Bier & Wijn Flessen drank te koop langs de weg: Burcak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben deze week mogen genieten van Burcak direct uit het vat van de wijnkelder van Zamek Kromeriz. Ik vond het heerlijk en ik drink eigenlijk nooit alcohol. Het bekertje was zo leeg.
 
Twee vragen over Burčák.

Afgelopen week weer in Praag geweest en véééééél Burčák gedronken. Bij de kraampjes op de Namesti Miru, maar ook bij verschillende vinarna's. Volgens de mensen achter de kraampjes zit er hooguit 2 procent alcohol in en zo vond ik het ook proeven, maar Pepo lijkt mij een kenner, dus zijn redenatie zal ik ook niet in twijfel trekken, vandaar dat ik twee vragen heb:
1. Hoeveel procent alcohol zit er ongeveer in Burčák? (Deze vraag was al gesteld, maar nog niet echt beantwoord).
2. Wisselt het alcoholpercentage wellicht enorm naar gelang het gistingsproces van de Burčák?
 
Ja, maar dat zou betekenen je bij 7 glazen ongeveer net zoveel alcohol hebt gedronken als bij 1 glas wijn...daar kunnen mensen toch niet zó van streek van raken?:sos:

Vergeet de snelheid niet waarmee de alcohol naar binnen gaat. Snel een paar biertjes/wijntjes naar binnen gieten heeft overduidelijk veel meer (negatief?) effect dan wanneer je ze op je gemak zou nuttigen.
Het effect van alcohol is sterker merkbaar naarmate het lichaam minder tijd krijgt om het af te breken. Daarom worden mensen dronken. Er gaat sneller alcohol naar binnen dan het lichaam kan verwerken. Dit gaat altijd op, of je het nou over een hele avond bekijkt of over slechts een uurtje.

Vergis je ook niet in het percentage. In elke alcoholische versnapering zit ongeveer evenveel alcohol, mits in het juiste glas en in de juiste hoeveelheid geschonken. 5% van een (nederlands) biertje is ongeveer evenveel vocht (lees alcohol) als 35% van een jonge jenever.
Bier: 5% van 25 cl. = 1.25 cl
Jenever: 35% van 3,5 cl = 1,225 cl
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik heb langs de weg een keer twee flessen burcak gekocht, een groene maar ook een rode. Lekker opgedronken en totaal geen last gehad van welk bijverschijnsel dan ook, kon ook niet ontploffen want de plastic flessen waren snel leeg! En het was ook geen bocht, want ik kocht ze langs een rechte weg!


Ik snak weer naar burcak:verlekkerd: en dit keer koop ik ze expres langs de weg in een bocht, thuis ga ik het drinken als het ware Pivo, dus in halve liter glazen:cheers:. Ik houd jullie op de hoogte, reportage volgt want ik blijf hier nog wel even!:top:
 

Vodnik

† In Memoriam
Tip voor Macek: koop de burcak NIET in een vinarna, die is namelijk nóg lekkerder en minder kans op "duistere" toevoegingen en daardoor gevaarlijker (het klokt zo lekker weg)!

P.
 
Vergeet de snelheid niet waarmee de alcohol naar binnen gaat. Snel een paar biertjes/wijntjes naar binnen gieten heeft overduidelijk veel meer (negatief?) effect dan wanneer je ze op je gemak zou nuttigen.
Het effect van alcohol is sterker merkbaar naarmate het lichaam minder tijd krijgt om het af te breken. Daarom worden mensen dronken. Er gaat sneller alcohol naar binnen dan het lichaam kan verwerken. Dit gaat altijd op, of je het nou over een hele avond bekijkt of over slechts een uurtje.

Vergis je ook niet in het percentage. In elke alcoholische versnapering zit ongeveer evenveel alcohol, mits in het juiste glas en in de juiste hoeveelheid geschonken. 5% van een (nederlands) biertje is ongeveer evenveel vocht (lees alcohol) als 35% van een jonge jenever.
Bier: 5% van 25 cl. = 1.25 cl
Jenever: 35% van 3,5 cl = 1,225 cl
Mee eens. Maarre...in een vinarna wordt het in gewone wijnglazen geschonken...
 
appel burcak

Mijn zusje woont in Tsjechië, en is hier afgelopen weekend geweest. Zij nam ook een fles burcak mee, maar deze was gemaakt van appels, met de kleur van appelmoes. Het is de bedoeling dat ik de fles 2 maal daags ontlucht, maar voor de zekerheid heb ik hem toch maar buiten gezet:D
 
Bovenaan