Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Martina bedankt voor de link. We hebben dit jaar voor het eerst Dahlia's dus moeten nog de nodige ervaring op doen. Maar ze zijn schitterend, vooral de paarse met witte punten. Alleen die slakken ...!
 

MartinaK

Moderator
Dahlia's

Mijn verzameling…
 

Bijlagen

  • Dahlia - Hayley Jane.jpg
    Dahlia - Hayley Jane.jpg
    53 KB · Bekeken: 2
  • Dahlia - Rembrandt.jpg
    Dahlia - Rembrandt.jpg
    110,6 KB · Bekeken: 2
  • Dahlia - Painted Girl.jpg
    Dahlia - Painted Girl.jpg
    81,5 KB · Bekeken: 2
  • Dahlia - Duet.jpg
    Dahlia - Duet.jpg
    61 KB · Bekeken: 2
Wat een mooie verzameling!
Eigenlijk was ik nooit zo dol op dahlia's omdat ze vaak zo rommelig groeien als je geen tijd hebt om ze op te binden. Dit jaar voor het eerst weer eens gedaan en zeker volgend jaar weer. Ik ben helemaal verkocht, vooral omdat zij bloeien als een groot aantal andere planten in de border zijn uitgebloeid.
 
Bij mij helpen slakkenkorrels niet meer. Ik heb deze zomer tig pakken gestrooid maar het stikt nog steeds van de slakken. Misschien door het natte weer, want het was wel héél erg dit keer. Op het laats ben ik iedere avond tegen schemering met een grote glazen pot door de tuin gewandeld en heb ze opgeraapt en in de pot gedaan en ergens ver weg losgelaten. Ook potten met bier ingegraven en je weet niet wat je ziet na één avond. Jammer dat je de naaktslakken niet kan eten, want het zijn er zo veel en zo vet!
 
ennuh, de passiebloem? wat zijn jullie ervaringen daarmee in Tsjechie?

Wat betreft de slakkenkorrels, daar ben ik toch huiverig mee, ivm onze honden. Er staat op de verpakking dat het niet schadelijk is voor dieren, maar een slak is toch ook een dier??:denk:
 
Vorige zomer heb ik mijn - net gekochte - passieflora stevig ingepakt in een laag bladeren met denneNtakken erover (wat ik met de rest van mijn planten ook iedere keer doe). Helaas heeft de passieflora de winter niet overleefd; bij mijn zusje in Nederland kwam dit voorjaar de passieflora ook niet meer op, dus dat kan aan de vorst gelegen hebben. Ik heb dit jaar geen nieuwe passieflora geplant/gepland. Ik heb ze hier in de buurt ook niet in de tuinen zien staan.
 

char

† In Memoriam
Zo'n plant gaat "onbehandeld" maar een jaar of 3 mee!!.. Op het moment van koop is deze dus al een half jaar, of langer, oud.

Felle koude (wind) is funest.... En verder zijn ze zeer gevoelig voor allerlei ziektes en parasieten..

Gewoon een paar nieuwe kopen!!.. En de oude verbranden.

Char.
 
Ik ben gek op jouw kennis van allerhande zaken, Char, maar onze passiebloem (in Nederland) staat al minstens 15 jaar.
Toch denk ik, dat de passiebloem die ik voor Tsjechie gekocht had, niet meeneem, maar lekker in Cothen poot!
De rest gaat we mee en we pakken ze natuurlijk goed in!
 

char

† In Memoriam
Je kunt ze wel in je tuin laten liggen, maar de parasieten en andere vrienden zijn dan vaak nog niet dood. Met een beetje mooi weer, en een beetje wind verspreiden zij zichzelf weer...

Afvoeren naar een andere lokatie kan ook natuurlijk...


Char.
 
Bovenaan