De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja maar ze zouden ook kunnen zeggen regel het maar onderling want U had kunnen weten dat het een huis was die vroeger bezit was van een Sudeten-Duitse familie, daarom hebt U het ook goedkoop kunnen kopen. En wat dan?
 
Als het lang leegstaande huizen zijn geweest natuurlijk wel. Maar het gaat erom in deze casus hoe ga jij het dan oplossen met je inmiddels mooi verbouwde huisje met die Sudeten-Duitse nazaten?
 
Mijn inziens zal de staat cz. compensatie t.b.v sudetten-duitsers dan betalen.
Zoals na lang touwtrekken nederland aan slachtoffers in Rawagedeh eindelijk
schuld bekent en tot een regeling komt met de nabestaanden van de
politionele acties in 1947. waar we niet trots op hoeven te zijn.
Toen ik 12 jaar geleden die plaats bezocht,was er geen haat tegen nederlanders,
men vond wel dat nederland schuld moest bekennen dat dingen fout waren gegaan.
Maar dat gebeurd in elke oorlog,al is dat geen excuus.
 
Cees, waarom haal je er nu ineens de 'politionele' acties van Nederland in Indonesië in 1948 erbij? Dit heeft toch geen enkel raakvlak en mist iedere vergelijking met de SUDETEN(!)-Duitse kwestie in Tsjechië . Nederland acteerde in die tijd als een koloniale agressor in een soeverein land dat vrij wilde zijn van Nederland. Kortom daar ga ik dus ook niet verder op in.

Daarnaast kun je natuurlijk tegenover je opmerking dat de staat Tsjechië de Sudeten-Duitsers moet compenseren de volgende stelling zetten: en wie compenseert de Tsjechen die onrecht en grote (ook materiële) verliezen in die tijd hebben geleden mede door toedoen van de Sudeten-Duitsers voor en tijdens de bezetting door Nazi's en in die oorlog. Nogmaals wie gaat hen of hun nazaten compenseren??
 
Heer Fujara, U haalt zelf in een andere post de NSB-ers aan, die hebben ook niks te maken met Sudeten-duitsers.
En voor wat betreft de compensatie, als die er al ooit zou komen, dan zouden de Duitsers gecompenseerd moeten worden voor hun verlies aan bezit.
Dit zou echter inhouden dat de protocollen aangaande de Benes-decreten aangepast zouden worden en dat zie ik vooralsnog niet gebeuren.
Tsjechie heeft dit als voorwaarde gesteld bij de toetreding tot de EU.
Ik vind de vergelijking van Cees correct.
Overigens ben ik benieuwd naar Uw reden om deze hypothese hier te plaatsen gelet op het feit dat U de toenmalige verdrijving goedkeurd.
 
Heer Fujara, U haalt zelf in een andere post de NSB-ers aan, die hebben ook niks te maken met Sudeten-duitsers.

Zowel de NSBers als een groot deel van de Sudeten-Duitsers waren collaborateurs die hun vaderland verraden hadden Pes. Ze stonden achter het perfide, mensverachtende en expansionistische gedachtegoed van de Nazi's. Ik weet dat jij het verband maar moeilijk kunt begrijpen maar toch is dat zo.

Overigens ben ik benieuwd naar Uw reden om deze hypothese hier te plaatsen gelet op het feit dat U de toenmalige verdrijving goedkeurd.

Natuurlijk keur ik de verdrijving van de foute Sudeten-Duitsers goed. Ik denk daar gewoon hetzelfde over als veel Tsjechen. Dat mag toch hopelijk wel van jou? Verder lijkt het me interessant om eens met de Nederlanders die bijvoorbeeld de toenmalige huizen van die verdreven Sudeten-Duitsers gekocht hebben en opgeknapt (al dan niet als geldbelegging) van gedachten te wisselen hoe ze het zouden vinden en het natuurlijk zouden oplossen als de nazaten van zo'n Sudeten-Duitse familie ineens op de stoep zouden staan en hun voormalige eigendommen zouden opeisen. Daar gaat de casus dus over Pes.
 
het gewone volk stemde uit uitzichtloosheid op de SDP en dat weet U zelf ook, dus dat is heel iets anders dan NSB-ers.
In andere post staat ook al geschreven wat nou de werkelijke reden was. ( Danili)
U weet net zo goed als ik dat de Sudeten-duitsers zich van het ene op het andere moment ( het uitroepen der Tsjechische Republiek), in een ander land bevonden.
DAT! en het feit dat onder andere door de jaren dertig crisis de werkgelegenheid terugliep en de Tsjechen de banen van de Duitsers overnamen PLUS het niet verlenen van autonomie aan de 3.500.000 Duitsers waren de reden voor het stemmen op de SDP, en niets anders.
 
ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een passage te citeren.
Misschien wordt het dan duidelijk...

-Unter den auf grausame Weise umgebrachte Landsleuten befand sich auch mein Bruder, der Bauer Josef Winter.
Nach den Angaben von seiner Ehefrau erfolgte seine Verhaftung am 11.5.45, ALSO DREI TRAGE NACH KRIEGSENDE.
In einem Klein-Laster, von der deutschen Bevolkerung spater als "Todesauto "bezeichnet brachten ihn die Partisanen nach STARKSTADT, wo er im Feuerwehrhaus eingespertt wurde.
Die Ehefrau des Fleischermeister Hlawatschke hatte von der Inhaftierung meines Bruders erfahren.
Ihr Versuch, den Inhaftierten mit Essen zu versorgen, scheiterte am Widerstand der Bewachungspersonals.
Ein nochmaliger Versuch hatte jedoch Erfolg, und so konnte Sie ihn bis Monntag, den 14.5., bis gegen 8 Uhr verpflegen.
Danach brachten ihn die Partisanen in das Schloss von STARKSTADT.
Meine weitere Informationen uber die Hinrichtung meines Bruders gehen auf die Zeugenaussagen von Julius Erben,Brauer, letzter Burgermeister von Starkstadt, zuruck.
Das Ambt des Burgermeisters hatte er nach dem Einmars der Russen auf Veranlassung des 1. Vorsitzenden der Ortl. Verwaltungskommission, des katholischen Stadtpfarrers Kandera, vorubergehend weiter ausgeubt.
Am Monntag den 14.5., gegen 11 Uhr, befand sich Erben allein in seinem Ambtszimmer.
Die Tur zur Vorraum war einen Spalt geoffnet.
Er war nun Ohrenzuge von Gesprachen, die mehrere Partisanen im Vorzimmer des Burgermeisteramtes fuhrten.
Da Erben perfekt tschechish sprach, konnte er jedes Wort verstehen.
Er erfuhr aus diesen Gesprachen, was sich im Verlaufe des Vormittags in der Nahe des Schiessstandes abgespielt hatte.
Die Partisanen hatten das Opfer zwischen zwei mit Hanfzeilen heruntergezogen Fichtenwipfel gebunden
Mit Axten wurde die Halteseile gekappt, so das Arme und Beine aus dem Korper von Josef Winter gerissen wurden.
Sein Korpus fiel zu Boden.
Um an die an den Asten hangende Korperteile zu gelangen, fallte man die beide Fichten und warf die Korperteile und den Korpus in eine von dem Opfer vorher ausgehobene Grube.
Einer der Beteiligten ist beim Anblick des maltratierten Opfers ohnmachtig geworden.
Die Mittater ubergossen ihm mit kaltem Wasser, bis er wieder zu sich kam.
Wegen des Ohnmachtsanfalls verspotteten ihn die ubriger Mittater.
Wenn noch einer der Partisanen im Verlaufe des Gespraches sarkastisch feststellte, dass Josef Witer das ihm zugedachte Geburtstaggeschenk "nicht bekommen ist "( er hatte an diesem Tag seinen 38. Geburtstag, so kann diese Bemerkung nun von einem Untermenschen stammen.

Bron: Im Schatten des Todes, pagina 151/152.
 
met deze passage wil ik slechts aangeven dat zulke excessen met grote regelmaat plaatsvonden, en gericht tegen gewone mensen die de facto vogelvrij waren en dus op ieder moment opgepakt konden worden .
diegenen die verantwoordelijk waren voor deze wandaden zijn nooit gepakt laat staan berecht.
verder wil ik benadrukken dat ook de gewone Tsjech hier duidelijk afwijzend tegenover stond en er zijn legio gevallen bekend van Tsjechen die mishandeld werden omdat ze hier tegen protesteerden.
 
Jammer dat de discussie voortdurend gaat over goed of fout.
Het gaat toch om universele rechten van mensen, die geboren en getogen als staatsburger niet uit hun moederland verwijderd kunnen worden?
Moederland is niet waar je voorouders honderden jaren geleden woonden.
Zij die strafbare feiten begaan hebben dienen gestraft te worden, in hun eigen land.
Dat het een reactie is op schending van andermans rechten is te begrijpen maar nog niet te rechtvaardigen.
Al ben ik me ervan bewust dan het vanuit de huidige perceptie anders is dan toen.
Dat de Benes decreten zijn uitgevaardigd is mogelijk te begrijpen, en de vraag is nu of ze nog rationeel houdbaar zijn?
Voor alle duidelijkheid praten we nog steeds over die gewone, mogelijk misleide burger waar er toen vele tientallen miljoenen van waren.
En erkenning gaat niet zozeer om geldelijke schadeloosstelling. En zoals al eerder vernoemd is dit een "europese zaak". Want ook voor hen geldt "stond erbij" en keek erna.
Het gaat om de les die we er uit kunnen leren naar de toekomst toe, lijkt een illusie gezien de vele recentelijke voorbeelden.
 
Casus: Maar stel dat de Tsjechische regering ooit zou besluiten om de aanspraken op bijvoorbeeld onroerend goed van de Vertriebenen ooit (puur hypothetisch natuurlijk) zou honoreren. Dan ben ik toch eens benieuwd hoe een deel van de Nederlanders hier, waarvan er o.a. een paar toch de huizen die ooit bezit waren van de Sudeten-Duitsers gekocht hebben, dat zouden vinden. Ik bedoel dat als er ineens een Sudeten-Duitse familie op de stoep van je ooit zo goedkoop gekochte en nu mooi verbouwde huisje of watermolenhuis zou staan en daar aanspraken op zou maken. Persoonlijk denk ik dat de tent dan te klein zou zijn, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Het zou in ieder geval tot een heel bijzondere situatie leiden dat de Nederlanders zelf hun biezen kunnen pakken (puur hypothetisch natuurlijk.) Het blijft toch een complexe geschiedenis.

Zonder erg veel verstand van de zaak te hebben wil ik proberen de zaak hier te overzien, en ook te versimpelen, om te proberen de steeds heter wordende discussies wat te koelen...... :bloos2::denk:

1. De casus (vraag) is vrij simpel: wat zou u er van vinden als iemand u huis cq thuis zou willen afpakken cq terugeisen/-vragen.
2. Het antwoord naar mijn mening net zo simpel: dat zou heel vervelend/verschrikkelijk zijn. Ongeacht van welke nationaliteit, geloof, ras, kleur, overtuiging, je ook bent.....
3. Afgezien van geldelijke compensatie! Je hebt het je huis of zelfs thuis gemaakt, dus je wil niet weg...
4. Zo'n antwoord zou gewoon de discussie over de casus stoppen
5. Waarbij ik hoop dat er vervolgens weer leukere cq positief kritische discussies gaan ontstaan....

Excuus dat ik me er een beetje mee bemoei, maar het hele topic is wat mij betreft veel te veel richting een negatieve, energie vretende kant gedreven, en dat vind ik zo jammer..... :(
 
Bovenstaande YouTube-filmpjes zijn geupload door een Duitse gebruiker met de gebruikersnaam Zeruju. Op YouTube is ook te vinden dat sommige van zijn commentaren wegens racistisch karakter verwijderd zijn. Op zijn Youtube-kanaal http://www.youtube.com/user/Zeruju is in ieder geval te zien dat tot zijn acht favorieten ook enkele filmpjes met toespraken van Duitse NPD behoren. Voor de geïnteresseerde lezer, deze politieke partij staat te boek als rechts-extremistisch en staat hoog op het verlanglijstje van de Duitse staat om te verbieden wegens haar gevaarlijke gedachtegoed. Het is maar dat men weet in welk vaarwater deze discussie dreigt te komen.
 
Door de willekeurige transporten werden families, ja hele dorpen uit elkaar gerukt en men kwam verspreid in het grotendeels verwoeste duitsland terecht.
Veel vrouwen met kinderen stonden er alleen voor daar hun man aan het oostfront gesneuveld was of vermist werd.
Ook werden een aantal mannen nog een aantal jaren na het einde van de oorlog vastgehouden om de Tsjechen in te werken bijv., in de textielindustrie, alvorens zij zich weer met hun familie konden herenigen.
In de "Braunauer Rundbrief " waarop ik geabonneerd ben, vind je de huidige woonplaats van de thans nog levende Sudeten-duitsers terug.
Een aantal woont in Munchen,Nurnberg, Forzheim, Augsburg en tal van andere plaatsen.
Van het dorp Liebenau ( wat niet meer bestaat ) zijn er nog drie mensen over, 2 vrouwen en een man, in de leeftijd van 88-87-en 84 jaar.....
1 woont thans in Gerabronn, 1 in Hausham en 1 in Glattbrugg Zwitserland....
 
Bovenaan