Snelweg D1 Praag-Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Deze zomer hebben we de snelweg D1 van Praag naar Brno, en vervolgens richting Olomouc, weer eens helemaal gereden. Wat een ellende:kwaad:. Met name op de rechterstrook is er om de 50 cm een flinke hobbel. Voor Skoda is het een prima testbaan om vast te stellen of de boel wel heel blijft - tien keer dit traject op en neer rijden staat volgens mij gelijk aan een jaar gewoon snelweg rijden.

Nu serieus: we hebben zo'n 4 auto's langs deze route zien staan die problemen met hun fietsenrek hadden. Door het continue gehobbel komen er doorlopend flinke krachten op dat rek, die dat vroeg of laat niet meer houdt. Je kan omrijden via provinciale wegen. Ook geen lolletje met het Tsjechische ik-kan-overal-op-andere-weghelft-inhalen gedrag, maar dan blijft de boel tenminste heel. Onze dochter, die nooit wagenziek is, werd zwaar misselijk op deze D1:ziek:.

De andere Tsjechische snelwegen zijn veel later aangelegd en meestal vrij goed. Het aanpakken van deze D1 is een zeer kostbare zaak - 200 km is niet niks. Je ziet dat een aantal echt verschrikkelijke stukken zijn gerepareerd, dus 't zal wel een poos duren voor 't geheel gladgestreken is.
 

char

† In Memoriam
Ik heb i.p.v een domme vraag nu eens een flauwe vraag:... Waren dat Tsjechische fietsenrekken??..

Char.

( ik weet wat je bedoelt, die weg is helemaal versleten!!..)
 
snelweg d1

Is inderdaad een verschrikkelijk slechte snelweg. Volgens mij was hij alleen het eerste jaar goed te berijden. Daarna werd/wordt het elk jaar slechter. Ontzettend veel vrachtverkeer doet er ook geen goed aan. Plus de kou in de winter. Geld om te repareren is er denk voorlopig niet. Links rijden is nog de beste optie, alleen moet je steeds goed opletten of er niet iemand harder dan 130 komt aanscheuren. Ben altijd blij als we het slechte gedeelte weer gehad hebben. Is ongeveer de helft van Praag naar Brno v.v.. Dit stuk rijd je niet voor je lol.
Ton
 
Je moet deze weg wel een beetje relativeren. Ik Rijd deze D1 van Brno naar Praag 3x per week en het is een vervelende weg. Praag tot de afslag richting Ceske Budovice is 8 baans en brandnieuw. Daarna to 25 km voor Jihlava is de weg wel bochtig en op en af, maar is niet slecht. De laatste 25 km tot afslag Jihlava to 15 km voorbij deze afslag is grote puinhoop. Daarna tot Brno is hij redelijk. Het gedeelte Brno Olomouc is een grote schande dat deze weg nog in aanmerking komt als betaalde autobaan.
 
snelweg D1 Praag - Brno niet fietsenrekproef

Ik ben blij met dit onderwerp. Wij wilden volgende week onze fiets(en) mee nemen achterop de camper. Dat gaat nu niet door. Ik ga in CZ wel een andere fiets halen. Niet omdat ik geld teveel heb, maar omdat je in Tsjechie niet op een NL-stadsfiets kunt rijden, zonder buiten adem te raken. Dat stuk van Praag naar Brno rijden wij ook vaak, omdat we 2/3 va het jaar in Brno wonen. Het is een afgang. Je wordt totaal door elkaar geschud en dan wordt er ook nog zo afschuwelijk hard gereden door vele Tsjechen. Ook kan ik me voorstellen, dat men niet blij is met wegwerkzaamheden. Het brengt enorme files met zich mee en ook vaak ongelukken. We zien er te veel. Er is nu zelfs een stuk weg waar aan gewerkt wordt, waarvan de weg niet breder is dan 1,80 m, (de linkerbaan). Even rijd je daar alleen, dat gaat wel, later voegt het rechts rijdende verkeer zich daarbij, wat wel wat stuurmanskunst vergt, of inhouden en de rechtsrijdende (vrachtwagen) voor laten gaan. Voor deze snelweg moet gauw een oplossing gevonden worden.
 
Waar is dit gedeelte van 1.8 mtr dan. Ik heb het nog nooit gepasseerd? Volgens mij vergist U zich. Een nornale auto is al 1.8 mtr breed, terwijl een truck 2.4 mtr breed is. Dus iets klopt er niet in Uw verhaal. Ad
 
Snelweg D1 Praag

Natuurlijk mag U gerust zeggen dat ik het niet bij het rechte eind heb. Ik heb er zelf gereden en het was heel erg nauw. Op de verkeersborden stond 1,8 m. Vandaag ben ik er weer langs gereden. De weg is weer helemaal in tact. Het was vlakbij km paal 137,5 Jammer, dat ik er dus geen foto van heb kunnen maken.
groeten
beije756
 
Vanmiddag dit onderwerp gelezen met een brede grijns, of is het een grimas?
Wat wil het geval.
In 1991 dit traject gereden, gek werd je er van.
In 1995 idem dito.
Maar nu, in 2010 zou het toch wel anders zijn!
Ik had een Hongaarse lifter meegenomen en vertelde over de slechte weg die slechts 199 km lang is maar nu, na 15 jaar, er wel fantastisch uit zou zien.
Verbijsterd was ik dat die indertijd kutweg nog kutter dan kut is geworden!
En je moet er nog voor betalen ook!
Mijn bek viel open, na zoveel jaren hebben die luie Tsjechen er geen moer aan gedaan.
Alleen die wegen worden gerepareerd of aangelegd waar Europa of Unesco aan mee betalen.
Een schande is het!
Maar ik moest breed grijnzen want wat wil het geval: ik heb mijn fietsendrager weer vast moeten zetten.
En de kachel in mijn caravan was uit elkaar getrild.
Maar ik werkelijk verbijsterd dat na al die jaren er geen zak aan die weg is gedaan.
Niets, helemaal niets!!!!!
In plaats van kuilen grote opstaande ribbels langs de kant.
Levensgevaarlijk! Maar ja, wat geeft een Tsjech daarom.
Repareren? Ho maar, een bordje 10 cm daarvoor is voldoende.
En de ongelofelijke rotzooi rond Praag, een wereldstad onwaardig.
21 jaar later, wat heeft het opgeleverd?
Nieuwe auto's en gebouwen, de rest wordt vergeten.
En dat alles naar aanleiding van een fietsenrek.

Groet.
 
Ben dus niet de enige, Ben naar de moravische karst gereden via deze weg.
Heb rondom nieuwe schokbrekers onder de camper maar desondanks kwam de inhoud van de badkamer en keukenkasten eruit zetten.
Ga dus nooit meer die kant op:kwaad:
 
wij zijn er dit jaar ook deze snelweg gereden.Mijn ervaring:hoe sneller je rijdt hoe minder je last hebt van die verschrikkelijkke bobbels..................boven de 175 merk je er niks van.
 
We hebben er vele kilometers over de vluchtstrook gereden in 2008, precies wat de vrachtrijder voor ons ook deed.
Ik noem het een HERNIA opwekkende weg.
Voorlopig plan ik deze weg niet meer in.
Maar het gaat wel sneller als binnenwegen.
 

char

† In Memoriam
Voorlopig plan ik deze weg niet meer in.
Maar het gaat wel sneller als binnenwegen.

Goed zo!!.. Hendrikus..Binnenwegen,..dat is de mooiste route!!..
Je bent op vakantie,.. dus je hoeft nergens heen!!.. Tenzij je afspraken gemaakt hebt,... En zelfs dan maken één of twee dagen later aankomen ook niet meer uit,... of zouden niets meer uit moeten maken..
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets over onze vakantie afgesproken!!..
En op de dag van vertrek, zit ze gewoon naast mij!!...Mijn vriendin!!...(zonder afspraak!!)

Char.
 
Binnenwegen, Binnenwegen?
Met een caravan erachter?
Laat me niet lachen.
Net zo beroerd als de D1.
En dat vind ik zo opvallend, na 20 jaren blijven de wegen ellendig, rot, kuilen, gaten.
Alleen de bruggen worden opgeknapt.
Inderdaad, van jou geld.
Maar voor de rest.......................knudde.
Ik ben op reis gegaan vanuit Sindelova en zei tegen Kukelin: nu gaan we Tsjechie bekijken alsof we er voor het eerst zijn.
Het is tegengevallen, bitter tegen gevallen.
Ik gooi er wel een nieuwe topic tegenaan.

Groet.
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Ben met de caravan en C5 over de weg naar BRNO gegaan .De C5 ging er vrij redelijk overheen ,met de caravan ging het minder het ding bleef maar stuiteren .En dat je moet betalen voor zo een slechte weg is ronduit asociaal .
 

kuurgast

Donateur
Voorlopig hebben jullie er nog weinig aan maar men wil de aannemer Eurovia aansprakelijk stellen voor het slechte wegdek. Na diverse onderzoeken is gebleken dat ipv puin of beton hele andere materialen zijn gebruikt voor de fundering van deze weg zoals oud hout en pijpen. Hierdoor verzakt de weg ongelijkmatig waardoor de hobbels ontstaan in het wegdek. Het gaat over een strook van 8,5 km die in 2008 werd opgeleverd.
Dit is reden om te eisen dat Eurovia de hele weg, niet alleen het oppervlak te herstellen, zelfs als dat betekent dat het opgraven van de hele zaak en herbouw van de snelweg. Het bedrijf Dopravoprojekt Brno heeft meegeholpen aan deze snelwegbouw.
Bron:ceskapozice.cz/en.
 
de snelweg vanaf praag naar brno is voor groot gedeelte voorzien van die verdraaide betonplaten.Is dat vanaf brno naar praag net zo slecht?????

de groetjes vanuit een zeer warm straznice!!!!!
 
Bovenaan