ZOO Dvůr Králové

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

ik ga dit jaar met mijn schoonouders en mijn gezin naar Tsjechie, en we willen graag de dierentuin van Dvur Kralove bezoeken.

Zij hebben een kleine Jack Russel Terrier, en ik vroeg me af of honden toegelaten worden in die dierentuin. De hond is altijd aangelijnd.

ik heb al gekeken op de site van de zoo, maar mijn Tsjechisch is net zo goed als een Tsjech die Nederlands probeert te spreken. :wow:

Peter
 
Misschien overbodig maar ik ben er zelf geweest met twee honden. Je krijgt bij de reseptie zelfs poepzakjes mee en op diverse plaatsen in het park staan waterbakjes bij een kraan speciaal voor de honden.
 
We gaan regelmatig met onze honden naar de dierentuin in Dvur Kralove. Je bent van harte welkom om na afloop een babbeltje bij ons te komen maken. We bevinden ons 8 km. van de dierentuin.
 

kuurgast

Donateur
image.php
image.php


Vanaf 1 juni tot 2 oktober is het mogelijk om met de eigen auto een safari-tocht te maken door ZOO Dvůr Králové.
De route is 6 kilometer lang(=2 uur) met 2 stopplaatsen onderweg om de benen te strekken. Verder is het verboden om onderweg de auto te verlaten of de dieren te voederen en aanraken. Wel mag er met open raam foto's en films gemaakt worden.
Wil je niet met eigen auto dan kan je met de safari-bus.
De prijzen gaan sterk omhoog van de dierentuin wat voor veel commentaar zorgt in Tsjechië ,want voor gezinnen wordt het wel heel erg duur naar verhouding van het huishoudbudget van de gemiddelde gezinnen.
Bron:cestovani.idnes.cz.

Toegangsprijs tot 1 juni:
- Volwassen 170 Kč
- Kinderen 6-15, studenten, senioren, gehandicapten 100 Kč
- Kinderen 2-5 jaar 50 CZK
- Gezinskaart (twee volwassenen en twee kinderen) 490 Kč
- Kinderen jonger dan 2 jaar gratis
- Hond 65 Kč

Prijzen met ingang van 1 Juni:
- Volwassen 290 Kč
- Kinderen 3-15 jaar , studenten, senioren, gehandicapten 190 Kč
- Kinderen jonger dan 3 jaar gratis
- Hond 100 Kč
(Let op de kinderleeftijden zijn anders ingedeeld.)
 
Dat scheelt nog al wat ik hoop dat dit niet een trend wordt dat alles zoveel duurder wordt. Wat is de reden dat de prijs zo stijgt?

Zou wel jammer zijn voor de tsjechen, want dan wordt het wel moeilijker voor om nog ergens met kinderen heen de te gaan.

Groetjes Gerard
 

kuurgast

Donateur
Waarom het zoveel duurder wordt is niet helemaal duidelijk. De directeur verwijst naar een soortgelijke ervaring in het Serengeti-Park Hodenhagen DE waar de prijzen verdubbeld werden.
Bron: ceskenoviny.cz

Voor de safari krijgen bezoekers een gids met instructies en verkeersregels met andere nuttige informatie en foto's van de meeste getoonde dieren. De "handleiding" is drietalig (Tsjechisch-Pools-Engels).
Bron: tn.nova.cz.

De dierentuin bestaat dit jaar 65 jaar.
 
Een 3-tal jaren geleden heb ik deze zoo tijdens het voorjaar bezocht op gewone manier (niet safari). Het is een erg uitgestrekt terrein, dus goed dat vele de dieren over zoveel ruimte beschikken... Een oprechte aanrader.

Prijzen gaan tegenwoordig overal de hoogte in. Niet enkel voor de Tsjechen is een dergelijke toegangsprijs hoog; ook met een modaal euro-pensioen of inkomen, moet je keuzes beginnen maken bij je vakantieplanning. In elke geval: genieten van je keuze is de boodschap!
 
De safari met de bus in dvur vond ik niet zo heel bijzonder hoor. De dierentuin zelf daarin tegen is wel een aanrader. Jammer dat de prijzen zo omhoog gaan. We zullen eens zien nog voor 1 juni even te gaan heb ik het dit jaar weer gehad:lmfao:
 

char

† In Memoriam
Ik zit dit allemaal nog eens te lezen,..en dan denk ik aan de goede oude tijd..

Niet dat het zo geweldig was in Tsjechoslowakije of het latere Tsjechie...

Maar!!.. De dierentuin was nog betaalbaar!!.. Hoewel??..

Volwassenen 15 kronen en kinderen 5 kronen,..Parkeren 2 kronen.. Maar toen was het gemiddelde uurloon 20-25 kronen..

Dus in verhouding is de toegangsprijs niet zo erg veel gestegen in de loop der jaren..

Tot nu toe dan!!.. Echt belachelijk die prijzen!!..

Char.
 
Ben benieuwd of men het gaat merken aan het aantal bezoekers. Ik hoop het wel....
Op het moment is het erg druk met schooluitstapjes bij de dierentuin, volgende week ook nog ???

De regio Hradec Kralove is tegen de prijsverhoging, lees hier

Morgen wordt erover gesproken, ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, de directrice kennende:D
 

char

† In Memoriam
Morgen wordt erover gesproken, ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, de directrice kennende:D

Doe haar maar de groeten van mij!!.. Ze kent mij natuurlijk niet,..maar dat komt nog wel!!..

Ik heb overal, gedurende meer dan 15 jaar, reclame gemaakt voor deze prachtige dierentuin!!...

We zijn er zelf wel 25 keer (of meer) geweest...

Maar nu ben ik, als deze idiote prijsverhoging doorgaat, solidair met de Tsjechen!!..

Ik zet geen voet meer voorbij het hek daar!!..

En ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen!!..

Char.
 
http://www.ouwehand.nl

Dat zijn nu prijzen dat we met een gezin over na gaan denken.

Kinderen 0 t/m 2 jaar Gratis
Kinderen van 3 t/m 9 jaar € 16,50 p.p.
Volwassenen € 19,50 p.p.
65-Plussers € 18,00 p.p.
Mindervalide volwassenen € 16,00 p.p.
Mindervalide kinderen € 14,00 p.p.
Mindervalide 65+ers € 15,00 p.p.
Honden (incl. opruimzakje en snack) € 3,50 p.p.
Parkeerkaart dagbezoeker € 6,50 p.a.
Parkeerkaart abonnementhouder € 3,00 p.a.
Tarieven zijn geldig t/m 01 april 2012
 

kuurgast

Donateur
@ Nancy, ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. Hradec Králové Kraj/regio is eigenaar van de dierentuin?

@ Baan, dit is appels met peren vergelijken. De koopkracht in NL is hoger dan in Tsjechië.
 

char

† In Memoriam
Baan!!.. Vriend,..

Het gaat mij niet om de toegangsprijzen in Nederland...

En ik kan die nieuwe prijzen in Dvur Kralove makkelijk betalen,...

Maar de lol is er wel van af!!..

En ZEKER voor een gemiddeld Tsjechisch gezin!!..

En... het is toch eigenlijk van de zotte dat ik mij als Nederlander hierover druk maak??...

Misschien hou ik van het land.. en ken ik veel Tsjechen?...

Maar er zijn nog zat andere dierentuinen.. of andere, meer betaalbare, uitjes..

Ach,.. en Nancy.. zeg maar tegen de directrice dat mijn geld dit jaar naar een Babybox gaat

Lijkt mij een stuk nuttiger dan ook maar 1 kroon aan haar salaris bij te dragen!!..

Char.
 
Bovenaan