Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Nieuwe locomotief Škoda 109E nu ook met passagiers onderweg

De nieuwe locomotief Škoda 109E, ontworpen door Porche maar ontwikkeld en vervaardigd door Škoda Transportation voor de Tsjechische spoorwegen (CD), ging vandaag voor het eerst met passagiers op weg tussen Praag en Břeclav. Ondanks het slechte weer verliep alles vlot. Tot nu toe reed de locomotief alleen bij testen en in het goederenvervoer. Er zijn er twintig van besteld en de eerste vier krijgen eind dit jaar hun certificaten om definitief ingezet te worden. Het kostenplaatje bedraagt 2,6 miljard kronen. Škoda Plzen kan in de nieuwe hal twaalf locomotieven per jaar bouwen. De trein kan een snelheid van 200 km/h halen. Ook Slovakije heeft belangstelling voor deze nieuwkomer.

novinky.cz (video)

skoda.cz/lokomotiva 109

KUZ37d3dd_IMG_1346.JPG


Het treinstel klaar in het Praagse hoofdstation.
 

Freddy2005

† In Memoriam
15 gewonden bij treinbotsing

In het station van Kamenné Žehrovice is vanmorgen, iets voor negen uur, een regionale trein op een locomotief van een goederentrein gebotst. Gelukkig lag de snelheid in het station aan de lage kant, toch werden er 15 personen gekwetst. Een helicopter kwam ter plaatse en vloog één der gekwetsten over naar een ziekenhuis in Praag. Hoe het ongeval kon gebeuren wordt onderzocht.

AB37ee2a_Novy_obrazek3.JPG
AB37ef05_125110_1303060.jpg


idnes.cz (video)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dode bij treinongeluk in Tsjechië

Een frontale botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in Vodňany - Pražák, in het zuiden van Tsjechië heeft aan één bejaarde vrouw het leven gekost. Twintig mensen raakten gewond. Dat hebben de Tsjechische autoriteiten bekendgemaakt.

Twaalf gewonde passagiers moesten in het ziekenhuis worden opgenomen, de rest kon ter plekke worden behandeld, zei een brandweerwoordvoerder.

Er is een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval ingesteld.

fok.nl

PP38e602_120050_5358508.jpg


PP38e601_120008_5994750.jpg


novinky.cz (video)

idnes.cz (video)
 

kuurgast

Donateur
Hlavni Nadrazi (Centraal treinstation) van Praag.

Hlavni Nadrazi is het grotere en meest bezochte van de twee stations die Praag rijk is.
Het is ook het minst fraaie van de twee en doet een beetje onguur aan, maar de Tsjechische burgers schijnen daar niet veel om te geven.
Bovenstaande tekst is van easytobook.com/nl.
Het station is gerenoveerd en mooi opgeknapt ,dat ongure gevoel is nu verdwenen net als de hot dog stalletjes.
Donderdag 14 april is het heropend.

Bron:radio.cz/en.
 
D

Deleted member 15950

Guest
Praag heeft heel veel stations, maar met die twee bedoelen ze waarschijnlijk de twee grootsten. Zelfs veel van de kleine stationnetjes aan de rand van de stad hebben voorzieningen. Ik heb er nu al zin in om dat allemaal te bekijken over 2 weken.
 

kuurgast

Donateur
Het Oost Boheemse station van Chočen heeft dit jaar de wedstrijd "Mooiste station van Tsjechië" gewonnen.
Deze wedstrijd is wederom begonnen.
Er zijn 10 stations uitgekozen waarop je kan je stemmen door een mailtje te sturen met je keuze naar het email-adres bovenin het artikel waarmee je prijzen kan winnen oa rit met stoomtrein.

JB3b07d1_Z_nadr.jpg


Er zijn enkele voor de Tsjechiëgangers bekende stations bij.
 
Brutale diefstal complete locomotief

media_xl_1005021.jpg

© ANP
Brutale metaaldieven zijn er in de Tsjechische stad Jablonec vandoor gegaan met een complete locomotief. De 24 ton wegende machine werd met een kraan op een vrachtwagen geladen, afgevoerd en verkocht aan een plaatselijke schroothandelaar. Hoeveel die betaalde voor de locomotief is niet bekend.
De politie heeft een 43-jarige motorcoureur gearresteerd, die in het verleden meedeed aan de Dakar Rally. Hij zou met de diefstal zijn schulden hebben willen afbetalen.
(ANP/ Redactie)
 
Maar dat heeft ook zijn charme!
Zeker voor de tourist, die de tijd aan zichzelf heeft.

Kutná Hora - Zruč nad Sázavou = 35 km en daar doet het boemeltje een uur over.
Heen en terug of een rondreis over b.v. Ceske Sternberk is zo maar een dagbesteding en kost bijna niks!
En je komt op plekken waar je met de auto of de fiets nauwelijks komen kunt!
Met uitzichten om van te watertanden.
En kijken hoe de machinist en de conducteur hun werk doen geeft een heeeerlijk relaxed gevoel!!
Voor de kids iets om om te beleven. Wanneer komen die nog in de trein?
 
Zo is dat, Keesi. "De vooruitgang" is helaas niet tegen te houden, dus ook bij de spoorwegen moet de romantiek van het reizen steeds meer plaatsmaken voor efficiency. Hopelijk worden deze "ouderwetse" lokale lijntjes zo lang mogelijk met rust gelaten...
:(
 
Hamburgs havenbedrijf bouwt spoorterminal in Tsjechië

Metrans, de spoordochter van het Hamburgse containeroverslagbedrijf HHLA, breidt zijn net van achterlandterminals in Midden-Europa uit met een tweede terminal in Tsjechië.

Die komt te staan in Ceská Trebová, 180 kilometer oostelijk van Praag. De terminal, die deze zomer in bedrijf moet komen, kost 20 miljoen euro. HHLA bouwt aan een groot netwerk voor het Europese achterlandvervoer van containers die via de Noord-Duitse zeehavens worden verscheept. Vorig najaar opende het overslagbedrijf samen met Polzug al een draaischijf in het Poolse Poznan.

Metrans onderhoudt diensten tussen de zeehavens en bestemmingen in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en andere landen in Midden- en Oost-Europa. Tussen Praag en Hamburg rijden wekelijks al meer dan zeventig shuttletreinen. Metrans heeft zes eigen terminals in deze regio, met als centrale overslagcentra Praag en het Slowaakse Donajská Streda. In Tsjechië zijn nog drie eindterminals, in Slowakije één.

De nieuwe terminal in Ceská Trebová kan straks 150 treinen per week behandelen, krijgt een stack voor 4.500 teu, drie negentig meter lange portaalkranen en zes sporen met elk een lengte van 700 meter. Er zal directe overslag van trein op trein mogelijk zijn.

Nieuwsblad Transport
 
D

Deleted member 15950

Guest
Waarschijnlijk ga ik over 6 weken weer een week naar Tsjechië, net zoals vorig jaar. Fietsen en treinen! Vorig jaar had ik een CD netwerk ticket voor een week. Wat het kostte weet ik niet, het was in ieder geval goedkoop.

Tot mijn verbazing kan ik geen CD netwerk tickets meer vinden op de website cd.cz
Hebben ze die afgeschaft?

Er zijn nog wel netwerk tickets voor één dag, maar die zijn flink aan de prijs.
 
Waarschijnlijk ga ik over 6 weken weer een week naar Tsjechië, net zoals vorig jaar. Fietsen en treinen! Vorig jaar had ik een CD netwerk ticket voor een week. Wat het kostte weet ik niet, het was in ieder geval goedkoop.

Tot mijn verbazing kan ik geen CD netwerk tickets meer vinden op de website cd.cz
Hebben ze die afgeschaft?

Er zijn nog wel netwerk tickets voor één dag, maar die zijn flink aan de prijs.

Kijk hier even, bij ČD Net and SONE+network tickets (9e pdf).
Misschien is het wat je zoekt.
 
Eerste rit D1 express

D1.jpg

D1 express is een nieuwe treinverbinding tussen Praag en Brno. Alternatief voor auto en bus. Gaat niet sneller, maar is comfortabeler.
In de eerste rit vanmorgen vroeg zaten ongeveer 100 passagiers in de trein.
Het kaartje kost 210 Kc en de trein doet er 2:35 over het tracé. Met de bus is het 10 minuten sneller.
In de D1 express is gratis WiFi beschikbaar, en ook stopcontacten voor el. apparaten zijn aanwezig.
Verder is speciale ruimte voor alleen vrouwen en een speciale relax gedeelte voor als je geheel in stilte zou willen reizen.

Bron: FN
 

Ad Verschoor

Donateur
Treinen privatiseren, het kan [Gluren bij de buren]


Herkent u de Arriva-trein?

De Tsjechen zijn al dik tevreden.

Tweede private vervoerder
Over iets meer dan een maand gaat in Tsjechië LEO Express met treintjes spelen. Het door durfkapitalist Aakon Capital gesteunde spoorbedrijf is daarmee de tweede uitdager van de inheemse variant van de NS. En, wonder boven wonder: het kan nog uit ook. RegioJet, dat ooit begon met goedkope busreizen voor studenten, doet het pas een jaar en heeft nu al een bezettingsgraad van 85 procent.

Ok, dat moet wel iets genuanceerd worden. De vervoerder bedient dagelijks 'maar' vierduizend passagiers. Daar heeft de NS iets meer dan vijf minuten voor nodig. Maar het gaat hier dan ook om een heel beperkte verbinding. RegioJet volgt grofweg de route Praag - Ostrava - Žilina en doet dat met slechts achttien verbindingen.

Prestigelijntje
Niet geheel toevallig gaat ook LEO rijden tussen Praag en Ostrava. De nieuwe vervoerder zal daar nog wel een aantal internationale bestemmingen aan toevoegen. Heel veel ruimte is er voorlopig nog niet: dit voorjaar werden de eerste vijf treinen gekocht. Dat vond de vervoerder voorlopig wel duur genoeg, al zal het materieel spoedig uitgebreid worden.

Waar blijft Europa?
Deze week staat er in The Economist een artikel over de Europese vrachtvervoerders-per-spoor. Volgens het weekblad staat de Europese interne markt onder druk. Een trein die auto's van Zweden naar Italië brengt, moet vier keer van locomotief en personeel wisselen. Met name de Duitsers fungeren als zwanenhals in het Europese spoornet. Dat is een probleem waar we in Nederland *kuch* helemaal niets van afweten.

Europa geeft ons elke dag goede redenen om te klagen. Maar voor zaken als spoorvervoer zou het niet verkeerd zijn als de systemen beter op elkaar worden aangesloten. Nederland lag vorige week weer eens plat omdat de NS en Pro-Rail zo nodig een paar belangrijke vervoersaders moesten afknijpen. In het voormalige communistische oosten lopen dan gewoon de klanten weg. Precies zoals het hoort in een vrije-markteconomie.

Noodkreet
Kan de NS dan helemaal niets? Jawel hoor: erwtensoep uitdelen als het weer eens helemaal misgaat. Denkt u tegen die tijd eens aan de Tsjechen. We rijden!

Bron: 925.nl Auteur: Rob Goossens
 
Bovenaan