. Er zit een platte wagen bij, dus het hout kan gehaald worden. Welgemoed op het passagiersplaatsje gaan zitten, kennen jullie dat? Zo'n ijzeren bankje op het spatbord. Tonik heeft de grootste verhalen. In de Sovjet tijd ging hij met een Zetor (deze?) naar Praag, (ruim 100 km) ook met hout. Hij beduid mij dat hij dan op hellingen naar beneden de versnelling in zijn vrij gooide want dat ging lekker hard, wel 70 km per uur en toen mocht je nog zo fijn op de autoweg rijden, dat mocht nu niet meer. Ik knik maar eens verontwaardigd mee, vind het ook geen stijl en wacht enigszins ongerust af wat me te wachten staat.:slik:

Bij het bos aangekomen blijkt dus dat de stapeltjes hout op de tamelijk steile helling liggen, en die moeten dus in de kar. Zonder boe of bah ragt Tonic met de Zetor de helling op tussen de bomen door en ik grijp me in mijn wanhoop :shock: vast aan wat maar vast te grijpen valt, maar het gaat allemaal goed, Tonik heeft de grootste lol om mijn schrik en maakt me duidelijk dat dit alleen met droog weer kan, daarom moest het ook nu gebeuren.

Het is tamelijk warm en onze zorgzame dames hebben voor koud water met citroensap gezorgt tegen de dorst. Ne ne pivo liefhebbers. Geen pivo op de tractor:nee:. We zijn misschien wel gek, maar er zitten gradaties in gekte.

Inderdaad, lanksank, rustigjes aan dus gaan we van stapel naar stapel en laden de stammetjes in. Het is warm en we pauzeren regelmatig. Na een aantal uren is de kar toch vol en kunnen we welgemoed met onze lading naar huis.
 
Dank je wel, we maken best wel leuke dingen mee en er wordt heel wat afgelachen. Lachen is gezond moet je maar denken.

De laatste keer houbies zoeken was ook leuk. Een houbie is dus een paddestoel, en het is de bedoeling dat je er flink wat van plukt, dan heb je een leuke voorraad om te drogen en het is dobry hamham.:eten2:

De dames blijven thuis, ze hebben de grootste lol met elkaar hoewel Irena af en toe de armen ten hemel heft omdat het best wel moeilijk is een Haagse die niet eens Twents verstaat wat in het Tsjechisch duidelijk te maken.
Ik spreek tenminste nog een fatsoenlijk dialect.;)
En ga ervan uit dat de gemiddelde boer me verstaat, of dat ook bij Tsjechische boeren opgaat, daar zullen we vanzelf wel achter komen.

Tonik heeft me voorzien van een mandje en een mesje en we wandelen op ons gemakje naar een dichtbijgelegen bos waar volgens hem veel houbies zijn. Als hij ziet dat ik het wat moeilijk krijg bij de hellingen, roept hij voortdurend "Jaaan lanksaank", en beduid me dat ik het maar rustig aan moet doen. Hij houd me echt in de gaten en dat is best wel lief.:)

Op de weg omhoog passeren we een nest bijen, of hommels, wat in de grond zit. Ik heb ze een beetje laat in de gaten en loop er vrij dicht langs. Even later voel ik een behoorlijke steek. Heeft me toch zo'n kreng in mijn kont gestoken. Dat is broek laten zakken en de schade bekijken. Tonik is slap van het lachen. Dus ook in Tsjechie is vaak het leukste vermaak leedvermaak. Nou ja, vanavond maar wat azijn erop.:bloos2:

Er zijn niet veel paddestoelen en we zoeken ieder voor zich een stuk bos af. Ik ben er trots op dat ik toch aardig wat eetbare exemplaren heb kunnen bemachtigen. Bij inspectie van mijn mandje beduid Tonik mij dat die niet te eten zijn. Ik weet zeker dat ze wel eetbaar zijn. Dan laat hij mij er wat van proeven. De nasmaak is niet echt tof.
Ze zijn dus wel eetbaar, ze zijn alleen niet lekker genoeg.:fool:

Verder zoeken dan maar, gelukkig heb ik ook wat paddestoelen die volgens de fijnproever wel lekker genoeg zijn. Het valt al met al een beetje tegen, het is ook nog niet echt houbie tijd.
We scharrelen nog een beetje rond, zo'n metertje of dertig van elkaar af. Dan vind ik een houbie die ik niet direct thuis kan brengen. Het is een boleet, en geen satansboleet, dus in principe zou hij eetbaar moeten zijn.:ja:

Ik oogst de paddestoel en laat hem aan Tonik zien. Die wordt wildenthousiast, uit kreten als super houb. Bij toeval ben ik dus aangeblundert tegen een paddestoel die het summum van smakelijkheid moet zijn. Ik weet nog steeds niet hoe de houbie heet, maar ik weet dus waar ik in het vervolg naar uit moet kijken.
De Super Houb.:D
 
Wat heerlijk beschreven en wat een leuke activiteit he, dat paddestoelen zoeken...

Wij (mijn dochtertje van 4 en ik) hebben vandaag ook weer het bos afgestruind en heel veel paddenstoelen gevonden. Groene, gele, paarse, bruine, roze alle kleuren. Helaas weten we geen van beiden goed, welke er eetbaar zijn en blijven aan elkaar vragen: ´zou deze goed zijn?´Nou ik weet het niet, maar neem maar mee... (we laten ze altijd ff checken bij de overburen.) Bij de overburen gekomen, waren er helaas maar 2 goed...de rozen (ruzsovky) als ik het goed schrijf...

We hebben ze al lekker opgegeten!!!
 
Tja, je moet het wel een beetje weten met die houbies. Als je de verkeerde treft vertel je het niet na. Er zijn giftige soorten, als je die gegeten hebt, kan geen dokter je meer helpen. De meesten tasten je lever en nierfunctie aan, er zijn er ook bij die je zenuwstelsel aanpakken. Dus wel uitkijken.

Tip, alle boleten zijn eetbaar, d.w.z. in ieder geval niet (erg) giftig.
Behalve: De Satansboleet. De satans boleet is te herkennen aan een paarsgeaderde steel, maar het is niet zo waarschijnlijk dat je deze vind, want het is een vrij zeldzame paddestoel.

Gewoon alle paddestoelen met plaatjes laten staan. Paddestoelen met buisjes kun je dus plukken. Als je niet weet of je een lekkere hebt of niet kun je een klein stukje proeven, smaakt hij niet, dan gewoon laten staan.

Sommige boleten Denk erom, dus buisjes paddestoelen,
kleuren paars als je de hoedjes beetpakt, dat ziet er eng uit, maar die kun je rustig eten.

Ik eet ook wel plaatjespaddestoelen, maar ik weet van velen welke ik kan eten en welke niet. Sommigen zijn wel eetbaar, maar gewoon niet erg lekker. Als ik het niet helemaal vertrouw proef ik een stukje op het puntje van mijn tong. Is dat heet, net of je wat sambal tegen je tong houd, dan weg ermee. Giftige paddestoel.

Nou, veel plezier met zoeken en laat het in ieder geval door je buren checken, heel verstandig.
 
Bedankt voor je tips!

Een klein beetje weet ik het wel. Inderdaad de meeste buisjes paddenstoelen zijn eetbaar, maar ik kan ze dit jaar niet goed vinden. Alleen die bittere... en ja het zegt het al... bitter dus niet lekker. Maar ik kreeg vandaag een tip van de buurvrouw, als je van de vliegenzwammen ziet (van kabouter Spinnewiel, rood met witte stippen) is er grote kans dat er van die lekkere boleten in de buurt staan. Die heten bij ons toch Eekhoorntjesbrood?

Van de plaatjes paddenstoelen kan ik dus de Ruzovka herkennen, maar inderdaad, om zeker te zijn laat ik de buren checken of als mijn lieve mannetje weer terug is van zee doet hij het...

Veel plezier nog in het bos!

Wij zijn trouwens 1 1/2 jaar geleden geemigreerd, dus als ik je ergens mee kan helpen?

Groetjes,

mirjam
 
Inderdaad, eekhoorntjesbrood, zie je in Nederland niet veel meer. Errug lekker. Welbedankt voor de aangeboden hulp. Zal ik t.z.t. graag gebruik van maken. De emigratieperikelen houd ik bij op het topic emigratie naar tsjechie
 
Je hebt het erg leuk beschreven Jan, ik krijg bijna zin in paddenstoelen plukken als ik dat allemaal zo lees. Maar ik laat het toch maar aan de deskundigen over :confused:
 

Tabe

† In Memoriam
Jan, voortreffelijk beschreven!

Hamham kende ik nog niet, maar je weet wat een toktoktsjiek is? Gebraden kip!

En verder gaat jouw verhaal hetzelfde als bij ons in Zbyslav. Tonik zou mijn vriend Mira kunnen zijn. Met handen en voeten, een beetje Duits en een beetje Tsjechisch (van mijn kant) kunnen we elkaar wonderwel begrijpen. Ga ja daar ook mee op de jacht?
 
Jan, lekker geschreven.
Ik ben net weer thuis en zou gelijk weer om willen keren om in het bos paddenstoelen te plukken.

Ik zie het zo voor me hoe je op die trekker zit met samen geknepen billen.

We genieten mee!

Groet van Kukel die zich nu al in Nederland verveelt.
 
Hallo allemaal, een poosje niet op het internet geweest, reden, had geen internet, druk met verhuizing etc. etc.
Gelukkig nu in een wat rustiger vaarwater gekomen, de ergste papierwinkel achter de rug en weer wat tijd om een verhaal te schrijven.

Nou, we hebben dus een huis gekocht op een mooi vlak stuk grond van ongeveer een halve hectare. Weet je hoe je perceel in Tsjechie is aangegeven? Niet dus. Ben met de verkoopster en haar dochter, vrienden van Tsjechische vrienden van ons, over het terrein gelopen en ze duiden me het uit.

Ongeveer een paar meter van de straat begint je grond, aha, ok, begrepen. Het beekje links van het huis is de grens met je buurman (de starosta), de beek achter het huis is ook een erfafscheiding en links van het huis loopt de grens ongeveer een meter buiten dat hekje, met een boogje achter de bijenschuur langs en dan recht naar achteren, naar die boom waar dat kleine pomphuisje staat, gesnapt?

Ja hoor, helemaal duidelijk. Maak me er ook helemaal niet druk om, want ik zie hier nergens hekjes of perceelsafscheidingen. De mensen van de ADV, een soortement van Kolchose, hebben het gras alvast gemaaid, werd me meegedeeld. Dat is erg lief, maar in de toekomst wil ik dat gras toch wel graag zelf houden als eten voor onze ezel en geitje, dat was dus ook geen probleem, het zou doorgegeven worden.

Er wordt hier dus ook rustig over je grond gewandeld, o.a. door buurmans kippen, buurtkindertjes komen naar de ezel en het geitje kijken en over het algemeen is het bijzonder gezellig. Houen zo. Zie ik in Nederland nog niet direct gebeuren. Vind ik zo heerlijk in Tsjechie, weinig tot geen hekken, behalve om moestuintjes, geen borden met verboden toegang, geen gezeik over erfafscheidingen.

Wist je trouwens dat als je in Tsjechie een huis koopt dat je daar dan zo'n beetje een complete inboedel bij krijgt? Nou, wij wisten dat niet, en voordat we onze eigen meubeltjes in het huis konden zetten moesten we gigantisch aan het ruimen. Dat is een flink paasvuur geworden en het was niet eens pasen. We zijn weken aan het werk geweest om een beetje de ruimte te krijgen. Tja, er hadden twee gezinnen in gewoont, en alles wat ze niet mee wilden nemen hebben ze gewoon laten staan, dat mochten wij hebben, erg aardig, maar wij hadden toch liever een wat meer opgeruimd huis betrokken. Nou ja, niet zeiken, er waren ook wel bruikbare spulletjes bij.

We gaan nu met het eten bezig, wordt vervolgd.
 
Wist je trouwens dat als je in Tsjechie een huis koopt dat je daar dan zo'n beetje een complete inboedel bij krijgt?

Wij kregen er ook een inboedel bij.

Toen de makelaar er lucht van kreeg dat ik dat spul eigenlijk wel mooi vond (en handig want we hadden zelf niks), probeerde hij de verkopende partij ervan te overtuigen meer geld te vragen. "Haal dan maar weg" zeiden wij... kregen we het alsnog gratis.

Vind ik zo heerlijk in Tsjechie, weinig tot geen hekken, behalve om moestuintjes, geen borden met verboden toegang, geen gezeik over erfafscheidingen.

Wij hebben een gezamenlijke achtertuin met 25 buren. "Ons deel" is slechts 80m2 maar we hebben dus feitelijk de beschikking over 2000m2 tuin, en dat in Praag. Het is zelfs verboden om een afscheiding tussen de tuinen te plaatsen, de vrije doorgang moet blijven.
 
Tja, hoe gaat dat als je gaat verhuizen over een afstand van 800 km. Veel heen en weer rijden dus met een ducato bus en een paardetrailer. Gaat best wel veel in. 1600 kg laadvermogen en een trekvermogen van 1600 kg. Ondanks de stevige diesel krijgt de bus het dan toch wel wat benauwd op de hellingen, en is het soms wel een beetje krap op de romantische straatjes waar ik wel overal binnendoor moet om op plaats van bestemming te komen. Maar goed, we zijn heelhuids aangekomen, de laatste rit compleet met ezel, geit, 3 chihuahua's, 5 chihuahua puppy's en een duitse herder, plus de laatste zooi uit holland. Zie je het voor je?:slik:

De laatste meubels had ik de week daarvoor al gebracht en toen mijn maat Tonic en ik deze naar binnen gesleept hadden en we even onder het genot van een pivo :cheers: zaten uit te rusten werd er aan de deur gebeld, ik doe open en wordt te woord gestaan door een Tsjechische jongedame. Gelijk Tonic roepen, want ik versta er geen hol van. Begint ze tegen Tonic engels te praten, nou dat versta ik wel. Zij denkt dat Tonic ook een Hollandski is, is hij dus niet, en nadat dit misverstand uit de wereld is geholpen vraag ik haar wat er aan het handje is.:confused:

Deze dame komt mij een visitekaartje geven waarop staat dat zij een firma heeft die schoonmaakwerkzaamheden verricht. Speciaal voor ouderen. Ze had me natuurlijk daar wel rond zien schuiven en heeft natuurlijk gedacht, "die ouwe hollander kan wel wat hulp in zijn toko daar gebruiken":ja: . Nou, dat vond ik eigenlijk best wel slim, een meid die vooruit ziet en haar kans waarneemt. Goed initiatief.:top:

Dat kaartje heb ik zorgvuldig bewaart en zogauw mijn Gabrielle zich hier ook geinstalleerd had hebben wij de mevrouw opgezocht, ze woonde vlakbij, in Svojek. Het huis wat wij gekocht hebben was de laatste 10 jaar alleen door onze oude vriendin Hana (babuschka) bewoond. Hana was stokoud, wat aan het dementeren, nou, dan weet je wel wat je verwachten kunt. Gabrielle zag het helemaal niet zitten om die toko te soppen en ik ook niet.:(
De mevrouw uit Svojek, Mirka, we noemen haar Mirka 1, waarom zal zo duidelijk worden, zou het allemaal regelen, ons huis zou prachtig schoon worden.:dank2:

Een paar dagen later komt Mirka 1 eraan stappen met een jonge vrouw uit het dorp, die ook Mirka heet, Mirka 2 dus.
Mirka 2 zou bij ons aan de slag, alles wat nodig was aan machines en schoonmaakmateriaal zou verzorgt worden en wij kregen vooraf een prijsopgave. Nou, dat was allemaal prima in orde.

Mirka 2 heeft ons huis prachtig schoongemaakt, we zijn er maar wat blij mee, want het was echt een klus. Mirka 2 is een schat van een vrouw, tijdens haar pauzes drinken we gezellig met z'n allen een bakkie en we hebben afgesproken dat ze in het vervolg elke week komt om de zaak bij te houden.

Mirka 2 is een dochter van de zuster van Tonic's beste vriend Mirek. Zo werkt dat in een dorp. Ons kent ons. En het is een lekker veilig gevoel, je weet dan dat het mensen zijn die je kunt vertrouwen, want het is anders toch maar afwachten wat je in huis haalt. We hebben hier nog geen slechte ervaringen opgedaan, alleen nog maar goede.
 
Dat is fijn om te horen Joep, dat je het goed naar je zin hebt op je nieuwe stek. Wij willen ook graag inburgeren, met onze buren hun taal kunnen spreken. Daarvoor gaan we nu ook naar Tsjechische les bij Bibi. (Linda). De proefles is goed bevallen en het is voor ons niet ver rijden. Kilometertje of 18. Het is toch wel te merken als je wat ouder wordt, dat je opnamevermogen voor nieuwe leerstof wat minder wordt, maar goed, we hebben de tijd en we verwachten toch met een jaartje een redelijk gesprek te kunnen voeren.
 
regelmatig rondhangen in de dorpskroeg helpt ook wat:cheers: .Heb er aardig wat woorden opgestoken. Ik heb trouwens veel gehad aan een cursus van een forumlid ,ook hebben we een cursus met cd,s van een Hollandse onderwijsinstelling:lezen: . En we hebben een officiële tolk op 6km wonen die we af en toe inhuren en waar we dus ook veel van leren .
 
Bovenaan