Wat voor roofvogel zie ik?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Steenarenden maken sedert 100 jaar opnieuw nest

Na een periode van 100 jaar zijn er opnieuw steenarenden die hun nest maken in Tsjechië.
Sinds 2006 proberen ornithologen in het Beskydy gebergte om er 14 steenarenden te laten verwilderen.
Twee onder hen zijn nu begonnen een nest te maken.
Waar precies zeggen ze niet om nieuwsgierigen uit de buurt te houden, het zou evenwel ergens in Moravië zijn.

novinky.cz (video)
 

kuurgast

Donateur
32_R51_2009_s.jpg
1827259-orli-nad-beskydama.jpg


De steenarenden heten Filoména en David.
 
Liefdespaar Filoména en David

32_R51_2009_s.jpg
1827259-orli-nad-beskydama.jpg


De steenarenden heten Filoména en David.
Ja, dat klopt Kuurgast! Sinds de ontmoeting met hoogstwaarschijnlijk een steenarend nabij onze eigen woonplaats ben ik me meer gaan verdiepen in deze prachtige vogel.
Zo kijk ik regelmatig even op de site van ZO ČSOP, de organisatie achter oa Filoména en David.
Helaas komt het er maar niet van hierover verslag te doen, maar ik doe mijn best voor de toekomst.

Freddy meldde het al, ze zijn een liefdespaar! Projectmanager van ZO ČSOP, met de toepasselijke naam Petr Orel, maakte zoals geschreven enkele weken geleden bekend dat de arenden Filoména en David inmiddels samen een stabiel arendpaar vormen en in februari zijn begonnen met het bouwen van een nest!
Het paar zal nu nog niet succesvol zijn met hun nageslacht, want David (2006) is waarschijnlijk nog niet geslachtrijp. (geslachtsrijp na 3-6 jaar)
Filomena en David.jpg
Maar het feit dat ze nestelen wordt weer als een kroon gezien op het werk van dit project.
ZO ČSOP zet zich in voor het terug brengen in verwilderde vorm van de steenarend in Tsjechië, in 2006 zijn ze begonnen met 4 jonge steenarenden in het Beskydy gebergte.
In heel Europa zijn er nog steeds ongeveer 5500 broedende steenarend-paren. Tsjechië is van oudsher de thuisbasis van twee soorten grote arendsoorten, de zeearend en steenarend, maar de laatste paren nestelden in Zuid-Bohemen (de late 19e eeuw) en Zuid-Moravië (in het begin van de 20ste eeuw).
Net als andere roofvogels leven steenarenden hoofdzakelijk van gewervelde dieren welke in de streek voorkomen, meestal kleine knaagdieren, amfibieën en reptielen.
Helaas worden in Tsjechië, volgens de Tsjechische Vereniging voor Ornithologie, naar schatting nog steeds duizenden roofvogels en andere dieren gedood door het gebuik van het verboden gif carbofuran, een insecticide welke gebruikt wordt in de landbouw- en tuinbouw voor het bestrijden van ongedierte.
*wordt vervolgd*
 
Misschien nog leuk om te vertellen:
inmiddels weet ik wat voor vogel wij hebben gezien! Ik heb mijn foto's per mail gestuurd naar Petr Orel van het Orél skalní project, de manager van het adelaarproject in het Beskydy gebergte en hij heeft geantwoord! Helaas is zijn Engels slecht, maar volgens hem is het een Marsh–Harrier-female, oftewel een bruine kiekendief van het vrouwelijke soort, welke iets groter zijn als de mannetjes als ik het goed begrepen heb.
bruine kiekendief0.jpg

bruine kiekendief.jpg

bruine kiekendief1.jpg

Bruine Kiekendief-3.jpg
Hier nog een filmpje voor een beter beeld.
In het filmpje zie je de vogel in vlucht en het is inderdaad een bruine kiekendief!
De donkere versie lijkt exact op wat wij gezien hebben, de vogel die in het filmpje de prooi van de andere roofvogel afpakt.
 
Hallo Lina,

Het is geen afpakken. Maar afgeven. Ook in de `balts` van de kiekendief maakt het overgeven van prooi er een spektakel van.
Een prachtig gezicht.

In Tsjechie heb ik ze nog niet echt gespot in onze regio. Maar wel in Nederland.

(De Hoekse Waard is `kiekendief gebied)

De plaatjes zeggen weer meer dan duizend woorden.:top:


Hilde
 
Aha, afgeven dus, bedankt.
Ik heb nog geen tijd gehad om echt serieus te lezen over de bruine kiekendief, maar erg leuk dat je ze ziet in de Hoekse Waard, Hilde!
Misschien komen we ze persoonlijk nog eens bij jullie spotten. :D
Spanwijdte van 90-130 lees ik net. De spanwijdte van een steenarend begint bij 190, dus dat is wel een verschil van minimaal 60 centimeter. In de Hoekse waard zitten ongeveer 15-10 paartjes van de bruine kiekendief. Dat de vlucht van de bruine kiekendief trager (in onze ogen veel trager) als die van de buizerd is, was ons zeker opgevallen, vandaar ook onze overtuiging dat het absoluut geen buizerd kon zijn. Ik las op deze site waarom, ze hebben een lager gewicht dan buizerd en daardoor heeft de kiekendief een lichtere, tragere vlucht waarbij de kop vaak naar beneden is gericht.
 
David en Filomena zijn inmiddels aan het nestelen, maar nog steeds is het niet duidelijk is hoeverre het nest succesvol zal zijn, ze balanceren immers op de rand van volwassenheid. In samenwerking met de natuurbescherming probeert men nu de broedplaats door gerechtelijke procedures af te schermen. Van de beheerder van het grondgebied hebben ze veel begrip en steun gekregen, helaas zijn er nog teveel menselijke activiteiten die het paar zouden kunnen verstoren. Men is dus in onderhandeling om het gebied tijdelijk af te sluiten voor recreanten en hoopt dit af te kunnen dwingen in het belang van het behoud van de adelaar.

Op deze video van afgelopen zaterdag zien we David en Filomena de strijd aan gaan met twee grote raven, welke in de buurt ook een nest hebben.
Hun vijandigheid is enorm, maar zoals het nu lijkt zullen de adelaars hun territorium wel voldoende verdedigen.

http://www.youtube.com/watch?v=E4AUKAwlMnY&feature=player_embedded
adelaar.jpg adelaar2.jpg
 
Helaas helaas, het broedsel van Filoména en David is deze keer op niets uitgelopen.
Er waren veranderingen te zien in het gedrag van Filoména, ze verliet soms voor uren het nest.
Filoména en David.jpg
Hierop besloot men polshoogte te nemen bij het nest en vond men de overblijfselen van een ei met inhoud nabij de stam.
Waarschijnlijk is het ei bij het opstijgen vanuit het nest eruit gevallen.
resten van het ei.jpg
Wel zijn ze erin geslaagd om een groot en stabiel nest te bouwen in een spar op 21 meter hoogte. Het nest heeft een ovale vorm van ongeveer 120x180 cm en een omtrek van 224cm.
nest1.jpg nest2.jpg
Gezien de jonge leeftijd van het paar is men al vanaf het begin ervan uit gegaan dat het broedsel niet succesvol zou eindigen. In ieder geval kunnen we concluderen dat de steenarend na meer dan 100 jaar weer een nest heeft gebouwd op eigen grondgebied en wachten we op een volgend broedseizoen.

bron: zo čsop
 
adelaar Dina.jpg

Sinds woensdag 26 mei helpt adelaar Dina wederom een “vreemde” jonge steenarend voor het project om de steenarend terug in de Tsjechische natuur te krijgen. Na het plaatsen van het kuiken in het nest begon ze meteen voor het hongerige kuiken te zorgen. De 36 jarige Dina heeft een ongelooflijk sterk ontwikkeld moederinstinct en geniet sinds 1977 van menselijke zorg toen ze door een zinloos schot van een jachtgeweer in Věžky-Kroměříž permanent invalide werd.

Dina heeft als de adoptiemoeder al tientallen kuikens verzorgt,vanuit het perspectief van een succesvol project is haar rol onvervangbaar. Helaas is ook dit jaar wat broedsels betreft, net als vorig jaar, een slecht jaar vanwege oa het slechte weer, te jonge en onervaren stelletjes, sommigen kwamen niet eens aan broeden toe. Ook het controleren van de nesten was bijna onrealiseerbaar vanwege het weer en/of wilde men het eventuele broedsel niet verstoren. Zoals het nu lijkt zal 2010 ook weer slechts twee nakomelingen van deze majestueuze vogel in Tsjechië nalaten. Voor de liefhebber hier een filmpje van Dina en haar nieuwe adoptiekuiken.
 
Niets te danken hoor, ik vind het erg leuk om het wel en wee te volgen van deze fantastische roofvogels. Stiekem hoop ik dat ze uiteindelijk ook in ons (Tsjechisch) uitzicht het luchtruim sieren.
 
Hoi Lina,

Ik lees net pas jouw volg tocht van de arend. Wat ontzettend leuk. Ga je er volgend jaar een topic van maken? Dan ben ik alvast een trouwe volger van dit topic.
 
Zo af en toe, als er iets nieuws te melden valt zal ik het hier plaatsen Esther! Een arend vliegt gemakkelijk 100km van zijn standplaats, dus wie weet, zien jullie ze nog eens vliegen. :D
 
Hoewel het nog diep winter is zullen Filoména en David zich spoedig voorbereiden op de lente. De adelaars worden momenteel wel op sommige plaatsen bijgevoerd:
David David.jpg
Filoména en David David en Filomena.jpg

Het aangeboden voedsel is stijf bevroren, dus een lastig klusje.
De opgestelde camera registreert ook andere, soms "vreemde" bosbewoners die blijkbaar honger hebben:
een uil uil.jpg
een wild zwijn wild zwijn.jpg

en wat dacht u van deze fox? :stout:
foxterrier.jpg

bron: zo čsop
 
Bovenaan