Drassige campings?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo vandaag begint het redelijk zonnig dus besluiten we om naar de Praded te gaan. Dit is de hoogste berg in dit gebied en we hebben hem al eens vanuit de verte gezien want toen zijn we dus niet verder geweest als de p boven in. We rijden naar het kuuroord Karlova Studanka en stappen daar op de bus omdat je dus niet zelf naar de Praded kunt rijden. Na een kort ritje sta je op de P van de Praded. Tot zover dus redelijk bekend terrein. De vorige keer was het te laat om flink te wandelen en hadden we ook geen idee hoe dat met die bus allemaal ging. We lopen achter de horde mensen aan want ondanks dat we weinig tot geen buitenlandse toeristen tegen komen is de Tsjechische toerist wel aanwezig. Het blijkt een flinke wandeling te zijn waarbij je soms het idee krijgt dat je fout loopt omdat je de berg aan de hele andere kant ziet als daarvoor. Als we bijna bij de top zijn, zijn we allebei toch wel aan ons eind. Voor Andre hoeft het niet meer zo nodig volgens heb is er na de bocht toch niets meer te zien en je ziet ook geen mensen bij de toren dus hij gaat uitrusten. Ik ben meestal diegene die als eerste afnokt maar ik heb zo'n gevoel dat er vast wel een restaurantje is. Ik loop dus de laatste bocht om en ja hoor we kunnen er wat drinken. Dat wordt dus ook erg graag gedaan. Helaas hadden ze hier geen houtje meer maar wel een houten pijpje wat een fluitje blijkt te zijn, ach gewoon een leuk souvenirtje, dat hebben we wel verdiend.
We lopen weer naar beneden en hebben net als op de heenweg en eigenlijk in heel Tsjechie aardig wat bekijks om Cira onze Weimaraner.
We moeten helaas 3 kwartier op de bus wachten.
We zoeken een camping in de buurt want als het goed is dan is er de volgende dag een braderie. De camping ziet er leuk uit maar ligt wel aan de doorgaande weg. We staan er zowaar met 3 andere campers.
Helaas blijkt de braderie er niet te zijn, wel raar want we hebben toch echt het affiche gezien en de receptioniste van de camping in Jesenik heeft het voor ons vertaald. Het meisje van de I zit er kennelijk mee want we krijgen het houtje voor niets en ook nog een Engelstalig foldertje met aardig wat info. Ach het is weekend, we balen dat we nu toch eigenlijk iets te lang in dit gebied zijn blijven hangen ivm de braderie. Maar ja we maken van de nood een deugd en daar we nu toch in de buurt van Sovinec zijn besluiten we om die geweldige weg weer te trotseren en voor de derde keer naar het Hrad te gaan. We mogen inderdaad voor een habbekrats naar binnen en lopen direct naar de toren. Het winkeltje is open en daar ik al opgeschreven had welke we dit jaar misten waren we snel klaar. Er werd niet om bewijs gevraagd of we er wel echt zijn geweest, wat wel in het boekje en op internet staat, we kopen ook nog een reuze houtje. Dat is het houtje waarop ze meestal hangen in de winkels of kroegen en eromheen staan plaatjes van andere houtjes.
We rijden verder naar stity, want daar moet een camping zijn waar je kunt schansspringen.
 

Bijlagen

  • zomervakantie Tsjechie 2010 369.jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 369.jpg
    54 KB · Bekeken: 1
  • zomervakantie Tsjechie 2010 376.jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 376.jpg
    58,5 KB · Bekeken: 2

char

† In Memoriam
Mooi verhaal!!..En duidelijk!!..
Nou kom ik al 23 jaar in Tsjechie/Tsjechoslowakije,.... Maar ik heb nog nooit van die "houtjes" gezien!!...
Komt, misschien, omdat ik een enorme oen ben!!..
Ik verzamel wel "plaatjes"...Maar dat is hier op het Forum....:lmfao:...

Char.
 
Via mooie en minder mooie weggetjes komen we in Stity aan aan het einde van de middag. We zien een aantal schansen, en die zijn echt hoog, een bak met water en niet iets wat wijst op een camping. Na even gekeken te hebben naar het opruimen van het een of ander besluiten we om in het dorp naar de camping te gaan zoeken. We kunnen zoeken dat we een ons wegen maar camping is niet te vinden. Terug naar het Acrobat park om daar eens te vragen hoe of wat. Gelukkig spreekt de meneer van het restaurant een paar woordjes Duits en verteld ons dat we de camper gewoon neer mogen zetten waar wij willen en dat het niets kost. Nou zijn wij wel echte Nederlanders maar gratis vinden wij wel leuk maar niet nodig. We besluiten om de camper iets te verrijden zodat hij waterpas staat en om dan te gaan eten in het restaurant. We blijken de enigste te zijn en de behulpzame man gaat na gedag zeggen naar huis. Gelukkig is er een meisje wat zeer goed Engels spreekt en zei verteld ons dat het bedrijf van de Olympische kampioen freestyle springen is. Tenminste dat maken wij eruit op. Er hangen ook bekers en medailles in het restaurant, leuk om nu eens een echte gouden plak van de olympische spelen te zien ook al is dat alweer van een aantal jaren terug, nl Salt Lake City. Ze verteld ook nog dat hij er morgen is en dat we om zijn handtekening kunnen vragen. Op de vraag of het druk is en of er meer van dit soort parken zijn verteld ze dat het de enige in Tsjechie is en dat met name de mensen uit het voormalige Oostblok hier komen trainen omdat het park in Oostenrijk wel veel mooier is maar ook veel duurder. Er blijkt een Russische jeugd groep te zijn die er elke dag trainen. Nou we wachten af.
De volgende morgen hoor ik vlak bij de camper stemmen en gluur ik dus vanuit mijn lekkere bedje door het raampje naar buiten. Hier staat de Russische groep. 5 meiden en 5 jongens variërend in de leeftijd van 10 tot 16 denk ik met twee coaches. Ze lopen eerst warm en krijgen daarna oefening op waarvan ik nooit geweten had dat je die kunt doen en dan ben ik toch wel aardig sportief. (heb ze thuis uitgeprobeerd maar bracht er niet veel van terecht) Leuk om dat te bewonderen. Tijdens ons ontbijtje horen we al dat er in het water gesprongen wordt. Dus zodra we klaar zijn gauw naar buiten en het is zowaar ook lekker weer om te gaan kijken en genieten van allerlei acrobatische toeren. Wat een lef om er vanaf te springen en dan ook nog van alles uit te halen. We worden door de Olympische kampioen aangesproken of we lekker geslapen hebben en of we wakker zijn geworden door die stomme Rus. Nee hoor zeg ik we zijn er niet wakker van geworden hoe dat zo? Blijkt dat de groep elke ochtend oefeningen doet maar dan verderop en dat hij het nu voor het eerst deed vlak voor onze camper. Nou vind het niet erg vertel ik, vind de oefeningen wel leuk om te zien maar dat ik ze zelf ws niet kan. Hij moet er om lachen.
We besluiten om hier nog een nachtje te blijven staan en ook de volgende morgen staat het Russische team naast onze camper te oefenen.
Via Olomouce waar we de flora tuin willen bekijken maar die dus nu niet echt meer wat voorstelt helaas, bekijken we ook nog even de stad. Jaren terug zijn we hier ook geweest maar Andre kan zich er weinig van herinneren.
We rijden naar de dicht bijzijnde camping en dat blijkt wederom Sternberk te zijn.
 

Bijlagen

  • zomervakantie Tsjechie 2010 002 (2).JPG
    zomervakantie Tsjechie 2010 002 (2).JPG
    68,2 KB · Bekeken: 3
  • zomervakantie Tsjechie 2010 386.jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 386.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 1
  • zomervakantie Tsjechie 2010 011 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 011 (2).jpg
    101,6 KB · Bekeken: 1
De volgende morgen is het redelijk weer en we besluiten om naar de dierentuin te gaan. Ik kan mij niet herinneren dat we daar jaren geleden geweest zijn maar ach dat maakt voor een dierentuin ook niet echt uit. Het weggetje is wel bekend want dat gaat ook naar Svaty Kopecek u Olomouce. Hier zijn we jaren terug ook geweest en daar we hem toen bekeken hebben hebben we nu "recht" op een houtje vinden wij. Toen waren er namelijk nog helemaal geen houtjes maar ook niet van die toeristische winkeltjes aan de zijkant van de kerk.
De dierentuin was wel aardig maar favoriet voor ons blijven toch Liberec en Dvur Kralove. Hierna zijn we naar het openlucht museum gereden dat wel op dezelfde hoogte van de dierentuin ligt maar dan wel aan de heel andere kant van Olomouce. Een oude boerderij met heel veel gereedschap om het land te bewerken en een aantal kamers waren ingericht zoals dat vroeger ws was. Viel mij trouwens op dit jaar dat er overal een hoop trapnaaimachines waren. Sommige lijken wel heel erg op die mijn oma van 101 ook nog heeft staan. Mooi hoor. Hierna bekijken we nog wat winkeltjes en wordt er nog het nodige gekocht. Lekker uit eten net boven de camping. En dat wordt het toch weer tijd om de camper op zijn plaatsje op het harde beton achter het sanitair gebouw te zetten want de grond is duidelijk nog te zacht om op het veld te gaan staan. Het staat iets minder leuk maar ja een keer vast zitten is genoeg.
De volgende morgen gaan we naar het Veteran Museum wat net nieuw blijkt te zijn. We betalen een voor Tsjechische begrippen hoge entree prijs maar dat blijkt het waard te zijn. Er staan, staat in de folder en heb ze niet nageteld, 100 auto's en motoren waarvan er op een enkeling na alles schitterend gerestaureerd is. Alles staat te blinken en heeft strak koetswerk waarop zelfs Andre zegt dit is echt super mooi gedaan dat kost wel wat. Dat blijkt ook wel want er staat ook een auto die voor de helft gedaan is en waarbij staat dat het veel tijd en geld kost om deze oude auto's te restaureren.
We vervolgen onze weg richting Zittau omdat we in Gorlitz wat willen bewonderen. In Liberec zijn we het zat en besluiten daar om op de stadscamping te gaan staan. Hier worden veel huisjes aan werklui verhuurd maar we hebben er geen last van. Er blijken nog 3 andere caravans en campers te staan en zowaar op het gras maar wij durven het niet aan. Zetten de camper dus op een weggetje zo dusdanig dat niemand last van ons heeft. De volgende morgen gaan we de botanische tuin bewonderen. We zijn er ooit al eens geweest toen we voor het eerst naar Tsjechie gingen en kort daarna zou de tuin dicht gaan ivm verbouwing. Nou de verbouwing is goed gelukt. Helaas regende het dus voor het buiten gebeuren weinig oog gehad maar binnen is zeer de moeite waard.
Liberec zelf ook nog even bekeken en door het nieuwe maar zeer lege winkelcentrum gelopen waar wij ons verbazen dat er zoveel leeg staat en dat wat wel bezet is zelfs in Nederland aan de dure kant is laat staan voor de Tsjechen.
Hierna willen we eigenlijk terug via Zittau maar de Nuvi stuurt ons via Frydlant na een tijdje heb ik dat door en baal er van want wil geen ramptoerist zijn. Gelukkig valt het mee en we zien alleen een beetje schade aan de oevers van de rivier. Wel zien we in Polen een meertje waar water in had moeten zitten maar nu duidelijk droog was, het water liep daar het bos in. Vreemd gezicht hoor een leeg staand meer. Via de Reaal in Gorlitz waar ik altijd graag mag neuzen belanden we in Meissen. We mogen bij een restaurant staan en de volgende morgen bezoeken we het stadje en de porselein fabriek. Leuk om te zien ook al houden we niet van porselein. Het stadje heeft mooie oude gebouwen. Tegen het middag uur rijden we weer weg om via Walsrode waar we onze laatste overnachting hebben bij het vogelpark weer naar huis te gaan.
We hebben in deze 3,5 week een hoop gezien en gedaan, veel kilometers gereden aardig weer gehad maar helaas we vonden het wel heel stil op de campings. Al met al was het wel een super vakantie.
 

Bijlagen

  • zomervakantie Tsjechie 2010 076 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 076 (2).jpg
    72,3 KB · Bekeken: 1
  • zomervakantie Tsjechie 2010 026 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 026 (2).jpg
    48,9 KB · Bekeken: 2
  • zomervakantie Tsjechie 2010 015 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 015 (2).jpg
    107,3 KB · Bekeken: 1
  • zomervakantie Tsjechie 2010 065 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 065 (2).jpg
    80 KB · Bekeken: 1
  • zomervakantie Tsjechie 2010 102 (2).jpg
    zomervakantie Tsjechie 2010 102 (2).jpg
    58,7 KB · Bekeken: 1
Bovenaan