Satelliet ontvanger NL<>CZ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen weken waren de WK wedstrijden op TV en ja, ik had alles geÏnstalleerd om relax te kijken. Wel had ik mijn oude satel-ontvanger verruild voor een goedkope Thompson. De Topfield bleef dus ion NL. mijn vrouw heeft heerlijk kunnen kijken, en ik ?? Geen TV ontvangst. Alles nagekeken, de schotel, de Astra afstemming,aansluitingen en zelfs eind weerstand in de satel-ontvanger. Maar...geen signaal. Ik gebeld met een Tsjechische firma uit Frydlandt N.O , die kwam keek en zei: alles doet het maar geen signaal. Oorzaak, de decoder werkte niet in tsjechie. Zijn Cz kaart met zijn satelliet deed het prima op mijn schotel. Of wel mijn Thompson was stuk, immers geen signaal of de decoder , was zijn laatste opmerking en vertrok zonder betaald te willen worden. Immers hij had niets voor me kunnen doen. Uiteindelijk een heerlijke koude Kozel of meer met hem gedronken.

Sind 2 dagen terug in NL voor een korte vakantie, en warempel de Thompson doet het prima. Dus is mijn conclusie: decoder funktioneert niet in Cz. Mijn Topfield wel, wist ik al jaren. Had ik die maar meegenomen.

http://www.parabola.cz/prehledy/televize-digital/19e2/ via deze link wist hij mij te vertellen dat er decoder verschillen waren qua ontvangst in NL en Cz, maar niet altijd. De Thompson dus wel.

En ik heb via een Eurovisionsport en audio met wereldomroep voetbal moeten kijken. Ook wel leuk, maar anders.

Heeft iemand op het forum ook deze ervaring gehad?
 
Ik zal je graag willen helpen, maar heb hier toch iets te weinig info.

Graag verneem ik nog exact de type van je thomson, de LNB koppen zowel in CZ als in NL.
En? Ontvang je wel beide nodige satellieten? CZ zenders zitten namelijk op een andere satelliet als de NL zenders.

Satelliet ontvangst op zich kent geen geografische beperking. Alles wat je in NL kan zien, kan in CZ ook en omgekeerd.

Verder wil ik graag weten, wat voor kaarten en modules je in gebruik hebt.

Pas met deze informatie kan ik je verder helpen.
 
De Thompson is een Canal Digital type TS4H en de koppen Dual type weet ik niet. Maar ook de mono funktioneerde altijd prima.
Ik heb alleen de Astra ingesteld op de waardes. Heeft een tsjechisch bedrijf gedaan.Systeem altijd gewerkt op een Canal Digital kaart.

Hoe meer ik er over lees, ook dit forum, hoe onduidelijker het voor me wordt.
Ik begrijp, wat moet werken in Cz is: nederlandse satelietontvanger met nederlandse kaart ...punt. Aannemende dat het systeem werkt en uitgericht is. Type dekoder is dan: MDG-IRD...of heeft dit weer niets te maken...want Cz receiver heeft andere dekoder waard.
Tot zover dan weer
 
ook een schoteltje gekocht, zonder problemen

omdat ooit ook in Tsjechie het digitale tijdperk aantreed, hebben we ook een schoteltje aangeschaft. Na verschillende pogingen me hiervoor te orienteren werd het mij ook enkel steeds onduidelijker.

Daarom maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken en de diverse aankopen gaan doen. Bijna nergens kan men een complete set met compleet advies geven.

Uiteindelijk maar bij de makro een kant en klaar pakket gekocht met schotel, LNB, houders , kabels en ontvanger/decoder. Er zat wel een grote sticker op de doos: GEEN SMARTCARD.

In verschillende winkels kregen we verschillende adviesen over deze smartcard en verschillende prijzen, maar niemand kon m leveren.

Enfin , thuis in nederland de schotel gemonteerd aan de parasol en de satellieten gezocht, Jawel warempel in enkele minuten het scherpe beeld: ....PLAATS SMARTCARD.....

Op internet gezocht en gevonden : CANAL DIGITAAL: (plukt je kaal hoort daar achter) Een smartcard moet je hebben met of zonder abonnement. Je moet er een (TV-slot) houder bij kopen , totaal 135 Euro. Dan heb je nog geen abonnement en beeld. als je dan de Card hebt, moet je registreren, 30 euro. De keuze om alleen NED 123 te ontvangen is ver weg gestopt. Registreren doe je , als je niets veranderd, automatisch voor het basis pakket a 9 euro per maand.

Als dan je portemonee leeg en je geduld op is, dan heb je beeld, 4-5 dagen na aanschaf van een schotel voor zogenaamde "Free-to-air kanalen".

Een prachtig beeld, beter dan digitaal van de kabel.
En de eerste 3 maanden alle zenders gratis. mooi toch RTL kijken in de vakantie.

Ik weet ook dat NL TV en CZ TV niet altijd met elkaar door 1 deur willen. Maar de DVD speler doet het ook goed, dus waarom niet de decoder/ontvanger.

Voor de finale snel de schotel gemonteerd, op internet gezocht waar de schotel op te richten. (daar zijn prachtige websites voor : www.dishpointer.com) Over de schuur van de buurman dus.
En warempel 5 minuten later, beeld en geluid.

Moraal van mijn verhaal: een standaard schotel set van de Makro, met philips ontvanger met canal digitaal card, werkt in CZ, met CZ televisie.
Het kost wel wat , maar dan heb je ook wat.
En die finale, was toch 90+30 minuten slecht beeld, maar dat lag niet aan mijn schotel.
 
Canal Digitaal plukt je niet kaal, als je weet, wat je wilt. Met wazige verhalen, zoals hier boven is het lastig. Als je goed voorbereid was voor je een aankoop deed, was je met de helft van het geld al lang klaar. Sorry, is niet als een aanval bedoeld, maar deze kritiek richting canal digitaal vind ik volstrekt onterecht.

En voor de topic starter: Zonder een volledig plaatje te kunnen schetsen van materialen in uw bezit en de configuratie hiervan wordt het lastig helpen...
 
Hé, bedankt voor je reactie maar leg eens uit waar mijn goede voorbereiding fout is gegaan (winkels, internet, adviesen). Want de aankoop van alle canal digitaal producten is gedaan met telefonische begeleiding van een Canal digitaal medewerker ("bel me terug")

De TV-slot houder was geen optie maar verplicht (60+ euro ongewenst)
"free to air" is dat niet "gratis"

De helft van 170 euro, is toch 85 piekies weg gegooid, graag wat meer info, daar kan een ander dan van profiteren
 
Als je een Canal Digitaal gecertificeerde ontvanger had gekocht, had je geen slot houder nodig (dit is trouwens een heel ongebruikelijke term, ik ga er maar van uit, dat we het zelfde bedoelen), de CD kaart stopte je dan direct in de ontvanger. Deze ontvvangers waren al tijden rond 100 euro te krijgen. Nu is zelfs een complete set voor 99 euro met montage te koop.

Veel mensen denken goedkoper uit te zijn door elders (bV. Makro) iets te kopen, dat heel goedkoop lijkt, en zitten achteraf met de ongeschiktheid hiervan. Jij was zoals je het nu uitlegd ook hier ingetrapt.

Hiervoor kan je echter niet Canal digitaal aanspreken, maar Makro. Die verkopen je iets, wat niet vanzelf werkt, maar om extra investering vraagt.

Maar ff, we gaan hier wel een topic kapen zo, en daar ben ik ook niet blij mee.
 
Mijn ontvanger is een canal digitaal gecerificeerde Philips DSR 2221.
De canal digitaal card kan daar inderdaad zonder CI module in,maar kopen zonder module kan niet!
http://webshop.canaldigitaal.nl/article.asp?articleId=24010

Ik was er niet op uit om goedkoop uit te zijn, maar om compleet en goed geadviseerd te zijn. Maar zoals in mijn eerste uitleg, niemand kon compleet adviseren en alle onderdelen leveren. Enkel bij de makro waren complete sets verkrijgbaar, zonder smartcard. Ik denk ook dat dit een prima tip is voor iedere leek die een schotel wil aanschaffen:
Bij de makro , complete sets, maar (helaas) nog wel een Canal digitaal card aanschaffen.


want voor de duidelijkheid: de complete configuratie werkt wel hoor, alleen finale wedstrijden komen niet lekker door.

Het weer is hier nu te warm en voor t eerst hebben we een beetje regen maar zitten we nog alle avonden lekker lang buiten op de veranda.
TV kijken doen we wel weer als t vriest.
 
Maar ff, we gaan hier wel een topic kapen zo, en daar ben ik ook niet blij mee.

Ik begrijp niet zó goed wat je hiermee bedoeld. Maar om terug te komen op mijn eerder bericht..wat ik nu wel weet is dat het géén zin heeft om alleen een smartcard mee te nemen naar Tsjechie en dan in een Cz toestel te stoppen. DÁt werkt niet..:top:dat heeft dit topic mij wel duidelijk gemaakt.:ja:
 

Vodnik

† In Memoriam
omdat ooit ook in Tsjechie het digitale tijdperk aantreed,...............................

Klinkt een beetje denigrerend, vind jezelf ook niet?

Om je ff wakker te schudden, de digitalisatie gaat hier sneller dan in menig west-europees land, zeker NL! En dan moet je digitalisering ruim nemen!

Wat betreft sateliet ontvangst in CZ:
Ik heb een satelietontvanger (goldstar) van ca 2500czk, daarin een CI voor Canal Digitaal (60 euro) en een CI voor skylink (1500 czk) om de CZ programmas te kunnen ontvangen.
Dus voor omgerekend 220 euro heb ik alle CZ programmas en vele NLse programma's (maar dat hangt af van het CD abo)
 
ik begrijp deze problemen allemaal niet.
zoals ik al tig keer geschreven heb...

neem bijv een gebruikte dreambox 500 of zo voor 1800 kc
en klaar. bij sofwareprobleem automatisch via internet updaten.
accepteerd elke kaart/coderingssysteem.
 
..wat ik nu wel weet is dat het géén zin heeft om alleen een smartcard mee te nemen naar Tsjechie en dan in een Cz toestel te stoppen. DÁt werkt niet..

Het coderingssysteem verschilt: Tsjechie gebruikt Cryptoworks en Nederland Irdeto. Je hebt dus niet alleen de juiste smartcard nodig, maar ook een kaartlezer (CAM) die het gebruikte coderingsysteem aankan. Bovendien staan de Tsjechische en de Nederlandse zenders niet op dezelfde satelliet. Dat betekent dus of 1. een speciale schotel die tegelijk het signaal van twee satellieten kan ontvangen + twee koppen of 2. uitrichten op de satelliet die je wilt ontvangen(een tegelijk), of 3. een installatie met een motor die de schotel naar de juiste satelleit draait.
 
goede raad en advies

mede Forum leden

wij willen gaarne Tv ontvangen in ons nieuwe onderkomen .
en natuurlijk ook de nederlandse zenders niet missen .
dus de vraag is wat hebben we nodig

groet loek
 

Marcel

Moderator
even voor de zekerheid checken (ik ben niet echt overdreven technisch behept) :
met een schotel in Tsjechie met een digitaal signaal, heb ik daar nog steeds een in Tsjechie gekochte televisie voor nodig (met het oog op het geluid) ?
(ik denk simpel : digitaal is digitaal ... en dat zo met een in NL gekochte Matchline moeten werken)
 
:?:- ik heb niet zoveel verstand van maar de TV is maar een monitor.
Het gaat vooral on de sat. ontvanger.
Tijdens onze vakantie was er een ontvanger met een Tsjech systeem die niks kon breien met de meegenomen canaal + kaart :(
Volgend keer ook de decoder in de koffer doen:D
 
heb ik daar nog steeds een in Tsjechie gekochte televisie voor nodig (met het oog op het geluid) ?
nee! maar een canaaldigitaal kaart moet met een nederlandse dekoder geaktievert worden .en dan doet hij het normaalgesproken gewoon in een tsjechische decoder. maar moet wel voor canaaldigitaal geschikt zijn! de meeste decoders in tsjechie zijn met cryptoworks en die werk niet met kanaal digitaal
 
Bovenaan