Recept: Knoflooksoep (česneková polévka)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waar? In NL of in Tsjechie?

In Tsjechische supermarkten of bij de slager te krijgen in potjes, zo wie zo verpakt, onder de naam Sádlo of Škvařené sádlo. Kant en klaar om te gebruiken in de keuken. (sádlo = reuzel).
In Nederland is dat een andere koek. Probeer dat bij een bevriende slager, hij kan dan voor jou een blok vers vet spek bestellen. Geen buikspek, maar rugspek, minstens 4 cm dik. Als dit lukt, moet je dat stuk vet nog in blokjes snijden en langzaam en voorzichtig uitbakken, roerend en reukend, of dat goed gaat. Brandt heel snel aan. Dat heet Vers vet spek uitbakken en als het lukt, heb je de reuzel. Wil je puur reuzel, moet je de uitgebakken stukjes spek (kaantjes, bekend uit de oorlogstijd) er uit lepelen, als het vet nog warm is.

Ik ken sádlo/reuzel in veel toepassingen in de keuken (b.v. gewoon op het brood smeren), maar zelf gebruik ik reuzel niet meer. Er zijn genoeg gezondere vervangers, b.v. olijf olie.
Ik heb vorige week in Praag reuzel op brood gegeten, bij de borrel. Op het moment dat ik het at dacht ik twee dingen: O lekker, en o, mijn maag. Heb twee dagen last van mijn maag gehad....:sos:
 

pepo

† In Memoriam
Ik heb vorige week in Praag reuzel op brood gegeten, bij de borrel. Op het moment dat ik het at dacht ik twee dingen: O lekker, en o, mijn maag. Heb twee dagen last van mijn maag gehad....:sos:

Jij bent voor deze lekkernij dus niet geschikt, zo te zien, van borrelen zal dat niet komen, op dat gebied ben jij goed getraind, schat ik heel voorzichtig.
 

Vodnik

† In Memoriam
Op brood, maar wel bruin brood (dat zurige) metveel grof zout! En niet meer dan een want dan gaat het bij mij ok fout net als nathalie!

Het wordt overigens ook voor wat anders gebruikt: Op en verse operatie wond smeren, dat bevorderd de genezing en houdt / maakt litteken zacht.
Ik wilde het aanvakelijk niet geloven maar het bleek te werken!

Pieter
 

char

† In Memoriam
Weinig Moslims, hier op het Forum!!...

En dat bedoel ik absoluut niet verkeerd, hoor!!..

Zelfs ik moet gruwen bij het woord : reuzel..

Gadverdegatver!!...

Char.
 
Een broodje met reuzel en zeezout vinden wij niet te versmaden. Hier in NL kun je het nog wel krijgen bij de slager. Je moet er alleen speciaal om vragen. Mijn ouders kennen het nog van vroeger en waren verbaasd dat wij het ook lekker vonden.
 
Wauw! het water loopt em door de mond!

Rontje en Vasek, jullie komen toch ook op de Forum meeting?!? Of wordt het een keer bij jullie georganiseerd, zodat we jullie kookkunst in het echt kunnen bewonderen?

eetsmakelijk, Bart
Ik ga het vanavond maken met dan gewoon in het bord, in plaats van reuzel of ganze vet kan je ook roomboter gebruiken? heb knoflook croutons gevonden kan toch ook??????
 
Reuzel

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken


Verzadigde vetzuren = 38–43 %:
Palmitinezuur: 25–28 %
Stearinezuur: 12–14 %
Myristinezuur: 1 %Onverzadigde vetzuren= 56–62 %enkelvoudig onverzadigd=47–50%:
Oliezuur: 44–47 %
Palmitoleïnezuur: 3 %
meervoudig onverzadigd
Linolzuur: 6–10 % [1] [2]
Varkensreuzelvellen


Reuzel of smout is dierlijk vet met name afkomstig van varkensbuikvet. Reuzel wordt verkregen door het buikvet te smelten. Wat overblijft is het gesmolten vet en de restjes vlees, de zogenaamde kaantjes. Het werd gebruikt om op het brood te smeren, zoals tegenwoordig de boter, of verwerkt in stroopvet. Ook was het bruikbaar om vlees in te braden. Reuzel kan ook afkomstig zijn van niervet. Een andere toepassing was als smeermiddel voor (houten) machines, bijvoorbeeld molens en de assen van karren, waarbij reuzel van niervet de beste smeereigenschappen heeft. Vet van runderen en schapen wordt talg genoemd.
Vroeger werd reuzel ook wel gebruikt bij mensen die griep hadden of flink verkouden waren. Door het torso in te smeren met reuzel werd het lichaam geïsoleerd en werkte het als een soort van dikke huid om het extra warm te krijgen en de koorts, griep of verkoudheid uit het lichaam te zweten.
[bewerken] Referenties

  1. National Research Council. (1976). Fat Content and Composition of Animal Products.; p. 203. Washington, DC: Printing and Publishing Office, National Academy of Science. ISBN 0-309-02440-4
  2. Ockerman, Herbert W. (1991). Source book for food scientists (Second Edition). Westport, CN: AVI Publishing Company.
 
vorige week de knoflooksoep weer eens gegeten. Wij hadden het recept van de voorpagina genomen. Jam jam wat was dat lekker. Alleen we hadden er geen reuzel in gedaan en in plaats van parmazaanse kaas gewone normale kaas en kummel i.p.v. komijn. en het is ook echt zo gemaakt.
 
Bovenaan