Wat is dit voor kever?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

vandaag gezien in mijn hal.
zon grote kever of wat het ook moge zijn !!!
op de foto is ook ter vergelijking een gedeelte van mijn sleutel te zien.
het was ongeveer 10 cm lang.
wie weet wat het is ?
ps ik wilde mijn vingers niet te dichtbij houden ,de kaken konden met gemak een vinger omsluiten.
 

Bijlagen

  • hal 046.jpg
    hal 046.jpg
    41,7 KB · Bekeken: 9
  • hal 047.jpg
    hal 047.jpg
    42,3 KB · Bekeken: 14
  • hal 048.jpg
    hal 048.jpg
    66,6 KB · Bekeken: 14
De kaken kunnen bewegen, maar dienen niet om mee te eten of predatoren aan te vallen, maar om te vechten met de concurrentie om een vrouwtje. De kever kan hiermee een gevoelige kneep uitdelen maar de doorns zullen normaliter niet door de huid van een mens gaan.

De kaken van een vrouwtje zijn zwart en vele malen kleiner, maar het vrouwtje kan een wond toebrengen door te bijten.


Dit staat in Wikipedia over de kaken van het Vliegend hert.
 
Wij hebben er al een paar keer één gezien in Tsjechië, vorig jaar zelfs een mannetje én een vrouwtje, dat was in Zuid Moravië, het vrouwtje op de camping Babi Hora bij Hluk.
 
Klopt het is het vliegend hert, las toevallig vandaag in de krant dat het vliegend hert ook voorkomt op de Veluwe in Vierhouten, als mensen in NL hem zien moeten ze dat snel doorgeven.
 
Ja, dat het een vliegend hert was daar waren we al een paar dagen achter. :lmfao:
Maar weet jij of hij in Tsjechië beschermd is?
Hier in Nederland wel, maar dat is logisch, hij komt hier zo weinig voor!!
Die meneer die gebeld moet worden, is dat een "Natuurbeschermer" of wil hij de vindplaats weten om foto's te kunnen maken?
 
Corrie schreef:
Die meneer die gebeld moet worden, is dat een "Natuurbeschermer" of wil hij de vindplaats weten om foto's te kunnen maken?
Het is niet de bedoeling dat er hier telefoonnummers en/of emailadressen gepubliceerd worden. Voor contact met Gerrit Rekers verwijs ik jullie graag naar zijn eigen interessante website. En nu weer terug naar de Tsjechische bloemetjes en bijtjes, oké:)
 
Bovenaan