Wat voor roofvogel zie ik?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Soms zien we een roofvogel die absoluut groter is dan een buizerd. (en hij heeft ook geen waaierstaart als de buizerd)
Maar wat is het? Vandaag zagen wij er weer één. (Reuzengebergte) Het is geen luie jager, (als de buizerd), maar actief op zoek en is donker aan de onderkant (dus geen havik).
Helaas had ik geen spiegelreflex in de auto, maar onze kleine camera toch nog vast gelegd. Ingezoomd zover als het kon, dus de kwaliteit is matig helaas.
Wat voor roofvogel.jpg Wat voor roofvogel 2.jpg
Wij dachten een steenarend misschien? :denk:
 
Een witte kop, dat zou je denken ja een visarend, maar nee, een visarend is denk ik qua spanwijdte net weer iets te groot en bidt, net als een valk, in de lucht tijdens het jagen had ik even opgezocht. Ik geloof niet dat de vogel een witte kop had, al lijkt het misschien wel zo op de foto. De vogel op jouw foto Brenda is veel te licht. De vogel die wij zagen had een meer warme bruine kleur en was donker aan de onderzijde.
 
en bidt, net als een valk, in de lucht tijdens het jagen had ik even opgezocht.
Maar dat bidden doet hij wel alleen boven water hé Lina, anders heeft dat bidden (voor hem/haar) weinig zin!! :stout:

De vogel op jouw foto Brenda is veel te licht. De vogel die wij zagen had een meer warme bruine kleur en was donker aan de onderzijde.
Zeearend zou wel kunnen, hij wordt ook wel "vliegende deur" genoemd omdat zijn silhouet (met een lichte kop en lichte staart) daar zeker aan doet denken.
Maar..... als het beest nog niet volwassen is, en uitgekleurd zijn ze vaak pas in hun vierde jaar, dan zijn ze vaak nog helemaal donker en zien ze er dus weer anders uit.

Aan jouw foto herken ik hem niet.
Misschien nog een keer proberen met je goeie camera?

Succes!!
 
Maar..... als het beest nog niet volwassen is, en uitgekleurd zijn ze vaak pas in hun vierde jaar, dan zijn ze vaak nog helemaal donker en zien ze er dus weer anders uit.
Dat maakt het dus extra moeilijk.:denk: Ik heb inmiddels heel veel foto's bekeken op internet, maar blijf zelf toch bij de steenarend (adelaar) dan. Deze foto lijkt er veel op. Donker met een warme gloed in de zon. Ik hoop het nog eens van dichterbij en beter te kunnen fotograferen Corrie.
 

pepo

† In Memoriam
Laten wij wachten tot Lina met een echte ornitologische foto (van onder, natuurlijk) komt. Op de foto van Lina is geen echte zwaluwstaart te zien.
 

Fredsr

Ex Lid
Het lijkt mij een arend. Is in ieder geval geen buizerd. Een buizerd heeft absoluut geen waaierstaart. Dat heeft wel een wouw. Een buizerd heeft een korte afgestompte staart in tegenstelling tot de havik die een vrij lange, tijdens de vlucht gesloten, staart heeft. Is te vergeklijken met de torenvalk maar dan groter. Al deze soorten zijn in het jeugdkleed bruin, maar oudere dieren worden lichter, tot witachtig. Bidden doet de arend niet, ook de buizerd niet en ook de havik niet. Wel de torenvalk.
 
wouw of rode wouw.

Ook wel rote milaan genoemd.

Herkenbaar aan de zwaluwstaart.
Een wouw is qua formaat te vergelijken met een buizerd. En heeft inderdaad een vorkstaart. Maar de vogel die ik zag was echt veel groter. Je ziet de wouw heel erg veel langs de Duitse autobaan, let er maar eens op Hendrikus.

Ik heb mijn huiswerk wel degelijk een beetje gedaan, een buizerd is juist in vlucht te herkennen aan zijn korte waaierstaart Fredsr. ;)

pepo schreef:
Laten wij wachten tot Lina met een echte ornitologische foto (van onder, natuurlijk) komt. Op de foto van Lina is geen echte zwaluwstaart te zien.
Een paar weken geleden logeerden we bij Tabe en Doety (rand Sumava) en jawel hoor, onderweg in de Panda van a naar b zag ik weer een bijzonder groot exemplaar. Even snel stoppen is er niet altijd bij. Tot nu toe heb ik dus steeds pech, want signaleer ze alleen als we in de auto zitten en niet als we uren onderweg zijn met wandelen. :stom!:
 
Het lijkt mij een arend. Is in ieder geval geen buizerd. Een buizerd heeft absoluut geen waaierstaart. Dat heeft wel een wouw. Een buizerd heeft een korte afgestompte staart in tegenstelling tot de havik die een vrij lange, tijdens de vlucht gesloten, staart heeft. Is te vergeklijken met de torenvalk maar dan groter. Al deze soorten zijn in het jeugdkleed bruin, maar oudere dieren worden lichter, tot witachtig. Bidden doet de arend niet, ook de buizerd niet en ook de havik niet. Wel de torenvalk.
Een Buizerd bid wel degelijk hoor Fred!! Niet zo frequent als een Torenvalk maar ik heb dat vele malen zelf gezien.
En ik ben het met Lina eens dat een Buizerd zijn staart regelmatig "waaiert".

We zullen toch een duidelijker foto van Lina af moeten wachten voor we weten wat het is, ik ben benieuwd!!
 

Fredsr

Ex Lid
Het is maar wat je bidden noemt. Alleen de torenvalk kan korte tijd geheel stil staan in de lucht en maakt dan snelle korte vleugelslagen. Een buizerd kan dat niet, kan wel heel langzaam zweven.
 
Fredsr bedoelde het bidden bij de buizerd geloof ik Parlies.

parlies schreef:
En Lina? Al een foto van de onderzijde gevonden?

Ik heb helaas geen foto van de onderzijde, daarvoor was de vogel tever weg. Ik kreeg nog wel een foto toegestuurd van een adelaar (steenarend) in vlucht, erg vergelijkend en blijf er dus nog steeds bij dat het een adelaar is:
Wat voor roofvogel 2.jpg adelaar.jpg
Mijn foto en de toegestuurde foto

Ik zal de foto's eens opsturen naar een valkenier, daar weet men vast wel wat het geweest is.
 
De foto van Lina lijkt heel veel op de bijgaande. in dat geval is het echt een arend (adelaar) in het gebied van Lina geen ongewone verschijning.

En,................., zo bleek,
Hadden we ineens gelijktijdig hetzelfde idee:

Geweldig!
 

Bijlagen

  • Adelaar.jpg
    Adelaar.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 1
Bovenaan