Verkeersongevallen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Bij een ongeval tussen een ziekenwagen en een personenwagen zijn twee mensen om het leven gekomen.

De wagen botste op de personenwagen tijdens een spoedinterventie en reed hierbij een 75-jarige voetganger aan, die aan zijn verwondingen overleed. De 70-jarige patiente in de ziekenwagen stierf nog voor een andere ziekenwagen ter plaatse was. Bestuurder en bijzitter van de ziekenwagen alsmede de twee inzittenden van de personenwagen liepen lichte tot middelzware verwondingen op. Het ongeval gebeurde toen de personenwagen links afsloeg en de ziekenwagen kruiste.

radio.cz

LPO21eb87_DNsanitkaOpava_3_.jpg


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Trucker zit twee uur vast in cabine onder container

In Nieuwpoort (België) heeft zich vanavond rond 19.45 uur een ongewoon ongeval voorgedaan. Een vrachtwagen met oplegger verloor in een bocht bij het indraaien van de Pelikaanstraat een 13 ton zware container die gevuld was met koeken die verwerkt zouden worden in veevoeder.

De container boorde zich door de cabine van een Tsjechische vrachtwagen die aan de verkeerslichten stond te wachten. De chauffeur raakte geklemd onder de container. Zijn bijrijder bleef ongedeerd, maar zat vast in de totaal verhakkelde cabine.

Met behulp van een 20-ton zware kraan, een takelwagen en een vorklift werd de container met heel veel moeite opgelicht waarop de chauffeur en zijn bijrijder na nagenoeg twee uur gevangen te hebben gezeten uiteindelijk konden bevrijd worden.

De vrachtwagenchauffeur, die heel de tijd bij bewustzijn was, klaagde van zeer veel pijn in zijn benen en werd in allerijl overgebracht naar het ziekenhuis.

Het parket van Veurne zond een verkeersdeskundige ter plaatse die moet uitmaken of de container wel degelijk goed was vastgemaakt op de oplegger. Op het eerste gezicht was dit niet het geval. (belga/ka)

hln.be 26/05/08 22u46
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische jongen (11) verongelukt bij busongeluk Oostenrijk

In de buurt van het Oostenrijkse Graz is vanmorgen een Tsjechische coach van de weg geraakt. Hierbij is het 11 jarige zoontje van de buschauffeur om het leven gekomen. Het kind zat op de begeleiderszetel vooraan in de bus. Een tiental andere personen werden meer of minder ernstig gekwetst. De bus bracht schoolkinderen van een lagere school uit Železný Brod naar Kroatië. Volgens de politie week de bus met 51 passagiers uit op de A2 voor een remmende voorligger en stortte op de zijkant naast de weg.

radio.cz
idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Twee Nederlandse mannen zijn vrijdag omgekomen bij een auto-ongeluk in de Tsjechische regio Zuid-Bohemen. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken zaterdag bevestigd.

De families van de slachtoffers zijn op de hoogte gebracht. Het Nederlandse consulaat verleent ter plaatse bijstand aan de nabestaanden.
Volgens lokale media kwamen de twee mannen om het leven nadat hun auto in botsing was gekomen met een trein. In de auto, die tientallen meters werd meegesleept voordat de trein tot stilstand kwam, zaten vijf Nederlanders. Een van de mannen was op slag dood. De tweede overleed in het ziekenhuis van Ceske Budejovice, waar hij met een traumahelikopter naartoe was gebracht.
Een van de andere inzittenden hield een gebroken arm aan het ongeluk over.

brabantsdagblad.nl

novinky.cz

idnes.cz

147905-top_foto1-sbw7z.jpg

Illustratieve foto
 
Verschrikkelijk, zag in de Tjechische internetpagina's dat het in de buurt van Horni plana gebeurd is. Daar komen vele nederlanders langs als ze het Lipnomeer bezoeken. Veel sterkte voor de familie toegewenst.
 
Cesky Drahy sucks! Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is van dit vreselijke ongeval maar ik vind wel dat de beveiliging van overgangen erg slecht is.

Of er staat een onopvallend knipperlicht, of de bomen gaan met de hand dicht en ze gaan sowieso veeeeeel te vroeg dicht met het gevolg dat menigeen toch gewoon even oversteekt. Tuurlijk, dan moet je dat maar niet doen, maar heel veel ellende had voorkomen kunnen worden als het spoor beter van kwaliteit was. Daar ben ik van overtuigd.

Bij ons om de hoek is er ook een meisje van 20 in d'r auto verongelukt...:(

Ik wens de betrokkenen sterkte.

S.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vandaag roeiden de Nederlandse roeiers in Luzern (Zwitserland) met een zwarte band om, dit was voor de 2 roeiers die afgelopen week zijn verongelukt in Tsjechië.

Verscheidene Nederlanders, onder wie de gehele vrouwen Acht, roeide zondag tijdens de wereldbekerfinales op de Rotsee in Luzern met rouwbandjes.

Daarmee wilden ze hun medeleven en hun verdriet uiten over de twee omgekomen leden van de Delftse studentenroeivereniging Proteus-Eretes.

Martijn Zondervan (23) en Vincent de Gans (21) kwamen vrijdag in Tsjechië om het leven toen de auto waarin ze zaten in botsing kwam met een trein. Stuurvrouw Malou Janssen raakte zwaargewond. Zij waren met de eerstejaars roeiploeg van Proteus op vakantie.

Peter Wiersum, lid van Proteus en stuurman van de Holland Acht, was zondag na de bronzen race van zijn ploeg nauwelijks aanspreekbaar. Eerst wilde hij weten hoe het met zijn goede vriendin Malou Janssen ging. ''Gelukkig gaat het wat beter met haar'', zei hij naderhand.
''Ze wordt kunstmatig in coma gehouden, heb ik begrepen. De dokters zijn gematigd positief.''

Wiersum sprak van vreselijk nieuws dat zaterdag tot hem kwam. ''Iedereen kent elkaar bij Proteus. Ik heb die jongens die overleden zijn nog gestuurd in de boot. Ik was er helemaal stuk van.

nusport.nl
 
AMSTERDAM - De Nederlandse roeiwereld is in diepe rouw na een tragisch ongeluk in Tsjechië waarbij twee TU-studenten om het leven kwamen. Vincent de Gans (21), student Civiele Techniek, en Martijn Zondervan (24), student Mechanical Engeneering, waren samen met de eerstejaarsploeg van de studentenroeivereniging Proteus-Eretes op trainingsvakantie in Zuid-Bohemen. Daar werd hun auto geschept door een aanstormende trein.

Hun stuurvrouw Malou Janssen raakte zwaargewond en vecht momenteel, zo meldt de site van de roeiclub, voor haar leven in het voormalige Oostblok-land.

Bij het ongeluk op de onbewaakte overgang zag de bestuurder van de auto met de vijf roeiers de trein over het hoofd. De trein botste vervolgens tegen de auto, die tientallen meters werd meegesleurd. De brandweer had uren nodig om de inzittenden uit het autowrak te bevrijden.

Meteen na het tragische ongeluk is een medewerker van de Nederlandse ambassade in Praag naar Zuid-Bohemen vertrokken om de overige slachtoffers en de familieleden bij te staan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4385309/__Dood_roeiers_schokt_studentenclub__.html?p=1,1
 
Ooit las ik ergens (volgens mij was het Lisa die het schreef) dat 'Pozor vlak' na 'pivo' de meest bekende Tsjechische term onder Nederlanders is.

Aan de foto van de trein te zien, gaat het hier om een 'spoorbusje' en die rijden voornamelijk op eenbaanslijnen. Vaak passeren op zo'n spoor slechts twee treinen per uur. Soms zelfs minder. Moet je daar overal slagbomen neerzetten? Die zijn er toch ook niet langs trambanen in de stad?

In Tsjechië moet je gewoon opletten als je een spoorweg kruist. Je rijdt ook niet blind over een kruising met een voorrangsweg of door een rood licht. Daarbij deze boemeltjes toeteren luid voor elke overweg.

Ik zeg dit niet uit kritiek op wie dan ook, maar alleen als waarschuwing voor al die mensen uit Nederland die inmiddels onbekend zijn geraakt met het fenomeen onbewaakte overweg: pozor vlak!
 
Ooit eens geprobeerd om met meer dan 25 km p.u. over een overgang te rijden in Tsjechie? Je houdt dan geen auto over, de spoorstaven steken soms wel 15 cm boven de weg uit.

De ongelijkheid van de overgang zal wel niet de bedoeling zijn, maar het zorgt er wel voor dat bestuurders rustig de overwegen benaderen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een bus van Student Agency is deze middag, op de verbinding Karlovy Vary - Praag, van de weg geraakt en omgeslagen. Op de bus bevonden zich 41 reizigers waarvan er 4 ernstig en een dertigtal minder erg gekwetst werden. Het ongeval gebeurde in een scherpe bocht bij het dorp Lubenec – Drahonice in het district Louny.

De reizigers klaagden over de agressieve rijstijl van de chauffeur. "Hoewel het regende, ging hij blijkbaar als een gek te werk. Mensen vreesden het ergste van tevoren", verklaarden de reizigers aan de brandweer.

novinky.cz

idnes.cz

176033-top_foto1-40hfr.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Situatie stuurvrouw is nog kritiek

Vincent de Gans (21), een van de twee Delftse roeiers die omkwamen bij een auto-ongeluk in Tsjechië, wordt woensdag begraven in Leusden. Zijn ploeggenoot Martijn Zondervan (24) is dinsdag gecremeerd in Spijkenisse. De twee TU-studenten waren met hun roeiploeg op vakantie in de Tsjechische regio Zuid-Bohemen. Daar kwam de auto waar de twee in zaten, op 10 juli in botsing met een trein.

Mede-inzittende Malou Janssen, die mee was als stuurvrouw van de wedstrijdploeg van roeivereniging Proteus-Eretes, raakte zwaargewond. Zij lag tot zondag in coma in een Tsjechisch ziekenhuis. Toen is zij overgebracht naar het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam.

Janssen is nog altijd buiten bewustzijn. De behandelend arts noemt haar situatie ‘ernstig, maar niet hopeloos’, zo meldt de website van de Delftse roeivereniging. Daar kunnen bezoekers ook hun steun betuigen aan de zwaargewonde roeister.

Het condoleanceregister voor de twee overleden roeiers op dezelfde internetsite is al door bijna vijfhonderd mensen getekend.

ad.nl
 
In Tsjechië moet je gewoon opletten als je een spoorweg kruist. Je rijdt ook niet blind over een kruising met een voorrangsweg of door een rood licht. Daarbij deze boemeltjes toeteren luid voor elke overweg.

Sjonge jonge, ik ben bijna hersteld van dit alles (ik zat in de auto en was de stuurvrouw die zwaar gewond raakte), en ik lees nu dit...Wat denk je wel? De jongen die reed was een heel goede vriend van mij, en echt een van de veiligste chauffeurs die ik kende! Je kan niet over zoiets oordelen als je de situatie niet weet...De trein kwam om een bocht en er stonden allemaal bomen in die bocht..Het was dus gewoon niet te zien dat die trein eraan kwam. Een trein hoort in zo'n geval te toeteren, maar dat heeft deze trein niet gedaan. Het is dus echt niet zo dat Vincent niet goed uitkeek, dat weet ik zeker!
Dus voortaan even verdiepen in de situatie en dan uitspraken doen of (en dat lijkt me het beste) gewoon je mond erover houden!
Het zal wel niet lullig bedoeld zijn, dat zeg je ook aan het eind van je bericht, maar het komt wel verdomd hard binnen!
 
Sjonge jonge, ik ben bijna hersteld van dit alles (ik zat in de auto en was de stuurvrouw die zwaar gewond raakte), en ik lees nu dit...Wat denk je wel? De jongen die reed was een heel goede vriend van mij, en echt een van de veiligste chauffeurs die ik kende! Je kan niet over zoiets oordelen als je de situatie niet weet...De trein kwam om een bocht en er stonden allemaal bomen in die bocht..Het was dus gewoon niet te zien dat die trein eraan kwam. Een trein hoort in zo'n geval te toeteren, maar dat heeft deze trein niet gedaan. Het is dus echt niet zo dat Vincent niet goed uitkeek, dat weet ik zeker!
Dus voortaan even verdiepen in de situatie en dan uitspraken doen of (en dat lijkt me het beste) gewoon je mond erover houden!
Het zal wel niet lullig bedoeld zijn, dat zeg je ook aan het eind van je bericht, maar het komt wel verdomd hard binnen!

Gaat het al weer beter met je?
Idd moet je uitkijken met negatieve dingen te plaatsen bij dit soort incidenten.
Wij als Rode Kruis vrijwilligers word ons op het hart gedrukt dit soort uitspraken achterwege te laten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bij een spectaculair ongeval, met een stadsbus in Brno, zijn vandaag negen mensen gewond geraakt. Rond 13h00 was een met acht reizigers bezette stadsbus van de weg geraakt, door de vangrails gereden en van een talud afgegleden. De passagiers en de busbestuurder zaten vast in de bus en moesten door de brandweer bevrijd worden. Drie personen, waaronder een zesjarig kind, zijn met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis overgebracht. De overige gewonden werden ter plaatse door de reddingsdiensten verzorgd. De bus werd zwaar beschadigd en vijf geparkeerde wagens werden vernield. De ongevalsoorzaak is nog niet gekend.

idnes.cz (video)

novinky.cz (video)

JB30a3e7_m3.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
In Nošovice bij Frýdek-Místek is een ziekenwagen in een ongeval betrokken waarbij één der vervoerde patienten om het leven kwam. De ziekenwagen moest remmen om een botsing met een uitglijdende vrachtwagen te vermijden en ging hierbij meermaals over de kop. De ervaren bestuurder kwam er met lichte verwondingen vanaf. Eén der patiënten, een 67-jarige vrouw overleed ter plaatse aan de opgelopen verwondingen. De andere twee vrouwen van 78 en 80 jaar hebben zware verwondingen opgelopen.

idnes.cz

novinky.cz
200690-top_foto2-kycpu.jpg
 
Bovenaan