Wandelen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb gevonden wat ik had gelezen: hier de site van Topo-Aktief
ik denk niet dat deze sites helemaal aansluiten bij jullie vragen, want het zijn georganiseerde reizen lees ik net, maar misschien toch leuk om even door te lezen. Ook de site van Trekexped bijvoorbeeld, al was het alleen maar om ideetjes op te doen.
In dit topic vind je wat berghutten/herbergen in het Reuzengebergte of zelf even zoeken op google.cz
 
Hartelijk dank voor de reactie, wij hadden ook al een beetje gedacht aan Benecko, aangezien dat toch zeer centraal ligt...Kunnen vanuit Benecko zelf ook wandelingen gedaan worden?
 
Wandelen/lopen

Hoi wij gaan over vier weken weer naar Tsjechie en zijn van plan om te gaan wandelen(geen wandel tochten)naar bv Snezka ,bron van de Elbe en wat er meer is.
Als we de foto's bekijken is het allemaal behoorlijk stijl,nu is dat voor ons geen probleem maar voor een aantal kinderen zal het behoorlijk lastig worden denk ik(4,8,12 jaar).dan bedoel ik meer de jongste twee.

Is dit wel te doen met de kleinste wie heeft er idééén hierover want wij weten het niet(we bedoelen is dit bv te lopen met een buggy).

We horen het wel van Jullie
 

Freddy2005

† In Memoriam
newbee schreef:
...naar bv Snezka ,bron van de Elbe ...
Is dit wel te doen met de kleinste wie heeft er idééén hierover want wij weten het niet(we bedoelen is dit bv te lopen met een buggy).
Naar boven lopen naar Snezka is niet te doen met een buggy. Met de lift naar boven gaan en dan te voet naar beneden lopen kan met een buggy ook niet. Het kind en de buggy dragen zal op veel plaatsen de enige oplossing zijn. De wandeling naar de Labe bron lijkt mij nog enigszins haalbaar als ik mij herinner. Wel eerst met de lift naar boven vanaf Spindleruv Mlyn naar Medvedin. De wandeling naar beneden wordt opnieuw heel wat "draagwerk".
 
Mijn eerste vraag is; hoeveel ervaring hebben jullie met bergwandelen?

We zijn ook een aantal keren op de Snezka geweest. Met jongens vanaf ongeveer 7 jaar. Ze komen van jongs af aan in de bergen en zijn dus wel wat gewend, voor hun was dit makkelijk.

Omhoog kun je met de stoeltjeslift (de buggy moet opgeklapt kunnen worden). Heel leuk voor de kinderen en ze hoeven dan ook niet het zwaarste gedeelte omhoog te lopen. Vergis je niet, dat is vanuit het dal Pec pod Snezkou zo'n 750-800 hoogtemeters, en met een buggy niet te doen.
(Even een tip, vooral in het weekend kan het met mooi weer behoorlijk druk zijn voor de stoeltjeslift. Een wachttijd van een uur is dan geen uitzondering. Ga doordeweeks dan heb je daar minder last van.)

De kabelbaan heeft twee stations, één naar de top en een tussenstation. Vanaf de top (Snezka) kun je naar de bron van de Elbe lopen. Het begin is erg steil afdalen met een goed aangelegd pad van een soort traptredes. Hou de kinderen goed in de gaten! De buggy kun je daar niet gebruiken. Verderop wordt het vlakker en begeef je je op een plateau. Vandaaruit is het makkelijk lopen naar de bron. Er zijn dan een aantal mogelijkheden om terug naar het dal te lopen. De meest voor de hand liggende is grotendeels geasfalteerd, makkelijker met de buggy.
Neem altijd een goede topografische kaart mee, dan weet je op de kaart altijd waar je bent en kun je inschatten hoelang de tocht nog duurt wanneer de kinderen vermoeid raken.

Hoe dan ook, dit is een geweldige belevenis voor de kinderen met prachtige vergezichten, ik kan je het sterk aanraden mits je wat ervaring hebt en bij goed weer!
 

Pelhřimov

Donateur
...Vanaf de top (Snezka) kun je naar de bron van de Elbe lopen. Het begin is erg steil afdalen met een goed aangelegd pad van een soort traptredes...

Antonio, hoe lang is dat steile gedeelte ongeveer lopen?
En is dat ook een beetje te doen voor iemand die wat slechter ter been is?

edit:
(ik zie dat je je bericht aangepast hebt terwijl ik mijn berichtje tikte)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Antonio, hoe lang is dat steile gedeelte ongeveer lopen?
En is dat ook een beetje te doen voor iemand die wat slechter ter been is?
Het steile gedeelte is erg steil maar ook moeilijk te stappen omdat verschillende passages een soort trappen zijn met heel hoge treden in natuurstenen. Soms moet je stap voor stap van steen naar steen gaan om de hoge blokken te overbruggen. Het is wel zeer mooi wandelen daar in de buurt.

Als voorbeeld voeg ik er een foto bij uit de fotogalerij, dit is het laatste stuk voor de top. Hier kan je nog spreken van een "vlak" stukje. Onderweg liggen de stenen echter niet geordend.

 
Antonio, hoe lang is dat steile gedeelte ongeveer lopen?
En is dat ook een beetje te doen voor iemand die wat slechter ter been is?

Ik schat een drie kwartier afdalen, je moet bij sommige delen flink grote stappen nemen.
Dus iemand die slecht ter been is raad ik dit af.
En een kind van 4 moet je in de armen nemen.

Weet jij hoe ver dat is ? 14 km...in vogelvlucht...En moet je dan nog terug ook ? Dat kan ik niemand aanraden met enkele kinderen erbij. Vanaf Spindleruv Mlyn Kan het wel, maar ook dan nog zal je wel weten wat je gepresteerd hebt.

Het is een flink stuk lopen. Uit het schrijven van newbee maak ik op dat ze weinig ervaring hebben. Als dat zo is raad ik hun aan een kortere route te nemen en niet naar de bron te gaan. Ik wacht even de reactie van newbee af.
 
Antonio klopt helemaal wat je zegt weinig ervaring en als het echt zolang lopen is moeten we er eens goed over nedenken wat we doen.
Hoelang is de Korte route??
We hebben vorig jaar ook in Adrspach gelopen en de kleinste(ze was toen net drie) heeft het zelf gelopen uitgezonderd erg steile stukken(want die waren erg glad door los zand) maar zoals ik al zei we moeten er goed over nadenken.

Groetjes Gerard en Erna
 
Volgens mij is het wel te doen vanuit Spindle met een buggy Erna, (of Gerard natuurlijk) maar om eerlijk te zijn is het al erg lang geleden dat ik met de buggy in Spindl stond. Ik weet nog wel dat het behoorlijk stijl was en dat we niet bij de bron zijn geweest, te ver omdat het te warm was die dag. Misschien is er iemand anders met buggy-ervaringen die kort geleden nog dit soort uitstapjes heeft gemaakt.
 
Hoi Gerard,

Volgens mij is het beter deze tocht later te doen met de kinderen, wanneer jullie wat vaker met elkaar gewandeld hebben.
Onze kinderen gingen vanaf de kinderdrager de bergen in.
Wat voor ons als niet moeilijk wordt ervaren kan voor een ander een verschrikking zijn.

Als ik het mag inschatten zou ik de 'korte' route ook later doen wanneer jullie meer tochten hebben gelopen. Wandelschoenen voor de kinderen is dan ook heel belangrijk, net als ervaring met het weer in de bergen en ruim voldoende fourage voor onderweg. Deze korte route is toch ook al snel een uur of vijf lopen. Gezien jullie ervaring in Ardspach schat ik in dat jullie langste tocht met kinderen maximaal 3 uur is. Vijf uur afdalen is dan veel te intensief en gaat onherroepelijk tot problemen leiden, afgezien van jullie eigen conditie natuurlijk, want ik ken jullie verder niet.

We zijn lid van de Nederlandse bergsportvereniging en het eerste wat je daar leert is, ga nooit onvoorbereid de bergen in.
Misschien was ik in mijn eerste reactie wat te onvoorzichtig, maar Freddy heeft je inmiddels ook gewaarschuwd, onderschat het niet, zeker niet met kinderen.
 
Wij hebben een paar jaar geleden ongetraind de snezka afgedaald....... vergeet het nooit meer, was wel erg mooi maar dagen lang spierpijn, we liepen bijna krom, ongelooflijk...:fluit:
Dus we gaan nun steeds met de lift, gaat prima, ook voor kleine kinderen; je ziet dan ook veel meer. De echte wandelaars gruwelen hiervan natuurlijk, maar ja, ieder zijn hobby.:stout:
 
Dit jaar maar niet naar de Bron maar met de stoeltjeslift komen we ook al een eind omhoog,en dat is wel te doen met kleintjes?

Er is nog genoeg te lopen in de mooie omgeving.

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.


Groetjes Gerard en Erna
 
met de snezka lift omhoog en dan of vanaf het midden als je niet omhoog kunt of dus vanaf boven lopend naar velka upa daar kun je weer met een lift naar beneden of ja je kunt ook naar beneden lopen natuurlijk maar dit is goed te doen. ook leuk is het om een ticket te kopen waarmee je rond kunt gaan met bus en lift vanaf janske lazne naar pec toe. je stapt in de bus in pec of onderweg van pec naar janske, daar in de stoeltjes lift en dan lopend naar pec. wel een pittige wandeling maar wel te doen denk ik. je kunt ook eerst de lift pakken en dan de bus weer terug het is een all in ticket. beide wandelingen zijn niet met een bucky te doen.
 
ja in pec en in het dorp ervoor velka upa en in janske lazne zitten stoeltjes liften die van janske is zelfs een gondel. velka is 3 persoons en die van pec zit er dwars op en is voor twee personen deze lift is in tweeen dus doet boven het niet (wat vaak gebeurt) dan kan je wel tot het midden.
alles is goed te lopen.
 
Als je met de auto vanaf Vitkovice weg nr. 286 volgt kom je op een gegeven moment een grote parkeerplaats tegen, die ga je voorbij en op de volgende grote parkeerplaats kun je je auto neerzetten, wel betaald parkeren.
Je loopt een stukje naar boven en daar kun je de bus pakken die helemaal naar de Medvedin rijdt, je kunt daar heerlijk wandelen goed te doen, en daarna de bus weer naar beneden pakken.

Erg leuk om te doen ook met kinderen, veel wandelplezier.
 
Bovenaan