Amersfoort - Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Via de onderstaande link volgt het volledige programma van de viering van het 15 jarig jubileum van de stedenband tussen Amersfoort en Liberec op 6-9 juni 2008.

Alle Nederlanders, die op dat moment in Tsjechie zijn, zijn natuurlijk van harte uitgenodigd.
 

Bijlagen

  • Amersfoort - Liberec.programma.doc
    64,5 KB · Bekeken: 47
Wat een leuk en vooral gevarieerd programma, Zitra, lijkt me de moeite waard.
Helaas zijn wij dan niet in Tsjechie, maar we wensen jullie veel suces! Komen er nog foto's op de site?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het Nieuwe Eemland naar Liberec

Van zondag 31 januari tot en met donderdag 4 februari verblijven 24 bovenbouwleerlingen van Het Nieuwe Eemland in Liberec, de Tsjechische partnerstad van Amersfoort. Zij worden ondergebracht in gastgezinnen en werken samen met leerlingen van het Podjestedske Gymnazium aan drie projecten. Die hebben betrekking op muziek, biologie en sport. Daarnaast wonen de Amersfoortse leerlingen lessen op het gymnasium bij en bezoeken zij bezienswaardigheden. Hun activiteiten zullen te volgen zijn op een gemeenschappelijke website van de twee scholen.

De samenwerking van Het Nieuwe Eemland met het gymnasium van Liberec is in het vorige schooljaar kleinschalig gestart met een project waarin de leerlingen via internet en mail samenwerkten. Er was veel belangstelling onder de bovenbouwleerlingen voor deze trip naar Tsjechië. Gegadigden kregen de opdracht met een filmpje duidelijk te maken waarom zij een kans verdienden aan de uitwisseling deel te nemen. In het volgende schooljaar hoopt Het Nieuwe Eemland een groep leerlingen uit Liberec te ontvangen.

scherpenzeelsekrant.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Fotoproject van Roel de Vringer in Flehite

In Museum Flehite is t/m 21 maart het fotoproject Eye 2 Eye zien. In deze bijzondere fotoserie geeft de Amersfoortse fotograaf Roel de Vringer een beeld van het leven in de partnersteden Amersfoort en Liberec aan de hand van portretten van vijftig verschillende mensen. De fotograaf plaatste 25 keer een Amersfoorter tegenover een inwoner van Liberec met hetzelfde beroep. Van iedere geportretteerde maakte hij drie foto's in verschillende omstandigheden: in de werk-, woon- en welzijnssituatie (www). De foto's waren in het najaar van 2009 te zien in de stadhuisgalerie in het Tsjechische Liberec.

Langs de diverse invalswegen naar Amersfoort staan borden met daarop de tekst: 'partnerstad Liberec-Tsjechië'. Fotograaf Roel de Vringer (Den Haag, 1954) vroeg zich al langer af wat de inwoners van Amersfoort eigenlijk weten van die stad in het voormalige Oostblok. Wat beweegt de mensen in Liberec? Hoe werken ze? Hoe brengen ze hun vrije tijd door? De meeste Amersfoorters konden er niet op antwoorden. Hij deed ook navraag in Tsjechië en daar bleek omgekeerd hetzelfde te gelden. De Vringer besloot daarop te beginnen met zijn fotoportretten van burgers in Amersfoort en Liberec. Dankzij een tentoonstelling in beide steden, ontstaat voor de inwoners van beide steden een beeld van hun 'tegenvoeters' in de partnerstad; ze komen op figuurlijke wijze oog in oog te staan met elkaar.

Roel de Vringer koos als rode draad www, afgeleid van het World Wide Web, staan de letters in dit geval voor werk, wonen en welzijn. De fotograaf nam 25 meer of minder alledaagse beroepen als uitgangspunt. Van straatveger tot doodgraver, van tandarts tot loodgieter en van kapper tot burgemeester, waarbij hij zowel in Amersfoort als in Liberec hetzelfde beroep fotografeerde. Daarna nam hij een foto van de woonsituatie en tot slot fotografeerde hij de liefhebberij of hobby van de afgebeeld persoon. Aan de hand van drie typerende foto's ontstond zo een beeld van de persoon die op de foto staat en geven de foto's tegelijk een beeld van het (dagelijks) leven in Amersfoort en in Liberec: van de verschillen en van de overeenkomsten. Voor Roel de Vringer is het fotoproject een ware ontdekkingsreis geweest, met name in Liberec, de stad die ook voor hem betrekkelijk nieuw was en waar hij veel aardige en bijzondere mensen heeft ontmoet en gefotografeerd. Juist deze mensen zijn de hoofdrolspelers geworden in het project Eye 2 Eye.

Van 23 januari t/m 21 maart 2010
Museum Flehite, Westsingel 50, telefoon 033 247 11 00,

destadamersfoort.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vakantiedvd Tsjechië

In het Inloophuis "De Ontmoeting" wordt op dinsdag 9 maart de vakantiedvd getoond die Amersfoorter G. Vos gemaakt heeft tijdens zijn reis van Tsjechië.

De reis gaat van het zuiden via Praag naar het Reuzengebergte in het noorden. Ook wordt het voormalige "concentratiekamp" Theresienstad bezocht. Verder zijn beelden te zien van Liberec, de zusterstad van Amersfoort.

Deze middag begint om 13.30 uur en de kosten bedragen 3 euro.

Het inloophuis bevindt zich aan De Bekroning 2, nabij het winkelcentrum Emiclaer. Aanmelden kan via 033-4562805 of per e-mail: inloophuis@hetnet.nl

destadamersfoort.nl

P.S. Ik heb concentratiekamp, in het oorspronkelijke bericht, tussen "" gezet, ik heb er steeds problemen mee dat dit voor Terezin gebruikt wordt, het was een doorgangskamp en de vele slachtoffers die er stierven waren het gevolg van de slechte leefomstandigheden.
 

kuurgast

Donateur
6465db2e6b5e7cadb6e20217a3519a37.jpg


Vanmiddag ben ik naar de fototentoonstelling geweest.:foto:
Deze is de komende week nog te zien en is interessant om de "verschillen" te zien tussen mensen
in Liberec en Amersfoort.Zo zie je de burgemeester van Liberec in zijn vrije tijd in de keuken staan
en die van Amersfoort met haar hardloopgroep in het bos.Van de straatveger,politieagente tot tandarts
zijn gefotografeerd op hun werk,thuis en hun hobby's.
Wat me het meeste opviel -dat is voor velen hier heel herkenbaar- is dat ze in Tsjechië veel naar buiten trekken in hun vrije tijd.Tussen de foto's op het werk waren weinig verschillen,of ze nu autospuiter in Tsjechië of NL waren op de foto zag dat er hetzelfde uit.Ook hun woonsituatie kwam in grote lijnen overeen,de stratenvegers waren klein behuisd en de theaterdirecteuren hadden een moderne inrichting.

Bovenstaande foto is/was van een chauffeur op een gehandicaptenbusje die als hobby geweren had.
Hij is vorig jaar overleden en hier werd ook aandacht aan gegeven.
Na wat gedronken te hebben bij Zandfoort aan de Eem onder het genot van een Jazz band weer op huis aan.Volgende keer zal ik eerder een oproep plaatsen of er mensen zijn die ook zin hebben om te gaan.Het is echt een aanrader en onderweg naar het -op zondag gratis- parkeerterrein kom je ook langs de bierbrouwerij/café De Drie Ringen die is ook open.:pivo!:
 
Volstrekt langs me heen gegaan dit item over fotografie, kennelijk door de titel op het verkeerde been gezet, kan gebeuren...
De randjes om de foto zijn wel erg kitsch en voorspellen voor mij niet veel goeds, maar het voordeel van de twijfel geef ik het.
Het idee vind ik geweldig.
Ik heb nog een week....
 
Kwestie van smaak Kuurgast, maar ik zie ook dat het dezelfde randjes zijn om alle foto's, tja...... dat valt mij gewoon tegen.
Dit soort fotografie leent zich niet voor "Photoshop met Ravensburger", dat heeft het juist helemaal niet nodig.
Het zegt namelijk iets over de kwaliteit van de fotograaf, met alle respect. Maar wat ik zeg, ik vindt het interessant genoeg om het te willen zien.:)
 
Ik heb vanaf dinsdag tijdelijk, sowieso t/m as zaterdag, 24u per dag drie "leasekindjes" onder mijn hoede van mijn werk, daar heb ik echt mijn handen vol aan en meenemen is geen optie. Maar mocht ik zondag vrij zijn (en niet helemaal afgepeigerd :stout:) dan lijkt me dat een uitstekend plan! :ja:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Judoka's Sportinstituut Hoogland voor 14e maal naar Liberec

Vrijdag 28 mei vertrekken zestien judoka's samen met dertien volwassenen (coaches, ouders) van Sportinstituut Hoogland met zes auto's voor de 14e maal naar onze zusterstad Liberec in Tsjechië. In 1997 vertrokken de judoka's van Sportinstituut Hoogland voor het eerst, en als eerste Amersfoortse sportvereniging, naar Liberec. De contacten zijn de afgelopen jaren alleen maar hechter geworden.

Vrijdagochtend om 07.00 vertrekken ze naar Liberec, waar ze ongeveer om 18.00 aankomen. De judoka's gaan dan in een gastgezin bij hun Tsjechische judovriendjes en de ouders gaan een hotel in. Zaterdag 29 mei hebben de vier senior judoka's hun wedstrijden en de voor de jongere judoka's heeft organisatie in Liberec een verrassend en leuk programma voor in petto met onder andere zwemmen in het fraaie zwembad Babylon.

Zondag 30 mei zijn er dan de wedstrijden voor de jongere judoka's. Aan het toernooi wordt deelgenomen door z'n 350 judoka's uit Tsjechië, Polen en Duitsland. Voor Sportinstituut Hoogland zullen Nikita Nijhuis, Ties Koop, Jesper Smink, Bryan de Rond, Bas van Empelen, Stijn van den Berge, Job de Graaff, Jim Post, Sjors Boshuizen, Paulo Rijnberg, Niels Bouman, Oskar van Kasteel, Anne Derksen, Ilse van Weelden, Niels Casteel en Thomas Attema op de mat verschijnen.

Maandag 31 mei is het om 08.30 uur weer afscheid nemen van de judovrienden en de gastgezinnen waar de Hooglandse judoka's drie nachten slapen en natuurlijk ontzettend verwend worden. Om ongeveer 20.00 uur hopen de judoka's, met hopelijk veel eremetaal, weer in Amersfoort terug te zijn.

destadamersfoort.nl
 
Bovenaan