Zonne-energie/zonnecollectoren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

zonne- en/of windenergie, particulieren

ik kom ermee in de kroeg, omdat ik nergens iets zag, waar ik dit onderwerp zou kunnen plaatsen! en er komen velen in de kroeg, zodat we erover kunnen bomen in positieve en/of negatieve zin!

eerlijk gezegd, voel ik wel wat voor een kombinatie van die twee, schijnt de zon niet (bewolkt of 's nachts), komt windenergie "im frage" en is er geen wind en schijnt de zon, snijdt het mes ook aan de andere kant, echter, mijn ervaring heb ik alleen van internet. de terugverdientijd is voor mij niet belangrijk, maar de alsmaar stijgende energiekosten. zijn er onder jullie die daar enige ervaring in hebben?
 
geen warmtepomp omdat je daar energie in moet stoppen voordat er wat uitkomt. Ik wil met name in de winterperiode mijn (weekend)huis blijven verwarmen op minimaal 12 graden. Met zonncolectoren kan dat en is er alleen een circulatiepomp nodig.

Als ik aanwezig ben is de houtkachel met warmtewisselaar voldoende om het huis dan op ca 21 graden te brengen

Warmwater gaat gewoon een electrische boiler.

Binnen kort ga ik naar de firma REGULUS (zitten in Praag), zij hebben een zonnecollector die met name inde winterperiodes nog veel energie afgeven (een vacuumpijp systeem zonder reflector.

in de winter? hoe doe je dat dan met sneeuwval? er is dan geen zon en de sneeuw blijft waarschijnlijk op je collector liggen, die dan dus daarna eventueel weer geen zon krijgt en niet opwarmt....

of smelt die sneeuw op de collectoren omdat het, uit het huis teruggevoerde water, ruim boven 0C is? en wat als de stroom uitvalt?
 
zonne en windenergie

zonneenergie? en een kombinatie van zonne-en windenergie, dan? op www.donqi.nl prijst men de nieuwsre windmill aan en het bijgaand wereldkaartje laat zien, dat donqi ook in tsjechie draait! iemand in voor zo'n kombinatie?

Artikel uit Kassa 7 december 2009

Klimaatneutraal wonen
CO2-neutraal wonen lijkt science-fiction, maar is op een aantal plaatsen in Nederland al realiteit. Johannes Out bouwde in een nieuwbouwwijk in Leusden zijn energieleverende woning op een fundament van gemalen glas. De energie van het huis wordt opgewekt met zonnepanelen, een windturbine en aardwarmte. Het huis is zo goed geïsoleerd dat het optimaal de warmte weet vast te houden. En er is zelfs nog genoeg energie over om een elektrische auto te rijden.

Zie ook onderstaande website's
http://www.innoconstruct.nl/
http://groenstichtingrozendaal.nl/

rich?:wijs:
 
beste mensen
er zijn mensen en mensen die in de bouw zitten. geloof mij ik ken niemand die in de bouw zit en zelf deze dingen heeft. windmolen zonnecel perpetuum mobile huis.
het is helaas allemaal gebakken lucht. de rendementen worden nooit gehaald.
de prijzen zijn het 5 voudige als in china , waar het vandaan komt.
ik zie hier projecten met gigantische subsidies , daarvoor moet wel eerst de verkoopprijs belachelijk opgetrokken worden. een zonnecel heeft gemiddeld 15/20 jr nodig om bij het BEP(break even point) te geraken. 1 reparatie en je humeur is geen zonnetje.over deze 0 energie huizen wordt met geen woord gerept over de isolatiewaarde. stel maar eens voor bij een bouwfirma om 30% extra te betalen als het na 2 jr daadwerkelijk 0 energie is. 50% aanbetalen en de rest van het geld bij een notaris deponeren .
(kon ik deze gebakken lucht maar opvangen had ik genoeg warmte voor de hele winter)
beter 1 Kroon in de hand , dan 10 in de leasing. Na splatky je dalnice do pekla.
 
ik geloof ook wel, dat de, door de fabrikant opgegeven energie-waarden, zo mooi mogelijk worden voorgespiegeld, echter, ik schilder even de situatie: ik woon in een, niet TE grote, nieuwe woning (opgeleverd november 2007), muren zijn geisoleerd, evenals het plafond en de vloer, alle ramen hebben dubbel glas, alle verlichting in de woning branden op spaarlampen, alles gelijkvloers en verwarmd d.m.v. vloerverwarming, bijverwarming in de vorm van een moderne houtkachel.
enegiekosten zijn nu 4000,00 kronen per maand en aan die kosten wil ik nog sleutelen, bezien in het licht van de steeds maar stijgende energiekosten. ik ben 68 jaar en hoef echt niet te kijken naar de terugverdientijd, want als je dat leest mag ik wel honderd worden voordat ik echt eraan begin te verdienen.
omdat we geen gas in huis hebben (buiten het dorp) wordt het water van de vloerverwarming, verwarmd met een electrische cv-ketel. zelf dacht ik al aan zonnecollectoren aan te sluiten op de retourwaterleiding van de cv ketel. om zelf electriciteit op te gaan wekken, zijn de kondities van de regering hier, niet intressant!
 

kuurgast

Donateur
Rich schreef in zijn post 44 over een energie leverende huis.
Vandaag staat over dit huis een artikel in de idnes.cz.


ps Jozef,ik heb de vertaalde versie geplaatst omdat er nog steeds mensen zijn die moeite hebben de vertaling te vinden.
 

Vodnik

† In Memoriam
zonnecolectoren (die warm water opwekken) zijn in CZ uirstekend te gebruiken in combinatie met bv een houtkachel of elektro kotl.
Wil je er ook wat aan hebben in de winter dan zijn aleen de vacuum collectors geschikt, die hebbeb weinig warmteverlies. Als je verschillende warmtebronnen hebt dan is het wel verstandig om een warmte-accumulator er bij te gebruiken, dit is niets anders dan een goed geisoleerd vat met zo'n 2000 liter water.

Wat op dit moment enorm in de belangstellnig komt zij pellet kachels, zie voor mogelijkheden edilkamin.com

P
 
ik woon tegenover een net nieuw gebouwd nul energie huis , en er zou absoluut niet gestookt hoeven worden.(volgens de bouwondernemer en eigenaar)
helaas te mooi om waar te zijn.
sommige mensen geloven ook alles.
 
bedankt voor alle reakties en adviezen, maar ik heb mijn keuze gemaakt! het wordt een op hout- en briketten gestookte kachel, die retourwater voor de verwarming opwarmt. er zijn gegevens, waar of niet waar, dat er kachels zijn, die het retourwater verder opwarmen tot 70 a 75 graden. dan zou de kachel van de verwarming, bijna niet aanslaan. uiteraard wordt alles wel aangelegd door de kachelleverancier/vakman?
 

Vodnik

† In Memoriam
ik woon tegenover een net nieuw gebouwd nul energie huis , en er zou absoluut niet gestookt hoeven worden.(volgens de bouwondernemer en eigenaar)
helaas te mooi om waar te zijn.
sommige mensen geloven ook alles.

Natuurlijk kan dat wel, maar de investering weegt niet op tegen de opbrengst. Als je echt "nul energie" wilt, dwz geen betaalde energie toevoegen maar uitsluitend gratis energie (wind en zon), dan moet je flink investeren. De installatie moet berekend zijn op een periode met de minste zonne energie en dan heb je een probleem in de zomer, wat te doen met de energie opbrengst. Vaak wordt de in de zomer overtollige warmte afgevoerd in een zwembad maar dat moet voor nul-energie wel erg groot worden.

(nb ik heb het hier over zonnecollectoren die warmwater geven, electrische zonnepanelen zijn nog veel duurder! Voor deel is wel dat je het teveel aan energie aan electriciteitsbedrijf kan verkopen.)
 

Vodnik

† In Memoriam
bedankt voor alle reakties en adviezen, maar ik heb mijn keuze gemaakt! het wordt een op hout- en briketten gestookte kachel, die retourwater voor de verwarming opwarmt. er zijn gegevens, waar of niet waar, dat er kachels zijn, die het retourwater verder opwarmen tot 70 a 75 graden. dan zou de kachel van de verwarming, bijna niet aanslaan. uiteraard wordt alles wel aangelegd door de kachelleverancier/vakman?

Ik heb een dergelijke instalatie draaien met de volgende opmerkingen:
de de warmtewisselaar van de kachel staat parallel aan de (electrische) ketel en heeft een eigen pomp. Dus niet in serie wat sommige instalaties met retourwater doen. Opwarmen van retourwater (inserie) heeft een groot nadeel dat als de kolen/hout kachel niet brand dit een enorm verlies in warmte van het retourwatr geeft.

Het water dat door de kachel verwarmd wort kan indrdaad zo'n 70 grden worden maar is sterk afhankelijk van de doorstrooomsnelheid en de temperatuur van het inkomende water.

Mijn oplossing is: Ik heb de electrokotl permanet aan staan op een water temp van 40 graden, die ketel schakelt dus uit als de watertemp 40 graden is. De houtkachel doet de rest, die pomp draait alleen als de watertemp van de warmtewisselaar ca 45 graden is.
Dit alles werkt uitstekend. Belangrijk punt is wel dat de pomp van de kachel een noodstroom voorzienig heeft (volgens duitse regelgeving verplicht). Als je electra uitvalt en de kachel brand lekker dan verandert die kachel heel snel in een stoomketel!

(op de site van haas & sohn staat een schema hoe eea geshakeld moet worden)

P
 
curious opgezocht, kachelnieuws uit 2007?

zelf ben ik ook aan het zoeken geweest! (cogito sum ergo) en ik "denk" iets gevonden te hebben. een "výměník" (woonkamerkachel met waterverwarmingssysteem en een kleine oven!!), merk prity fg w20, maar het wordt iets voor volgende winter!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
ČEZ bouwt in Zuid-Bohemen grootste zonne-energiecentrale van Tsjechië

Energiereus ČEZ bouwt sinds kort aan de tot op heden grootste fotovoltaïsche centrale van de republiek. De installatie in de buurt van het dorp Ševětín bij České Budějovice, zal binnen het jaar operationeel zijn. Het zal een vermogen hebben van 30 Megawatt. Hiermee zal ze driemaal groter zijn dan de grootse vandaag in gebruik zijnde centrale. De nieuwe centrale zal 60 hectare groot zijn, dat is ongeveer 80 voetbalvelden.

idnes.cz

SPI1ae84f_solarni.jpg
 
Bovenaan