Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja klopt,kuurgast. Ik ben echt zo blij dat ik pas maandag vertrek en er dus niet midden in zit. Het schijnt namelijk ook richting Sluknov los te gaan. Aan de andere kant had ik wel live verslag uit kunnen brengen...:fool:

Wel moet ik zeggen dat er in het nieuws in Nederland nooit aandacht aan wordt besteed. Nu is dat in dit geval misschien beter ( voor toerisme) maar aan de andere kant wordt Tsjechië doodgezwegen in Nederlandse Media.
 

Vodnik

† In Memoriam
..............
Wel moet ik zeggen dat er in het nieuws in Nederland nooit aandacht aan wordt besteed. Nu is dat in dit geval misschien beter ( voor toerisme) maar aan de andere kant wordt Tsjechië doodgezwegen in Nederlandse Media.

Dat valt wel mee hoor.

Ik herinner me nog dat jáááren geleden in een tsjechisch dorp een muur gebouwd werd tussen een "roma" deel van dat dorp en het "blanke" deel van dt dorp. In dit dorp iedereen blij maar in de nederlande media werd het breed uitgemeten en er schande over gesproken.

Het is overigens vrijwel elke dag "bingo" in Varnsdorf / Rumburk / Sluknov, bijna elke avond in het journaal op Nova.
 

Vodnik

† In Memoriam
De Nederlandse of Tsjechische Nova? :):)

Want ik zie echt helemaal niks erover.

Tsjechische, se NLse kan ik niet ontvangen

Hoe erg is het Pieter? Zijn het vreedzame demonstraties of relletjes? En merk je er bij ons in het dorp iets van?


Er zijn figuren die er rellen van proberen te maken, maar de politie heeft dat toch wel snel door.
In Jirikov merken we er tot nu toe weinig van, niet meer maar ook niet minder. Misbruik door tsjechen bij het verhuren van woonruimte aan roma's komt in Jirikov niet voor (zie de link die Kuurgast aangegeven heeft). Uitkeringsgerechtigden moeten een tegenprestatie leveren, doen ze dat niet dan gaat een uitkering naar het absolute minimum, dit houdt de gemoederen ook rustig.
 
zigeuners, Roma ??

Bekijk de onlusten van de laatste weken, Frankrijk heeft vele Roma de deur gewezen, zie optreden van G. Destaing, Pardubice realiseert nu de renovatie van circa 100 woningen voor Roma welke terugkeren uit geheel Europa.
 

kuurgast

Donateur
President Klaus over de situatie in Noord-Bohemen:

"De staat moet hier genadeloos ingrijpen, ingrijpen met kracht, zodat deze onrust eindigt. Dat is gewoon duidelijk," zei Václav Klaus. Hij deed deze uitspraak tijdens een interview met de Tsjechische kranten tijdens een bezoek aan de regio Karlovy Vary.
Het was de eerste verklaring van de president heeft gegeven over de situatie in Šluknov en omgeving, waar spanningen zijn uitgebarsten tussen etnische Tsjechen en Roma-mensen. De president zei ook dat overheidsingrijpen is slechts een korte-termijn oplossing en dat de getto's moet worden voorkomen in de eerste plaats.
Bron:romea.cz/english.
 

kuurgast

Donateur
Dit weekend zijn er weer diverse demonstraties ,nu ook een in Praag ,zie romea.cz/english.
Deze demonstraties zijn niet alleen een uiting van haat jegens de Roma minderheid - mensen zijn ontevreden met het uitkerings-systeem in het algemeen. Varnsdorf - een stad van 16.000 mensen - heeft een werkloosheidspercentage van rond de 20 procent. Binnen de Roma-gemeenschap wordt de werkloosheid geschat tussen de 90 en 100 procent.
Interessant artikel hierover staat op radio.cz/en.
 
Ik vrees dat de onrust zich verder uit zal breiden....:(

Tanvald bereidt zich voor:
Morgen is de begrafenis van de jonge Roma man die oudejaarsavond op een verlaten plek in de buurt van de spoorlijn tussen de Desna en Tanvald werd gedood. De dader (waarschijnlijk een agent buiten diensttijd) is afgelopen maandag alweer op vrije voeten gesteld. Het motief van de moord is nog onduidelijk, de vrijlating gebaseerd op noodweer. Na de begrafenis volgt er een tocht naar de plaats waar de jonge Roma is doodgeschoten. De politie verwacht morgen geen echte problemen met rechtse radicalen maar sluit het ook niet uit, tientallen agenten worden ingezet. Ook kan niet worden uitgesloten dat de eigen bevolking de uitvaart zal verstoren. In de regio Tanvald leven veel Roma, met name de laatste jaren is hun aantal aanzienlijk gegroeid. Dit tot grote ontevredenheid van de lokale bevolking, zij voelen zich vooral 's avonds onveiliger op straat, vinden de immigranten te luidruchtig en ze maken er een puinhoop van, aldus burgemeester Polák.
Bron iDNES
 
Hé dit is apart, ik las dit zonet en kan me herinneren dat Radio Praag www.radio.cz in haar dagelijkse nieuwsbrief nog niet zolang geleden (4 of 5 weken geleden misschien) melding maakte dat precies in de regio Tanvald of vlak in de buurt 4 politieagenten in burger en in vrije tijd na een bezoek aan een horecagelegenheid in vrije tijd buiten in elkaar geslagen zijn door (ik dacht) Servische/Joegoslavische Roma's die hen opgewacht hadden buiten. Zou het een met het ander te maken hebben misschien? Niet dat het goed is dat die jongen werd doodgeschoten trouwens, integendeel.
 
Dat zou best eens kunnen, ik weet het niet en heb ook niet alles gelezen. Er schijnt wel eerder iets voorgevallen te zijn met de betrokkenen. Als ik meer tijd heb zal ik ook de verwante artikelen eens lezen, die vind je onderaan de artikelen.
 

kuurgast

Donateur
ik las dit zonet en kan me herinneren dat.......niet zolang geleden (4 of 5 weken geleden misschien) melding maakte dat precies in die regio 4 politieagenten in burger en in vrije tijd na een bezoek aan een horecagelegenheid in vrije tijd buiten in elkaar geslagen zijn door (ik dacht) Servische/Joegoslavische Roma's die hen opgewacht hadden buiten. Zou het een met het ander te maken hebben misschien?
Ten eerste hebben we het hier over Tsjechië en alle artikelen kan je in dit topic teruglezen met links naar de bijbehorende artikelen.
 
De laatste jaren zijn er veel Roma's in deze regio (Tanvald, Desna etc.) bijgekomen, veel uit andere Tsjechische regio's maar ook van buiten Tsjechië, Kuurtje. In ieder geval 100% zeker uit Slowakije.

*edit* Hier het stukje over de Slowaakse Roma's weer gevonden:
Situace v Tanvaldu totiž není dobrá už delší dobu. "V posledních dvou třech letech se sem nastěhovala celá řada Romů ze Slovenska a jiných koutů České republiky.
 
Bovenaan