De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

dank voor je moeite en reactie
Cultureel erfgoed zoals kerken zijn natuurlijk vooral in goede handen als daar generaties hun verhaal geschreven hebben en blijven schrijven. In Starkov zie je nog wel (lit) tekenen en dat komt vooral doordat mijn en bouwarbeiders moesten/ mochten blijven. De Benesdecreten zijn nog steeds discutabel als je vooral bedenkt dat deze mensen er reeds 800 jaar woonden.
Het gaat hier dus niet over WO2 of schuld maar om gewone mensen die verdreven zijn uit hun "heimat".
Het verhaal is nog niet af in een verenigd europa. Tegelijkertijd heb ik begrip voor de pijn van de toenmalige tsjechische bevolking en slachtoffers. Ben op dit moment het boek HhhH aan het lezen, de aanslag op Heydrich in Praag en de gevolgen ervan.
Danili
Danili
 
Ik kan er volledig begrip voor op brengen dat de Tsjechen het grootste deel van de Sudeten-Duitsers 'Heim ins Reich' hebben gestuurd na de oorlog. Mij staat bij gelezen te hebben dat voor de oorlog een groot deel van de Sudeten-Duitsers aanhangers waren van de Nazi's en massaal op Heinlein en zijn nazi-partij hadden gestemd. Hun zogenaamde 'verdrukking' was voor Hitler o.a. reden om Tsjecho-Slowakije te bezetten en het land leeg te roven. OK, er zullen ongetwijfeld enkele onschuldigen het slachtoffer zijn geworden bij die verdrijving en dat is zuur. Maar voor de rest was de toenmalige handelswijze van de Tsjechen te billijken tegen het licht van de geschiedenis.
 

kuurgast

Donateur
Fujara hoe kunnen wij als vakantie-vierende Nederlanders die af en toe naar Tsjechië gaan oordelen over een kwestie die voor alle betrokkenen al heel moeilijk is. Meer over het hoe van Sudeten staat te lezen in topic Sudeten-Duitsers.
@ Danili je zoon heeft een mooi profielwerkstuk gemaakt.
 
dank voor je moeite en reactie
Cultureel erfgoed zoals kerken zijn natuurlijk vooral in goede handen als daar generaties hun verhaal geschreven hebben en blijven schrijven. In Starkov zie je nog wel (lit) tekenen en dat komt vooral doordat mijn en bouwarbeiders moesten/ mochten blijven. De Benesdecreten zijn nog steeds discutabel als je vooral bedenkt dat deze mensen er reeds 800 jaar woonden.
Het gaat hier dus niet over WO2 of schuld maar om gewone mensen die verdreven zijn uit hun "heimat".
Het verhaal is nog niet af in een verenigd europa. Tegelijkertijd heb ik begrip voor de pijn van de toenmalige tsjechische bevolking en slachtoffers. Ben op dit moment het boek HhhH aan het lezen, de aanslag op Heydrich in Praag en de gevolgen ervan.
Danili
Danili
Laat eens horen wat je van het boek vindt! Ik was erg van onder de indruk!
 
Heb het stuk van de zoon helemaal doorgelezen.
Het onderwerp spreekt me om een aantal redenen wel aan. Wij hebben zelf een huis laten bouwen in het voormalig Sudetenland. De moeder van onze sleutelbewaarder is van oorsprong Duitse en heeft ons al veel verteld over "hoe het vroeger was" Je wil je toch verdiepen in het land waar je terecht gekomen bent.
Het stuk is zeer informatief vind ik, dus complimenten voor je zoon, hij heeft een mooi product geleverd.
 
Ik kan er volledig begrip voor op brengen dat de Tsjechen het grootste deel van de Sudeten-Duitsers 'Heim ins Reich' hebben gestuurd na de oorlog. Mij staat bij gelezen te hebben dat voor de oorlog een groot deel van de Sudeten-Duitsers aanhangers waren van de Nazi's en massaal op Heinlein en zijn nazi-partij hadden gestemd. Hun zogenaamde 'verdrukking' was voor Hitler o.a. reden om Tsjecho-Slowakije te bezetten en het land leeg te roven. OK, er zullen ongetwijfeld enkele onschuldigen het slachtoffer zijn geworden bij die verdrijving en dat is zuur. Maar voor de rest was de toenmalige handelswijze van de Tsjechen te billijken tegen het licht van de geschiedenis.

Beste Fujara
Met respect voor je mening weet ik niet of je kennis genomen hebt van het werkstuk?
Daar je spreekt over enkele onschuldigen en niet benoemd waarom de sudeten deutsche partei op Duitsland gericht was.
Daarom nodig ik je uit er kennisvan te nemen. In Starkov bijvoorbeeld woonden door de eeuwen heen slechts veelal tsjechisch Duits sprekenden. Ik heb het stuk dan ook niet geplaatst om een oordeel te vellen of uit te lokken maar juist om te informeren en deze voor velen vergeten geschiedenis bekend te maken. Dit verhaal kan ook gelden voor Polen en Hongarije.
Groet Danili
 
Fujara hoe kunnen wij als vakantie-vierende Nederlanders die af en toe naar Tsjechië gaan oordelen over een kwestie die voor alle betrokkenen al heel moeilijk is. Meer over het hoe van Sudeten staat te lezen in topic Sudeten-Duitsers.
@ Danili je zoon heeft een mooi profielwerkstuk gemaakt.

Kuur, in deze ben ik het oneens met je.
Iedereen kan en mag een mening hebben over wat zich toen heeft afgespeeld.
Ik moet daarbij wel aantekenen dat je je er in moet verdiepen want de verdijving van de duitsers is een complexe materie..
Ik denk dat mensen die Tsjechie als vakantie-land hebben gekozen zich van tevoren wel georienteerd hebben bijv. door dit forum te bezoeken, en daarbij komt de lange geschiedenis en cultuur van de duitsers die ooit grote delen van het huidige Tsjechie bewoonden, ongetwijfeld naar voren..
 
Fujara hoe kunnen wij als vakantie-vierende Nederlanders die af en toe naar Tsjechië gaan oordelen over een kwestie die voor alle betrokkenen al heel moeilijk is. Meer over het hoe van Sudeten staat te lezen in topic Sudeten-Duitsers.
@ Danili je zoon heeft een mooi profielwerkstuk gemaakt.

Dat stuk zal ik t.z.t. lezen, het zal voor mij niet veel nieuws bevatten omdat ik deze materie al decennia lang ken. Ik ben van Tsjechische afkomst en heb me er terdege in verdiept in het verleden, daarnaast heb ik natuurlijk thuis en bij mijn Tsjechische familie in Tsjechië veel meegekregen hierover. Mijn Tsjechische moeder is opgegroeid in een Sudeten-Duits gebied en is met haar ouders vertrokken, dit daar het gebied waar zij woonden na de Duitse inval een Nazi Duitse Reichsgouw werd. Daarnaast heb ik ook tijdens verblijven in de voormalige Sudeten-Duitse gebieden zoals o.a. in de Sumava met deze mensen gesproken en hun visie en standpunt kennis kunnen nemen. Laat ik het zo zeggen, in het licht wat er daar allemaal gebeurd is zijn ze nog redelijk netjes behandeld in tegenstelling tot wat de Duitsers zelf in die tijd in Oost-Europa hebben gepresteerd aan onmenselijkheden en oorlogsmisdaden!

Beste Fujara
Met respect voor je mening weet ik niet of je kennis genomen hebt van het werkstuk?
Daar je spreekt over enkele onschuldigen en niet benoemd waarom de sudeten deutsche partei op Duitsland gericht was.
Daarom nodig ik je uit er kennisvan te nemen. In Starkov bijvoorbeeld woonden door de eeuwen heen slechts veelal tsjechisch Duits sprekenden. Ik heb het stuk dan ook niet geplaatst om een oordeel te vellen of uit te lokken maar juist om te informeren en deze voor velen vergeten geschiedenis bekend te maken. Dit verhaal kan ook gelden voor Polen en Hongarije.
Groet Danili

Ik heb toch de moeite genomen om het werkstuk van je zoon door te nemen. Je zoon heeft een heleboel werk gestoken om eigenlijk het standpunt van de 'Sudetendeutsche Landsmannschaft' voor het voetlicht te brengen en komt de Tsjechische bevolking er erg bekaaid van af in dit stuk. Soms zijn er ronduit neerbuigende en uiterst insinuerende passages aan het adres van de Tsjechen op te tekenen. Dat neem ik je zoon niet kwalijk daar een jeugdige Nederlander niet echt in staat is om die geschiedenis op een wetenschappelijke wijze te doorgronden, daar is empirisch onderzoek voor nodig en dat is het werkstuk van je zoon zeker niet. Ik vraag me in alle redelijkheid af wie je zoon bij dit werkstuk gesouffleerd heeft. Want nogmaals, en laat dit helder zijn, hier wordt zuiver het standpunt van de Sudetendeutsche Landsmannschaft voor het voetlicht gebracht. Overigens een tip voor het volgende werkstuk van je zoon: laat hem eens hoor en wederhoor in het volgende werkstuk in acht nemen. Het zal zijn horizon en zichtveld verruimen.

Sans rancune,
Fujara
 
Laat ik het zo zeggen, in het licht wat er daar allemaal gebeurd is zijn ze nog redelijk netjes behandeld in tegenstelling tot wat de Duitsers zelf in die tijd in Oost-Europa hebben gepresteerd aan onmenselijkheden en oorlogsmisdaden!

Met het een kun je het ander niet goed praten.

Het is echt niet zo: de ene kant bezondigd zich aan onmenselijkheden en dan mag je de onmenselijkheden van de andere kant daardoor als een stuk minder erg betitelen of erger nog onder de mat schuiven.
Ben geen deskundige, laat ik dat voorop stellen, maar volgens mij zijn er van twee kanten dingen gedaan waar een fatsoenlijk mens afstand van zou moeten nemen, zowel in de periode tot 1945 door de ene partij als ook in de periode na 1945 door de andere partij.
 

kuurgast

Donateur
Ik ben van Tsjechische afkomst en heb me er terdege in verdiept in het verleden, daarnaast heb ik natuurlijk thuis en bij mijn Tsjechische familie in Tsjechië veel meegekregen hierover.
Dit wist ik niet toen ik mijn reactie plaatste ,in je profiel staat Nederlander die 1 tot 2 keer per jaar naar Tsjechië gaat. Nu begrijp ik dat je van huis uit een heel ander beeld hierover hebt.
@ Pes ,voel me niet echt een vakantieganger als ik in Tsjechië ben en wist weinig over het land. Door dit forum heb ik veel geleerd maar er is nog genoeg waar ik niet veel over weet. Denk dat vooral huizenbezitters zich verdiepen in de Sudeten-Duitsers vanwege de plaatsen waar jullie huizen staan. Dat is voornamelijk langs de grensgebieden waar veel Sudeten hebben gewoond. In 1997 is een gezamenlijke Tsjechisch-Duitse verklaring opgesteld om een eind te maken aan de beschuldigingen over en weer. Daarna zijn er veel samenwerkingsverbanden gestart om samen te werken op veel gebieden.
Dit is een stuk geschiedenis waar aan beide zijde slachtoffers zijn gevallen. Daarvan kan je niet zeggen die is fout geweest of andersom. Het verhaal heeft twee kanten die ieder op zijn manier interpreteert zoals Fujara het verhaal van zijn moeders kant heeft gehoord en niet de andere kant. Door mee te doen met deze discussie heb ik wel weer nieuwe dingen geleerd.

Danili ik zag dat er een foutje staat op pagina 14 over de internationale vakschool. Op de website van Starkov staat het iets anders beschreven cukrářská škola, založená v roce 1921 en byla v roce 1880 otevřena tkalcovská škola, in nieuw gebouw 1897 ,Škola byla v roce 1934 zrušena.
De brand van 1622 is ook iets anders: V létě roku 1622 však městečko úderem blesku vyhořelo.
De website van Starkov geeft best veel info wat zelfs met google vertaling goed te volgen is.
Opvallend is dat de Duitse versie van wiki meer info geeft over Starkov dan de anderen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Best wel een goed verhaal maar het zou beter zijn als je je conclusie mbt de benes dekreten bijstelt of achterwege laat. Het hele document is sterk gebaseerd op duitse informatie, ik zie in de lijst van geraadpleegde bronnen géén tsjechische bronnen.
Veel aandacht aan de uitwijzing van duitsers uit het sudeten gebied ná WO ll maar nergens staat wat er met tsjechen gebeurt is nav het verdrag van Munchen. (bijvoorbeeld dat de grootvader van mijn vrouw DEcin uitgejaagd is met een maximale bagage van 25 kg, en zij waren niet de enige!)
Wat net vóór WO ll de Tsjechen aangedaan is, is bij veel duitsers niet bekend, als je dat erbij betrekt begrijp je meer de Benes dekreten.

(nb Fujara geeft een soortgelijk commentaar, laat je ook is informeren door Fujara en/of mijn echtgenote)
 
Knap stukje verslaglegging/onderzoek hoor.
Zie de commentaren als aanvulling, want zoveel tijd heb je niet voor een profielwerkstuk.
Het zou leuk zijn alle latere informatie in verslag 2 te plaatsen.
 
Semabyt en Fujara en ook Mazackova weeten er van en wat weet een nederlands jongen er van? Die heeft ergens iets gelezen en snapt er geen biet van.Waarom bemoeit hij zich er mee?

Nu wil ik toch even reageren, want als je met die Nederlandse jongen de zoon van Danili bedoelt, vind ik deze reactie een beetje flauw. Hij moet voor zijn examen een profielwerkstuk schrijven en aangezien zijn ouders in Tsjechië een huis hebben, schrijft hij het over een stuk beladen geschiedenis van dat gebied. Dat dat niet bij iedereen in goede aarde valt, zal hij niet hebben voorzien.
 
Natuurlijk is het prima dat de jongen een werkstuk schrijft over de Sudeten-Duitse kwestie, dat doen weinigen van zijn leeftijd hem na. Wat ik echter jammer vind is dat het werkstuk de kwestie belicht vanuit de Sudeten-Duitse invalshoek en dat er geen kennis is genomen van de Tsjechische kant van de zaak. Sterker nog als je het stuk goed leest zijn er kwalijke en insinuerende opmerkingen aan het adres van de Tsjechen op te tekenen. En dan moet je natuurlijk niet gek opkijken dat er gereageerd gaat worden. Ik ken de kwestie ook maar dan van beide kanten, en weet gewoon dat de Sudeten-Duitsers zich voor het oog van de wereld en de geschiedenis als volledig onschuldigen willen neerzetten en slachtoffer zijn geworden van die 'naargeestige' Tsjechen die zich alleen maar van hun bezittingen meester wilden maken. Als je echt de moeite neemt om je iets verder erin te verdiepen dan wat brochures van de 'Sudetendeutsche Landsmannschaft' te lezen komt er toch een heel ander beeld naar voren over deze kwestie.
 
Wat ik echter jammer vind is dat het werkstuk de kwestie belicht vanuit de Sudeten-Duitse invalshoek en dat er geen kennis is genomen van de Tsjechische kant van de zaak.
Wat ik me dan afvraag waar die Tsjechische kant staat in dit topic, want er wordt hier wel veel geschreven door de "kenners" maar heb hierover nog geen link voorbij zien komen. Misschien zou hij zijn werkstuk aan kunnen passen om het geheel te neutraliseren. Ben er trouwens van overtuigd dat veel Tsjechische sites exact hetzelfde hebben als de Duitse versie, van daaruit wordt de kwestie belicht vanuit de Tsjechische invalshoek. ;)
 

Vodnik

† In Memoriam
Zoals al gemeld kan een dergelijk document wel een eigen leven gaan leiden op internet, daarom vind ik de schrijver voorzichtig met zijn conclusie moet zijn, beter nog achterwege laten en aanvullen dat er geen onderzoek is gedaan naar de Tsjechische kant van het gebeuren. Daarmee haal je de kwaliteit van het stuk niet naar beneden maar geef je je beperkingen aan.
 
Bovenaan