Decin en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
De afsluiting van onze rondrit door Bohemen (april/mei) had ik, na Zelezny Brod, gepland in Litomerice.
Na lezen en zien van de vakantie van Baan 2009 (leuk en mooi verslag trouwens) heb ik toch besloten om te kiezen voor Decin.
Mijn vragen zijn de volgende :
* Wie kent een net en niet te duur hotel in Decin of directe omgeving ?
* Hoe ver is het lopen vanuit Hrensko tot aan Prebischtor (Marja, mijn vrouw, heeft wat moeite met lopen), of is er een mogelijkheid dichterbij te komen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ad en Marja.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik loop helaas ook wat moeilijker en ik ben toen onderaan het wandelpad afgezet, terwijl mijn vriend de auto in Hrensko parkeerde. Dat scheelde voor mij een flink stuk omhoog lopen. Maar vanaf hier was het (voor mij) zeker nog zeker 1,5 uur omhoog.
En boven is ook nog heel veel moois te zien.
Let op: in Hrensko is niet altijd voldoende parkeerplaats, dus je kan het beste al vroeg op de dag gaan.

Er is ook een mogelijkheid om vanuit Mezni Louka naar de Brana te lopen maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Een aantal km verderop is ook nog een kleine brana, maar ook daar kan je niet met de auto komen.

Wat wel goed (redelijk vlak, licht dalend) te lopen is, is vanuit Mezni Louka door de 2 kloven naar Hrensko.
(tip: parkeer eerst in Hrensko en neem dan de bus naar Mezni Louka en loop en vaar dan stroomafwaarts weer terug naar Hrensko.)

Meer is o.a. hier te lezen. (gebruik eventueel ook de zoekfunctie)

Ik stuur je een PM met een tip over een familiepension.
 

char

† In Memoriam
Beste Ad Verschoor,

ik ga je nu mijn persoonlijke mening geven. Hoe anderen daar over denken zullen we, hopelijk zeer binnenkort, hier kunnen lezen....

Ik vind de stad Decin dus drie keer niks!!..

Ja,..misschien voor een dag wel aardig. Maar daarna had ik het wel gezien...
En toch zijn wij er best wel vaak geweest... Op de, nu gesloten, stadscamping.. gewoon voor een paar dagen als doorgangscamping.
We hebben, samen met familie en/of kennisen, ook daar de meest idiote dingen meegemaakt....(Maar waar maak ik die niet mee, in Tsjechie??).
Decin is een lelijke stad....knooppunt van treinverbindingen...redelijk veel industre...veel vrachtverkeer en maar zeer weinig "oud schoon" . Natuurlijk zijn er wel gebouwen die het bezoeken waard zijn,... maar dat heb je in elke stad.
De directe omgeving is ook niet echt boeiend. Voor een mooiere natuur en dat soort dingen moet je al gauw 50-60 km. rijden.

Hrensko is een, bijna troosteloze, lange straat, vlak voor de grens.
Dat was het 20-15 en 10 jaar geleden ook al. Volgepropt met kramen, stands en eetgelegenheden. Wij zijn er al weer een flinke tijd niet meer geweest, maar ik denk dat de nieuwe autosnelweg naar Praag het hele gebeuren daar geen goed gedaan heeft....

Dus,...Vriend,...niet achteraf gaan zeuren,.. ik heb je gewaarschuwd!!..:lmfao:..

Char.
 
Wat kan die Char weer lekker uit de hoek komen zeg... maar ik moet 'm wel gelijk geven. Decin is inderdaad een lelijke industrie stad. We zijn er 1 dag geweest en om eerlijk te zijn heb ik weinig gezien dat de moeite waard was. Wat wel erg bijzonder is was de rozentuin bij het kasteel, al was het maar omdat je een stukje mooie tuin ziet in het midden van een vieze industrie stad :)



Hrensko moet je inderdaad ook niet zijn... Toch is de omgeving daar zeer zeker wel de moeite waard, met name Tsjechisch Zwitserland en de P. Brana...



Ik durf zelfs te beweren dat je dit deel van Tsjechië gezien moet hebben.

Wij zaten (bijna 5 jaar geleden inmiddels) in dit tot hotel verbouwde kasteeltje. Toen niet zo heel duur, zeker niet gezien de luxe dat dit hotel uitstraalt.
 

Vodnik

† In Memoriam
nou nou, zo erg is Decin niet! Er zijn een paar leuke dingen te zien zoals het kasteel(tje) in de stad met een niet onaardig stadsplein (waar ook de rechtbank is . . . ) Verder is de moeite waarde het kasteel dat hoog boven Decin op een rotspunt staat, hoog boven de Labe (elbe) en vandaar mooi uitzicht over het mooie en ook het lelijke deel van Decin. Er ging een lift van straatniveau (net tegenover de brug over Labe) naar het kasteel maar die is niet meer in gebruik (zou gerenoveerd worden maar ik zie niets gebeuren!)

Maar meer dan een dag hoef / kan je er niet besteden.

P
 
Deze is onderaan bij de parkeer plaats genomen.
Tsjechie_2009_807.jpg



Deze is genomen bij het startpunt van de zandweg, rechts naast de tekst"4 km" op de bovenste foto.

Tsjechie_2009_0301.jpg


We hebben gelopen naar de brug en weer terug, en we hebben er vier uur over gedaan, het weer werkte natuurlijk ook mee.


Misschien als tip: neem een plastic zak mee waar je onderweg eventueel op kunt zitten rusten.
Neem wandelstokken mee om het gewicht te verdelen over schouders en heupen, het loopt echt makkelijker. Onze mening.

Het is zeker niet de bedoeling om het in 4 uur te doen.
Genieten mag je best wat langer over doen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo allemaal,

Hierbij wilde ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Ik moet zeggen dat ze ons toch nog weer aan het twijfelen hebben gebracht. Goedbedoelde waarschuwingen moet je niet in de wind slaan. Mogelijk dat het dan toch weer Litomerice wordt.
Ik laat jullie vast nog weten, in een later stadium, wat we besloten hebben en ik beloof uiteraard verslagen van onze reis, zoals ik dit vorige week over Vimperk e.o. heb gedaan.
Bedankt en hartelijke groet
Ad
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo Jeroen45,

Wij kiezen voor Litomerice of Decin, omdat we na deze laatste stop in Tsjechie snel de snelweg bereiken (Dresden-Hannover) richting Hoogeveen (Noord-Nederland).
De heenreis naar Vimperk is ruim 900 kilometer en vanaf Noord-West Tsjechie slechts 700 kilometer.
Dat is de enige reden de rondreis in die omgeving af te sluiten.
 
Hallo Jeroen45,

Wij kiezen voor Litomerice of Decin, omdat we na deze laatste stop in Tsjechie snel de snelweg bereiken (Dresden-Hannover) richting Hoogeveen (Noord-Nederland).
De heenreis naar Vimperk is ruim 900 kilometer en vanaf Noord-West Tsjechie slechts 700 kilometer.
Dat is de enige reden de rondreis in die omgeving af te sluiten.
Oke. Ik snap het. Als je toch dan daar je vakantie wil afsluiten, kun je haast niet om Terezin heen. Moeite waard om te bezoeken en het is een paar kilometer van Litomerice vandaan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bedankt voor je reactie. Ik ben daar 2 jaar geleden geweest. Toen was het heel slecht en zeer somber weer. Ik sluit niet uit dat we Terezin opnemen in ons programma. Zeker is dat we nu in ieder geval Lidice bij Kladno willen bezoeken.
 
Deze is onderaan bij de parkeer plaats genomen.
Tsjechie_2009_807.jpg



Deze is genomen bij het startpunt van de zandweg, rechts naast de tekst"4 km" op de bovenste foto.

Wij hebben 2 jaar geleden deze route gelopen... Hrensko via Edmund KLammen (2x met een bootje mee) naar Louka en dan naar P Brana en vandaaruit weer naar Hrensko. Op het gemak een dagje over gedaan.

Vorige zomer bleek echter dat die tweede boot bij Edmund Klammen niet meer aanwezig was. Alles kapot geslagen door de storm. We moesten dus weer omkeren.
Hoe het nu is weet ik niet,
 
De wandeling door Edmunds klamm is vooral leuk voor kinderen. Wij doen het bijna ieder jaar met de kleinkinderen. Ze vinden het schitterend om over de metalen platen van de bruggen te lopen. De boot is echt een avontuur, nu maar hopen dat er deze zomer vervanging is voor de kapotte boot. Als ik jullie was ging ik toch echt die kant uit in de vakantie, er zijn zulke schitterende wandelingen te maken en niet alleen in Hrensko maar ook in Jetrichovice waar verschillende wandelingen door de rotsachtige natuur zijn en eenmaal boven heb je een schitterend uitzicht. Nu moet ik deze omgeving eigenlijk niet te veel ophemelen anders wordt het te druk.
 
Ik heb allang op de kaart gezien waar het het ligt Carla. :D Ik las net in een ander topic dat bepaalde stukken voor wandelwagens, dus ook voor rolstoelgebruikers geschikt is?
 

Pelhřimov

Donateur
hier toch ook wat foto's (uit 2004)
 

Bijlagen

  • DSCN3136.jpg
    DSCN3136.jpg
    232,1 KB · Bekeken: 6
  • DSCN3103.jpg
    DSCN3103.jpg
    195,3 KB · Bekeken: 4
  • DSCN3178.jpg
    DSCN3178.jpg
    119,5 KB · Bekeken: 6
  • DSCN3174.jpg
    DSCN3174.jpg
    188,2 KB · Bekeken: 6
  • DSCN3267.jpg
    DSCN3267.jpg
    172,7 KB · Bekeken: 6
  • DSCN3069.jpg
    DSCN3069.jpg
    221,1 KB · Bekeken: 7
  • DSCN3396.jpg
    DSCN3396.jpg
    125,7 KB · Bekeken: 11
Bovenaan