Tsjechië wordt een ramp (denk ik)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forum leden ,
We zijn druk bezig met een reischema op te stellen voor onze eerste keer tsjechië. Want ik heb de indruk dat ik een heel povere knowledge heb en onthoud over Tsjechië . De namen van steden maken me onrustig , gewoonweg omdat ik sommige niet kan uitspreken , niet kan onthouden en dan nog het ergste. .. de taal die ik niet begrijp :denk:. Momenteel ben ik bezig met de stad Praag en telkens opnieuw moet ik herbeginnen omdat ik het vorige niet versta of vergeten ben . Als ik iets las de eerste keer over N-Y was dat in mijn geheugen geprint en na de tweede keer te zijn geweest ken ik de stad al heel goed zo goed zelfs dat je me gelijk waar mag afzetten . Met Praag heb ik dit NIET :nee:!!!. Ik weet echt niet waar ik moet starten in Praag . Hopelijk vind ik vlug een uitweg . Hoe jullie al die namen kunt onthouden is mij een raadsel , als ik het forum doorneem spreken jullie alsof dit kinderspel is ...wel chapeau .:(
 
Hallo Iceman,

Misschien moet je het eenvoudig houden.
Toen wij voor de eerste keer naar Praag gingen in 1994 kocht ik een klein, overzichtelijk boekje bij de ANWB over de stad.
Hierin stonden 3 dagwandelingen door de stad met uitleg over de dingen die je onderweg tegenkwam.
Met dit boekje is het ons mogelijk geweest om Praag in die week redelijk goed te leren kennen.
Volgens mij verkoopt de ANWB nog steeds dit soort boekjes met daarin een aantal wandelroute's in de stad.
Kijk eens op anwb.nl onder de kop reizen.

Succes
 
Dat boekje is inmiddels in een nieuwe serie (over veel steden) uitgekomen (paars/blauwe kaft). Er staan nu een stuk of 6 wandelingen in en heel veel handige informatie. Beslist een aanrader voor een bezoek aan Praag.
Ook heel handig is het ANWB woordenboekje Tsjechisch <> Nederlands. Je zult zien, met deze boekjes erbij ga je volop genieten van Praag! :top:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kijk ook eens in een grotere boekenhandel. Er zijn reeds zoveel reisgidjes over Praag beschikbaar dat er voor elk wat wils te vinden is. Je kan dan een keus maken van wat je zelf het meest handige vind. Afmetingen, lay-out, druk, gebruiksvriendelijkheid en informatie schillen soms heel veel.
 
Hey Kuurgast ,
Hartelijk bedankt voor jouw reply .Daar heb ik al een begin aan. Maar dit is nog maar Praag alleen (3 dagen), de rest vertoeven we in Noord Bohemen (streek van Liberrec 10 dagen). En daar lijken de namen maar niet uitgesproken.
Bedankt

Hey freddy ,
Ik ga eens binnen in de boekhandel op de markt in Brugge De Reyghere (daar koop ik al mijn kaarten).
thx

Hallo saar dejong ,
Ik had al een boekje van de ANWB, namelijk reisgids met 30 dagtochten.
thx
 
Ahoj iceman,
De beste raad die ik je kan geven voor Praag is, dwalen en verdwalen. dan kom je de leukste plekken en gebeurtenissen tegen. the highlights vind je wel. Om alles in één keer te zien lukt toch niet. Ga lekker ontspannen daar naar toe en neem de tijd.
Groet,
Richardp
 
..Maar dit is nog maar Praag alleen ( 3 dagen ) de rest vertoeven we in Noord Bohemen ( streek van Liberrec 10 dagen ) En daar lijken de namen maar niet uitgesproken.
Bedankt
Ik ken zelfs mensen die in Tsjechië wonen die de plaatsnamen nog niet eens fatsoenlijk uit kunnen spreken Iceman! :deuk:
Dit zegt genoeg, maar je daar maar niet te druk over.;)
 
Het is nou niet de meest positieve instelling voor een vakantie 'Tsjechie wordt een ramp (denk ik)'......weet je zeker dat je wilt gaan?
Ik sluit me aan bij de opmerking van RichardP: dwalen en verdwalen. Het metrostelsel van Praag is erg overzichtelijk en alle bezienswaardigheden staan prima aangegeven. En als je de taal niet beheerst zijn er altijd genoeg andere mensen (Tsjechen en toeristen) die ook Engels of Duits spreken. Ga er maar vanuit dat alles goedkomt. Ik zeg: doen!
 
Sandra ,
Dat was mijn eerste reactie omdat ik ervan uit ga als ik een nieuw land bezoek dat ik graag met de mensen praat en ook wat van het land wil zien, intussen is het al heelwat getemperd en zijn we druk bezig met een planning op te stellen . De vliegtickets heb ik al op zak ....zo een terug weg is er niet . Hopelijk kan ik met het engels me weg zoeken want als we op het platteland zijn streek Liberrec dan hou ik mijn hart vast . Maar ik vind nog altijd de namen van de steden en dorpen toch wat moeilijk om te onthouden laat staan uit te spreken.
THX
 
Hoi Iceman,
Hoe gaat het met de planning? Ben heel erg nieuwsgierig geworden. Hoe ben je op Krizany uitgekomen?Bedoel het positief. Mijn laatste berichtje kwam mischien een beetje lullig over. Als dat zo is, Sorry
Groet,
Richardp
 
Hoi Richardp ,
1/ goed we hebben een planning !!!
2/ dat zijn mensen van ons belgenlandje ( zijn trouwens hier op het forum ook lid )
3/ nee hoor ik vond het super...echt waar en tis nog waar ook.
Nu mijn planning....hou je vast !!!
Dag 1 brussel - praag en auto ophalen. Onderweg naar Krizany , bezoek aan Lany ( autosport museum ) , Lidice ( monument ter nagedachtenis aan de kinderen van Lidice ) en dan richting Terezine ( bezoek aan joden gegraafplaats ) aankomst in Krizany.
Dag 2 : Bezoek aan Liberec ,
Wandeling naar Jested en centrum babylon ( slecht weer ) en Jabblonec nad Nisou .
Dag 3 tot dag 6 : Reuzengebergte ;
1 /Wandeling naar de Snezkov , 2/ De waterval van Mumlom + Harrachov en een bezoek aan de grotten van Bozkov.
3/ Wandelen vanuit Spindlereu Mlyn - Elbe waterval . 4/ Wandelen in Adrspach naar Teplice nad metyn .
Dag 7- Dag 8 : CESKA RAY
1/ wANDELEN BERG kOZOKOV 2/ Prachovsky Skaly ( jicin ) en een bezoek aan de stad Jicin )
Dag 9 - Dag 10 ; Ceska Svyorsko
1/ Bezoek aan de Provecha Brena en de steden Decin , Tovy Bor , en uitkijken om te wandelen.
2 / Wandeldag in Hrensko ( Edmundskloof ) en bij Jetrichovice .
Dag 11 - dag 13 PRAAG
Op weg naar de luchthaven een bezoek geregeld in het Skoda museum ( 3 uur ) Dan de wagen afleveren op de luchthaven en het openbaar vervoer of wat anders richting centrum Praag. We verblijven in Pension Corto in hartje Praag .
Dan een twee daags bezoek aan praag .
Graag hadden wij reacties gehad op onze planning wat betreft de haalbaarheid .
Wij zijn geoefende wandelaars . En jong van geest ( hihihi)
 
Bovenaan