Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het oude systeem is eruit en een nieuw Cyrix systeem[http://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/cyrix-120a-225-a-400a/] met nieuwe opgerolde accu,s http://www.accupower.nl/scheeps.htm zijn we aan het inbouwen .In Euro,s besteld in Nederland en vandaag aangekomen.

De koers van de transactie was 23.9 kronen voor 1 euro .Van mij mogen ze die Euro in gaan voeren in Tsjechië nog ff en we krijgen maar 20 kronen voor 1 Euro.
Door al die Eurolanden die in een crises zitten blijft de koers maar zakken .
 

kuurgast

Donateur
President Klaus wil een opt-out van euro voor Tsjechië.

Tsjechische president Vaclav Klaus zei tijdens een ontmoeting met de Tsjechische ambassadeurs
vandaag dat hij een permanente ontheffing wil van de verplichting om de euro munt aan te nemen
voor de Tsjechische Republiek.
Een opt-out is een permanente vrijstelling van de wetgeving van de Europese Unie voor een lidstaat.
Onder de landen die een opt-out onderhandeld na de invoering van de euro om niet de eenheidsmunt
in te voeren, zijn Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden.
Lees verder op financninoviny.cz/english.
 
kuurgast schreef:
Onder de landen die een opt-out onderhandeld na de invoering van de euro om niet de eenheidsmunt in te voeren, zijn Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden.
En daar ligt nou precies het grote verschil met Tsjechië.
Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden waren al EU-lid voordat de Euro ingevoerd werd. Dat zij niet zouden meedoen aan de Euro, was al bekend voor de invoering.

Daarna is echter door de EU-lidstaten gekozen voor een verplichte koppeling: "U wilt EU-lid worden? Prima, maar wel op voorwaarde dat u de Euro invoert."
En daar heeft Tsjechië voor getekend toen het land EU-lid werd.
 
Voor de tsjechen zal het alleen maar veel slechter worden met een eventuele invoering van de euro. Huizenprijzen zullen exploderen, evenals de prijzen van goederen in de winkels. Dat hebben wij hier in nederland toch ook meegemaakt. Zelfs ex-minister zalm heeft naderhand op TV toegegeven dat de invoering vd euro een slechte zet was!
 
Of de huizenprijzen zullen exploderen zal niet aan de euro liggen. Huizen worden duurder of niet. Dat was in onze guldentijd al zo. Prijzen van goederen en energie stijgen zeker. Met of zonder euro. Alleen zal de euro dat even ietsjes sneller doen stijgen. Laten we hopen dat als ooit de euro in tsjechie ingevoerd wordt, er in tsjechie geen minister is die de koers van de kroon "vergeet" en dus de tsjech een oor aan naait. Dat is wel gebeurd door vriendje Zalm en co bij ons.
De euro is ook misbruikt door landen die een boekhouding een stukje opgeleukt hebben. Dat is de reden dat die euro nu een "beetje" wankelt.
Waardoor de inwoners van de "sterkere" landen nu 2 keer de rekening gaan betalen.
Laat tsjechie in ieder geval wachten tot elk aan de euro deelnemend land weer geloofwaardig is en economisch op peil zit.
 
Mijn advocaat zegt altijd: "Onder elk contract kun je uit, goedschiks of kwaadschiks".
Dat zal best, maar datzelfde zal dan andersom ook voor de EU gelden. Als Tsjechië zich niet houdt aan gemaakte afspraken, dan staat het de EU vrij om Tsjechië bijvoorbeeld weer uit de EU te gooien.

Ik vind het een verstandige zet van Tsjechië.
Dat is een ander verhaal. Ik kan me levendig voorstellen dat Tsjechië momenteel niet staat te springen om de Euro in te voeren en liever de kat uit de boom kijkt.
 
Dat zal best, maar datzelfde zal dan andersom ook voor de EU gelden. Als Tsjechië zich niet houdt aan gemaakte afspraken, dan staat het de EU vrij om Tsjechië bijvoorbeeld weer uit de EU te gooien.

Dat zal Tsjechie dan ook een paar centen/euro's/kronen (lees EU subsidies) kosten.
Denk dat ze het niet zo ver laten komen.
Als je op de borden bij grote renovatieprojecten of aanleg van wegen leest hoeveel EU geld er gebruikt wordt, ze kunnen niet zonder deze subsidies, denk ik.
 
Dat zal best, maar datzelfde zal dan andersom ook voor de EU gelden. Als Tsjechië zich niet houdt aan gemaakte afspraken, dan staat het de EU vrij om Tsjechië bijvoorbeeld weer uit de EU te gooien.

Dat is een ander verhaal. Ik kan me levendig voorstellen dat Tsjechië momenteel niet staat te springen om de Euro in te voeren en liever de kat uit de boom kijkt.

Klopt, dat kan dan ook weer. Maar om eerlijk te zijn, denk ik juist dat Tsjechië op dit moment meer troeven in handen heeft met deze Euro-crisis die er nu is ontstaan. De kans dat ze deze week instappen op de euro en de euro over 2 weken valt, is best te bedenken op dit moment.

Dus het is een verstandige zet, op een verstandig tijdstip.

Dat zal Tsjechie dan ook een paar centen/euro's/kronen (lees EU subsidies) kosten.
Denk dat ze het niet zo ver laten komen.
Als je op de borden bij grote renovatieprojecten of aanleg van wegen leest hoeveel EU geld er gebruikt wordt, ze kunnen niet zonder deze subsidies, denk ik.

Als ze door de EU eruit worden gegooid, zal het waarschijnlijk niet direct geld kosten. Toekomstige inkomsten (subsidies e.d.) lopen zij dan wel mis.

Ik denk wel dat ze zonder subsidie kunnen, alleen moeten zij dan bezuinigen op heel veel dingen wat het toerisme niet ten goede komt.

Ik denk alleen, aangezien de trots van de gemiddelde Tsjech, dat zij zich niet zomaar de euro laten opleggen door de EU. Ongeacht eerdere afspraken.
 
Bovenaan