Gorges Kamenice en Pravcická brána

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij de foto's in de fotogalerij kom ik deze brug tegen. Ik zou hier heel graag naartoe gaan als we daar op vakantie zijn!
Nou is mijn vraag... is deze alleen te voet te bereiken of kan je er ook met de auto komen?

zelenaB4.jpg
 
Hoi Eefje,
Het is een mooie tocht om te lopen vanaf de parkeerplaats bij Mezni Louka. Om 13.00 uur waren we aan de tocht begonnen. Ik dacht dat het heen en terug samen 5 km was. Het eerste stuk ging voor mij behoorlijk omhoog. Daarna was het heel mooi wandelen. Toen we eenmaal de brug zagen, stond er een bordje dat het nog 1,6 km omhoog was. Bleek dat het van daar af naar Mezni Louka 5 km lopen was. Hadden we dus in totaal 6,6 km gelopen (ipv 5 in totaal) die we ook weer terug moesten. We waren om 15.30 uur boven bij de brug. Er waren 3 uitkijkpunten bij de brug. Op het terras wat gedronken en toen zijn we om 16.00 uur weer aan de 6,6 km terug naar beneden begonnen.

Aan de andere kant van de weg is ook nog een mooie tocht om te wandelen.
Naast het restaurant met het grote terras zijn we links het bos ingelopen (blauwe route), leuk bospad naar beneden. Op de t-splitsing rechts aangehouden richting bootjes. Naast het water afgelopen. Heel mooi, we hebben over ijzeren stellages gelopen die aan rotsen waren vastgemaakt. Het pad hield op en we waren bij het bootje. 180kc kostte het (2002) om mee te mogen varen. Heel mooi. Toen we weer uitstapten konden we 500 mtr verder doorlopen om nog een bootje te nemen, maar dan zouden we in Hrensko uitkomen en daar stond onze auto niet! Nu moesten we 2,5 km terug lopen naar Mezni Louka. Steile helling, trappen omhoog, pittig, boven aangekomen bleek het pas een 0,5 km te zijn. 2 km over de weg terug naar de parkeerplaats. In totaal 6 km.
Veel wandelplezier!
 
als je een mooie route wil parkeer je auto in mezni louka en loop naar een kloof die daar is
daar ga je doorheen met een bootje en is erg leuk. de kapitein verteld dingen ook in het duits. dan loop je naar de brug
en kan je over een erg leuk pad terug naar mezni louka.
de wandeling staat in anwb boekje .
het is 15 km ongeveer
 
Die wandelingen klinken allemaal hartstikke mooi, maar de lengte is een beetje ons probleem.
Mijn echtgenoot heeft al jaren lang last van een hernia en loopt niet zo makkelijk. Daarom vroeg ik me af of je er ook met de auto kan komen. Helaas blijkt dat niet het geval dus...

Misschien is de 5 km. heen en terug naar Mezni Louka nog de beste oplossing of is er nog een kortere weg?:confused:
 
Deze route hebben wij vorig jaar gelopen, sorrie, maar dit is niets voor iemand met een hernia... Het is behoorlijk klimmen en klauteren....
Wij hebben er 2½ uur over gedaan over die 1,5 km (wat veel en veel langer leek)
Mijn vrouw was toen 3 maanden zwanger en zij had het al behoorlijk moeilijk met deze route....

Er loopt wel een kabelbaan naar deze brug, waarschijnlijk voor het personeel daar :confused: Misschien moet je daar eens informeren....

Die brug (en ook de rest van de omgeving) is echt schitterend, maar het is best een pittige wandeling als je er naar toe wilt....
Misschien moet je de tocht zonder je man ondernemen ? of er een hele dag voor uit trekken zodat hij het rustig aan kan doen....

Anders zijn er nog genoeg andere schitterende plekken in Tsjechië te vinden hoor, ik denk aan Ardspach of het boheems Paradijs...
Door het gebied van Ardspach (rotsstad) lopen vrouwtjes van 83 met wandelstokken... dat is ook voor je man dan wel goed te doen...
 

Pelhřimov

Donateur
Pravcicka Brana en kloof

Eefje, er zijn 2 startpunten voor zowel de kloof als de Pravcicka Brana: Hrensko en Mezni Louka.

Een tip voor de kloof: als je de auto bij Hrensko parkeert en daar eerst de bus terug neemt naar Mezni Louka dan kan je van daaruit je wandeling starten door de kloof terug naar Hrensko.
Je moet wel vroeg zijn om in Hrensko te parkeren, want vol = vol.
De laatste keer dat wij er waren was vroeg in het jaar en toen reden de bussen 's middags na een bepaald tijdstip niet meer, dus moesten we alsnog terug lopen naar Mezni Louka
Het pad door de kloof is redelijk egaal (en dus ook geschikt voor wandelwagentjes), en loopt vanuit Mezni Louka lichtjes af naar beneden en dat loopt natuurlijk prettiger dan in omgekeerde richting.

De wandeling vanuit Hrensko naar de Pravcicka Brana (en terug) vond ik zelf erg zwaar/steil. Ik heb zelf helaas ook wat loopproblemen dus ik was blij dat ik mijn wandelstokken bij me had, maar eenmaal boven vond ik het wel alle moeite waard geweest. Want boven bij de Brana kan je ook nog rondlopen en heb je mooie uitzichten. Het pad vanaf Mezni Louka naar de Brana ken ik (nog) niet, dus hoe dat loopt weet ik niet.

Er zijn mensen die deze beide routes in 1 dag doen, want je kan als het ware een rondje lopen, maar dat is naar mijn idee te zwaar. Wij deden toch wel meer dan een halve dag over elke route.

Als je gaat wandelen neem dan wel wat te drinken/eten mee, want alleen boven bij de Brana is een restaurantje, en in de kloof is er alleen halverwege bij de bootjes een buffet.

Alvast een prettige vakantie

Jeanne
 
Kan iemand mij iets vertellen over de wandelroute er naar toe en er doorheen? Is het te doen voor iemand die wat slechter ter been is? Zijn er gemarkeerde wandelwegen? Zo ja, welke kleur moet ik dan hebben zodat ik niet de zwaarste tocht loop?
 

Pelhřimov

Donateur
Kan iemand mij iets vertellen over de wandelroute er naar toe en er doorheen? Is het te doen voor iemand die wat slechter ter been is? Zijn er gemarkeerde wandelwegen? Zo ja, welke kleur moet ik dan hebben zodat ik niet de zwaarste tocht loop?

Ik loop de laatste jaren helaas ook steeds slechter.
In 2003 heb ik de paars omlijnde route op onderstaande afbeelding (klik op het kaartje voor een grotere afbeelding) vanuit Hrensko gelopen. Die viel mij toen enorm tegen en toen kon ik nog beter lopen als nu het geval is. Het was heel erg steil omhoog en ik was heel blij dat ik mijn stokken meegenomen had.
Komende week wil mijn vriend alleen vanuit Mezni Louka de blauw omlijnde route gaan lopen. Die is wel wat langer.
Je hoeft niet bang te zijn dat je verdwaalt, want er is maar 1 pad, zowel vanuit Hrensko als vanuit Mezni Louka, naar de Pravcicka brana.

Pravcicka brana.jpg

Op deze website kan je ook een korte beschrijving vinden van deze en andere routes inclusief kaartjes.
 
Moeilijk advies:
Neem de tijd en de rust, neem wandelstokken mee omdat het vele malen makkelijker loopt om op een berg te komen.
Het is te doen, jullie kennen je eigen grenzen.

Als tegenprestatie:
Kun je nog even kijken of we het gas wel hebben afgesloten?

 

Pelhřimov

Donateur
Kan iemand mij iets vertellen over de wandelroute er naar toe en er doorheen?....

Laylla, wij zijn gisteren door Hrensko gereden. Daar was helaas een heel groot deel van de parkeerplaatsen weggespoeld door de laatste overstromingen. Ook de grensovergang bij Hrensko is richting Decin afgesloten.
Je kunt momenteel dus beter via Mezni Louka naar de Pravcicka brana gaan want daar kan je wel parkeren.
 
Bovenaan