Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Koop je gewoon witte eieren... en die verf je wit. :stout:
Wij hebben altijd een paar mooie plastic eieren liggen :stout: met zo'n lintje eraan om ze op te hangen. Werkt ook prima. :D
 

kuurgast

Donateur
foto.aspx


In het Krkonoše Museum Jilemnice is tot 3 mei een expositie over gebruiken van Pasen.
Te zien zijn de zweepjes, veel eieren, ceremoniële brood, enorme ratels, etc.
 

char

† In Memoriam
Ik heb vanochtend verstoppertje gedaan met mijn vriendin...

Ze vond het maar niks...

Ze zei:..Char!!..Zo'n enorm ei als jij bent is zo gevonden, hoor!!..


Vrolijk Pasen, allemaal!!..

Char.
 

char

† In Memoriam
Sorry!!.. Ik zie nu pas dat het bovenstaande in het verkeerde topic staat!!..

Het moet dus eigenlijk naar --Vrolijk Pasen-- in de Hospoda..

Ik weet niet hoe dat moet... Dus Heren/Dame doe uw best!!..

Char.
 
Ik had al van het gebruik gehoord en zag gisteren dan ook wat mannen met zweepjes lopen, wat ik zeer vreemd had gevonden als ik de bedoeling erachter niet zou hebben geweten. Ik vind het maar een raar gebruik en weet niet wat ik ervan denken moet.

Wat me wel opviel is toen we gisteren met de auto door de dorpjes reden, de jongens en mannen hun zweepje ophieven en naar de auto zwaaiden alsof ze ermee wilden slaan. :huh?:
De kids vonden het wel leuk want die hebben zweepjes geteld onderweg hahaha

Greetz Ron
 
Ach mensen, wat kan met er toch dramaatisch over doen, het is toch een heel leuk gebruik bij dat men toch zo veel plezier kan doen beleeven als men maar ietswat fantasie laat werken. Ik verheug me al weer op volgend Paasen!Men mag het niet doodelijk ernst opvatten he toch!
 
Ach mensen, wat kan met er toch dramaatisch over doen, het is toch een heel leuk gebruik bij dat men toch zo veel plezier kan doen beleeven als men maar ietswat fantasie laat werken. Ik verheug me al weer op volgend Paasen!Men mag het niet doodelijk ernst opvatten he toch!

Van mij uit was het niet dramatisch bedoeld hoor, je staat alleen ff raar te kijken als je niet weet wat de bedoeling ervan is!! :D

Gr Ron
 
Bovenaan