Recept: Katův Šleh

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Katův šleh

500g vepřové kýty, 2 cibule, kečup, olej, sůl, pepř, feferonky, kapie, mleté chilli papričky

Maso nakrájíme na nudličky a osmahneme na oleji. Přidáme nakrájenou cibuli (můžeme i pórek), společně osmahneme, podlijeme trochou vody.
Přidáme ostatní ingredience a společně krátce podusíme.

Podáváme s hranolkama nebo chlebem, výborný je na topince.
Jde o pikantní jídlo (záleží na množství přidaného chilli), které vám určitě spraví chuť...

čas přípravy: 20 min.
 
Re: Katův Šleh

500g varkensvlees
2 uien
ketchup
olie
zout
peper
pepers
kappertjes
chilli kruiden

Vlees snijden we in reepjes en bakken even om en om in olie. We voegen gesneden uien toe (prei mag ook), samen even bakken en gieten wat water erbij. De rest van de ingredienten erbij voegen en samen kort smorren.

Eten met frites of brood, lekker op "topinka".
Het is nogal pittig, afhankelijk van de hoeveelheid chilli...
 
Slech

Ahoj forummers,

Is er iemand bekend met het gerecht "slech"?
Ik weet niet of het goed gespeld is, het heeft me destijds zeker goed gesmaakt. Het werd geserveert met aardappelkroketten.
Het lijkt op goulash of is een soort goulash.
Is er iemand die het recept kan plaatsen?
Bij voorbaat dank.
m.vr.gr. André
 
"Katův šleh" betekent letterlijk vertaald "Slag van de beul". Een beetje lugubere naam.

In hotel U Kata (U Kata = Bij De Beul) in Kutná Hora staat dit gerecht uiteraard op het menu in het restaurant. Pittig en ruim voldoende als hoofdmaaltijd. Ik bestel het daar regelmatig en het smaakt me altijd wel.
Maar ik moet ook zeggen, dat de samenstelling en de smaak sterk kan verschillen, geheel afhankelijk van de kok die die dag kookt.

200g Katův šleh, co dodat? Kc 98,-

Ze doen er ook een beetje geheimzinnig over.
"Co dodat?" Ofwel "Wat houdt het in?"

Ik denk, dat de inhoud redelijk goed overeenkomt met het bovenbeschreven recept, maar dat de kok zich aardig wat vrijheden kan veroorloven, zolang de smaak maar scherp blijft. Dat is toch de grap die er achter de naam steekt.
In een ander tsjechisch restaurant kwam ik vrijwel hetzelfde menu tegen onder de naam "Wraak van de kok"!
Ook dat smaakte overigens voortreffelijk!
 
Bovenaan