Tsjechische TV

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi, ik had een vraagje.
Wij hebben nu thuis Tsjechische TV, maar we hebben alleen maar ct1, ct2 enz. Ik zou graag willen weten, hoe we aan prima en nova zouden kunnen komen... Alvast bedankt. :)
 

pepo

† In Memoriam
Mogelijk ontvang je nog geen digitale TV uitzending via SETABOX (plm 1000 Kc), maar ontvang je de "restjes" van de bijna verdwenen analoge uitzending. Vertel, zit er een doosje setabox tussen de TV antenne en de TV toestel of heb je een moderne toestel, die geschikt is voor digitale ontvangst of heb je een sateliet?
 
Het is digitaal schijnt het, en het is via de antenne...:denk:

DVB-T dus (of zoals het in Nederland heet: Digitenne).

Geen idee hoe het in Tsjechië geregeld is, in NL is het zo dat de publieke omroepen gratis te ontvangen zijn, zo is het ook in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, enz...

Dus het lijkt me dat er niets illegaal is aan het gratis binnen halen van de publieke zenders via DVB-T in Tsjechië.
 
Lucie (en daar, misschien niet geheel duidelijk, reageerde ik op, net als Stijn) heeft het nergens over DVB-T gehad... Bovendien: in Tsjechië bestaat er nog kijkgeld; geen idee of DVB-T daarvan vrijgesteld is. :confused:
 
Pepo en lijtje hadden het wel hierover.... en wat betreft dat kijkgeld, dat betaal je zodra je een ontvanger in huis heb (zo ging het vroeger in NL, of zoals nu in NL gewoon via de belasting (in NL betaald iedereen mee aan de po).
Bij dvb-t betaal je niet voor de ontvangst, omdat het hier gaat om publieke zenders die alleen in het land zelf te ontvangen zijn.

Er is dus een verschil tussen gratis kijken en gratis ontvangen.
 

pepo

† In Memoriam
Het kijkgeldplicht in Tsjechie is gekoppeld aan de electriciteitaansluiting / verbruik in huis. M.a.w. - heb je een electriciteitsmeter thuis, dan kun een oproep tot betaling verwachten. Vrijstelling is in bepaalde situaties mogelijk (paragraaf 4, b.v. totale blindheid).

Bron: wet č. 348/2005 Sb en eigen ervaring
 
In Tsjechië moet je als huiseigenaar of huurder kijk en luistergeld betalen als je een tv of radio hebt. Dat staat los van welke ontvangst dan ook. Dat is punt een.
Tsjechische zenders kun je op verschillende manieren ontvangen.
- Koop je een DVB-T tuner dan heb je in de grote steden ongeveer 12 Tsjechische zenders. Woon je achteraf dan is het mogelijk dat je er maar een paar ontvangt, het ligt eraan waar je woont.....
kosten alleen de aanschaf van de tuner en kijk en luistergeld.
- Een schotel plaatsen is de volgende mogelijkheid.
Met 3 opties:
Via astra 1 met een kaart van UPC, duur, maar ongeveer 30 Tsjechische zenders, met hoge maandelijkse kosten!
Via astra 3 met een kaar van Trade and technoligy, heet volgens mij tegenwoordig Skylink, kost eenmalig ongeveer 3000 ck, 12 Tsjechische zenders
Via Intelsat 10-2 satelliet, Digi kaart met 32 Tsejchische zenders ongeveer 330 ck per maand. met schotel en tuner inbegrepen.
Beste keus.
 
Bovenaan