Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Hallo Marga,

Toevallig heeft een vriend van ons een klein familie-pension, Braun in Rybniste, en heeft ook diverse vrienden die in de glashandel zitten.

Vlakbij het pension is de oudste glasblazerij van Tsjechië, 1414 genaamd uit, je raadt het al... 1414.
Vorig jaar hebben wij daar een rondleiding gehad. En ook bij een andere groothandel, waar glas beschilderd werd hebben we een rondleiding gehad. Leuk om te zien, maar beide niet onze smaak.

En 2 weken geleden zijn we bij een vriend van hem geweest, die heel mooi, modern glas maakte en verkocht.
Het is glas, met verschillende vlakken, wat in verschillende kleur schakeringen gespoten lijkt, en de vlakken zijn afgescheiden door een randje koperdraad. Het lijkt op een soort glas in lood, maar dat is het niet helemaal, want het koperdraad ligt erop. Deze man heeft er zelfs verschillende internationale prijzen mee gewonnen.

Ik denk dat je via onze vriend Marek wel verder komt. Marek spreekt redelijk Duits. Bovendien is het ook nog eens een leuk familiepension in een heel mooie omgeving. Als je Marek een mailtje stuurt, dan zeg je maar dat ik zijn adres doorgegeven heb. Dat vindt hij vast leuk.

Wil je wat foto's zien, stuur mij dan even een berichtje met je emailadres.

Groetjes en veel plezier

Jeanne
 
Weet iemand een glasblazerij in de buurt van Bela nad Radbuzou? Dat is in West Bohemen, in de buurt van Domazlice.

Wij hebben daar een huis gehuurd en nu wil mijn moeder (82) zo graag naar een glasblazerij maar ik kan het op internet niet vinden of het staat er in het Tsjechisch en dan kan ik het dus niet lezen.
Jullie worden bij voorbaat bedankt voor de moeite!!

Ik heb wel op verschillende plekken gevonden dat in deze streek juist de meeste glasblazerijen zouden moeten zitten, maar als nou niemand van dit forum dat weet dan geloof ik dat niet hoor!

Groet

Corrie
 
Corrie, het is wel een end weg, maar zeker de moeite waard. In Karlovy Vary heb je wereldberoemde Moser fabrieken en daar is ook rondleiding mogelijk. Kijk even op de site van Moser kijk onder FAQ.
 
Ik noteer hem in ieder geval, want het is natuurlijk wel een hele mooie!!
Ik had hem zelf ook al gezien maar niet op FAQ gedrukt en dus geen openingstijden gezien.
Dank je wel voor de moeite

Groetjes

Corrie.
 
Corrie, er is ook een galsblazerij in Světlá nad Sázavou. Daar zijn ook verschillende mensen bezig met het slijpen van glas. Svetla heeft een lange tijd een vriendschapsband met de gemeente Haarlem gehad. Misschien kan je voor dit bezoekje een dag uittrekken. Světlá ligt ongeveer 100 km ten zuidoosten van Praag op de route PRAAG-BRNO.
 

Pelhřimov

Donateur
Corrie,

Er is ook dichterbij huis een glasblazerij namelijk in Leerdam. En de uitleg is gewoon in het Nederlands.
Een kennis van ons uit Novy Bor heeft er afgelopen winter gewerkt aan de oven van het Glascentrum in Leerdam. (Glasstad Novy Bor en Leerdam hebben een stedenband)

Het glascentrum in Leerdam heeft gisteren haar deuren weer geopend (tot 31 oktober) voor bezoekers.
Openingstijden dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur en zondags van 12-17 uur.
Maar ook tijdens 2e Paasdag en 2e Pinksterdag is het Glascentrum geopend

Hoe wordt glas geblazen:
www.glascentrumleerdam.nl
Bezoekers kunnen vanaf een tribune, welke plaats biedt aan circa 200 personen, doorlopend de verrichtingen van de glasblazers volgen. Oud-glasblazers vertellen onderwijl over de kunst van het glasblazen.

In wezen is de basis van de glaskunst heel eenvoudig. Men neme een stalen pijp, een stukje perenhout, een paar natte kranten en een oven met glas op ca. 1300 graden Celsius.

Gedurende het seizoen zijn 6 dagen per week tenminste twee ploegen van 2 personen actief. De samenstelling van de teams kan zeer uiteenlopen en soms zijn er 2 of 3 nationaliteiten tegelijk actief. Achterliggende gedachte van de geschetste activiteiten is: een groot publiek te enthousiasmeren voor het product glas in al zijn facetten, zowel op artistiek als op gebruikersniveau.

Glas maken is teamwork. De handelingen van glasblazer en assistent dienen naadloos op elkaar aan te sluiten en binnen een paar seconden verricht te worden. Een fascinerend schouwspel: het rollen en zwaaien van de blaaspijpen, het hoog aangeven van een nieuwe klomp glas van de ene pijp naar de andere en het blazen door de opgeheven pijp vormen de rituelen van een oud en toch zeer actueel ambacht. De roodgloeiende ovens vormen een perfect decor voor een schouwspel dat het publiek altijd boeit… want ieder product is een unicum en zelden of nooit wordt in het Glas Centrum Leerdam een identiek product vervaardigd.
Over het Glascentrum in Leerdam:
Glas Centrum Leerdam heeft een sterke internationale uitstraling. Zo is altijd één stoel bezet met Tsjechische Glasblazers van de Glasvakschool uit Novy Bor. Zowel studenten als oude ervaren rotten zijn regelmatig aan het werk te zien. Het positieve effect hiervan is dat de kleurrijke Tsjechische stijl en de strakke Leerdamse school samensmelten tot een nieuwe “stijl”.

Het is niet verwonderlijk dat de zeer begaafde Tsjechische meesterblazer Marek Bartko (al 7 jaar actief in Leerdam) in 2005 weer de touwtjes op de vloer in handen heeft. Marek heeft als geen ander getoond dat ook buitenlandse blazers oog hebben voor de Leerdamse School, wat tot zeer verrassende creatieve resultaten leidt.
Maar ook glaskunstenaars uit andere delen van de wereld zijn – kortere of langere tijd - in het Glas Centrum Leerdam actief.
Wil je toevallig wat foto's zien van de oudste Tsjechische glasblazerij uit 1414 in Chribska, kijk dan even in mijn fotoalbum (hoe ik de link hier moet vermelden, weet ik even niet meer)

Ik kwam ook nog een intressante site over diverse soorten glas tegen op http://www.glas.nl/geschiedenis/inhoud.htm

Groetjes en alvast een prettig verblijf in Tsjechië gewenst
Jeanne
 
Hallo Jeanne,

Ik heb het glaswerk op jouw foto's al een paar keer bekeken en vind het erg mooi.
Mijn moeder wil, als we in mei in Tsjechië voor een weekje zijn, weer zo graag naar een glasblazerij toe.
Vorig jaar zijn wij, ook met haar, naar een glasblazerij geweest toen we op camping Babi Hora stonden, dat werd en wordt door de campingeigenaresse georganiseerd en was heel leuk.
Ik ga dus alle adressen die ik krijg noteren en we gaan kijken wat voor haar haalbaar is. Ze kan nog aardig wat hebben, maar is toch sneller moe dan ze zelf wil toegeven, dus we moeten een beetje oppassen.
Maar... we gaan er voor!!

Allemaal heel erg bedankt voor de moeite, ik vind het altijd hartverwarmend als zoveel mensen je helpen!

Groetjes

Corrie.
 
hoi,
in Novy Bor zit er een, die plaats ligt iets noordwestelijk van Ceska Lipa...
er liggen daar drie plaatsen die veel met glas doen, ook Cesko Kamenice. die andere weet ik even niet..
 

Pelhřimov

Donateur
Die andere, dat moet haast wel de glasblazerij 1414 zijn, maar dat is allemaal te ver weg van waar Corrie op dat moment zit.
Wel leuk dat Corrie's moeder nog zo ondernemend is en nog van alles wil zien.

Jeanne
 
Bovenaan