Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij waren 2 weken geleden in Novy Bor bij de glasfabriek, als je de fabriek wilt bezichtigen moet je minstens 2 werkdagen van te voren schriftelijk een rondleiding aanvragen. Ze laten je dan zien hoe het vroeger ging (met de mond) en hoe het tegenwoordig gaat. Er zit links naast de fabriek een grote winkel waar je voor ieders budget mooi glaswerk kunt uitzoeken. Deze is open tot 15.30.

we :hart: Tsjechië
 

kuurgast

Donateur
Hier is al een jaar geen vraag meer gesteldt.Bijna alles wat je wilt weten staat hier eerder vermeld.Zelf ben ik vaker in glasfabrieken geweest op excursie.Eerst vond ik christal helemaal niet mooi.Maar als je in een fabriek hebt gelopen en ziet hoe het gemaakt wordt en onder welke omstandigheden(en ook zelf hebt geblazen)dan ben je verkocht en wil je alles hebben.Op onderstaand plaatje zie je dat het glas is gegraveerd.Al deze graveringen zijn per fabriek anders ook al lijken ze veel op elkaar je kan het zien als een soort handtekening.

b4_4.jpg


In Harrachov is een fabriek met erg grote winkel.
De site van Ruckl heeft een duidelijke fotogalerij over hoe het glas gemaakt wordt.
 

kuurgast

Donateur
194042-top_foto2-5x7k1.jpg


Vandaag hebben 70 studenten van de Middelbare School Toegepaste Kunsten van het Glas geprotesteerd tegen de voorgenomen opheffing van hun school in Kamenický Šenov.
Deze school is de oudste in zijn soort van Europa.
De school moet samengaan met de school van Nový Bor.In Kamenický Šenov zijn dit jaar 13 eerste jaars studenten en in Nový Bor zijn 3 eerste jaars studenten.

bron:Novincky.cz
 
Maar... nou lees ik het nog eens goed..
Maar 70 studenten? Dat kan ook niet uit.
Twee grote gebouwen, vele lokalen, een enorme tentoonstelling en een winkel. Er werken heel veel mensen.
 

char

† In Memoriam
Lieve Loura,

het zijn 70 studenten die protesteren. Dat zegt, denk ik, niets over het totaal aantal studenten op die school.

Wat wel wat zegt, is het lage aantal eerste-jaars studenten. Ik denk dat "men" weinig toekomst meer ziet in deze branche.

Char.
 

kuurgast

Donateur
Loura als je bovenin de balk dat www etc je muis op zet dan rechtermuisknop klikken en dan kopiëren,dan ga je als het goed is paar regels eronder naar"google vertaling" die klikje aan,daar verschijnt een balk waar een streepje knippert,daar je muis plaatsen en rechtermuisknop klikken,dan plakken zo staat alles daar,als het goed is staat eronder tsjechisch nederlands,en kun je klikken op "vertaal".Zo kan je het gewoon lezen soms wel wat kromme vertaling maar toch te begrijpen.Succes.

Dit was korte curses voor halve digibeten zo heb ik het ook moeten leren.:lap:
 
Vrijdag was ik op de woonbeurs in Groningen. Natuurlijk het eerst naar de 'Glasstraat'. Daar hoorde ik van verscheidene standhouders (galerie-eigenaren) dat het glas in Tsjechië inmiddels te duur voor hen is. Een van de standhouders die zijn glas altijd zelf ophaalt vertelde dat er inmiddels al heel wat fabrieken zijn gesloten. Natuurlijk wist ik al dat er een aantal fabrieken zijn gesloten maar dat het al zó erg zou zijn. Er was op de beurs dan ook geen Tsjechisch glas!
Zo lijkt een belangrijk onderdeel van de Tsjechische cultuur min of meer geruisloos te verdwijnen.
 
Die glasblazerij bij Hubloka zijn wij afgelopen zomer langs geweest (gecombineerd met een bezoek aan het Hubloka kasteel natuurlijk).
Was erg leuk, voor een paar euro mochten de kinderen zelf een soort kerstbal blazen. (We konden die wel pas de volgende dag ophalen omdat ze eerst af moesten koelen).
Mijn vrouw heeft daarnaast nog uitleg gehad over het maken van glazen kralen (en zelf geprobeerd). Een klein maar leuke glasblazerij.
Nou zie ik op hun site dat glassworks is gestopt. Zouden ze dat inmiddels niet meer doen?
Zou jammer zijn. Die man straalde gewoon van liefde voor zijn vak.
 
Bovenaan