Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
dat er discriminatie plaats vindt klopt, aardig voorbeeld:
Ik had wat mensen nodig om te helpen hout te kappen, heb altijd één tsjech voor me werken (ladja) die graag iemand mee wilde nemen. Vroeg me van te voren of dat goed was want degene die hij mee wilde nemen is een zigeuner en velen wilen die niet aan het werk hebben!
Ook enkele van mijn buren vroegen me of ik dat wel vertrouwde, een zigeuner aan het werk! Deze zigeuner komt nog steeds, kan ik alles aan over laten, werkt hard en nauwkeurig.
 

kuurgast

Donateur
Het is in en in triest dat de kinderen als tweederangsburger behandeld worden.Nog voor ze naar school gaan worden ze al afgeschreven of ze nu wel of niet iets kunnen.In het artikel ook een school in Brno terwijl daar notabene het Muzeum Romské Kulrury is.Of is dat museum alleen voor toeristen bedoeldt?

Vandaag in Actuálně.cz verhaal hoe het ook kan.
 
goede ervaring en slechte ervaring heb je overal.Hier in Kolinec had een hollander een 4-tal roma,s in de arm genomen om te helpen bij het opknappen en opruimen van zijn boerderij .hij moest ff naar holland ,bij terugkomst was de boerderij leeggeroofd inclusief zijn materiaal en gereedschap. :bloos2::kwaad:.
 
goede ervaring en slechte ervaring heb je overal.Hier in Kolinec had een hollander een 4-tal roma,s in de arm genomen om te helpen bij het opknappen en opruimen van zijn boerderij .hij moest ff naar holland ,bij terugkomst was de boerderij leeggeroofd inclusief zijn materiaal en gereedschap. :bloos2::kwaad:.

Om volledig te zijn ze hebben daar wel degenlijk werkzaamheden verricht.
Er moest stro tussen de plafonds verwijderd worden, alle rommel moest per vuilcontainer afgevoerd worden en slecht stucwerk verwijderd worden van de muren.
Oke hebben ze gedaan in zoverre
alle stucwerk is verwijderd, volledig.
alle plafonds en houten vloeren verwijderd, volledig
ales wat binnen verwijderd was, is buiten op de binnenplaats en in de voortuin gedumpt. Geen container met afval gezien, alleen een bak voor de afvoer van grond..
Alles wat ijzer was hebben ze zeer gewillig afgevoerd en inderdaad ook een en ander wat niet van hun was.
Daarbij presenteerde men ook nog een fikse rekening voor de verrichte werkzaamheden.

Maar ja zo ken ik ook Nederlanders die op niet al te correcte wijze onder het mom van vriendschap en we zijn toch medelanders, niet bepaald op een eerlijke manier met hun landgenoten omgaan en eveneens proberen de boel te belazeren. Zelfs profiteren van de goedheid mensen die het zelf al moeilijk hebben en dat vinden ze dan ook nog hun recht om dit te doen.

Ook onder de tsjechen zitten rotte appels, ik denk dat je rotte appels overal ter wereld wel zult vinden.
 

char

† In Memoriam
Je schrijft er niet bij of deze 4 mannen, of tenminste één van hen, deze diefstal gepleegd hebben..

Of is het, na gedegen politie-onderzoek, vast komen te staan wie de daders waren?

Indien dit niet het geval is, is er sprake van discriminatie...

Char.

_________________________________________________________________________
Edit: Bovenstaande bericht is n.a.v. hetgeen Jozef schreef. Het bericht van Antonin werd net iets eerder geplaatst en maakt mijn schrijfsel/mening min of meer zinloos.

Char.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Naar mijn mening zitten de Roma,s in Tsjechië in een soort spagaat. Omdat bijna niemand ze accepteerd moeten ze wel om in leven te blijven soms "creatief" zijn, maar als ik zou barsten van de honger of mijn kinderen en ik heb geen geld dan jat ik ook voedsel! Bij mij in het dorp zien de Tsjechen die ik ken in iedergeval de Roma's niet zitten, het zijn in hun ogen criminelen.
 
Je schrijft er niet bij of deze 4 mannen, of tenminste één van hen, deze diefstal gepleegd hebben..

Of is het, na gedegen politie-onderzoek, vast komen te staan wie de daders waren?

Indien dit niet het geval is, is er sprake van discriminatie...

Char.
_________________________________________________________________________
Edit: Bovenstaande bericht is n.a.v. hetgeen Jozef schreef. Het bericht van Antonin werd net iets eerder geplaatst en maakt mijn schrijfsel/mening min of meer zinloos.

Char.

Beste Char, ik was eigenlijk nog niet volledig genoeg met het verhaal, want toen ze onverwacht kwamen kijken, bleek er geen sprake van "4 mannen" maar in feite maar 1 man (die niet ter plaatse was), die 4 kinderen, in de leeftijd tussen de 14 en 18 jaar, het werk heeft laten doen.
Erger kon het niet, kinderarbeit en een huis met andere 4 muren en een dak.
 

char

† In Memoriam
Ik ben bang dat we op dit soort berichten, hier op het Forum, niet zitten te wachten.

Althans, ik niet...

Het heeft geen zin om melding te maken van een artikel, van een voor ons onbekende schrijver, in het Tsjechisch geschreven...zonder vertaling of globale omschrijving van de inhoud.

Het bovenstaande betekent niet dat ik geen waardering heb voor jouw bijdragen, hier op dit Forum!!..

Char.
 
Dat kan wel zo zijn Char, maar ik vind het wel plezierig om te lezen dat er ook minder negatieve reacties zijn in Tsjechië. De schrijver mag ons dan onbekend zijn, maar wie weet is dat anders in het land zelf.
 
Ik zie dat het verhaal van Banga hier op het Forum helemaal verkeerd begrepen is. Banga juist schrijft dat al dat zielige gedoe van de andere Roma schrijver de Roma's niet helpt, dat ze zelf de "makers van hun eigen geluk zijn". Het is zelf al in het kop van de artikel duidelijk gemaakt.
 
Ik helaas ook nog niet,ken inmiddels via via toch aardig wat Tsjechen. En de bewuste Hollanders waar Antonin over spreekt hebben ons ook belazerd, deze mensen hadden echter ook niet te vreten en 2 kids te voeden. Ben er niet blij mee en ze hebben zichzelf ermee ,ze hadden best wel veel kunnen verdienen heb nog veel werk .Nu krijgen anderen dit werk .
 
Gelukkig kennen wij wel Tsjechen die positief tegenover zigeuners staan. In die tijd hadden zij nog een restaurant waar wel eens zigeuners kwamen.
We spraken wel eens over de (uitzichtloze) positie van de zigeuners.
 

kuurgast

Donateur
Speciaal voor jou Char de vertaling ,deze schrijver vind het van zijn collega's te makkelijk om alleen negatieve verhalen te schrijven en zo lekker veel lezers van hun berichten te krijgen.Het geeft naar mijn idee een andere kijk op de problematiek en stof voor verdere discussie.:spreek: Om dit soort links te vertalen zie topic:Glas in Tsjechie,daar heb ik korte cursus vertalen met google neergezet.
 
Bovenaan