Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het zijn woelige tijden, en toch staan kroon en euro t.o.v elkaar redelijk stabiel Al is de kroon deze week wat gaan zakken ,richting de 25 KC per euro.
Zwarte wolken boven de eurolanden, de euro is nu het zwarte schaap.
De werkelijkheid is echt anders en laat zien dat de welvaart helemaal niet geleden heeft onder de invoering van de euro,integendeel zelfs.

Het is de bubbel van torenhoge schulden zowel prive als van de overheden, de hebzucht om de economie steeds harder te laten groeien door geleend kapitaal.Het gebrek aan Europese solidariteit voor de landen die het moeilijk hebben.
Het beleg van het beleggen moet steeds dikker worden en sneller op de boterham liggen. Wellicht lukt het ons om die ramkoers nu om te buigen.
Elk land binnen de EU is afhankelijk van de ander en menen dat Tsjechie of Nederland in zijn eentje zouden kunnen redden is op zijn zachtst gezegd "dom".
Het feit dat in B. Nl en de CZ de afgelopen twee jaar economisch goed boerden is vooral te danken aan de groei in het grote buurland Duitsland. Als daar de economie gaat duikelen, dan gaan de kleine buurlandjes netjes mee naar beneden.
 
Dat is altijd al zo geweest, dat de economie duikelde of steeg als het in Duitsland tegenzat of groeide. Heeft met de euro weinig te maken.
Feit blijft dat de landen die de euro voeren opdraaien voor een eventueel bankroet of reddingsoperatie van landen die dreigen om te vallen of in ieder geval diep in het rood te gaan.
Dat er door de "eurogeilheid" van bijvoorbeeld ex minister Zalm, niet zo goed gekeken is naar de boekhouding van andere landen komt ons duur te staan.
De inwoners van de eurolanden draaien er straks gewoon voor op.
Ik weet niet exact hoe het zit met bijvoorbeeld inwoners van landen die de euro nog niet hebben ingevoerd, maar het lijkt mij dat die voorlopig er niet voor op zullen draaien.
Volgens de laatst bekende cijfers gaat het bijvoorbeeld mij zo'n 4000 eurotjes per jaar kosten, omgerekend naar waar Nederland zch voor garant stelt. Mij is nooit wat gevraagd dacht ik.
Ik (en de rest van de Nederlandse bevolking) draai dus gewoon lekker op voor de blindheid van die voorstanders van zoveel mogelijk eurolanden.
Als ik mijn inkomensstaat zo aanpas dat ik ipv 2 ton 4 ton hypotheek kan krijgen draai ik als dat bekend wordt gewoon de gevangenis in.
Hoe zit dat dan met bijv. de bestuurders van Griekenland?? Hoe zit dat met de verantwoordelijken die Griekenland in polonaise binnenhaalden??
 
Het is die kruideniers-mentaliteit< Wat kost het mij?> waar de EU aan dreigt ten onder te gaan. Landen als Belgie en Nederland zouden als geen geen ander moeten weten welke welvaart de EEG en later de EU ons heeft bezorgd, reken dat eens uit. Reken eens hoeveel Grieken, Polen e.a b.v tulpen uit Holland hebben kunnen invoeren sinds het onstaan van de EU. Reken eens uit dat open grenzen de kleine landjes hun export heeft doen exploderen. Reken eens uit dat de euro gelijk stond met de dollar bij de start en nu 38 eurocent sterker staat.

Solidariteit binnen europa brengt op termijn meer op dan wat het nu kost. Natuurlijk moeten staten niet knoeien met hun budget, maar is dat de Griekse burger kwalijk te nemen? Of is het de graaicultuur van een beperkte groep in dat land in de jaren negentig en het eerste decenium van deze eeuw? Daarom dat strenge controle zeer gewenst is. Dit had niet mogen gebeuren. Maar moet een heel volk op zijn knieen en verarmd en vernederd worden omwille van de fouten van een beperkte groep?

De Tsjechische republiek heeft nog geen euro, maar zal ook mee delen in de klappen als de euro zou verdwijnen. Neen, het was net te weinig Europa die op een wat goedgelovige manier de euro heeft ingevoerd. Een krachtdadiger en sterkere EU met een stabiele munt is een hoopvolle toekomstvisie voor heel Europa en ook voor de kleintjes lijk Tsjechie,Slovakije en de Benelux. Een Europa voor een kwalitatieve en duurzame groei en geen kwantitatieve snelle explosieve economische ontwikkeling. Een solidair europa waar zwakke regio's kunnen geholpen worden, door de sterke schouders van rijke regio's. Ooit jubelden we toen de muur omviel en verlangden naar dat een-gemaakte Europa , wat lijkt dat ver weg. Eigenbelang en navel staren binnen de enge landsgrenzen is een niet onbelangrijke factor in deze tijdsgeest. Het is te begrijpen maar of het de juiste weg is??
 

Tabe

† In Memoriam
Jacques, je bent een man naar mijn hart. Ik had dit zelf zo geschreven kunnen hebben. Ik wil dit nog wel even aanvullen. Het zijn de banken, voornamelijk de Franse, geweest die door massaal Griekse staatsobiligaties te kopen de Grieken in de gelegenheid heeft gesteld om in een veel te grote broek te leven. En, pas op, er zijn nog een paar landen die op veel te grote voet hebben geleefd, en óók hier gaat de belastingbetaler de dupe van worden. De Berlosconi's zullen hier geen last van hebben. Die hebben de Italiaanse schaapjes wel op het droge. En ook de Zalmen van Nederland redden het wel.
 
Jacques ik deel je mening over de eenheid, solidariteit en dat een sterk Europa ook een sterke euro betekent. Ook de door jouw genoemde voordelen erken ik.
Neemt niet weg dat door een te gemakkelijk accepteren van een verhaal van een land over de financiele positie burgers van andere landen de klos zijn en worden.
Uiteraard heeft de doorsnee griek er geen schuld aan. Ook andere landen staan op de rand. Spanje, Ierland, Portugal, misschien zelfs Frankrijk.
Wat ik mij dus afvraag is of burgers van landen die nog geen euro voeren ook mee gaan betalen. Zou niet fair zijn in mijn ogen.
Ook vraag ik mij af waarom de verantwoordelijken van de betreffende landen niet op een of andere manier voor een rechtbank kunnen worden gedaagd.
Een bankbediende die de kas licht wordt toch ook aangepakt???
 
Het is die kruideniers-mentaliteit< Wat kost het mij?> waar de EU aan dreigt ten onder te gaan. Landen als Belgie en Nederland zouden als geen geen ander moeten weten welke welvaart de EEG en later de EU ons heeft bezorgd, reken dat eens uit. Reken eens hoeveel Grieken, Polen e.a b.v tulpen uit Holland hebben kunnen invoeren sinds het onstaan van de EU. Reken eens uit dat open grenzen de kleine landjes hun export heeft doen exploderen. Reken eens uit dat de euro gelijk stond met de dollar bij de start en nu 38 eurocent sterker staat.

Wat heeft dit jouw opgeleverd in je portomonee?

Voor elke bos tulpenn die we door open grenzen naar polen hebben kunnen sturen, kregen we 5 arbeiders terug die hier de zelfstandige bouwbedrijfjes kapot hebben geconcurreerd met de uurprijzen.
(maar dat komt ook door onszelf; alles moest zo goedkoop mogelijk)
Met andere woorden het is echt niet alleen rozengeur en maanenschijn.

De gemiddelde Griek is wellicht niet schuldig aan het probleem daar, en we moeten dan wellicht solidair en helpend zijn, maar dan mogen zij eerst eens akkoord gaan met bepaalde zaken waardoor ze zichzelf er bovenop helpen kunnen helpen. En dus niet alle voorstellen afwimpelen, maar de handen uit de mouwen :)

Wat ik zelf altijd interessant vindt is dat mensen die roepen; de vervuiler betaald, de grote bazen moeten meer betalen etc etc maar moeilijk kunnen zeggen dat het ons probleem niet is daar aan de middelandse zee. Wat mij betreft mogen nu ook de veroorzakers betalen en niet Jan met de pet die hier al flink geknepen wordt in z'n kas.

Maargoed dat is mijn idee erover, het beste is noooooiiit aan dit hele gedoe begonnen te zijn, en gewoon zoals Noorwegen, Engeland en Zwitserland verder te leven in Europa.
Wat je niet gehad hebt kan je niet missen en wat je niet mist zal je ook niet tot last zijn.
 
De landen die je noemt nemen wel degelijk deel aan Europa. Ze hebben alleen wat gunstige afspraken gemaakt bij toetreding. Engeland bijvoorbeeld heeft het social chapter niet ondertekend en doet ook niet mee met de euro.
Misschien wat slimmer uitonderhandeld. Misschien niet.
Probleem is dat er buiten de ongetwijfeld aanwezige voordelen voor jan met de korte achternaam over zijn rug afspraken zijn en worden gemaakt waar hij dan weer voor op mag draaien.
Let wel ik ben voor solidariteit maar er is een grens. Bij de invoering van de euro is de nederlandse gulden al te laag vastgesteld waardoor er gewoon al minder in mijn portemonneetje kwam.
Daarna werden banken gered met belastingcentjes. Vreemde was wel dat diezelfde banken konden lenen op een vrijwel nul percentage en dat de tarieven waarmee die banken uitleenden hoog blijven of hoger werden. Niet gek dus dat er in recordtijd afgelost kon worden.
Wederom over de rug van die jan.
Nu is er sprake van een plan waar de banken 60% van de vorderingen op griekenland af moeten schrijven.

Kwisvraag, wie gaat dat uiteindelijk betalen?

Nogmaals hoop ik dat landen die nog geen euro hebben hier ook niet voor op gaan draaien.
Laten we hopen dat er iemand opstaat die de verantwoordelijken aan de schandpaal nagelt.
 
Wat heeft dit jouw opgeleverd in je portomonee?

Voor elke bos tulpenn die we door open grenzen naar polen hebben kunnen sturen, kregen we 5 arbeiders terug die hier de zelfstandige bouwbedrijfjes kapot hebben geconcurreerd met de uurprijzen.
(maar dat komt ook door onszelf; alles moest zo goedkoop mogelijk)

Kan het grotendeels wel met je eens zijn, maar er is ook een keerzijde en daarmee ook enige nuance. Wat te denken van de vele arbeiders die hier (Noord Nederland) geworven worden door de Duitsers t.b.v. hun scheepswerven etc. Dat vinden we over het algemeen geen probleem. Daarmee zijn wij de Polen van Duitsland? En van de vele Nederlanders die in het voormalige Oostblok diverse bedrijven ( agrarische bedrijven) voor een minimum prijs opgekocht hebben, mensen eruit geschopt, gemechaniseerd en zichzelf aardig verrijkt hebben. Met behulp van de lage lonen aldaar. De splinter zien prima, maar dan ook de balk....
 
Als duitsers werknemers werven is dat voor hetzelfde salaris als wat ze hun duitse werknemers betalen. Hier zit dus al een verschil.
Wat betreft het goedkoop verkrijgen van onroerend goed dat zou je zelfs onder marktwerking kunnen stellen. Hoeveel hier hebben zo ook niet (redelijk) goedkoop hun onroerend goed verkregen??
Of wil je dat ook bijna diefstal gaan noemen??
Het is gewoon een feit dat de munt van (voormalig) west europa harder was en misschien zelfs nog wel is dan die van de (voormalig) oosteuropeanen.
Waardoor er in de ogen van die west europeanen koopjes te halen vielen en die oosteuropeanen dachten een hoofdprijs te krijgen.


Het probleem zit hem niet in de werknemers die naar europa komen, het probleem zit hem in de top van de landen. Die top bekokstoofd van alles en gaat er wat fout dan mag de inwoner de lasten dragen.
 
Iedereen roept dat het vooral de banken zijn die Griekse en Italiaanse staatsobligaties hebben gekocht. Ik zou wel een overzichtje willen zien van de mate waarin (onze) pensioenfondsen er ook in zitten. En dan kom je op het vlak van risico/rendementsafweging. Pensioenfondsen en andere institutionele beleggers gingen in deze staatsobligaties omdat ze een hoger rendement boden dan bijv. de Duitse en Nederlandse. Ja, tegen een hoger risico. Maar dat risico is eentje van de orde 'zeer kleine kans, wel groot gevolg'. Door goede spreiding kan je het gevolg hiervan normaliter opvangen. Je kan dus zeggen dat deze beleggers met het hogere rendement over afgelopen periode een buffer hebben opgebouwd om een eventuele afboeking op te vangen. Probleem is echter nu, dat al deze beleggers min of meer 'gedwongen' werden om in deze hogere rendementen te stappen, om aan hun eigen rendementsverplichtingen te voldoen. Met NL staatsobligaties die onder de rekenrente van 3% presteren, zou je bijv. de inflatiecorrectie niet kunnen financieren. Dus ze moesten wel wat meer risico's nemen, anders zouden de rapen weer gaar zijn dat de jaarlijkse indicatie niet doorgaat. OK, die gaat nu wegens afwaardering ook niet door - resultaat is wellicht een beetje hetzelfde???
 

kuurgast

Donateur
Wat ik mij dus afvraag is of burgers van landen die nog geen euro voeren ook mee gaan betalen. Zou niet fair zijn in mijn ogen.
Natuurlijk moeten ze meebetalen. Waarom zou dat niet fair zijn? Ze willen toch allemaal bij dat ene grote Europa horen? Dan niet alleen genieten van de voordelen maar net zoveel procenten van de nadelen delen.
Daar zit alleen het verschil......hoe wordt dat berekend???
 
We verzanden hier net in de kruideniers-mentaliteit , waar Europa op stuk loopt. Statistiek en berekeningen zijn al naar gelang , hoe ze gebruikt worden en door wie, de grootste leugenaars die er bestaan. De ene voelt zich benadeeld omdat hij te weinig krijgt van de E.U en de andere omdat hij teveel moet betalen. Dit soort eigen-belang-discussies zal niets, maar dan ook niets oplossen. Als de wil van solidariteit niet in daden wordt omgezet, gaat de EU ter ziele. Ik neig er toe om te stellen dat dit een chaos en speculatie zou op gang brengen, die ons dertig jaar terug slingert in de tijd. Onze welvaart valt en staat met open grenzen en de nadelen die dit oplevert zijn soms vervelend, maar een kleinigheid t.o.v de onmiskenbare voordelen. Wie eerlijk is en in de achteruitkijkspiegel kijkt van de EEG en de EU, ziet wat een welvaart,vrede en voorspoed we hebben gekend.

Het is ongetwijfeld zo dat de "graaicultuur" bij beheerders van sommige banken en ook bij bepaalde overheden binnen de EU-lidstaten een ethische , ontoelaatbare grens heeft bereikt. Daar kan niet streng genoeg tegen opgetreden worden en er moeten reglementen komen om dit in te tomen.
Idem voor bestuurders van EU- landen die "foetelen"met hun begrotingscijfers. Wellicht kan een Toby-taks op beleggingen de ECB en daardoor het noodfonds van de euro, op een alternatieve wijzen spijzen. Zodat naties niet het gevoel hebben te moeten opdraaien voor anderen.
 
Wat vannacht is voorgesteld is geen echte oplossing, maar eerste hulp bij ongevallen.
Wie kiest voor een CENTRALE munt moet ook kiezen voor centrale interventie, en dat is nu juist de ECB.
Merkel reageert ”te nationalistisch” en Sarkozy volgt haar. De EU en de euro liggen aan een overlevings- infuus waarvan elke staat in de good-will van het moment zijn deel kan geven of niet.
Een visie op een sterk en solidair Europa ,klimt boven dat getouwtrek en eindeloos zoeken naar een compromis met de deelstaten. Ik vrees dat we van de ene crisis in de andere donderen ,en dat de eindrekening alles behalve rooskleurig zal zijn.
Visie en toekomst worden vervangen door een dagdagelijkse strategie van overleven.
De EU-Titanic heeft de grote gaten in de romp "voorlopig" gedicht of dat voldoende is om niet te zinken, is afwachten?
 
Er is in ieder geval duidelijkheid. De Euro landen hebben een besluit bereikt. Dat houdt dus in dat alleen de inwoners van de euro landen op mogen draaien voor de besluiten gisteravond (en daarvoor) genomen.
Het lijkt mij dat voor bijvoorbeeld tsjechie dit een signaal zou moeten zijn voorlopig zeker niet in de euro te stappen. Zodra ze instappen mogen ze meteen meehelpen het potje voor incapabele, frauderende landen te vullen.
Dat de banken nu de helft van hun vorderingen op griekenland af moeten schrijven lijkt rechtvaardig. Immers die banken hebben de aanzet gegeven tot de crisis die een paar jaar geleden intrad. Door zowat op een soortgelijke manier als griekenland op de kleur ogen van andere banken (usa) te geloven dat er geld te verdienen was. En vooral door graaicultuur en winstbejag.
Helaas zullen die banken nu over de ruggen van hun klanten ( jij en ik) die afschrijvingen weer goed maken. Net zoals de financiele instellingen die door hun landen overeind gehouden zijn die "leningen" zo snel weer konden inlossen (incl. rente).
Linksom of rechtsom de (argeloze) burger is en blijft de klos.
 
Milaan en Rome branden in deze euro-onzekere tijd, je zou verwachten dat de Koruna nu net in waarde zou stijgen. Maar het tegenovergestelde is aan het gebeuren. Het is meer dan een kalenderjaar geleden dat de kroon terug vlot weg zakt boven de 25. Bij sluiting beurs stond de Tsjechische kroon op 25,50 per euro. Vreemd, iemand een logische verklaring?
 

kuurgast

Donateur
"EU-toetreding zal steeds hogere kosten met zich meebrengen"

In Tsjechië speelt dit allemaal niet. “Toetreding tot de eurozone op korte termijn is waanzin. De muntunie is een schuldunie geworden en ik zie niet in waarom ik de schulden van een ander zou moeten terugbetalen”, viel de afgelopen tijd meer dan eens te horen uit de mond van de Tsjechische premier Petr Nečas.

Maar het is ook van belang om in herinnering te brengen dat Nečas er nog niet voor heeft gezorgd dat het standpunt van het land is omgeslagen in de radicale anti-Europese houding van de Tsjechische president Václav Klaus. “Hij wijst slechts op het feit dat toetreding tot de Europese Unie steeds hogere kosten met zich mee zal brengen en dat een minder snelle integratie de voorkeur zou hebben voor een land als Tsjechië”.
Bron:presseurop.eu/nl.

Geen euro maar neuro

Een paar weken geleden was het nog ondenkbaar maar er wordt steeds meer gesproken over een Eurozone van noordelijke landen. Samen met een paar stabiele Oost-Europese landen zoals Polen, Tsjechië en Slowakije. Geen euro maar neuro dus.
Bron:rtl.nl.
 
Bovenaan