Bomen/houtmarkt Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik heb een vreemde vraag; Zijn er hier mensen die meer afweten van de houtmarkt in Nederland?

De vader van een Tsjechische vriend kapt bomen en verkoopt deze aan bedrijven met belang.
Van de week vertelde hij mij echter dat hij er in Tsjechië niet meer voor krijgt wat hij nodig heeft.
Hij heeft al het een en ander geprobeerd maar met gebrekkig Engels en zonder Nederlands wordt je blijkbaar niet zo snel wijs uit de Nederlandse websites.
Dus vroeg hij mij eens rond te neuzen.

Hij wil dus weten of het aantrekkelijk is om de bomen op de Nederlandse markt aan te bieden.
Is iemand hier in thuis? Kan iemand me vertellen welke bedrijven in Nederland hout kopen?

Alvast bedankt,
Groeten Jasper
 
Hallo Jasper, wat belangrijk is om te weten om wat voor bomen het gaat...
Vele bedrijven in Nederland verkopen hout, met name voor de bouw (vuren), of tropisch hout ( meranti, merbau, teak etc,) welke veel gebruikt worden voor o.a. parket, meubels (teak) vlonderdelen, tuinschuttingen etc..
Ook word er nogal wat (hard)hout verwerkt tot haardhout..
Kun je wat specifieker zijn ?
Vr. groet,
Walter.
 
Ik kan wel wat hout gebruiken voor mijn houtkachel, en dat is in het reuzengebergte.
Laat mijn maar weten wat de kosten zijn?????

Arie cz

 
Mijn Tsjechische vriend heeft helaas niet laten weten wat voor hout het betreft, ik ga het even na!

Bedankt zo ver!

Arie, ik zal even vragen of dit ook een mogelijkheid is! :)
 

char

† In Memoriam
Het ligt er maar net aan of je 2 halve bomen in je tuin krijgt, of dat de boel een beetje op maat is....

Doe mij maar 10 kub. ,..of meer. (geen dennen/sparren)..60 cm. lengte en het hoeft niet gekloofd te zijn.

Aanbiedingen per PM graag!

Char.
 
Ik heb geen idee of de betreffende persoon het ook op deze manier aanlevert, ik denk dat het wel om hele bomen gaat! ;)

Maar ik geef het aan, wellicht dat het voor hem ook een optie is!
Ik heb nog geen gehoor, dus ik ga er nog even achteraan!
 

char

† In Memoriam
Dat hout is wel voor ons huis in Cervena Hora bedoeld.
Vlak bij Nachod.

Dus niet voor het huis in Voorschoten.
Vlak bij Leiden.

Char.
 
Mijn Tsjechische vriend heeft helaas niet laten weten wat voor hout het betreft, ik ga het even na!

Bedankt zo ver!

Arie, ik zal even vragen of dit ook een mogelijkheid is! :)
Ik ga op 21-3 weer na Tsjechië, lekker in ons huis Bij Nova Paka en zit nog steeds te wachten
OP ANDWOORD (Zorasriver) ik ben echt serieus ik wil hout voor de kachel en of het nu stammen zijn of al gekloofd dat is te overleggen

Arie cz
 
Excuseer Arie,

Ik ga rond dezelfde datum weer naar CZ. Ik heb echter mijn e-mailadres de vorige keer bij mijn maat achtergelaten zodat hij me even zijn adres toe kon mailen. Ze zijn helaas niet zo vlug! :)

Ik heb een vriend van ons beide al gesmst dat hij 'em even aan moet porren om me te mailen, maar tot op heden nog zonder succes!

Groeten Jasper
 
Als er genoeg belangstelling is, kan hij het hout gewoon aan de Nederlanders in Tsjechie verkopen.
Als het om een leuke prijs gaat, willen wij ook wel wat hout.
 
Houtmarkt in Nederland?

Ik heb ooit wel eens gevraagd wat ze met al die gekapte bomen doen.

Vrachtwagens vol zie je altijd rijden.

De wagens gaan vaak naar het station waarop ze uitgevoerd worden naar ondermeer Nederland voor papierfabricage.

Helaas is de vraag naar papier aan het afnemen.

Dus zal er wel een overschot in Tsjechie ontstaan.

In het begin kon ik slecht aan openhaardhout komen, maar door de jaren heen is het geen probleem meer.

Zat handelaren.

Maaruh of het de moeite loont om Tsjechies hout uit te voeren?

Geen idee eigenlijk.

Wat zouden wij er nog mee moeten doen?

Ja, opstoken.

Verder zijn we in Nederland gek op keurmerken voor hout, geen idee of de Tsjechen dat ook hebben.

Succes met je vraag.

Groet.
 
Ik heb zelf een groot aantal bomen laten omzagen bij mijn huis in Tsjechie en heb deze verkocht.
Was verbaasd over de hoogte van het bedrag wat ik er voor kreeg.
Het heeft mijn inziens geen enkele zin om te proberen om hout te verkopen naar Nederland wat dan wordt het gewoon te duur.
Kan het weten want werk zelf als aannemer veel met hout.
 
Het ging om naaldhoutbomen met een gemiddelde doorsnede van 300mm.
De bomen brachten ongeveer 1500 kronen per stuk op.
Dat is omgerekend 600 kronen per m3.
Vind ik veel geld.
 
Joost, eerlijk gezegd had ik wel zo,n idee dat het om naaldhout ( smrk/borovice) ging, dit is immers de meest voorkomende boomsoort.
wat de tsjechen zelf stoken is ook bijna altijd dit hout, en in geringere mate berk ( brziza ) en andere soorten..
beuk, eik en andere soorten zijn ofwel nauwelijks te krijgen, of schreeuwend duur..
De prijs per cub is ook zo een beetje wat ik in gedachten had (ongekloofd)..
zelf heb ik 2 keer hout gehaald ( gekloofd dennen, 50cm ) 1 kub voor 700kc, en de andere keer 2 cub berken ( stammetjes, nog zelf kloven 2000kc ).
hout is dus niet echt goedkoop, en ik heb dan ook v.w.b. de verbouwingen mijn hout in polen gehaald.. ( dik 40% goedkoper )..
Het allergoedkoopste is naar de plaatselijke houtvester/bosbeheerder te gaan, deze markeert dan voor jou een aantal bomen en je kunt ze dan zelf vellen.
moet je wel over kettingzaag en vervoer beschikken...
gr. walter
 
Laatste keer hout besteld, thuis gebracht, op lengte van 50 cm voor 600 kronen de kuub.

Zo goedkoop heb ik het nog nooit gehad.

3 grote berken in mijn tuin omgezaagd en ik ben voor nop vele kupies rijker.

Maaruh, Tsjechies hout naar Nederland?
 

Vodnik

† In Memoriam
Ben ik dan duur uit?

voor twee jaar oud hout mix van eiken / beuken / essen, betaal ik per kuub 1350 czk
(dat zijn stukken van 33 cm en gestapeld dus niet los gestort, dan zou het ongeveer 1,3 kuub zijn)
Komt bij Uniles (Rumburk) vandaan, kan goedkoper maar dan is het vers (dus nat) en dat geeft veel vervuiling en duidelijk minder warmte.
 
Bovenaan