Václav Havel (75) overleden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hij zou in zijn buitenhuis zijn overleden, na een langdurig ziekbed. Aldus zijn assistente.

Een schok.
Hij was natuurlijk al zo'n vijftien jaar ziek. Kanker, hartklachten. Gevolgen van een zwaar, opgejaagd en niet al te gezond leven. Maar hij heeft zijn droom en die van vele waar kunnen maken.

Niet alleen natuurlijk, maar hij werd wel het symbool van een tijd van verandering.
 

Pelhřimov

Donateur
Schrijver/politicus Havel overleden

Vaclav Havel, een van de belangrijkste Tsjechische schrijvers en politici van de afgelopen 50 jaar, is overleden. Hij was 75 jaar. Havel was al 15 jaar ziek.

Havel werd in eerste instantie bekend als schrijver die zich verzette tegen het communistische regime in Tsjecho-Slowakije. Na de Praagse Lente in 1968 kreeg hij een publicatieverbod. In 1977 richtte hij de mensenrechtenorganisatie Charta '77 op. Later zat hij vier jaar in de cel voor zijn politieke activiteiten.

In 1989 was Havel de drijvende kracht achter de Fluwelen Revolutie, die het einde van het communisme betekende. Tot 2003 was hij president van Tsjechië.


bron: NOS teletekst
 
Vaclav Havel, van oorsprong (toneel)schrijver, was een van de belangrijkste dissidenten tijdens het communistische regime in Tsjecho-Slowakije. Havel behoorde in 1977 tot de ondertekenaars van Charta '77, een manifest waar in dissidenten opkwamen voor de vrijheid van meningsuiting en democratie in Tsjecho-Slowakije.
 
Mei 1998 hebben wij hem in zijn buitenverblijf in Slany bezocht (toen al problemen met zijn longen). Sprak wel Engels met ons. Een amicale man. President tegen wil en dank. Maar een kerel die anderen hoop wist te geven. Een verlies voor de vrije wereld.
 
Las het net ook na een dagje Openluchtmuseum... Ik heb mijn eindscriptie over Havel geschreven (en Masaryk), dus heb een klik met die man. Komende dagen alle info verzamelen voor in mijn dossier-Havel. Het was een bijzondere man met een bewogen leven!
 

Vodnik

† In Memoriam
Havel: Groots door zijn eenvoud.
Voor iedereen toegankelijk met een echte belangstelling voor wat je doet.

(ook ik heb hem ontmoet in (één van zijn) favoriete restaurants in P5, tijdens een etentje met collega's. Havel ging gemakkelijk met ons in gesprek in prima engels)
 

kuurgast

Donateur
Beeld van Praag vanavond en indrukwekkend filmpje op idnes.cz.

r


Dat was toch nog onverwachts dat Václav Havel is overleden. Vorige week had hij een ontmoeting met de Dalai Lama vanwege de mensenrechten. Zo zal ik me hem blijven herinneren als een vrijheidslievend mens die bleef vechten voor vrijheid op een vreedzame manier.
De uitvaart zal waarschijnlijk vrijdag de 23ste zijn. Maandag en dinsdag kunnen mensen afscheid van hem nemen in Praag.
Tsjechisch filmpje over Václav Havel met interview staat op youtube waar ik een filmpje vond van het nummer Jednou budem dál wat gezongen werd in 1989 en waarvan meerdere filmpjes zijn te vinden van de herdenking 20 jaar vrijheid in 2009 waar Václav Havel op het podium staat met de zangeres Joan Baez.
 
Bovenaan