Drugs

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Pervitin, ook wel Meth, werd een paar jaar geleden in Amerika veel gebruikt met rampzalige gevolgen. In korte tijd zagen de gebruikers er niet meer uit: hun tanden lieten los en ingevallen gezichten. Die mensen waren in een paar weken zwaar verslaafd.
 
Pervitine is niet hetzelfde als meth, kuurgast. Meth bevat weliswaar pervitine, maar is door een mix met allerlei andere middelen, een veel sterkere en (nog veel) verslavender drug. Pervitine was in mijn jeugd al volop verkrijgbaar (en ook redelijk populair) als drug onder de naam "speed". Was ook niet gezond overigens... ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praag gedoogt cocaïne

De Tsjechische regering schrapt vanaf 1 januari het bezit van kleine hoeveelheden harddrugs uit het strafwetboek. Voor cocaïne ligt de grens voortaan op één gram, voor heroïne op anderhalve gram, en van het populaire pervitine, een gevaarlijke partydrug, zelfs op twee gram.

Ook het bezit van softdrugs wordt minder strafbaar. De van kracht zijnde bepaling die het bezit ervan beperkt tot ‘niet meer dan weinig’ wordt vervangen door maximumquota: gebruikers mogen voortaan vijftien gram marihuana of vijf gram hasj bezitten.

Verder is voor de in Nederland verboden hallucinogene paddestoelen het maximum op veertig stuks vastgelegd.

Alleen wie de quota overschrijdt moet rekening houden met gevangenisstraf: tot één jaar voor softdrugs en tot twee jaar voor harddrugs.

Volgens de Tsjechische minister van Justitie Daniela Kovarova is de nieuwe wetgeving in overeenstemming met het gevoerde gedoogbeleid. Tegen het bezit van kleine hoeveelheden drugs werd allang niet meer door de rechtbanken opgetreden.

De strikte toepassing van de wet zou dan ook onbegonnen werk zijn geweest; in Tsjechië zijn hallucinerende middelen erg populair. Volgens het Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving wordt nergens in Europa zo stevig geblowd als in Tsjechië. Liefst 44 procent van de Tsjechen tussen 15 en 24 jaar heeft ooit cannabis geprobeerd. Tsjechië staat daarmee op nummer één in de Europese Unie, voor Frankrijk en Denemarken.

De versoepelde wetgeving lokte dan ook weinig kritiek uit. De enige felle reactie kwam van cactustelers die opmerkten dat veel van hun planten de hallucinerende stof mescaline bevatten, wat het kweken ervan strafbaar zou maken. Maar minister Kovarova haastte zich hen gerust te stellen.

Bron: volkskrant.nl
 

char

† In Memoriam
Dat is goed nieuws!!.. Gaan ze in Tsjechie, eindelijk, ook eens in een normale wereld leven!!...:lmfao:...

Ben benieuwd welke andere Europese landen dit voorbeeld gaan volgen.....

Char.

_______________________________________________________
Char. ...gebruikte alles wat God verboden heeft.. anders was er geen lol aan...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cannabis: gerookt, gekookt, gedronken

Sinds 1 januari mogen de Tsjechen kleine hoeveelheden verdovende middelen bij zich hebben, zonder ongerust te hoeven zijn. Niet verbazingwekkend in een land waar wiet bijna deel uitmaakt van het dagelijks leven, merkt de Poolse journalist Mariusz Szczygiel op.

Ik was verbaasd toen ik tien jaar geleden, in de meest chique delicatessenzaak van Praag, wodka met marihuana vond. In een olie-achtige strogele drank met 40% alcohol dreven cannabiszaadjes.

Ik was verbaasd dat er in de boekhandel ernaast een kookboek werd verkocht met de titel ”Koken met cannabis”.

Ik was verbaasd om te zien dat de schrijver van het boek op de vraag ”eten of roken” antwoordde: eten. Omdat je van wiet die wordt gerookt meteen, of binnen vijf minuten, het effect voelt, dat dan nog twee uur doorwerkt, terwijl de plant, als je deze in een gerecht verwerkt, pas na een half of zelfs anderhalf uur gaat werken, maar dat dit effect dan wel nog acht uur duurt.

Ik was verbaasd toen de boekhandelaar me toevertrouwde dat het koken met cannabis in Tsjechië nog in de kinderschoenen stond. De mensen gebruiken het zonder er veel over na te denken, en mengen gevaarlijke hoeveelheden met allerlei gerechten, terwijl je speciale schotels moet bereiden die speciaal voor marihuana zijn bedacht ; vandaar dat dit boek onmisbaar is.

Ik was verbaasd dat het gerechtshof van Olomouc, na een jarenlang proces, de uitgever van dit boek heeft vrijgesproken en de verspreiding ervan heeft toegestaan.

Ik was verbaasd toen ik erachter kwam dat de eerste roep om legalisatie van cannabis in Tsjechoslowakije al een paar maanden na de ineenstorting van het communisme in de studentenkrant ”Zverdio” stond.

Václav Havel, ook een liefhebber van wiet

Ik was verbaasd toen ik hoorde dat president Havel in 2000 gratie heeft verleend aan een jongen van 19, die zijn wiet had aangeboden aan twee jongens die jonger waren dan hij, waarvoor hij vier jaar voorwaardelijke gevangenisstraf had gekregen. ”Ik zou niet meer in de spiegel kunnen kijken”, zou de president hebben verklaard, die zelf ook heeft gerookt.

Ik was verbaasd dat op de afdeling klinische psychiatrie van de faculteit geneeskunde van de Universiteit Karel van Praag, een leerstoel verslavingskunde is opgericht, die direct is begonnen met wetenschappelijk onderzoek naar marihuana en het gebruik ervan.

Ik was verbaasd te vernemen dat de Tsjechen de meeste cannabis gebruiken in Europa, meer dan de Nederlanders. In 2004 rookte één op de tien Europeanen en één op de vijf Tsjechen.

Ik was verbaasd dat, sinds de overheid het gebruik van cannabis oogluikend toestaat, er in Tsjechië een belangrijke daling van het gebruik van harddrugs wordt geconstateerd.

Ik was verbaasd dat datzelfde geldt voor de bierconsumptie. Het lijkt erop dat hoe meer bier de Tsjechen drinken, hoe minder sterke drank ze nuttigen.

Ik was verbaasd dat een drug, die officieel is verboden, zoals marihuana dat is, het onderwerp is van twee echte tijdschriften: Konoptikum en Soft secrets.

Ik was verbaasd dat de eerste informatie over het thuis kweken van cannabis onder kunstlicht in de jaren negentig in het zeer serieuze weekblad Reflex verscheen, in de vorm van een gids voor mensen met Parkinson, een ziekte die met de plant behandeld kan worden.

Ik was verbaasd dat ditzelfde tijdschrift sinds 2004 een jaarlijkse wedstrijd uitschrijft onder zijn lezers voor de beste foto van thuis gekweekte marihuana, de Reflex Cannabis Cup. Er zijn vier categoriën waarin de foto’s kunnen meedingen : Indoor, Outdoor, Schoonheid en Ikebana [Japans bloemschikken].

Ik was verbaasd dat er elk jaar duizend foto’s meedoen en dat de makers ervan, zelfs als ze de wedstrijd hebben gewonnen, anoniem blijven. Van maar de helft van de juryleden wordt bekend gemaakt wie het zijn. Er zitten bekende mensen in, die niet veel over marihuana weten, en onbekende, die alles over thuisteelt weten.

"De Tsjechen hebben een mooie cultuur"

Ik was verbaasd dat de eerste selectie van foto’s gemaakt wordt door de hoofdredacteur van het tijdschrift zelf (die me, na de film ”Katyn” [van Andrzej Wajda] op de Tsjechische televisie te hebben gezien, in een e-mail schreef : ”De Tsjechen hebben een mooie cultuur, maar de Polen een mooie ziel”)

Ik was verbaasd dat het tijdschrift in een apart kader aangeeft dat het gebruik van deze drug schadelijk is voor jongeren onder de 16, dat dit kan leiden tot een psychose bij adolescenten, dat de drug in gerechten makkelijk een te grote dosis wordt gebruikt, dat de rook schadelijk is en zoals elk organisch materiaal dat wordt ingeademd, kankerverwekkend.

Ik was verbaasd dat de redactie afraadt marihuana te roken. Het is beter, zo wordt aanbevolen, om een marihuana-inhalator te gebruiken, die zou beschermen tegen de schadelijke teerdeeltjes.

Toen ik hoorde dat het kweken van cannabis voor persoonlijk gebruik (tot vijf planten) en het in bezit hebben van kleine hoeveelheden drugs (tot 15 g cannabis bijvoorbeeld) vanaf 1 januari 2010 niet strafbaar is in Tsjechië, verbaasde me dat niet.

Mariusz Szczygiel


presseurop.eu
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gedoogbeleid harddrugs baart buurlanden zorgen

Sinds de Tsjechen het bezit van kleine hoeveelheden drugs toestaan ”zijn de Tsjechische cafés en eetgelegenheden in de grensstreek overspoeld door Poolse jongeren”, schrijft het Poolse blad Polska.

”In Tsjechië kan men voortaan, zonder risico op een gevangenisstraf, 15 g marihuana op zak hebben, 1,5 g heroïne, 1 g cocaïne, 2 g amfetamine, 4 xtc-pillen of vijf LSD-velletjes” schrijft het dagblad. ”Het probleem van een Europa zonder grenzen is dat als er in het ene land iets gebeurt, dat meteen invloed heeft op alle andere. De nieuwe Tsjechische wetgeving bezorgt de lokale overheden, de politie en de verslavingszorg in de grensstreek slapeloze nachten”.

Polska merkt op dat ”de versoepeling van de drugswetgeving een tendens is die zich steeds meer verspreidt in Europa". Landen die tussen 1999 en 2004 de straffen hadden verzwaard, zoals Groot-Brittannië, Griekenland, Slowakije, Letland en Duitsland, maken die nu weer lichter. Spanje, België, Oostenrijk, Nederland, enkele Zwitserse kantons en zelfs de Oekraïne hebben maatregelen aangenomen die vergelijkbaar zijn met die in Tsjechië.

presseurop.eu
 
marijuana-czech-republic.JPG


de "wiet"-verkoop in praag?
 
zo technisch op de pc, dat ik kan kopieren, plakken etc. ben ik niet, maar ik las in presseurop een artikel over de vrijgegeven mogelijkheden en boven het artikel was deze foto geplaatst, met een tekst eronder. de tekst verwees naar wietverkoop in praag! lieg ik, dan liegt presseurop ook!:)
 
Dit bier had een vriend afgelopen najaar meegenomen naar Nederland, het is gemaakt door de bierbrouwerij in Nova Paka, maar het schijnt :vies: te zijn volgens de kenners hier in huis. Ik heb de overgebleven flesjes door de gootsteen gespoeld. :oeps:
 
Klopt, dit bier wordt al jaren door pivovar nova paka gebrouwd. We verkopen het ook (net als al het andere bier van de brouwerij) maar ik vind het niet echt lekker.

Ik vind de donkere versie van de podkrkonose speciaal het lekkerst. Maar ben ook geen goed voorbeeld voor doorsnee bierdrinker, geef de voorkeur aan zwaardere bieren of een lekker glaasje wijn (buiten werktijd)
 

kuurgast

Donateur
Wel grappig die benaming verzamelobjecten of collector items. Maar dit gaat over synthetische drugs uit Polen waar het verboden is? Jammer dat het weer geassocieerd wordt met NL door zo'n Amsterdam shop. Net of NL door iedereen en overal drugs gebruikt wordt. :fool:
 
Bovenaan