Fotografie Fotoboeken over Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Deze wereldberoemde foto is in het westen bekend geworden als het Tsjechisch verzet tegen de Russen. De foto's zijn toendertijd het land uit gesmokkeld en gepubliceerd via het agentschap Magnum onder vermelding van de naam P.P. (Prague Photographer). Niemand wist voor lange tijd wie de fotograaf was.

En nu komt het:

Het gaat inderdaad over de jongen met de uitgestrekte hand, dezelfde jongen die ook op pagina 54 te vinden is, ik probeer de foto te omschrijven.

Hij, met herkenbare lange donkere jas, spreekt een Russische soldaat aan met een glimlach en een hand om zijn schouder. De Rus luistert ontspannen (geweer om zijn schouder, twee handen rustend op het geweer) en met aandacht. Het enige wat verraad dat er iets niet pluis is, is de bajonet op zijn geweer. Links achter hun loopt een opgewekte jonge vrouw met een, inmiddels weer modern, tasje aan haar hand.

Aan de rechterkant een soldaat met het geweer in een houding die in ieder geval snel kan ingrijpen mocht de situatie daar om vragen.
Ook hij luistert met aandacht naar de Tsjechische jongen.
Achter hem een jongeman die nonchalant, met de handen over elkaar tegen een muur, kijkt naar iets wat zich buiten het beeld afspeelt.
En daarnaast een groep studenten die uit een gebouw de straat opgaan met grote spanning op hun gezichten.

In één beeld geeft dit zó'n groot contrast, ook als je de 'beroemde' foto kent, dat naar mijn idee juist dít beeld de bizarre toestand goed weergeeft welke zich in die dagen heeft afgespeeld.

Ik ben gefascineerd door dit boek. Aan alles laat dit boek zien hoe mensen zich sterk maken door als volk geweldloos weerstand te bieden tegen agressie.

Antonio
 

Freddy2005

† In Memoriam
En wat is dan , "een interessante ontdekking" die je gedaan hebt ? Ik begrijp het niet helemaal. :confused:

Deze is nog een mooie:

610x.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Fotoboeken over Tsjechië of over Tsjechische fotografen, het loopt een beetje dooreen.

Een heel grote Tsjechische fotograaf is Jan Saudek.

Ook van deze is een fotoboek, "The best of Jan Saudek" uitgebracht, naar aanleiding van de gelijknamige fototentoonstelling in 2005-2006 in het Dům U bílého jednorožce, op het Staroměstské náměstí in Praag.

saudek.com Op de website is werk te zien van 1950 tot vandaag.

saudek_citylight_2005.jpg


Op de website staat ook werk van zijn vriendin Sára Saudková. Zie ook dit topic: babyweb.cz...
 
soviets_2.jpg


Dit is een soortgelijke foto van Václav Havel.

Is dit echt Havel Kuurgast? Ken wel wat van hem maar dit heb ik nog niet gezien.....

En wat is dan , "een interessante ontdekking" die je gedaan hebt ? Ik begrijp het niet helemaal. :confused:

De foto van deze jongen is zó bekend, dat de kleine foto die eerder in het boek staat geheel aan je voorbij gaat. Ik was benieuwd of er nog meer mensen waren die dit "ontdekt" hadden. Denk het niet....
 
Havel - ISBN 80 86660 03 6

Havel door het oog van vijf fotografen;

- Karel Cudlin - Bohdan Hlomicek - Jiri Jiru - Jaroslav Krejci - Jaroslav Kucera

Fotoverslag over Vaclav Havel, beelden uit zijn privé chalupa in Hradecek, rondom de Fluwelen Revolutie, op de burcht, en de reizen die hij in de loop der jaren gemaakt heeft.

Uitgegeven door knihy555.cz
 

Bijlagen

  • havel fotografie.jpg
    havel fotografie.jpg
    37,8 KB · Bekeken: 74
Over Praagse lente gesproken, deze videoclip is een samenstelling van bewaarde beelden uit deze schokkende tijd.

http://www.youtube.com/watch?v=MzgoFyCfMPo&NR=1

Jan Palach overleed 3 dagen later in een ziekenhuis nadat hij zich had overgoten met benzine en in brand had gestoken. Protest brieven had hij kort ervoor geschreven naar de Tsjechische regering en de pers.

Deze gedenksteen op het Wensceslas Plein is ter nagedachtenis van o.a. hem geplaatst.

3743041963_bf2af8561d.jpg
 
Het filmpje hoort denk ik niet in dit topic thuis, maar toch bedankt Fotohuis!! :top: Ik heb het voor het eerst helemaal gezien en het wekte bij mij een heel dubbel gevoel op....
 
Matthew Monteith - CzechEden

Over de verwarring tussen heden en verleden in de Tsjechische republiek. Uitgegeven bij Aperture.
 

Bijlagen

  • matthewmonteith eden.jpg
    matthewmonteith eden.jpg
    224,3 KB · Bekeken: 7
  • eden4.jpg
    eden4.jpg
    56 KB · Bekeken: 8
  • eden3.jpg
    eden3.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 8
  • eden2.jpg
    eden2.jpg
    55,1 KB · Bekeken: 7
  • eden5.jpg
    eden5.jpg
    56,6 KB · Bekeken: 7
Een boek met een mooi onderwerp Antonio!
Beetje off-topic, maar Matthew Monteith exposeerde al eens op het Noorderlichtfestival, een tentoonstelling die zo goed als altijd de moeite waard is!
Inmiddels woon ik alweer geruime tijd in het Oosten des lands en vind ik de familie- en vriendenbezoekjes al een organistatie, dus helaas blijft het er vaak bij.
Momenteel, tot 18 april, is er een tentoonstelling over Roma's te zien, gemaakt door de Deense Joakim Eskildsen, die door 7 landen reisde (niet door Tsjechië overigens) om meer inzicht te krijgen in het leven en de cultuur van de Roma.
 
Mag niet ontbreken in de boekenkast, voor liefhebbers van fotografie met een huis in Tsjechie.

Jan Reich - DŮM V KRAJINĚ (A House in the Country)
 

Bijlagen

  • Dum_v_krajine_jan reich 2.jpg
    Dum_v_krajine_jan reich 2.jpg
    86,1 KB · Bekeken: 2
Jiří Tiller - Sculpturae Naturae

Ringband boek met uitklap pagina's op groot formaat van o.a. de Tsjechische parken met de markante zandsteenrotsen.

Ongelofelijk gedetailleerde foto's door het gebruik van o.a. een TC (Technische Camera, zgn ouderwetse camera met balg).

Bijzonder mooi boek!
 

Bijlagen

  • sculpturae naturae.jpg
    sculpturae naturae.jpg
    16,7 KB · Bekeken: 3
  • jiri-tiller.jpg
    jiri-tiller.jpg
    15,1 KB · Bekeken: 45
Het water loopt me in de mond bij alleen al het zien van de cover.
Ik vond nog wat fotoboeken uit de 70 jaren vorige week toen we in Tsjechië waren, maar nog geen tijd gehad om ze uitgebreid te bekijken.
 
Fotoboeken.

Jan Kroca
Fotografie Marie Holeckova
titel: Tajemna mista severnich Cech
Mijn tsjechische tekens moeten terug op de computer gezet worden dus zonder tekens.
Dit boek staat vol foto's over het gebied met het oortje.
Zeker de moeite waard. We konden het alleen in het Tsjechisch vinden wat heel jammer is .

Chinto
 
Ongelofelijk gedetailleerde foto's door het gebruik van o.a. een TC (Technische Camera, zgn ouderwetse camera met balg).

Ja de resolutie van 8x10" (20x25cm negatieven) is enorm. Ik ga "maar" tot 6x7cm maar maak gebruik van ATP1.1 Advanced Technical Pan film (iso 25-32) met een resolutie van 400 ln/mm. Ook dan is de detaillering enorm, de film heeft overigens een hogere resolutie dan de gebruikte Zeiss/Fuji optiek.
In K.B. kan Leica dit zelfs niet meer bijhouden. 350 ln/mm is maximaal haalbaar in het midden van de lens.
 
Bovenaan