Langoš

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb 3 jaar geleden in Tsjechie bij een zwemparadijs iets gegeten wat ik niet meer terug kan vinden. Dit was zo ontzettend lekker! Weet iemand wat dit geweest is?
Het was een soort grote oliebol (een langos is plat, deze was bol) en erin zat hermelin (brie), ketchup en allerlei anders.

groetjes an niwil
 
Klopt Anniwil, dit is Langoš, een populaire Tsjechische snack en je bent lang niet de enige op het forum die hier dol op is.
smile.gif
 
Ze zijn zo ontzettend lekker, ik doe er haast een moord voor! Langos!!!
In Cerny Dul keek een serveerster ons eens zo raar aan toen we vertelden dat we thuis in Nederland niet iets hebben wat zelfs maar in de buurt van Langos komt. Ze gaf ons echt een blik die uitdrukte: Wat zielig! Wat moet je dan de rest van het jaar?
Thuis gekomen bedacht ik dat het belachelijk was om maanden zonder Langos te zitten en ik ben gaan experimenteren. Met een wel heel bevredigend resultaat.
U gaat als volgt te werk: maak brooddeeg, gewoon uit zo'n kant-en-klaar pakje en kneed, sla of stomp daar de gewenste vorm in. (Dat is dus het enige dat niet wil lukken omdat de pan te klein is) Bak dit lichtjes in de frietpan, laten afkoelen en dan opnieuw in de pan, nu tot het produkt bruin en knapperig is. De rest weet u natuurlijk: flink smeren met knoflook en dan ketchup en kaas erop. U zult versteld staan van de smaak, ondanks de mislukte vorm echt heel lekker!
En bovendien kunt u de voorgebakken produktjes ook nog invriezen!
Is dit nou een leuke tip of niet???
 
waanzinnig ,
ik loop al af te tellen na het boeken naar de 8e maand van het jaar op naar de langos,ik ben echt een fan van langos,trouwens van meerdre dingen uit tjechie die ik als ik daar ben dagelijks eet,
marlenka ,knoflook soep.
en gevulde bramborak,maar die is niet overal te verkrijgen in de restaurants,dus die maak ik wel eens thuis(ook na een recept hier ven het forum)
groet
 
heerlijk krijg er nou al zin in:D

Het is van oorsprong Hongaars.volgens wikipedia:

Lángos

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Lángos met kaas en zure room



Lángos wordt gebakken


Lángos ( Hongaars uitspraak: [la ː ŋɡoʃ] ) is een Hongaarse voedsel specialiteit, een gefrituurd plat brood gemaakt van een deeg met bloem , gist , zout [ 1 ] en water.
Inhoud

Variaties

Lángos kan worden gemaakt met yoghurt, zure room of melk in plaats van water, een scheutje van suiker samen met zout en soms met bloem en gekookte geprakte aardappelen , die Potato Lángos wordt genoemd (in het Hongaars Krumplis Lángos of Krumplislángos ) [ 2 ] . Het is vers gegeten en warm, gegarneerd met zure room en geraspte kaas, of Liptauer , ham of worstjes, ingewreven met knoflook -of kruidenboter, of overgoten met knoflook water. Andere ingrediënten en begeleidingen kan worden paddestoel, kwark, aubergine, kool, kefir, omelet, een poedersuiker of jam.
Lángos kan worden gekookt thuis of gekocht van straatverkopers.
Traditioneel Lángos werd gebakken in de voorkant van de bakstenen oven, dicht bij het vuur. Het was gemaakt van brooddeeg en werd geserveerd als ontbijt op de dagen wanneer er nieuwe brood gebakken werd. Nu dat mensen niet meer steenovens hebben en geen brood te bakken thuis, Lángos is vrijwel altijd in olie gebakken.
Lángos wordt verkocht op vele fast-food restaurants niet alleen in Hongarije , maar ook in Oostenrijk [ 3 ] . In Oostenrijk, met name in Wenen, Lángos is erg populair als een fast food op beurzen en in pretparken zoals de Prater . Lángos is bekend in de Tsjechische Republiek , Slowakije en Kroatië als Lángos , in Servië als languš . Het is ook populair in Roemenië .


Lángos verkocht aan een straatverkoper


De naam komt van lang , de Hongaarse woord voor vuur .
De vroeg-15e-eeuwse Woordenlijst van Beszterce [ 4 ] , de oudste nu bekende Hongaarse "woordenboek", onthult dat de uiteindelijke voorouder van platte broden was de panis focacius toegeschreven aan de Romeinen (waarvan ontleent ook de Italiaanse plat brood genoemd focaccia ). In het oude Rome , panis focacius [ 5 ] was een plat brood gebakken in de as van de haard (zie Latijnse focus betekent "open haard"). Echter, de moderne Lángos, ondanks zijn naam, is niet bereid de buurt van open vuur, maar veeleer door diepe vet frituren, en bij de Hongaarse voedingsmiddelen is het in plaats daarvan de pogácsa die oude behoudt de verbinding, zowel etymologische en culinaire, aan de Panis focacius.

Maar we moeten nog wachten tot de zomer dan kunnen we weer Of we moeten hetzelf proberen.

Groetjes gerard
 
Langos is eigenlijk Hongaars, daar hebben we het jaren eerder gegeten dan het in Tsjechië te koop was.
Daar hadden we als "beleg" trouwens alleen knoflookolie en later pas was er geraspte kaas.
De enige plekken waar het als eerste te koop was, waren de grotere zwembaden, daar hadden ze stalletjes waar je langos en palacinka kon kopen.

Dit is tenminste zoals wij het ervaren hebben.
 

Vodnik

† In Memoriam
geen knoflook olie!

Geperste knoflook met een beetje olie en zout om het beter smeerbaar te maken, maar vooral veel, heel veel knoflook! (en het liefst tsjechische, die heeft veel meer smaaak dan de spaanse of chinese die meestal verkocht worden)
 
Dat kan wel, maar langos is niet echt Tsjechisch.

Ik vind die opmerking flauw, want Langos behoort net zo veel tot de Tsjechische keuken als Gulas of ander Oostenrijks-Hongaars eten. Bohemen en Moravie maakten meer dan 300 jaar deel uit van dit imperium, dus ook de keuken heeft veel geërfd uit deze periode. Alle grootsteden in Bohemen en Moravië zijn zowat gebouwd in deze tijd, maakt ze dat minder Tsjechisch en daarom minder relevant op dit forum? Flauw.

Langos is erg lekker en ja, je kan het in Tsjechie erg veel krijgen en in Nederland niet. Toeval of niet, ik heb het in Hongarije nog nooit gegeten. Overigens kwam ik de geelgors laatst op een terras in Brussel tegen.
 
Ik ben vanaf 1991 tot heden vaak in Hongarije geweest, maar ben er nooit Langos tegengekomen. De volgende keer ga ik er natuurlijk op letten. Ben natuurlijk benieuwd of er verschil in zit.
Ik doe idd ook geperste knoflook met wat olie. Smeert prima.
 
Die kraampjes ken ik ook niet. Wij kopen de langos vaak bij de obcerstveni. Hij staat dan gewoon tussen de hranolky en de klobasa, kan niet missen. Kost zo'n 15 tot 20 kroon. In december in Rokytnice was-ie ook gewoon bij alle eettentjes verkrijgbaar.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb dat spul nog nooit gezien, laat staan gegeten.

Of is het gewoon een veredelde topinka?
Groet van Kukel die net een boterham met pindakaas op heeft.

:lmfao: Nee eerder te vergelijken met een "veredelde" oliebol,m zo eentje van de markt zonder iets erin maar gebakken alof je het zelf hebt gedaan, dus met veel uitlopers:lmfao::lmfao:

En vooral de cesnek niet vergeten, maar dat hoort overal in! (behalve in bier)


Oja boterham met pindakaas: je bent toch niet vegeten om daarop nog een kwak sambal te smeren? Dan is íe pas lekker!
 
Bovenaan