Litomysl

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Litomysl (impressie voorjaar 2010) Oost-Bohemen. Deel 1

Litomysl is een van de oudste steden van Bohemen. Met ruim 10.000 inwoners is het een kleine stad, met stadsrechten sinds 1259, die wordt gedomineerd door een fraai renaissance-paleis.
Door Litomysl stroomt de rivier Loucna. De stad ligt aan de hoofdroute nr.35 van Olomouc naar Hradec Kralove. In 1824 werd in Litomysl de grote Tsjechische componist Bedrich Smetana geboren.
De stad valt onder monumentenzorg door de aanwezigheid van bouwwerken die voor het grootste deel uit de tijd van de renaissance en de barok stammen. Deze architectuurrijkdom valt mogelijk te verklaren uit het feit dat Litomysl bisschopszetel (1344) was en daardoor een plaats van enige betekenis werd.
Na de verovering door de Hussieten in de 15e eeuw werd Litomysl het centrum van de Boheemse Broeders.
In 1567 viel de stad in handen van Vratislav van Pernstejn, kanselier van het koninkrijk Bohemen, die er een schitterend paleis liet bouwen, als thuisbasis voor zijn familie.
Op weg naar het paleis, wandelend over de Zamecka, zien we een opvallend gebouw. Het blijkt de Cervena Vez, oftewel de Rode Toren.
De toren is gebouwd in de 15e eeuw en is het belangrijkste bewaard gebleven deel van de bescherming van de stad. Sinds 1998 is er een museum in gehuisvest, dat alleen in het hoogseizoen (juli tot september) geopend is.
Even verderop bereiken we dan Kasteel Litomysl, of Pernstejnpaleis.
Een fraai wit kasteel, dat gebouwd is in de jaren 1568 tot 1581 en dat sinds 1999 vermeld staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Pa. Tsjechie 2010 192.jpg Pa. Tsjechie 2010 206.jpg

Het kasteel beschikt over twee binnenplaatsen met schitterende arcaden over twee verdiepingen, zoals op de foto is te zien.
Aanleiding tot de bouw van het slot was het huwelijk van Vratislav van Pernstejn en Marie Manrique. Het is ontworpen door de keizerlijke bouwmeester Giovanni Battista en zijn neef Ulrico Aostalli.
Op de foto is de kapel van het kasteel te zien, die eenvoud uitstraalt maar door z'n witte muren iets magnifieks en indrukwekkends heeft.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (478).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (494).jpg

De muren van het kasteel zijn uitbundig gedecoreerd met sgrafito. De sgrafito op de buitenmuur wordt gezien als de mooiste van zijn soort in het Oostenrijks-Hongaarse rijk.
Gaat u het kasteel binnen, dan zult u onder de indruk raken van de Ridderzaal met taferelen van verschillende veldslagen. De salon en de ontvangsthal zijn ook zeker het bekijken waard.
Het grootste deel van het interieur van het slot is ingericht met meubels in de stijl van Lodewijk XVI.
Bijzonder waardevol is het op een na oudste theater van Bohemen uit de jaren 1790 van de 18e eeuw. Het is geheel van hout geconstrueerd en biedt plaats aan 150 toeschouwers. Het heeft nog steeds de originele decoratie van de Weense hofschilder Jozef Platzer.
Smetana maakte er zijn debuut als pianist.

Pa. Tsjechie 2010 212.jpg

De kasteeltuin wordt omgeven door een muur, die voorzien is van veel oude beelden.
Binnen deze muren is ook te zien iets dat lijkt op een openluchttheater, maar in beschrijvingen kan ik hier verder niets over vinden.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (501).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (509).jpg

wordt vervolgd in deel 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Litomysl (impressie voorjaar 2010) Oost-Bohemen. Deel 2

In dit tweede deel ga ik toch nog even terug naar de entree van dit kasteelcomplex. We komen binnen via een opvallende poort, waarachter zich een brede hal bevindt. Rechts in de hal is de ingang naar het kantoor van de VVV. Poort en VVV-kantoor zijn onderdeel van de voormalige bierbrouwerij van het kasteel. De brouwer was Smetana, de vader van Bedrich Smetana de beroemde Tsjechische componist en pianist. In dit pand bevindt zich dan ook zijn geboortehuis, dat nu is ingericht als Smetana-museum.

Pa. Tsjechie 2010 197.jpg

Wie was Bedrich Smetana ?
In een rondgang door Litomysl ontkom ik er niet aan om iets meer te vertellen over deze musicus.
Hij is hier geboren op 2 maart 1824 als zoon van de bierbrouwer. Hij was talentvol en speelde al als 5-jarig jochie in een strijkkwartet en een jaar later debuteerde hij als pianist.
Vanaf 1843 studeerde hij in Praag, werd in 1856 dirigent in Zweden en kwam in 1861 weer terug naar Tsjechie.
In 1866 werd hij dirigent van het Nationale Theater, om vooral Tsjechische opera's uit te voeren.
Inmiddels was hij ook begonnen met componeren en liet hij zich in de keuze van zijn thema's inspireren door belangrijke gebeurtenissen uit de Tsjechische geschiedenis.
De bekendste opera's van hem zijn Prodana nevesta (De verkochte bruid) en Libuse. De laatste is een opera, die in première ging bij de opening van het Nationaal Theater in 1881 in Praag.
Vaak wordt deze opera nog opgevoerd tijdens officiele Tsjechische gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld in 1990 bij de beëdiging van Vaclav Havel als president.
Met de cyclus van symfonische gedichten Ma Vlast (Mijn Vaderland) bereikte hij, in 1872, een hoogtepunt.
Dit werk bestaat uit zes delen die een bepaald thema van de Tsjechische geschiedenis of de schoonheid van het landschap in muziek weergeven.
Een van de delen is de Moldau (Vltava), een beroemd voorbeeld van zogenaamde programmamuziek.
Al luisterend zie je als het ware de steeds wisselende rivier door het landschap stromen.
Indrukwekkend is het te horen hoe de rivier begint als een kabbelend beekje en later overgaat in grof geweld van een sterk aangezwollen rivier nabij de watervallen van St. Johannes. Tenslotte verdwijnt de Vltava aan de horizon. De muziek sterft uit.
Smetana stierf op 12 mei 1884 en ligt begraven op de erebegraafplaats Vysehrad in Praag.

In de kasteeltuin zien we opmerkelijke kunst. De oude beeldengalerij op de tuinmuur, maar ook figuratieve kunst. Het valt me op dat het niet eens misstaat.
Figuratieve kunst voor het kasteel en moderne kunst in de vorm van een grote bol met op de achtergrond de Piaristi kerk.

Pa. Tsjechie 2010 209.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (497).jpg

Na het bezoek aan het kasteel lopen we langs de Piaristi kerk, of H. Kruisvindingskerk (Nalezeni sv. Krize).
Deze kerk uit 1730 is gebouwd naar een ontwerp van de Italiaanse architect Giovanni Alliprandi, die veel ontwerpen in Tsjechie op zijn naam heeft staan. Zo zijn daar de kerken van Luze en Kuks, het Sternbersky Palac (Nationaal Museum) in Praag en heeft hij het kasteel Opocna aangepast in barokstijl.
Direct naast de kerk zien we het Regionale Museum. Het is opgetrokken in barokke bouwstijl en staat er vanaf 1718. De bezichtigingen in het museum hebben vooral betrekking op de geschiedenis van Litomysl. Soms is er een tentoonstelling, die je er niet verwacht. Op het moment dat ik er was, was er een rond de pop Barbie, zoals ook op de foto nog zichtbaar is.
We bereiken nu Smetanova Namesti (Smetanaplein). Aan het begin staat er het standbeeld van Smetana. Helaas, geen foto want er stond een muziektent voor.
Het plein is langgerekt en maar liefst 495 meter lang. Opvallend is het gotisch raadhuis met haar klokkentoren.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (500).jpg Pa. Tsjechie 2010 220.jpg

Ook op dit plein weer arcades en op het laatste beeld van het plein is nog net de Vachal zijstraat zichtbaar, die versierd is met sgrafito uit 1998, vervaardigd naar de houtsnijkunst uit Vachal's Bloedige roman.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (515).jpg Pa. Tsjechie 2010 216.jpg

Afsluitend heb ik vastgesteld, dat ons bezoek aan Litomysl zeker de moeite waard geweest is.
Ik kan iedereen, die in de buurt is, een bezoek aanbevelen.
 
Leuk Ad!

Ik ben er geboren en getogen. Heb er 18 jaar gewoond en kom er nog 5-6 keer per jaar!

Het openluchttheater is nog steeds in gebruik, vooral tijdens het ruim drie weken durende, prominente opera festival 'Smetanova Litomysl' (dus ter ere vd componist) met wereldberoemde sterren uit Tsjechie en de rest van de wereld! Een aanrader voor de liefhebber.

Dit jaar van 10 juni tot 4 juli.

http://www.smetanovalitomysl.cz/

De beelden bij het kasteel en in de kloostertuin zijn van Olbram Zoubek, die ik ook persoonlijk ken. (Hij heeft ook een expositie in de kelders vh kasteel).

Kasteel van Litomyšl
Van 1974 tot 1991 werkte Zoubek, met enkele andere beeldhouwers, als restaurator aan het renaissance kasteel van Litomyšl. Het kasteel, dat sinds 1999 is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de UNESCO heeft thans een culturele bestemming. Zoubek, die in Praag en Litomyšl woont en werkt, stelt een groot deel van zijn oeuvre tentoon in de kelderverdieping van het kasteel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Olbram_Zoubek

Overigens kun je ook een overnachting boeken in het huis waar Smetana geboren is! Mijn schoonouders hebben er ook eens overnacht, erg leuk.
http://apartman.smetanovalitomysl.cz/
 

Ad Verschoor

Donateur
Radka,
bedankt voor je reactie. Wij hadden het Smetana festival op ons programma staan, maar hebben onze vakantie moeten vervroegen. Mijn jongste schoondochter moet half juni bevallen van ons 7e kleinkind. We gaan nu de eerste helft van mei.
Leuk dat je me wijst op Zoubek. Ik heb inmiddels gezien dat hij heel wat werken op zijn naam heeft staan. Het Jan Palach monument en de graftombe van de familie Havel, daarnaast verschillende sculpturengroepen.
Ook in Nederland blijkt werk van hem te bewonderen in Roden (provincie Drenthe) op pakweg 50 km. van mijn huis in Hoogeveen.
Een overnachting in het geboortehuis van Smetana lijkt me trouwens geweldig.
Wie weet, maken we daar nog gebruik van.
In mijn volgende reisschema heb ik een bezoek aan de ere-begraafplaats Vysehrad opgenomen.
Voor meer informatie over Litomysl: www.litomysl.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Dit filmpje vond ik en wil ik jullie niet onthouden. Het geeft een beeld van het alledaagse leven in deze plaats, maar ook welke plaats hier de cultuur inneemt. Bovendien geeft het mooie beelden van de stad.
Hier het filmpje
 
Dit filmpje vond ik en wil ik jullie niet onthouden. Het geeft een beeld van het alledaagse leven in deze plaats, maar ook welke plaats hier de cultuur inneemt. Bovendien geeft het mooie beelden van de stad.
Geweldig filmpje geeft helemaal weer wat er allemaal in Litomysl is te zien. Mijn man en ik zijn verschillende keren naar het Smettena festival geweest. Overnachten doen we in Nové Hrady in penzion Holland, een echte aanrader.:top:
 

Ad Verschoor

Donateur
Nederlandse kunstenaars exposeren in Litomysl

In de periode 16 september tot29 oktober 2011 zullen acht kunstenaars uit de Nederlandse gemeente Noordenveld (voormalig Roden) exposeren in Litomysl.
Zij zullen dit doen in het Huis van de Twee Ridders, een expositiegebouw aan het Smetanaplein.
Voor liefhebbers misschien de moeite van een bezoekje waard.
Zie hier het persbericht
 

kuurgast

Donateur
images
images


De hierboven genoemde tentoonstelling is heel leuk te combineren met de oude ambachtenmarkt "Starodávný jarmark" 17 september op het plein. Er zullen 100 ambachtslieden oude ambachten demonstreren en hun producten verkopen van 8.00 tot 17.00 uur. Op een podium zullen folkloregroepen optreden en muziekgezelschappen zorgen voor een vrolijk deuntje.

Tevens is 17 september om 14:00 uur de opening van de tentoonstelling van MERKUR speelgoed. Deze tentoonstelling loopt tot 27 november in het Regionale Museum van Litomyšl.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast, leuk dat je op deze wijze aanvullingen geeft op activiteiten, die in de verschillende plaatsen gehouden worden. Merkur timmert aardig aan de weg, want ook heb ik in mei de tentoonstelling gezien in Kasteel Vimperk en dat alles vanuit de hoofdvestiging het "Merkur-museum Stavebnice" in Police nad Metuji. Dit is trouwens een aardige website van Nederlanders over dit museum: Zie hier

 

kuurgast

Donateur
Het openluchttheater is nog steeds in gebruik, vooral tijdens het ruim drie weken durende, prominente opera festival 'Smetanova Litomysl' (dus ter ere vd componist) met wereldberoemde sterren uit Tsjechie en de rest van de wereld! Een aanrader voor de liefhebber.
13 juni 2013 begint de 55ste editie van het Smetana‘s Litomyšl International Opera Festival tot 30 juni.
De kaartverkoop gaat heel snel en dagelijks komen er een aantal kaarten in de online-voorverkoop.
Voor meer info zie festival.smetana-litomysl.com.
 
Bovenaan