Vliegende mieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
We zijn ( helaas) nog niet in Tsjechie, maar altijd, rond deze tijd, is er in Zbyslav een explosie van vliegende mieren. Een heel indrukwekkend schouwspel. Als een fontein spuiten de mieren uit het nest in gigantische hoeveelheden. We hebben dit verschijnsel nu een paar keer meegemaakt en het blijft indrukwekkend.

Nu weet ik dat wij rondom het terras enkele mierennesten hebben zitten en ik ben beniuwd hoe de toestand daar nu is. En hoe staat het bij de andere forumleden die een optrekje hebben in Tsjechie? En wat kun je er aan doen om op een fatsoenlijke wijze deze , misschien toch wel nuttige, beestjes te verdrijven. Want het geeft toch wel enig overlast. Of niet?
 
Dat is ook zo, je hebt gelijk. Ik heb ook al een paar jaar "last"van deze mieren. Volgens mij vorig jaar toen Freddy bij me was. Heel vervelend deze mieren en ik weet niet hoe ze weg te krijgen.
Aan de andere kant duurt het uitvliegen meestal maar een dag of 3 en is de overlast dan over.
 
Ik had er ook last van.
Ze kwamen zelfs het huis binnen.
Enkele jaren achter elkaar mierenlokdoosjes geplaatsts en zie.........de aanhouder wint.
Geen mier meer te bekennen.

Groet van een mierenne....uh tot ziens dan maar.
 
canderel of dat chemische spul dat als suikervervanger dient (sacharine) is oorspronkelijk als een mierenverdelger ontwikkeld (is mij verteld). Schijnt ook goed te werken tegen mieren. Ik heb het zelf geprobeerd in de tuin maar ze lopen er straal langs (of zelfs overheen). Wellicht pas ik het nog niet goed toe. Wellicht waard om eens te googlen.
 
De vliegende mieren zijn bezig met hun huwelijksreis. daarna gaan de mannen dood.:( (aaah)
De jonge koninginnen die het overleven gaan na het zelf verwijderen van hun vleugels op zoek naar een nieuwe plek voor hun nest.

Het duurt maar kort. Zo zijn ze er en zo zijn ze weer weg.

Dat gif blijft wat langer. :bloos2: Aan u de keuze. :confused:

Vogels genieten op deze dagen. Zij eten hun buikje rond.:ja:

http://www.xead.nl/vliegende-mieren
 

char

† In Memoriam
Heeft u ooit wel eens gezien hoe sommige van die mieren van hun vleugels afkomen??..

Ik wel!!..

Bij ons in de tuin,... Er was een explosie van vliegende mieren!!.. Duizenden kwamen opeens overal vandaan,..en je hebt dat als mens niet zo in de gaten, maar er werd flink tekeer gegaan in de lucht tussen de mannetjes en de vrouwtjes!!..

Ik was die zondagmiddag een beetje moe en lag op ons gazon...Gewoon op mijn zij..

Vlak voor mijn neus landde er zo'n vliegende mier in het gras,..We hadden geen last van elkaar,.. Dus hij/zij klom in een hoge grasspriet tot aan het topje,..En gleed toen langzaam naar beneden met een vleugeltje langs de scherpste rand van de grasspriet, waardoor die vleugel afgesneden werd...En toen weer omhoog!!.. en daar ging de andere vleugel!!..

En daarna werd een richting gekozen en ging het lopend verder!!..

Ik was verbijsterd!!...

Char.
 
schande hoe sommige mensen met de natuur omgaan, heb je wel eens gezien hoe de vogels zich tegoed doen aan dit maaltje? zij hebben dit voedsel nodig om hun reserve op te bouwen voor de winter. De mensen die zo met deze dieren omgaan voeren de vogels zeker bij in de winter? het staat zo leuk als ze bij de voederbak komen, moet toch een goed gevoel geven dat je deze kleine gevederde vriendjes de winter door kan helpen!!!!
 
Ik zou voor willen stellen , lees eens op wikipedia of op de site hier aanbevolen en lees eens wat de bedoeling is van de vliegende mieren.:top: Zo wordt je gerustgesteld en hoef je niet te grijpen naar drastische maatregelen zoals hier omschreven.
Ze verdwijnen vanzelf binnen een etmaal en als je het een beetje bijhoudt gebeurt dit altijd op een warme ietwat vochtige zomerdag.
PUUR NATUUR
 
Heb je wel eens gezien hoe de vogels zich tegoed doen aan dit maaltje? Voeren de vogels zeker bij in de winter? het staat zo leuk als ze bij de voederbak komen, moet toch een goed gevoel geven dat je deze kleine gevederde vriendjes de winter door kan helpen!!!!
Doe beiden ........... en, vogels en ik genieten, zowel zomers als s winters.

De vogels komen bij ons niet in huis gevlogen hoor, die vliegende mieren daarentegen!!!
Wel eens van een vliegengordijn/hordeur gehoord???

Heb 3 avonden behoorlijk veel vliegende mieren op bezoek gehad buiten op mijn tafel.
Dacht 1e instantie, bahhhhh, wat vervelend, maar achteraf heb ik er totaal geen last van gehad en kon gewoon naast de tafel zitten en genieten.

Vanavond zegge en schrijven 2 vliegende muggen waargenomen op mijn tafel buiten.

Malmug

Leven en laten leven
 
Zaterdagavond met vier van de kleinkinderen thuisgekomen, plots vliegende mieren op Bernards schouders, ze zwermden alweer rond het licht boven zijn bureau waar hij zijn autosleutels had gelegd. Heb vlug de kinderen weggeloodst om onrust te vermijden, ze hebben gelukkig de zwerm niet gezien.
Vraag mij af waar je het haalt om te beweren dat ik mij aanstel!!!!!:kwaad: Wou dat je het zelf eens meemaakte.
 
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt, het duurt nooit langer dan ongeveer 24 uur en ze steken of bijten niet, ze kriebelen hoogstens, persoonlijk vind ik onweersbeestjes erger. :confused:
 
Bovenaan