Bier & Wijn Vánoční piva

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Occasioneel worden er "sváteční piva" gebrouwen zoals nu het "Vánoční piva" of kerstbier. Kerstbieren worden met een iets hoger alcoholgehalte gebrouwen dan gewoonlijk. Deze bieren zijn altijd beperkte brouwsels en zijn dus moelijk te verkrijgen zowel aan de tap als op de fles.

Dit week-end heeft er in Praag Vystaviste een Vánoční pivní trhy, een kerstbiermarkt, plaats waar een twaalftal van deze unieke winterwarmers te vinden zijn. Er is zelfs een speciaal brouwsel voor deze kerstmarkt.

Volledig artikel praguemonitor.com.

chodovarspecial.jpg
 

char

† In Memoriam
Pepo, volgens mij komt dit idee uit Denemarken. En wel van Carlsberg. Een nog niet zo'n oude brouwerij, uit 1847. Omdat deze, nu, heel grote brouwerij jaren geleden kleine brouwerijen overnam, was men in staat om voor elke gelegenheid, een "Nieuw" bier te maken. Kerstbier, Paasbier, bier voor de de dag dat de koning(in) jarig was, etc. (soms wel 30 soorten per jaar!) Het meest beroemde bier is het Olifanten-bier. De toegangspoort van de brouwerij wordt gedragen door 4 olifanten. Op het flesje van het olifantenbier stond, vroeger, de voorzijde van de poort. Met 2 olifanten dus. Men ging exporteren. Ging helemaal goed!! Behalve in India. Daar betekende de afbeelding van 2 olifanten, ongeluk!! .. Daar kwamen ze pas na maanden achter. Toen hebben ze het etiket/label veranderd. De oorspronkelijke poort bleef, maar op de achtergrond, (zeg maar achter de poort, op de binnenplaats) werd een klein, 3-de olifantje geplaatst.

Char.
___________________________________________
Char. ... met het geheugen van een olifant...
 

Freddy2005

† In Memoriam
De Praagse kerstbiermarkt, Vánoční pivní trhy, heeft dit jaar niet plaats in het Výstaviště tentoonstellingsgebouw. Volgend week-end en maandag, 20, 21 en 22 december, gaat het ditmaal door in het Mandarin Oriental Hotel. Het Mandarin Oriental Hotel ligt aan de Nebovidská 1, Prague 1—Malá Strana, en is te bereiken met tram 12, 20 of 22 tot halte Hellichova.

Meer info praguemonitor.com(Engels)
 
Vorige week was ik aanwezig op het immer geweldige Kerstbierfestival in Essen (B), net onder Roosendaal. U kunt de 157 zwaardere bieren vinden op: http://www.kerstbierfestival.be . Er waren natuurlijk vooral bieren uit Belgie, Nederland en ook Denemarken. Het zou toch mooi zijn als men volgend jaar ook Kerstbieren uit CZ in Essen kan proeven. Men werkt volop met vrijwilligers dus wie weet kan ons forum er voor zorgen dat enkele kratjes meegaan naar Belgie. De organisatie zou dat schitterend vinden.

Op de vraag van Pepo kan ik antwoorden dat Duitsland vele Kerstbieren kent. Deze Weihnachtsbieren zijn echter aanmerkelijk minder zwaar dan de Belgische soorten. Veelal slechts 5,6% alc. volume.

Ondertussen heb ik gezocht naar de Praagse kerstbiermarkt, Vánoční pivní trhy. Is dit in 2009 ook gehouden?

Heeft er iemand uberhaupt al een kerstbier gedronken of gezien dit jaar? Bijvoorbeeld van Klášterní Pivovar Strahov of Chodovar?
 
Het is weer Kerstbiertijd. Op http://www.pivovary.info/view.php?cisloclanku=2015110001 is te lezen dat ook in CZ het Kerstbier een vlucht heeft genomen. Ik geef eerlijk toe dat de etiketten op de flesjes wel eens mooier zijn dan de inhoud überhaupt kan waarmaken. Maar de inhoud van een fles 0,75l Starabrno Reserva kan mij een gelukkige avond bezorgen. Wie o wie kan een paar flesjes Pivovar Herold Březnice: Novoroční speciál 15 % mee naar Nederland nemen?

Houd je niet van Kerstbier, dan geeft de lijst wel een mooi overzicht van de vele mini-brouwerijen in CZ. Dat is altijd leuk om een keer te bezoeken. Na zdraví.
 
Is er iemand in de buurt van Teplice die richting Nederland komt en 6 flesjes wil meenemen?
Ik zoek het volgende bier: Monopol Porter vánoční 16°. Dit wordt gebrouwen door pivovar Monopol aan de Masarykova 433/42 te Teplice 415 01.
 
Bovenaan