Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het seizoen voor de teken is weer begonnen.Juist door de sneeuw van afgelopen winter hebben de teken de kou kunnen overleven.In de Blesk.cz staat een artikel met kaartje van de aantallen zieken door tekenbeten vorig jaar.Ook wordt er gesproken over verschillende niveaus van activiteit 1=laag 2+3=gemiddeld 4=hoog en 5=hoogste gradatie van risico.Dit weekend wordt er gewaarschuwd voor 5 de hoogste.
Onderaan dit artikel staat een vergroting van een teek.Ze vallen niet uit bomen maar wachten geduldig in het gras op slachtoffers.

tmb.php
tmb.php
tmb.php
kliste_8-200


Niet iedere teek veroorzaakt de ziekte maar je moet ze wel allemaal behandelen alsof ze de ziekte bij zich hebben.
Zeker als er een grote rode kring ontstaat op de plek waar een teek gezeten heeft moet je naar de dokter.Die rode plek verdwijnt na ongeveer 10 dagen maar onderhuids gaat de ziekte verder en uit ervaring weet ik dat het voor die persoon een hele nare ziekte is die juist door het sluipende karakter veel te lang duurt voor men er achter komt dat het door een teek veroorzaakt is.

lymevereniging.nl
klistova-encefalitida.cz
 
In Tsjechie nu al veel last van teken!!

Kijk uit voor teken
Het is weer oppassen geblazen voor teken. Gaat u wandelen in het bos of aan het werk in de tuin, controleer uzelf dan ’s avonds even op een tekenbeet. En vergeet ook uw kinderen niet, tijdens het spelen worden vaak tekenbeten opgelopen. Hoe sneller u de teek verwijdert, hoe kleiner de kans op besmetting met de ziekte van Lyme.

Tot en met 31 mei 2010 werden 339 tekenbeten doorgegeven aan De Natuurkalender. Dit is weinig in vergelijking met de afgelopen jaren en heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mei dit jaar erg koel was. De afgelopen weken was het wel warm maar vrij droog. Alhoewel het aantal meldingen van tekenbeten al wel toenam, waren de omstandigheden voor de teken nog niet ideaal. Nu het afgelopen weekend is begonnen met regenen zijn de omstandigheden voor de teken wel erg gunstig: warm en vochtig. De verwachting is dan ook dat het aantal tekenbeten snel toeneemt. Ook al omdat de maand juni doorgaans dè tekenbetenmaand bij uitstek is.

Uit het tekenonderzoek van De Natuurkalender, dat loopt sinds 2006, blijkt dat tekenbeten vooral worden opgelopen in de maanden mei, juni en juli, met de absolute piek in juni en dan vooral in het weekend, op zondag. De meeste tekenbeten worden opgelopen in het bos en in de tuin, tijdens het wandelen, tuinieren of een andere activiteit zoals spelen of mountainbiken. Mensen in de leeftijd 50 tot 59 jaar worden het vaakst door een teek gebeten. Een tekenbeet bij tieners en ouderen boven de 70 jaar wordt weinig gemeld. Daarentegen worden van kinderen in de leeftijd 1 tot 6 jaar juist opvallend veel tekenbeten doorgegeven. Vergeet dus bij de tekencheck uw kinderen niet!

Bron: Vroegevogels.vara; 110610

Teken weer actief, maar minder dan vorig jaar

6 april 2011

De teken zijn weer flink actief. Er werden in het eerste weekeinde van april weliswaar minder teken gevangen dan in voorgaande jaren, maar toch schoten de vangsten flink omhoog ten opzichte van de afgelopen maanden. Het tekenseizoen is in de Week van de Teek dus weer echt van start gegaan.
Tijdens de afgelopen winterperiode werden zowel in november als in januari al tekenbeten gemeld. Ook werd hier en daar een teek gevangen. Het risico op een tekenbeet was toen betrekkelijk laag, maar zeker niet afwezig. De temperatuur zakte in februari en maart nog regelmatig onder de vier graden; de grens waaronder teken niet meer actief willen zijn. Dat verandert de laatste weken in rap tempo, het tekenseizoen begint nu echt op stoom te komen. Afgelopen weekeinde werden in het kader van De Natuurkalender weer op verschillende plaatsen in het land teken gevangen. Hoewel op alle locaties teken werden gevonden, lagen de aantallen teken wel wat lager dan voorgaande jaren in april (zie onderstaande figuur). Alleen in april 2008 werden beduidend minder teken gevangen dan dit jaar. De gemiddelde temperatuur gedurende het vangweekend in 2008 lag onder de vier graden Celsius.

Een verklaring voor het lagere aantal gevangen teken dit jaar in april ten opzichte van 2007, 2009 en 2010 is de uitzonderlijke droogte in maart. Het KNMI meldt dat het in de Bilt slechts 24 millimeter regende, tegenover een langjarig gemiddelde van 67 millimeter. De achilleshiel van de teken is dat ze erg makkelijk uitdrogen. Teken drinken slechts drie keer in hun leven een beetje bloed, en verder helemaal niets. Om hun dorst te lessen moeten ze daarom water uit de lucht opnemen. Dat kan pas als de luchtvochtigheid ten minste tachtig procent is. Is het droger, dan kunnen de teken maar kort hun grassprieten inklimmen om in hinderlaag op een passerend dier of mens te wachten. De rest van de tijd moeten ze schuilen in de laag verterende bladeren op de bodem. De tekenvangsten van De Natuurkalender bestonden dan ook vooral uit nimfen, terwijl de larfjes waarschijnlijk nog een maandje wachten om dan massaal tevoorschijn te komen.


Bijkomende pech voor de teken is dat er nog geen bladeren aan de bomen zitten. Dat betekent dat de zon vrij spel heeft op de bosbodem en vochtige lucht ook nog eens slecht blijft hangen. Hoewel de temperatuur dus de laatste week erg gunstig is, laat de luchtvochtigheid het afweten. Zo zien we dat het weer erg bepalend is voor de activiteit van teken. Dat geldt natuurlijk ook voor onze eigen activiteit. Bij mooi weer trekken we met z’n allen de natuur en de tuin in. Daarmee vergroten we de kans op een tekenbeet. Via De Natuurkalender werden de afgelopen weken dan ook steeds meer tekenbeten gemeld, al ligt het aantal meldingen wel wat lager dan voorgaande jaren.

Aan het begin van de Week van de Teek is het dus weer echt oppassen geblazen bij een bezoek aan het groen. We verwachten dat de tekenactiviteit de komende weken alleen nog maar verder zal toenemen. Dus altijd even controleren op tekenbeten na bezoek aan het groen!

Wie meer wil leren over teken, tekenbeten en de ziekte van Lyme, kan van 25 tot en met 28 mei 2011 het festival INSECTENexperience bezoeken. Ook leuk voor kinderen!

Geef uw tekenbeet (alleen op mensen) door aan De Natuurkalender
Bron De Natuurkalender
 
teken

We zijn er thuis mee opgegroeid, we woonden in het Tsjechiese boere achterland, onze ouders hadden er geen moeite mee deze teken:kwaad: te verwijderen, later in mijn opleiding als verplegende kreeg ik dezelfde informatie als van mijn ouders mee om deze teken snel en handmatig te verwijderen, je neemt n creme (bijv. nivea) wrijf dit rondom de teek, met de vinger rondom de teek draaien, n paar minuten, de teek komt spontaan naar buiten, we leerden dit op zeer jonge leeftijd, onze kids beheersen dit ook.

gr Sjepka:lmfao:
 
Nee, een nimf krijg je daar volgens mij niet mee weg, die is te klein voor een lasso.
Wat ik mij afvroef is of dat met draaien en vet wel lukt, of duw je dan toch niet zijn lijf ("maag"inhoud) leeg in je huid?
Anders blijf ik gewoon een tekenpincet gebruiken.
 
Helaas is dat niet mogelijk nee. Meer dan zeer alert blijven kun je niet doen. Ik ken nu twee kinderen met lyme, beetje triest als je altijd maar moe bent, terwijl je eigenlijk lekker wilt spelen. Ik ben bijna dagelijks (langdurig) in de natuur, maar heb het geluk waarschijnlijk mee. De honden op mijn werk zijn werkelijk omgekomen in de teken de afgelopen weken, bij bosjes verwijderd maar ik kan me niet heugen wanneer ik zelf voor het laatst een teek heb gehad. Een vastzittende dan hé, de nog loslopende nimfen heb ik al wel te grazen gehad. Mensen, blijf vooral alert!
 
Pas geleden op een beurs nog gehad met mensen van de GGD over teken in Tsjechië. Insmeren of bespuiten met DEET is volgens hun voldoende, maar als je langdurig in hoge grassen en dichte bossen verblijft raden ze de injectie aan.
De injectie houdt in: 3 maal een injectie in een bepaalde tijd. De injectie geeft 3 jaar bescherming. Soms wordt door de ziektekostenverzekering deze injectie - eens in de 3 jaar - vergoed (vaak bij aanvullende verzekening)
 

Pelhřimov

Donateur
Tekenencefalitis en Ziekte van Lyme

Tekenencefalitis
De aandoening is bekend onder tal van namen afhankelijk van virustype, regio en seizoen van voorkomen: frühsommer meningoenzephalitis (FSME), Russian spring-summer encephalitis (RSSE), Central European encephalitis (CEE), Far-Eastern Russian encephalitis, taiga encephalitis, biundulating meningoencephalitis, diphasic milk fever, Kumlinge disease, Schneider’s disease.

meer...



-*-​



Tekenencefalitis is een vorm van hersenontsteking die wordt overgebracht door teken die besmet zijn met het tekenencefalitisvirus.

Verspreiding
De ziekte komt voor in sommige delen van West- en Oost-Europa, Scandinavië en Siberië.

Symptomen
Tekenencefalitis is een ontsteking van de hersenen. De symptomen variëren van mild tot zeer ernstig. Het begint meestal met griepachtige verschijnselen, gevolgd door hoofdpijn, misselijkheid en braken en nekstijfheid.

Maatregelen
U verkleint de kans op een tekenbeet door bedekkende kleding te dragen en een insectenwerend middel op de onbedekte, kwetsbare huid te smeren.
Bij reizen naar risicogebieden in de voormalige Sovjetunie of als u regelmatig wandelt in Zuid-Duitsland, Oostenrijk kunt u zich vooraf in Nederland laten vaccineren.


De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de spirocheet Borrelia burgdorferi.

Verspreiding
De ziekte van Lyme komt vrijwel overal ter wereld voor. Geschat wordt dat in Europa ongeveer tien procent van de teken besmet zijn met Borrelia.

Symptomen
De infectie kan een rode, ringvormige huiduitslag en een grieperig gevoel veroorzaken. In een later stadium kunnen aandoeningen aan het zenuwstelsel of de gewrichten ontstaan.

Maatregelen
Draag bedekkende kleding en smeer een insectenwerend middel op de onbedekte huid. Als u door een teek bent gebeten, verwijder deze dan zo snel mogelijk met een tekenpincet. Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid vast en trek deze er met een draaiende beweging uit. Ontsmet de huid daarna met alcohol of jodium. Controleer uzelf dagelijks op teken. De ziekte van Lyme kan worden behandeld met antibiotica.


bron: Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) welke zich bezig houdt met preventie van ziekte bij reizigers, ook wel reizigersadvisering genoemd.
 
Ik ben op zoek naar mensen die mij uit (eigen) ervaring kunnen vertellen over het stellen van de diagnose en de behandeling van de ziekte van Lyme hier in Tsjechië.
De informatie uit Nederland betreffende de ziekte van Lyme levert voor mij alleen maar zeer grote verwarring op.
Wie heeft informatie?
 
Ons dochtertje van 2 had vorig jaar Lyme.

Diagnose moeilijk!

Je kunt wel of geen rode, zich uitbreidende kring krijgen rond de tekenbeet.
Als je WEL zo'n kring hebt, dan kun je ervan uitgaan dat de teek besmet was. Maar als je GEEN kring hebt wil dat nog niet zeggen dat je gevrijwaard bent van Lyme.

Ook in het algemeen: als je dagelijks je lichaam (met name de huidplooien) controleert en dan plots een teek vindt, is er ook niets aan de hand: de bacterie, die Lyme veroorzaakt wordt de eerste 24 uur niet overgedragen.

Als je niet weet hoe lang de teek er zit en je bent onzeker: naar de arts.

Behandeling van Lyme:
Een antibiotica-kuur van 2-4 weken (welk antibioticum is afhankelijk van een aantal factoren). Wij hebben in het geval van ons dochtertje gekozen voor de zekerheid van een kuur van 4 weken.

De beste info kun je n.m.m. vinden op:
http://www.lymevereniging.nl/
 
Hoi Ellen,

wie niet wil wachten op het verschijnen van een rode ring kan in een eerder stadium voor zover ik weet alleen via bloedonderzoek in een nemocnice uitsluitsel krijgen. Het is ook mogelijk je bloed op te sturen naar Keulen voor onderzoek.
Ik weet niet of ze het in Tsjechië kennen maar je hebt van Care Plus een Tick test, die kan aantonen of de teek drager is van de borrelia bacterie die Lyme veroorzaakt. Indien nodig kan dan eerder een behandelplan gestart worden.
Zo te lezen heeft de beet al plaatsgevonden, dus voor de Tick test te laat. Bovendien worden sommigen zo vaak gebeten dat het een dure hobby wordt. ;) Ik denk dat veel van je vragen op dit forum beantwoord kunnen worden.
 
wie niet wil wachten op het verschijnen van een rode ring kan in een eerder stadium voor zover ik weet alleen via bloedonderzoek in een nemocnice uitsluitsel krijgen.

Lina, de rode ring verschijnt al na een paar uren-dagen. Een bloedtest heeft pas zin na 6 weken!

In de eerste weken van de infectie (6-8 weken) heeft testen geen zin, omdat het lichaam dan nog onvoldoende antistoffen aanmaakt. Een negatieve test op antistoffen zegt in dat stadium dus helemaal niets. (Ned.Ver. van Lymepatienten)


Verder weet je nog steeds niet of je zelf Lyme hebt, ook al zegt de Care Plus test dat de teek besmet is !
 
Ik ben het niet met je eens dat de rode ring al na een paar uren ontstaat, dat kan soms ook dagen tot zelfs weken duren, sterker nog, soms verschijnt het helemaal niet. Zo schep je juist verwarring. En natuurlijk hoef je van een besmette teek geen Lyme te krijgen, de besmetting vindt pas plaats na enkele uren tot max 1,5 dag, het is slechts een hulpmiddel om alert(er) te blijven. Bovendien ken ik niemand die direct na een tekenbeet al een bloedtest ondergaat, daar verloopt meestal enige tijd over, zeker als er klacht in die richting zijn. Zelfs een negatieve bloedtest sluit niet uit dat Lyme aanwezig is. Die PCR test in Keulen waar ik over schreef is ook niet voor 100% betrouwbaar maar wel betrouwbaarder dan de reguliere testen.


*edit*: Ik heb het voor de zekerheid nog even opgezocht Josef, zie hier
 
Bovenaan