Kindertehuizen en andere zorginstellingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat ik me afvraag is hoe het eigenijk gesteld is met de kindertehuizen en andere zorginstellingen( zoals verpleeghuizen en bejaardenhuizen) in Tsjechie.

Hoe is het financieel gesteld met deze, moeten deze instellingen het alleen maar hebben van liefdadigheid of wordt er ook een goede duit in het zakje gedaan door de overheid?

Is het armoe troef of hebben deze mensen en kinderen het goed?

Zelf zijn wij jaren geleden met een aantal dozen kleding en zakken vol speelgoed bij een kindertehuis aan gaan kloppen, dat was in december.
Toen stond die mevrouw die open deed met de tranen in de ogen, nu konden ze met de kerst ALLE kinderen een kadootje geven en niet alleen de hele kleine kindjes.

Zou daar dan helemaal geen geld voor zijn, en is er dan ook niet genoeg geld voor andere noodzakelijke dingen?
En is dat ook zo bij de andere instellingen, zoals bejaarden en gehandicapten?

Dit is iets wat ik me al een hele poos afvraag, graag hoor ik van jullie?
 

kuurgast

Donateur
In de kranten volg ik de laatste tijd de berichten over ouderenhuisvesting.
Er is een tekort aan woonruimte voor ouderen maar daar wordt wel aan gewerkt.
Er zijn verschillende woonvormen die vergelijkbaar zijn als de Nederlandse.
Zo kan je op de gemeente-websites kijken en kom je via via bv dit tegen in Mélnik.
Niet overal is het zo modern maar het begin is er.

In Hradec Králové is een kinder-dag-revalidatiecentrum.
Hier is de ouderenhuisvesting van České Budéjovice klik de op de websites en dan fotogalerij.
 
Wat ik me afvraag is hoe het eigenijk gesteld is met de kindertehuizen en andere zorginstellingen( zoals verpleeghuizen en bejaardenhuizen) in Tsjechie.

Hoe is het financieel gesteld met deze, moeten deze instellingen het alleen maar hebben van liefdadigheid of wordt er ook een goede duit in het zakje gedaan door de overheid?
Kindertehuizen worden uit overheidsbronnen gefinancieerd. Vergeet niet dat niet iedere instelling waar kinderen wonen een kindertehuis is.
Zelf zijn wij jaren geleden met een aantal dozen kleding en zakken vol speelgoed bij een kindertehuis aan gaan kloppen, dat was in december.
Toen stond die mevrouw die open deed met de tranen in de ogen, nu konden ze met de kerst ALLE kinderen een kadootje geven en niet alleen de hele kleine kindjes.
Dat moet dan inderdaad veel jaren geleden zijn. Tegenwoordig wordt geadviseerd eerst gericht vragen wat er nodig is. Meestal willen de instellingen alleen geld, zodat ze precies kunnen aanschaffen wat ze nodig hebben.
Ik denk dat de medewerkster van een tehuis die een doos met spullen in ontvangst neemt, zelden zou zeggen: "Wij hebben niets nodig." Daar zijn mensen vaak te beleefd voor of ze willen de donateurs gewoonweg niet kwetsen. De kans is echter groot dat het wordt weggegooid. In dat geval heeft het weining zin om moeite te doen met inzamelen, toch?
 

kuurgast

Donateur
Het is niet makkelijk om iets te vinden over kindertehuizen,vanwege de privacy van de kinderen.
Toch nog een gevonden met foto's waarop je kan zien dat ze alles hebben en echt niet zielig zijn.
Zo worden alle tehuizen volop gesponsord door veel bedrijven en verenigingen.
Ook worden er veel activiteiten georganiseerd voor de kinderen.

:beertje:
 
Ik denk dat de medewerkster van een tehuis die een doos met spullen in ontvangst neemt, zelden zou zeggen: "Wij hebben niets nodig." Daar zijn mensen vaak te beleefd voor of ze willen de donateurs gewoonweg niet kwetsen. De kans is echter groot dat het wordt weggegooid. In dat geval heeft het weining zin om moeite te doen met inzamelen, toch?


Ik denk dat dit en beetje erg kort door de bocht is, Lesnenka.

Zou het er echt in ALLE kindertehuizen/opvanghuizen zo goed aan toegaan als we kunnen zien op de link die KUURGAST geplaatst heeft?
Ik vraag het me toch af.

Een ding weet ik wel zeker dat de ontroering en blijdschap van die mevrouw die onze spullen aanpakte 7 a 8 jaar geleden oprecht was, en dat onze spullen zeker niet in de prullenbak zijn verdwenen.

schrijft u hier alstublieft als u goede of slechte ervaringen heeft.
Ik ben er erg benieuwd naar.
 
Ik heb nog geen ervaringen Brenda, ik vind je vraag sowieso erg interessant.
Ik heb eens op diverse sites gekeken en zie inderdaad zoals lesnenka schrijft dat er vooral financiële steun gevraagd wordt.
Niet alleen om relevante zaken aan te kunnen schaffen, maar bijvoorbeeld ook om zeer begaafde kinderen een kans te geven lessen te volgen aan een academie of universiteit, simpelweg collegegeld.
Dat de Tsjech eerst zo beleefd is iets aan te nemen om vervolgens de verzamelde spullen weg te gooien, lijkt me ook wat kort door de bocht.
Het ligt er vast aan waar je mee komt, afdankertjes of troep zou ik ook niet aannemen.
Maar als je kijkt wat bv forumlid Ikke de afgelopen maanden heeft verzameld, veel goede en zelfs nieuwe spullen, lijkt me ongeloofwaardig dat daar in Tsjechië nergens geen plek voor is.

Wist je dat sommige kindertehuizen eens per jaar een open dag organiseren?
Niet alleen voor sponsors, maar ook om geïnteresseerden een ander beeld te geven dan die men soms voor ogen heeft en op deze manier eventuele vooroordelen weg te nemen.

Ik werk zelf met MCG-kinderen en ben dus ook erg benieuwd naar ervaringen met gehandicapte kinderen!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
"Nad zlato dražší dítě jest, ale nad sklo křehčí." — J. A. Komenský
 
Dat de Tsjech eerst zo beleefd is iets aan te nemen om vervolgens de verzamelde spullen weg te gooien, lijkt me ook wat kort door de bocht. Het ligt er vast aan waar je mee komt, afdankertjes of troep zou ik ook niet aannemen.
Het hangt ervan af of je een verzamelaar bent of een weggooier. Ook mensen die het slecht hebben, hebben hun trots. Vaak hebben mensen ook hele andere smaak wat kleding betreft.
Ik zou toch schatten dat de reactie van een Tsjech vaak zou zijn: aannemen en (stiekem) weggooien.
 
Sorry mensen maar ik ben het (uit ervaring) met Lesněnka eens.
De gemiddelde Tsjech is veel en veel trotser als dat jullie hier doen overkomen en dit gaat ook op voor de 'armen'.
Zelfs als het hele mooie en soms nieuwe spullen betreft, en zelfs als het dingen betreft die men toch graag zou willen hebben....zelfs dan weigeren ze heel vaak of uit beleefdheid nemen ze het aan en geven ze het daarna alsnog zelf weg.

Wat beter werkt is om de dingen die men schenken wil, 'te koop' aan te bieden en dan bv tegen een door de tsjech zelf voorgesteld bod.
Dan is de trots doorbroken en nog belangrijker: dan geef je de mensen de mogelijkheid te weigeren en ook om hun hun eigenwaarde te laten behouden. Want kijk; een duur electronisch apparaat krijgen....of kopen voor 150 Kc....da's toch anders!!
 
Maar mijn ervaring is echt precies andersom, Tsjechen die blij zijn met de spullen die (mijn ouders) meebrachten, ook controleerbaar, want we kwamen er met verschillende familieleden verschillende keren per jaar.
Er werd wel altijd bijgezegd dat ze er mee mochten doen wat ze wilden, houden, verkopen of weggeven!
En misshien was dat wel het belangrijkste!!
 
Ik weet niet wat voor spullen jullie dan meebrachten, Corrie, maar las het bv oude kleding is of afgedankte meubelen, dan wil men dat vaak niet. Nieuwe kleding (al is het dan uit de mode) kopen ze hier bij de lokale vietnamees.

Met electronica en gebruikte computers e.d. zou je nog een kans van sucses hebben.
 
Maar mijn ervaring is echt precies andersom, Tsjechen die blij zijn met de spullen die (mijn ouders) meebrachten, ook controleerbaar, want we kwamen er met verschillende familieleden verschillende keren per jaar.
Er werd wel altijd bijgezegd dat ze er mee mochten doen wat ze wilden, houden, verkopen of weggeven!
En misshien was dat wel het belangrijkste!!
De tijden zijn echt veranderd, Corrie. Tegenwoordig hebben de meeste basisschool kinderen een eigen GSM. Er is ook een wereld van verschil tussen spullen geven aan vrienden en kennissen en aan onbekende mensen.
De vraag is ook, zou je het als een medewerker van een tehuis willen stimuleren dat een kind dat van alles heeft meegemaakt, ook nog in oude kleding moet lopen?
 

Marcel

Moderator
via onze Stedenband hebben we een klein project gestart met speelgoed, kleding en schoenen tbv de Roma-kinderen (en hun families) die op een speciale schoolzitten.
we zullen eind april waarschijnlijk zelf een en ander gaan uit/verdelen.
wel onder de begeleiding van sociaal werker(s).
ik ben zeer benieuwd hoe dat zal gaan verlopen.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Wij hebben jaren ,al voor we in Tsjechie woonde, kleding ingezameld voor Helping Hands. Er was en is veel behoefte aan kinderkleding maar alleen op hun verzoek .b.v. alleen klein 84 tot 104.

Het meest wonderlijke wat we ooit mee hebben gemaakt was in 2001.
Toen kregen wij de vraag of we voor veel gordijnstof konden zorgen.
Het was volgens hun zo dat de kinderen beschermd moesten worden tegen de zon. Maar dat de overheid daar geen geld voor beschikbaar stelde. Wij hebben toen na drie maanden twee busjes met gordijn stof op rol weg kunnen brengen. Jaren heb ik kleding gestreken en gevouwen voor de kindertehuizen. De laatste drie jaar hebben we zelf daadwerkelijk niets meer gedaan maar wel de kontakten onderhouden.

Wat ik bijna vergeet te vermelden, is dat we de laatste drie jaar alle kleding die we kregen van vrienden en familie inleverde bij de burgemeester.
Door haar wordt het gebracht bij mensen die het echt nodig hebben.

Chinto
 
...met speelgoed, kleding en schoenen tbv de Roma-kinderen (en hun families) die op een speciale schoolzitten.
we zullen eind april waarschijnlijk zelf een en ander gaan uit/verdelen...


Ik vraag me af of het zo verstandig is om de mensen afhankelijk van giften te maken en zo hun eigen verantwoordelijkheid voor de zorg te ontnemen.
De gevers krijgen goed gevoel bij maar bij de ontvangers werkt het op lange termijn negatief uit.
 
Ik wil absoluut geen welles nietus discussie hierover, maar ik wil toch wel even wat toelichten.
Ik ben lid van dezelfde stedenband waar Marcel over schreef.
Wij hebben een heel goed contact met deze speciale school. Als wij in Dobruska zijn, gaan we er altijd even heen. De laatste keer hebben Cora en ik een uurtje meegeknutseld in de les.
Je merkt dan ook, hoe leuk de kinderen deze aandacht vinden.
In gesprekken met de schoolleiding over eventuele hulp, kwam onmiddelijk de vraag naar kleding etc.
Als er dan binnen onze familie/vrienden kring veel goede kleding etc. wordt weggedaan en ze kunnen het daar zo ontzettend goed gebruiken, is dat voor ons niet zo moeilijk.
Het gaat ons om de kinderen en dat ouders dan hun verantwoordelijkheid niet nemen, kunnen wij niet veranderen.
Wij zijn vorig jaar met leerkrachten en sociaal werker bij de Roma gemeenschap geweest en met eigen ogen gezien, dat hulp geen overbodige luxe is.
Nogmaals, je kan kinderen niet straffen voor de daden van hun ouders. Het gaat trouwens niet alleen om Roma kinderen maar ook kinderen uit sociaal zwakkere gezinnen.
Wij zijn blij, dat we deze hulp kunnen bieden, ook aan de school.
Want ook die moet het met een minimumtoelage doen van de gemeente.

Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
De vraag is ook, zou je het als een medewerker van een tehuis willen stimuleren dat een kind dat van alles heeft meegemaakt, ook nog in oude kleding moet lopen?
Misschien ben je er zelf te trots voor, maar tweedehandskleding is toch zeker niet minderwaardig????? Er zit nogal een verschil tussen oude- en tweedehandskleding hoor Lesnenka. Tweedehands is nog niet per definitie oud, slecht of lelijk. Of moet er een prijslabeltje aanhangen misschien? Sterker nog, ik koop zelf soms wel eens tweedehandskleding, er zit een prachtig winkeltje met dames- en kinderkleding in het dorp waar ik werk en dat echt niet te vergelijken met de kleding uit een bazar in Tsjechië.
 

Vodnik

† In Memoriam
Misschien ben je er zelf te trots voor, maar tweedehandskleding is toch zeker niet minderwaardig????? ..........................................................................., ik koop zelf soms wel eens tweedehandskleding, er zit een prachtig winkeltje met dames- en kinderkleding in het dorp waar ik werk en dat echt niet te vergelijken met de kleding uit een bazar in Tsjechië.

Lina, je geeft zelf al het antwoord in je laatste zin.
 
Bovenaan