Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Speciaal voor jou Char de vertaling ,deze schrijver vind het van zijn collega's te makkelijk om alleen negatieve verhalen te schrijven en zo lekker veel lezers van hun berichten te krijgen.Het geeft naar mijn idee een andere kijk op de problematiek en stof voor verdere discussie.:spreek: Om dit soort links te vertalen zie topic:Glas in Tsjechie,daar heb ik korte cursus vertalen met google neergezet.

Van deze vertaling word ik helemaal duizelig.

Hans
:sterretjes::sterretjes::sterretjes:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roma krijgen tweederangsonderwijs in Tsjechië

De Tsjechische overheid stuurt Roma-kinderen naar scholen voor kinderen met een lichte mentale achterstand. Het onderwijs voor Roma-kinderen is daardoor ondermaats, zegt Amnesty International in een nieuw rapport.

Frantisek ging naar school in een gewone basisschool met vooral niet-Roma-leerlingen. Toen hij in het vierde leerjaar zat klaagde zijn leerkracht dat de jongen ‘te levendig’ was. Na een psychologische evaluatie werd Frantisek voor 4 maanden naar een zogenaamde ‘praktische school’ gestuurd. Daar volgde hij een vereenvoudigd leerplan, waardoor hij bij zijn terugkeer op de normale school niet slaagde voor zijn examens. Hierdoor moest hij het vierde leerjaar overdoen.

Bovendien werd hij door zijn klasgenoten gepest omdat ze wisten dat hij 4 maanden lang op een ‘speciale school’ gezeten had. Frantisek weigerde nog naar school te gaan waarop zijn moeder hem naar een andere gewone basisschool met enkel Roma-kinderen stuurde. Leerkrachten en leerlingen zouden hem hier niet meer discrimineren en pesten, was haar motivatie.

Systematische discriminatie

'Ondanks herhaalde nationale en internationale bezorgdheid blijft systematische discriminatie tegen Roma-kinderen een hardnekkig probleem in Tsjechië. De autoriteiten moeten de segregatie van Roma-kinderen in het onderwijs elimineren en de onderliggende oorzaken van discriminatie aanpakken,' zegt Lore Van Welden, woordvoerder van Amnesty International Vlaanderen.

In 2005 voerde Tsjechië een nieuwe Schoolwet in. De zogenaamde ‘bijzondere scholen’ voor kinderen met een mentale achterstand werden omgedoopt tot ‘praktische basisscholen'. Het bleek echter niet meer dan een naamsverandering. De 'praktische basisscholen' bieden nog steeds een veel beperkter leerplan aan en Roma-kinderen komen systematisch in dit soort scholen terecht. Roma-kinderen maken daardoor weing kans om verder te studeren en om een goede job te vinden.

Subjectieve tests

Amnesty stelt na een bezoek aan Tsjechië vast dat het reguliere onderwijs er niet in slaagt om tegemoet te komen aan de specifieke noden van Roma-kinderen. Roma-kinderen worden naar een 'praktische basisschool' gestuurd op basis van een subjectieve test die geen rekening houdt met verschillen in taal en cultuur bij Roma-kinderen. Daardoor zijn Roma-kinderen nog altijd oververtegenwoordigd in deze speciale scholen. In sommige 'praktische basisscholen' is meer dan 80 percent van de leerlingen Roma.

Segregatie manifesteert zich ook via gewone scholen waar alleen Roma-kinderen zitten. Deze scholen bieden kwalitatief minderwaardig onderwijs aan waardoor de kansen van Roma-leerlingen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt beperkt zijn. Ook in gemengde reguliere basisscholen worden Roma-kinderen in aparte klasjes geplaatst waar ze een minder degelijke opleiding krijgen.

Tsjechië trof in november 2009 nog maatregelen die Roma-kinderen in het reguliere onderwijs zouden moeten ondersteunen. Deze maatregelen gaan echter niet ver genoeg en zijn bovendien niet juridisch bindend.

De Tsjechische autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de integratie van Roma- kinderen in het reguliere onderwijs. 'De overheid heeft een unieke kans om decennialange discriminatie en segregatie ongedaan te maken,' zegt Lore Van Welden.

Uitweg uit vicieuze cirkel

'Kwaliteitsvol onderwijs biedt de Roma-bevolking een uitweg uit de vicieuze armoedecirkel en marginaliteit waarin velen van hen verstrikt zitten. Zolang Roma- kinderen geen gelijke kansen krijgen in het onderwijs, worden hun mogelijkheden op een betere toekomst en volledige participatie in de samenleving beknot.'

Amnesty International wil dat de Tsjechische autoriteiten het plaatsen van kinderen in zogenaamde ‘praktische basisscholen’ en klassen voor kinderen met een licht mentale handicap bevriezen in het schooljaar 2010/2011 en dat de desegregatie van het onderwijs in de wet ingeschreven wordt. Roma-kinderen die het nodig hebben moeten ook extra ondersteunde worden zodat ze zich voluit kunnen ontwikkelen in het reguliere basisonderwijs.

mo.be
 
De werkelijkheid is zoals vaak veel complexer dan de beschrijving in het bovenstaande artikel. De kinderen hebben meestal inderdaad een flink achterstand, wat mentale en sociale ontwikkeling betreft. De ouders zien de nut van goed onderwijs niet. De vaardigheden om in de geto te overleven, leer je in het reguliere onderwijs niet. Officieel bestaan natuurlijk helemaal geen aparte scholen for Roma, net zo als er in Nederland geen scholen voor (niet blanke) buitenlanders bestaan, toch zijn ze daar.
 
Het gaat niet zo zeer over de aparte school, maar meer om de problemen die de leerlingen hebben.
Er is meer aandacht nodig voor die leerlingen die het nodig hebbben.
Over al is wel wat bij te sturen, hebben we het over ADHD of asperger, of licht autistisch, of heel simpel wat steeds meer speelt gescheiden ouders.
Sommige kinderen hebben er last van, dat ze dan bij Vader zijn en dan weer bij Moeder, ook hier is extra zorg nodig.
Lees achterstanden steun lessen wiskunde en Nederlands.
Ieder land kent dit toch?

Veel leerlingen hebben er baat bij dat er vanuit de school aandacht aan gegeven is.

Rugzak leerlingen.

Mijn inziens is er op dit punt dan weinig verschil met Roma`s.

Of zie ik het dan niet goed?
 
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk. In speciaal onderwijs, of je het nou praktijkschool of speciale school noemt, zijn per klas veel minder leerlingen (tot 12 per klas geloof ik), er is veel meer aandacht voor dingen die de kinderen wel goed kunnen - handvaardigheid, tekenen ezv. De leerkrachten zijn speciaal opgeleid om met kinderen met allerlei achterstanden en stoornissen te werken. De frustratie van "ik ben steeds de slechtste in de klas" is er niet. Het is natuurlijk wél verkeerd als er ook kinderen gaan die daar niet thuishoren maar bij de meeste Roma kinderen is echt wel een reden om ze naar een andere school te sturen.
 
Frantisek ging naar school in een gewone basisschool met vooral niet-Roma-leerlingen. Toen hij in het vierde leerjaar zat klaagde zijn leerkracht dat de jongen ‘te levendig’ was. Na een psychologische evaluatie werd Frantisek voor 4 maanden naar een zogenaamde ‘praktische school’ gestuurd. Daar volgde hij een vereenvoudigd leerplan, waardoor hij bij zijn terugkeer op de normale school niet slaagde voor zijn examens. Hierdoor moest hij het vierde leerjaar overdoen.


examens op een basisschool ?

kan iemand mij het cz schoolsysteem even kort uitleggen ?
met name welke leeftijden welke school.
 
Natuurlijk zijn er geen examens op de basisschool, zelfs op de meeste middelbare schoolen is maar 1 examen (eindexamen, zgn. maturita). Waarschijnlijk bedoeldde de auteur ze dat F. niet goed het stof kon volgen en slechte cijfers/onvoldoendes haalde?
 
u zit mischien helemaal niet te wachten op mijn ervaringen met deze groepering mensen, maar ook ik heb leuke en minder leuke ervaringen...
ik ga vrij nonchalant om met de negatieve aspecten, en sta niet gelijk met een oordeel klaar...
deze mensen hebben hun eigen levenswijze, dat klopt en dat botst zo af en toe..
ze hebben bij mij ook wel eens wat meer oud ijzer meegenomen dan me lief was,...
maar ze hebben me ook met hun tractor uit de shit gehaald en dat is nog maar heel kort geleden..
ik bedoel maar..
misschien een uitzondering, maar een goede kennis van mij in Mezimesti, heeft 3 roma in dienst. (is Tsjech)
het zijn dan wel wat oudere mensen, maar volgens hem harde werkers en werken al 40 jaar voor hem..
ik bedoel maar..
goed en slecht het zit in de mens, maar iedereen verdiend een kans.


pes.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pavlína Lendelová Miss Roma 2010

Pavlína Lendelová uit Lovosice is gisteren tot nieuwe Miss Roma verkozen. In Hodonín werd de 17-jarige studente uit de twaalf overgebleven finalisten verkozen. Eerste eredame was de 19-jarige Veronika Olahová Jesenice en tweede eredame werd de 15-jarige Nikola Dudášová. Bij de twaalf finalisten was de zuster van de winnares nog present. Dit jaar namen 65 meisjes deel aan de verkiezing.
Een van de proeven was het dansen van de Czardas, iets wat roma zeker moeten kunnen als de besten. Verder was er een nieuwigheid dit jaar nl. een defilé in trouwjurk.

novinky.cz (video)

211664-top_foto2-icvup.jpg
 

Marcel

Moderator
met onze stedenband 'Ter Aar - Dobruska' zijn we 2 weken geleden bij een flatcomplex van 6 huizen bij Roma's thuis op bezoek geweest. hier een verslag van onze medereisgenote Kirsten :


[FONT=Calibri, sans-serif]Leven met de familie op een kamer[/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Na ons bezoek aan de school rijden we door naar een huis waar de was uit de ramen hangt, het vuilnis in de tuin ligt en het hek kapot is, hier wonen de Roma. Deze mensen, een soort zigeuners, wonen met meerdere families in het huis. Iedere kamer in het huis telt een familie, waardoor er soms wel negen mensen in een kamer wonen. De familie neemt een belangrijke plek in bij de Roma, de verschillende generaties leven met elkaar en overal hangen foto’s van familieleden. In totaal vinden zo’n 70 tot 100 mensen hun onderdak in het huis. De oudste bewoner is 80 jaar en de jongste is nog maar een baby. De omstandigheden waarin deze mensen leven, zouden voor ons geen dag uit te houden zijn. Er wordt gekookt op oude gasstellen, de verf bladdert van de muren en op de gangen stinkt het naar vuilnis. Het blijkt wel dat de bewoners niet veel geven om het huis waarin zij moeten leven. Niemand van hen neemt de verantwoordelijkheid om de boel schoon te houden. Maar het weerhoudt hen er niet van om gastvriendelijk te zijn. Want ondanks dat de bewoners niet wisten dat wij langs zouden komen worden we hartelijk verwelkomt. Bij een familie wordt er voor ons gezongen en gitaar gespeeld. Veel kinderen die rondhollen in het huis zitten op school in Dobruska, maar ze zijn regelmatig afwezig. Wat de reden daarvan is kan maatschappelijk werker Matiz, die ons rondleidt in het huis, niet zeggen. Hij denkt dat het komt doordat de kinderen overdag ijzer ‘verzamelen’ om te verkopen zodat ze een centje bij verdienen. De meeste mensen in het huis werken namelijk niet of ze werken illegaal. Om aan geld te komen lenen ze van familie of ze genieten een uitkering. Veel geld om te besteden is er dan ook niet. Wij zamelen af en toe wat kleding voor hen in zodat de kinderen in fatsoenlijke kleding op school kunnen verschijnen.[/FONT]

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Interessant om te lezen Marcel! Ik had ook graag eens binnen gekeken, een kijkje nemen achter de muren van deze troosteloze huizen en de leefomstandigheden waarin deze mensen leven. Vragen naar hun dagbesteding en hoe ze zelf de toekomst zien. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de meeste Tsjechen geen goed gevoel hebben bij deze bevolkingsgroep, maar niemand heeft tot dusver de cirkel te doorbroken. Op pakweg 15 kilometer van onze woonplaats treffen wij ook vele Roma aan, oa in Železný Brod, Tanvald en Desná. Ze "hangen" hoofdzakelijk wat rond het huis. Wie de 10 en 14 rijdt zal het zeker herkennen. Ze blijven ons op de een of andere manier intrigeren, afgelopen zondag maakte ik nog deze foto:
Roma.jpg
 
Lina ik lees/voel wat bezorgdheid voor die mensen.

Wij hadden dat gevoel ook, toen we door die wijken reden.
Maar ook een beetje van: hoe komen we weer buiten deze wijk.
:denk:
 
De Roma hebben zo hun zorgen en zorgen tevens voor (grote) zorgen in de samenleving,
bezorgdheid is in deze dus zacht uitgedrukt. ;)
Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in Roma-wijken, maar ik herken wel een beetje jullie gevoel. Toen wij een aantal jaren geleden een prachtig huis in Železný Brod wilden kopen hebben wij dat uiteindelijk op aanraden van onze Tsjechische makelaar, vanwege de vele Roma's in deze plaats, niet gedaan. :denk:
 
Bovenaan