13 daagse huwelijksreisje naar mijn vaderland…

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Wij vinden (mijn man Marcel en ik) dus M & M; nummer “13” gelukkig nummer :), dus als wij iets samen moeten doen, is dat meestal precies op 13de. Of wel wij wonen in huis nummer “13”, en ook onze vakantie heeft op 13de mei begonnen en duurt 13de dagen. Wij hebben 13de verschillende plaatsen in Tsjechië bezochten en 13de dagen, hele vakantie ook ons “geluk” geregend. En toch wij hadden prachtige 13 dagen vakantie.

Wij hebben op vrije donderdag Hoofddorp via auto naar Tsjechië op 2 uur verlaten. In de auto, heb ik Marcel gevraagd, wat wil je graag eventjes in mijn land zien? “Maakt mij verassing”, antwoord ze. Wij hebben de simpleste weg naar onze eerste bestemming genomen. Voor meer informatie, zie de kaart.

Kaart van de weg naar Praag.jpg

Dondergag was ook vrije dag, dus heerlijke rustig op de weg. In de auto, heb ik gedachte, lol, wat is nieuw in Tsjechië, toen was ik in Praag laatste tijd geweest. Marcel antwoordde, ha je gaat vandaag effectieve Tsjechische taal, je moedertaal gebruiken. Ik staarde te lachen… wat leuk de Nederlandse taal zeg ik, wat eenvoudig, wel wij in het vaderland leven, maar moedertaal gebruiken. Wat in Nederlandse taal stoel is, dat in Tsjechische taal tafel betekent... en of deze echt genoten van mijn echtgenoot...en meer andere, van kun je erg misconfusie :fool: te krijgen. Na 8 uur wij hebben onze eerste bestemming bereiken… als heb ik gehoord van Mr. TomTom –“YOU REACH YOUR DESTINATION!” (Je bestemming is bereik!)

Karlštejn - hrad.jpg Karlštejn - Hotel Koruna.JPG

En welke bestemming, heb ik als verassing gekozen? Nacht in Karlštejn kasteel. Precies het zelfde als volgens de bekende roman – “Noc na Karlštejnĕ”. Niet egt in het kasteel Karlštejn wij hebben accommodatie gevonden, maar toch in romantisch hotel net onder het kasteel. Met en pragtige uitzicht naar het kasteel en terasje.

Hotel Koruna Karlstejn.jpg Hotel Koruna Karlstejn - terasa.jpg


To be continued….
 

MartinaK

Moderator
Ongeveer op 10 uur ochtend, wij waren op de plaats. Allen korte steile klim naar de Karlštejn heuvel en in het middel wij hebben het hotel gezien.

De vrouw die het hotel onderhouden komt net bouten de deur met de gezeglijke Tsjechische welkome, in het Duits - "Herzlich Willkommen Holanders!" roep ze. Oh oh,:zwijg: ik kijk naar Marcel met grote glimlach…:D en zeg ik, gaan wij niet discuteren de fietsen van je opa, he?.. wij zijn toch in Tsjechië en deze is dus hier niet van toepassing. Dus in finaal, heb ik de vriendelijke vrouw beantwoorden in het Tsjechisch… Goede dag, bedankt voor de warme welkome en toch wij toeristen van Holland kunnen toch Tsjechische spreken. Vrouw kijkt naar mij, Tsjechisch spreken?... gelukkig!!! En ging binnen.

In het hotel is vrij toegang naar wifi internet, wat vind als IT-er extra super. Altijd kontact houden met TCP/IP wereld, familie bellen en mailtje bekijken. Na twee uurtje rust, Marcel heeft het kasteel gezien van onze hotelkamer en zegt ze. Zullen wij gaan naar het kasteel? Zeker…antwoorde ik.

Karlštejn - hrad.jpg Karlštejn - Marcel na hradě.JPG

De weg naar het kasteel is relatieve steile klim, maar weg van het asfalt gemaakt maakt deze wandeling stuk makkelijker ook voor rolstoelgebruikers. Rond de weg zijn verschelende winkeltjes; met souvenirs, naar ik vulde als in het midden van kunst en kitsch. Zeker ook het oplichters van toeristen zijn hier, die Slowaakse glas werkopen als Bohemia Cristal. Maar goed, iedereen moet zelf opletten en kiezen van gezeglijk en prachtig vind.

In het midden van de klim, met sommige mensen rong roep ik allen puur voor de test… Hoi kaaskopen, wat en lekker weer vandaag! (by the way – het regen).:D Tot mijn verrassing, heb ik net drie antwoorden met glimlach terug gekregen! :top:

Deze is toch goede taal spelletje … alles is het positief wat lekker is als lekker eetentje, en andere dingen, maar als over weer gaat, is dat over grote ironie! :confused: En waar je in Tsjechië bent, daar minimaal een kaaskop is.


Op twee uur ‘smiddag ging in het kasteel binnen. Kortoom, over de Karlštejn: dit gotische kasteel is een van de drukstbezochte historische plekken van Tsjechië. Het werd in 1348 gebouwd voor Karel IV., keizer van het Heilige Roomse Rijk. Het diende als residentie en bewaarplaats voor de keizerlijke insignes en kroonjuwelen, maar ook voor documenten, kunstwerken en relikwieën. In de 16de eeuw bracht men renaissancistische stijlelementen aan. In de 19de eeuw zijn er, vooral door Josef Mocker, restauratiewerkzaamheden uitgevoerd. Mocker bracht het kasteel terug in oorspronkelijke staat.

Karlstejn - 18e eeuw.jpg Karlštejn  - kasteel in 19e eeuw door František Fridrich .jpg

Ik ging naar de kassa voor tickets voor toegang tot het kasteel. Ik heb stil staan, alias met stomheid geslagen…:afwachten: als nu mij mond in het Nederlands openen, kost mij alles 2 keer meer. Ja zeker, tweekeer duurder is de rondleiding in de andere taal dan in het Tsjechisch. Dus heb ik twee mal rondleiding in het Tsjechisch kochten en gezegd naar mijn Marcel, dat ga ik mijn eigen vertaling service doen voor hem. Met deze idee en goede gevoel als heb ik slim bespaard en goed koper tickets geeft, wij rond het kasteel liepen en wachten voor de tijd voor rondleiding. Ik wijs erop tour naar de kasteelput in de waterputtoren en prachtige uitzicht naar het dorp, wijngarden en rivier Berounka.

Karltejn - info o zkazu pekladu.jpg

Mijn goed gevoel over mijn doeltreffendheid, wordt beschadigd door het informatie tabel, die in de muur dichtbij het kasteel entree hangen… :huh? "Translating prohibited!" Ehhh, zeg ik, wat is genoeg, dat is genoeg… zullen zijn niet in EU? Met de “warme bloed” :kwaad: ging ik naar de kassa. Hebben wij niet “freedom of speech in Czech Republic” - recht om vrijelijk te praten? Ik was zo boos, dat heb ik gezegd, ik kan iets accepteren, maar niet deze s… van mijn eigen mensen. Dus later naar onze vakantie, ging brief met de klacht direct naar ministerie van de cultuur die is verantwoordelijk voor kasteel onderhout. En toch, naar deze klacht, het ik alles naar mijn man vertaal zonder het probleem. Ik gaf mijn special aandacht met vertaling, niet de andere bezoekers te verstoren. Op het einde van deze story, dat was precies de punt van de tabel, je mag vertalen, praten, maar niet het andere te storen, als was later via de Ministerie beantwoord. Maar op de tabel ziet wel iets anders, volgende slecht vertaald engels. Deze maakt international misverstanden. :fool:

Over de rondleiding…..
 

MartinaK

Moderator
Karlštejnkasteel - Rondleiding

Over de rondleiding in het kasteel… in vergelijken met andere Tsjechische kastelen, in de interieurs van het Karlštejnkasteel is niet zo veel te zien (als meubelen, of schilderijen). Maar dat is voor de reden, dat Karlštejn en hem geschiedenis komt terug naar gotische tijden. In onze tijd – vroeg in het toeristische seizoen, allen de eerste rondleiding was geopend voor het publik –> kasteel kamers. Dus het best – Kaple Svatého Kříže, jammer maar niet gezin.

Karlštejn - Eetkamer.jpg Karlštejn  - kaple sv. Kříže.jpg Karlštejn - Hodovní sín.jpg Karlštejn - Hodovní sín s krbem.jpg

Wat wel interessante is, is de geschiedenis over de keizer Karel IV., is de huwelijke politiek (met 4 vrouwen getrouwd) en dat in de tijd van het Heilige Roomse Rijk, Tsjechië en Nederland een land waren, wist je dat? En Praag was in deze tijden de hoofdstad van het Heilige Roomse Rijk. De tijden van Karel IV. in Tsjechië waren als gouden tijden in Holland. Dus van deze tijd, wij hebben bijvoorbeeld Charles University = Universiteit van Praag (1348) en andere prachtige monumenten.



Het interessant is ook het verhaal in de troonzaal van kiezer. Karel IV. kende veel talen en bezoekers die voor de audiëntie vragen, moeten altijd naar de keizer kijken met zijn ogen direct in de ligt. Dat is wel niet prettig… dus denkt ik dat het gesprekken waren erg te kort gehouden, voorzien de situatie in de zaal (zie foto). Slim Karel, he??

Karlštejn - trun v audiencni sini.jpg Karlštejn - audiencni sin.jpg

Erg scherp ligt, dus fotograferen is niet makkelijk. Marcel vindt de hele rondleiding erg interessant, de regen gestopt. Na de rondleiding gezegd, gezien de geschiedenis, nu weet meer, waarom wij zo prachtig Tsjechië vinden, en goed hier vullen, wij zijn toch een bloed. En als je naar Tsjechische nationale kleuren (vlaggetje) en Nederlandse kijk … allen beetje omdraaien en je weet voldoende... Nog terug naar het hotel en naar de stad lekker Tsjechisch eten…
 

MartinaK

Moderator
Tocht rond Boheemse Karst gebied...

Wij hebben nog een tijd voor het diner.. . Dus roep ik naar Marcel, wet je wat? Wij gaan nu naar Grote Amerika of wil je liever kleine Amerika of Mexico? Wat??? Wat praat je over? Amerika in Tsjechië? Ja, toch, geen grapje… je hebt toch voor de verassingen gevraagd, ne?!

Bekende mensen van Český Kras/Boheemse Karst weet, dat wij toch twee Amerika’s en een Mexico in Tsjechië hebben. Tussen Mořina en Kozolupy, circa 5 km ten noorden van Karlštejn, ligt een van de bijzondere delen van Český Kras. De vroegere steengroeven Velká Amerika (Groot Amerika), Malá Amerika en Mexico die nu deels is ondergelopen, vormde het decor voor veel westernfilms.

Bekende communistische monumenten… (het story achter is walgelijk…gebruikt als een gevangenis voor politieke gevangenen, mensen hebben handmatig gaten gegraven in jaaren ‘50). Maar deze was net vergeten...nu natuurmonument, geschiedenis herinnert allen een monument in de buurt van de Malá Amerika. Van het terras bij Velká Amerika is prachtige uitzicht naar dit “monster”.

Lom Velká Amerika, Mořina.jpg Mořina - Marcel.JPG

Ik heb allen een opmerking gemaakt… Velká Amerika is de prijs, die van voor de vrijheid nadenken betaald. Toeristen deze plaats prachtig vinden, maar geschiedenis is het andere verhaal…Met de stilte met Marcel in de auto, gingen wij naar andere interessante plats, sv. Jan pod Skalou.

Svaty Jan pod Skalou.jpg Bubovický vodopád.jpg

Langs de weg van Loděnice naar Srbsko ligt het dorp Sv. Jan pod Skalou (St. Johannes bij de Rots). Gelegen is een ravijn, aan de voet van een diepe kloof, staat de barokse Geboorte van St. Johannes de Doperkerk (Narození Jan Křitele), in 1657 gebouwd door Carlo Lugaro. Via de kerk zijn drie travertijngrotten te bereikbaar.

Wij hebben onze prachtige dag in Srbsko afgelopen. Dichtbij de rivier Berounka, zit een hotel met restaurant met een terras. Direct met een prachtig uitzicht naar de rivier en rotsen. Maar wat meet interessant was, vriendelijke Tsjechische – Nederlandse gesprekje … hij was erg lief… niet te geloven met betrekking hoe groot dit hondje is.

Srbsko - Love at the forst sight.jpg
 

MartinaK

Moderator
Já jsem bydlela pul roku v Haarlemu a ted to v zari bude treti rok, co bydlime v Hoofddorpu. Preci jenom je to "velka" vesnice, jez jsem nemela moznost Tvoji sestru zde potkat. Nebo asi to bude tim, ze se zde chodi nakupovat v holandstine a tudiz asi o sobe nevime, ze jsme Cesky.

To jses u me na spravne adrese, haha. Jak dlouho uz bydlis v Hoofddorpu? Moje segra tam ted bydli dva roky, ale o tobe mi nic nerikala... :confused:
 
Já jsem bydlela pul roku v Haarlemu a ted to v zari bude treti rok, co bydlime v Hoofddorpu. Preci jenom je to "velka" vesnice, jez jsem nemela moznost Tvoji sestru zde potkat. Nebo asi to bude tim, ze se zde chodi nakupovat v holandstine a tudiz asi o sobe nevime, ze jsme Cesky.

Teda to jsou velka slova - velka vesnice, haha. Me pripada, ze tam je jedno namesti a konec. Ne, nezlob se; ja bydlim v zapadakove, takze si na Hoofddorpu hladim ego.
Opravdu delate vsechno na trinactou?
 

MartinaK

Moderator
Teda to jsou velka slova - velka vesnice, haha. Me pripada, ze tam je jedno namesti a konec. Ne, nezlob se; ja bydlim v zapadakove, takze si na Hoofddorpu hladim ego.
Opravdu delate vsechno na trinactou?


Krtecku, to byla ma ceska ironie .. "velka" vesnice. Jiste ze ne, ale ja Hoofddorp miluji, ma svuj charakter a kdyz to dokazes videt, tak se zamilujes do teto vesnicky.

Opravdu delate vsechno na trinactou? - Skoro... nejak to neridime, ale vzdy to na ten trinacty den dopadne :top:. I 13. jsme koupili domecek a to ze je 13, to je pravda. Jen nam to se svatbou nevyslo na 13. Ale to je zase o jinem pripadu - 24. 12. jelikoz se v ceskem prekladu pani "Vánoce" jmenuji, tak jsme to roztocili prave na ten Stedrej den. Ale zase oficialni "ondertrouw" se nam take podarilo 13. listopadu na radnici podepsat. Nebudes verit, nebylo to planovane, ale nejak se kolem ty 13 motame. Skoda, ze nektere hotely nemaji 13te patro... jiste by jsme ho opsadili. Hezky den a usmev :D
 

MartinaK

Moderator
Tweede dag – “Praag - Moeder van de steden”

Vanaf het Karlštejnkasteel is niet lange afstand te rijden naar het centrum van Praag. Wij hebben onze bezoek op Praag kasteel begonnen. Auto op de parkeerplaats “Na Pohořelci” gezet en naar het kasteel 5 minuten aftand liepen. Detail over de toeristische weg, zie mijn andere verhaal.

Ik ga niet hier meer over het Praagkasteel te praten, dat mestal iedereen kent, maar mijn aandacht gaan naar andere dingen, die interessant kunnen zijn of wel waren voor ons.

Ten eerste, prachtige lampen – lantaren palen die op de Hrančanské plein zijn. Nog herinner ik de laatste reparatie werk, die was in de tijden van 2001 gedaan. Dat was een van onze projecten, in de tijden toen ik in het bauwen bedrijfje werkte. Tot heden kunnen de toeristen genieten van deze pracht.

Hradčanské náměstí.jpg Hradčanské náměstí - sloup.jpg

En voor de Nederlanders die prachtige karolion muziek missen, kun Praag toch compensatie bieden, in “Loreta” (Loretheiligdom). Op de Loretánské plein, 2 minuten lopen van het kasteel. Elk uur klinkt er een bijzonder concert, gespeeld door de 27 klokken van de barokke klokkentoren.

Praha - Loreta.jpg Pražský hrad - vchod.jpg

Op de eerste Praagkasteel plein, genieten wij van de ingang naar het kasteel. Wat slim oplossing voor de kroonluchters! Kijk naar de foto, prachtig en anders… Toen Marcel deze oplossing zachte, zegt tegen mijn…wij zijn zo lange tijd in onze zolder bezig met klus en de goede oplossing te vinden en je loopt in Praag het kasteel binnen en kijk…! OK, dus wij gaan Praag kasteel – het kopietje in Hoofddorp te doen, antwoordde ik. Andere bezienswaardigheden zijn dan ook Vladislavzaal met de trappen voor paarden en Gouden Portaal.

Pražský hrad - katedrála sv. Víta - Zlatá brána.jpg Pražský hrad - Vladislavský sál.jpg

Wij hebben de Gouden Straatje niet goed gezien, gesloten voor reconstructie en archeologische onderzoek. Jammer! De richting van de Oude burchttrappen hebben wij het kasteel verlaten. Op de foto is het prachtige uitzicht nar Praag, die is vanaf het terras voor de toeristen aangeboden.

Praha - Výhled na město z hradu.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Het is bijna te gek voor woorden dat wij elkaar niet tegengekomen zijn. Wat een leuke verhalen en mooie foto's. Bedankt. Ik wil eigenlijk morgen alweer naar Tsjechie. Schrijf rustig door, want ik blijf ze lezen.
 
Wat jullie hebben met het getal 13, dat hebben wij met met het getal 7. :stout:
Eindelijk even de tijd om je verhalen tot dusver te lezen Martina en leuke plaatjes kijken natuurlijk. ;)
Ik proef je humor, :D snuif de sfeer, :blind: en lees dat jullie een mooie huwelijksreis hebben gehad! :hart:
Marcel boft maar met zo'n prive-gids in Tsjechië. :D
Ik kijk uit naar het vervolg!
 

MartinaK

Moderator
Ook op het terras het regent. Nu zitten wij met probleem, wat gaan wij in dit weer doen? Terug naar de auto of naar de stad? Toch de Paleistuinen onder de Praagse Burcht waren in volle bloem, prachtige kastanje bomen, dus onze volgende stappen waren precies naar de richting van toegang naar deze tuinen. Het regent niet regent, wij waren overtuigen toch deze tuinen te bezoeken.

Praha - Ledeburská zahrada, Valdštejnský palác.jpg Praha - Ledeburské zahrady.jpg

En dat was goede beslising, “niet in de put zitten, maar huraaaaaaaaaa naar de fontainen..."

De mensen, die niet voor drukke toeristische roeten houden (als Neruda straat – via nieuw kasteeltrappeen) kunnen precies gebruik maken van deze korte weg naar de stad. Korte over de geschiedenis van deze tuinen pracht:

Toen de adel in de 16de eeuw onder de Praagse Burcht paleizen begon te bouwen, legde zij ook formele tuinen naar Italiaanse renaissance-ideeën aan. In de 18de eeuw werden die aangevuld met barokke beelden en fonteinen. Enkele tuinen zijn nu stadspark, waar u van een prachtig uitzicht over stad kunt genieten.

Praha - Malá Furstenberská zahrada.jpg Praha -Velká Pálffyovská zahrada.jpg

Bij de ingang, naar de tuinen zit in klein torentje de kassa. Ik zeg naar Marcel, even vachten ik ga de tickets naar tuinen kopen. Wat een gezeglijke verassing, dat in de kassa zo vriendelijke dame zit die groeten ons in het erg goede engels met vriendelijk glimlachje. Met verrassing, Marcel heeft de conversatie begonnen, zeker humor. Kan ik de halve prijs vandaag krijgen met betrekking van de regen? De dame heeft goed gevoel voor humor, en dus beantwoorde.. ja zeker, maar niet voor de reden dat niet zo prachtig weer is, maar dat u zo jong kijkt en jong voelen, krijgt u prijs als toegang voor de kinderen. Lachende over dit slimme antwoord, wij hebben erg moeite de dame te verlaten.



Dus met de kinderkorting wij hebben genoten van prachtige vistaria, fonteinen en uitzichten naar Praag stad. Marcel, met de vinger in de lucht zegt – kijk naar de huizen, wat de prachtige dakkapellen hebben. Waarom kunnen wij deze niet maken ook in Nederland? Ik moet met Marcel egt akkoord gaan met betrekking tot de foto, die heb ik gedaan.

Voordat wij gaan de tuinen verlaten, nog een tip voor romantische toeristen. De tuinen zijn iedere jaar met betrekking van Tsjechische Republiek feest (28. 10. ) voor het public geopend in de avond met de prachtige sfeervolle verlichting. Hierbij de foto's vanuit deze dag.



Via de ingang naar Malostranské plein, hebben wij naar uren de tuinen verlaten...
 

MartinaK

Moderator
Denkzij de prachtige arcaden van de Malá Strana huizen, kunnen wij genieten een stukje van de weg out van de regen en zonder de paraplu. Dat is toch irritant:kwaad:, als je een goede foto wil graag maken, met een hand moet je de camera managen en met andere met paraplu balanceren. Maar na tweede dag, hebben wij goed medewerking :troost: met Marcel opgebouwde. Dus denkzij de Marcel geduld en paraplu assistentie, had ik toch in finale sommige foto’s gemaakt.

Praha - Chrám sv. Mikuláše.jpg Praha - Čertovka.jpg

Gezien de prijs van Tsjechische hamburger -> 300,--CZK :fool: op het glas van een winkeltje geadverteerd op Malostranská plein, heb ik mijn zin voor lekker lunch in prachtige Praag centum verloren. Geschokt, van de prijs, heb ik grapje gemaakt met de winkelier,.. “ Krijg ik deze hamburger op het gouden boortje? Of welke verassing is kan ik verwachte met deze duurde wondertje?” :D Hij heft geen zin voor humor, jammer.:snotter: In het end, kopje koffie en korte break in Mc Donalds dichtbij Karelsbrug gewonnen. En het regent…:regen:

Čertovka - z Karlova mostu.jpg Dům U Zlaté Studny.jpg

:eu:UNESCO geeft geld gegeven voor de reconstructie van sommige Praagse monumenten, dus toeristen vinden jammer :confused:, dat Karelsbruch of Stadhuis Oude Stad in reconstructie zijn, maar toch moet dit gebeuren. Maar wij hebben Oude Stad huizen, Stadhuis, Týn en zeker astronomische klok met Japanse toeristen gezien, en naar de richting van Wenceslausplein turnen.

Nog een humor, een verhaaltje is verbonden met Oude Stadhuis. Op het wapen van Oude Stad staat “PRAGA CAPUT REGNI”. Toen heb ik Latijnse taal op gymnasium in Praag studeerde, mij lerares vraagde een van mijn collega voor de vertaling naar het Tsjechisch. Hij was niet verast met de testvraag en beantwoorde – “Praag vernietigd door de zure regen.” (Praha zničená kyselým deštĕm – in de originele taal) Tot vandaag, herinner ik deze story, voor die mijn vrind 1 punt (alias in het Tsjechische systeem 5 punten) van Latijnse taal ontvangen. :ja:

Praag - PRAGA CAPUT REGNI.jpg Praha - Karluv most - pohled na Klementinum.jpg

Marcel was moe, ik ook , dus heb ik het laatste voorstel gedaan, dat je toch de Wenceslausplein met nationaal museum moeten zien. Bekende plats verboden met jaren 1968 en 1989. En later wij metro nemen terug naar de auto.

Vanuit de tram nummer 22, hebben wij nog een keer Royale Tuinen met Belveder gezien, Praagse burcht en Strahovklooster. In de tram, een vrouw (beetje van de molen geklapt) erg goede opmerkingen hadden. Jammer, dat was toch moeilijk te vertalen naar de Nederlandse taal met de hele Tsjechische ironie en culturele context. Wij hebben de auto opgehaald en weg van het centrum gerijen.

:eten: Na de lunch hebben wij een van de grootste Praag winkelcentrum bezochten. Over dit, heb ik in ander verhaal beschrijven.
 

MartinaK

Moderator
Dag nummer 3 – bezoek van Oost Bohemen

Onze gezeglijke slaap :slapen: was gestopt door natuurwekker om 4 uur… :knots:De heer Merel, in de smoking, die over het territorium van het Kasteel Karlštejn moeten afspraken voeren. Dus op 6 uur wij hebben onze hotel verlaten naar richting mijn moeder die in Praag wonen. Genieten van het Boheemse Karst natuur, lekker vroeg, hebben wij mijn moeder in Praag opgehaald. Samen later naar onze plaatsen in het oosten van het land verlaten.

Karlštejn - kos ráno prospěvoval na komíně.jpg

Met betrekking van fietsen, heb ik in NL absoluut geen probleem. Ik ben in Hradec Králové geboren en dus heb ik op de fiets opgegroeid. Dus wat de fits betreft, inburgeringcursus voor de mensen van HK zijn niet van toepassing. Nederlandse toeristen die Hradec Kralové stad en gebied kennen, kunnen in deze provincie als in thuis te voelen. De grootste attractie van Oost Bohemen is het landschap. De natuur kent er grote diversiteit. De vlakke, enigszins monotonie land rond Hradec Králové en Pardubice staat is scherp kontrast met spectaculaire pieken in het Krkonoše - Reuzengebergte in het noorden.

Hradec Králové.jpg Makové pole.jpg

Via de snelweg D11 hebben wij eerste naar Hradec Kralové gerijen en later weg naar Nové Mĕsto nad Metují genomen. Dat is onze traditie, altijd de bekende plaats 2 km afstand van het Nové Mĕsto nad Metují bezoeken: “Peklo” (zie mijn andere verhaal). Daarvoor mijn foto’s verzameling.. Peklo in het voorjaar en najaar, winter.. kijk… en genieten van deze prachtige vallei…

Peklo - vodník na jaře.jpg Peklo - vodník na podzim.jpg
 
Bovenaan