Tsjechoslowaakse wolfhond

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is eindelijk zover gekomen. Sinds kort hebben wij een TSW.
Hij is nu een jaar oud en een echte doerak.:lache:
Het virus is zelfs zo erg toegeslagen dat we in juli er nog een pup bij krijgen. Deze kan vervolgens vlak erna een bezoek aan het land van zijn voorouders brengen.

Groetjes en misschien tot ziens, :zwaai:

Gerard en Monique
 
Hoi Gerard en Monique
Heb jullie pas al gezien met Lupo, maar hierbij nogmaals gefeliciteerd met jullie pup.

Hieronder een stukje info over de Tsjechoslowaakse Wolfhond (en geen wolfShond, zoals de meeste schrijven :( )

De TW is een zeer temperamentvolle en actieve hond. Het oriëntatievermogen en de verdedigingsdrang zijn zeer hoog ontwikkeld. Het is een zeer levendige en zelfstandige hond die grote indruk maakt door zijn waardigheid. Zijn verhouding tot zijn baas is meer van gelijke hoogte dan onderdanigheid.

Het is verstandig de puppy's vanaf de 8e week individueel te behandelen. Het biedt de nieuwe bezitter de mogelijkheid het karakter en de totale ontwikkeling te beïnvloeden. Zijn psychische rijpheid bereikt de TW op een leeftijd tussen 2 en 3 jaar. Zijn ongenegenheid, zich ondergeschikt te maken (niet voor het werk) vraagt in het begin zeer veel geduld, die zich, al is het later, in buitengewone goede betrekking tot zijn baasje en met zeer goede arbeidsresultaten uitbetaalt.

De ervaring met TW bevestigt de harmonie van de eigenschappen, die door de wolf en de hond vererfd worden. De gehoorzaamheid, geconcentreerde opmerkzaamheid en waakzaamheid; deze eigenschappen tekenen de TW en maken hem tot een zeer geschikte beschermer van baas en territorium. Zijn uithoudingsvermogen is bewonderenswaardig en overtreft die van het grootste deel van andere rassen met de volle 100%. Langs de fiets loopt de TW gemakkelijk 100 km waarbij hij na deze prestatie 50% sneller herstelt dan bijv. de Duitse Herder na slechts zo'n halve prestatie.

Zeer goed toonde de TW zich ook in het speurwerk, wat ze niet alleen als verdedigingshond, maar ook als reddingshond geschikt maakt. Hij is uitgesproken bestand tegen verschillende weersinvloeden, uithoudingsvermogend, krachtig en bezit een zeer goed oriëntatievermogen. Hij is leergierig en reageert snel. Zijn aangeboren voorliefde, welke zich bij iedere inzet als werkhond aanwezig is, laat zich ook sportief benutten, zodat de TW in een span bij sledehondrennen net zo goed ingezet kan worden als bij Agility. Omdat deze sporten bij fokkers van TW's steeds meer aanhangers vinden, wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van deze mogelijkheden.

De meeste honden van dit ras blaffen niet, maar uiten zich in het wolfstypische huilen. Wanneer men een africhtingsprogramma wil volgen, kan dat een probleem geven, omdat men met veel geduld en gevoel, het commando "Luid" aanleren moet.

Uiterlijke verschijning
De wolfhond is een grote werkhond, snel, lichtvoetig, vrij en elegant in beweging. Zijn karakteristieke gang is vloeiend en blijkbaar moeiteloos. De proporties en de vorm van het lichaam spiegelen de juiste verhoudingen af van kracht, snelheid en uithoudingsvermogen.

Karakter en natuurlijke aard
Absolute gehoorzaamheid moet men van een wolfhond niet verwachten omdat bij hem, zoals bij veel hondenrassen wel het geval is, de bereidheid om te onderwerpen ontbreekt. Binnen de familie zoekt hij zijn eigen "baasje" zelf uit. Hij ziet zijn familie als zijn roedel en welke plaats hij daarin inneemt, bestempelen uiteraard "zijn" mensen.

Belangrijk: TW heeft gezelschap en beweging nodig! Als u aan zijn behoefte voldoet en hem lichamelijk en geestelijk uitdaagt, dan is hij een hond die zich zeer goed aanpast. Steeds is hij nieuwsgierig en ondernemend en houdt hij ervan, u op uw wandelingen in de vrije natuur, fiets- of ski-touren te begeleiden in het daarvoor geschikte gebied. Krijgt hij echter niet genoeg aandacht of uitloop, dan is hij snel verveeld en kan hij op domme gedachten komen.
Dan kan het gebeuren dat hij de woning op zijn kop zet.

Iedereen die besloten heeft zo'n hond in de familie op te nemen, moet zich erop instellen dat er in de toekomst een paar uur gezamenlijk met de hond in weer en wind gewandeld moet worden. Als uiterst zelfstandige hond heeft hij echter een consequente opvoeding nodig.
Af en toe fok ik een nestje.
Ik fok alleen voor m'n hobby, heb dus niet constant of regelmatig pups, alleen net als het zo uitkomt. De pups groeien hier in huis en tuin op. Leren allerlei geluiden zoals, stofzuiger, vaatwasser, t.v enz.
Ook komen er veel vriendjes van onze kinderen over de vloer, en maken ze kennis met onze andere dieren zoals papagaaien, parkieten en kippen.
Als de pups 8 weken zijn, mogen ze naar hun nieuwe baas, ze zijn dan ingeent, ontwormd,
gechipt en in het bezit van een stamboom.
De ouderdieren zijn geröntgend op HD. Omdat het nog een jong, sterk ras is, komen andere erfelijke afwijkingen bijna niet voor bij de Tsjech.
 
de Tsjech

Ik heb sommige opmerkingen gelezen en zag ook een opmerking over het karakter. Ik noem mijn dieren altijd wolfjes, omdat mijn mening als fokker is, dat het "wolf"natuur er sterk inzit. Deze dieren zijn NIET voor iedereen en vragen veel aandacht en willen een roedelgedrag in huis. Ik las ook, dat ze een "baas"hebben. FOUT ! De "baas" zien ze als alfa en niet als baas, want ze hebben namelijk geen baas. Op een cursus zal de Tsjech 1 a 2 keer misschien gaan zitten, maar is er heel snel flauw van. Het karakter is voor alles in huis perfect en ze kunnen overweg met kinderen, katten en noem maar op...mits ze zijn opgegroeid met alles. Ik zie op de tentoonstellingen MEER "normale" huishonden die van zich afbijten, dan een Tsjech dit doen. Het fabeltje dat ze schuw zijn..wijs ik van de hand. De Tsjech is een dapper dier en niet te vergelijken met een Saarloos. Deze dieren zijn doorgaans schuwer. Een bepaalde aanpak is zeer zeker nodig, maar dat heb je ook met een rotweiler of herder en noem maar op.
Onze dieren slapen op de slaapkamer en waarom ? Omdat ze graag bij de Alfa in huis willen zijn. Ik heb 30 jaar ervaring met herders, rotweilers en bouviers, maar zou eerder mij Tsjechen bij een baby laten, dan de "normale' honden.

Ik vind het zo jammer, dat over de Tsjechen een oordeel wordt gegeven van horen en zeggen. Als je niet bij de juiste fokker bent geweest en het ras door en door kent..gooi geen onzin in de wereld. Dit geeft een verkeerd beeld naar een ras toe. Incidenten heb je altijd en in 99 % is de eigenaar de schuld en niet de hond. Verkeerde opvoeding en omgaan met honden is vaak de oorzaak van bijt incidenten. Ook een poedel kan bijten. Ik kan mij in ieder geval geen trouwer maatje dan een Tsjech voorstellen.

Ik hoop in een beknopte versie toch een klein voorbeeld te hebben gegeven over de Tsjech.....

En het zijn wolfhonden...geen wolfShonden

mvg
Andreas
 
Het zijn prachtige honden, maar het wolfachtige uiterlijk kan ze lelijk opbreken. Vrienden van ons in Italië kregen veel negatieve reacties op hun Tsjechische wolfhond, en toen hij één keertje losliep werd hij meteen doodgeschoten...
 
Onbegrijpelijk ... aangezien er redelijk aantal "fokkers" zijn in Italië.
Maar goed... dit soort debielen heb je overal die graag dieren doodschieten. Daar hoef je niet persé een Tsjech voor te hebben.

mvg
 
Hoi Borat, ik ben het met je "artikel" de Tsjech helemaal eens. Ik heb als puber een TW gekregen van mijn vriendje, omdat ik hem oh zo mooi vond. Wat een foute boel. De TW's hebben inderdaad de juiste baas nodig. Door gebrek aan ervaring en conscequentie heb ik mijn hond hopeloos verpest. Pas nadat hij m'n broertje, moeder en mezelf heeft aangevallen (wat ik totaal als m'n eigen fout beschouw!!!!!! voor de zeurpieten...), heb ik actie ondernomen. Ik heb de hond weggegeven aan een ervaren baas. Mijn hart brak, maar het was het beste wat ik voor het beest (en mijn familie) heb kunnen doen.
DUS, er bestaan er geen slechte dieren, alleen slechte bazen!!!

Overigens heb ik nu een hele lieve Duitser (oke, ik geef het toe, het is een verwend kreng), maar ben nog steeds gek op TW's.
 
Hoi Borat, ik ben het met je "artikel" de Tsjech helemaal eens. Ik heb als puber een TW gekregen van mijn vriendje, omdat ik hem oh zo mooi vond. Wat een foute boel. De TW's hebben inderdaad de juiste baas nodig. Door gebrek aan ervaring en conscequentie heb ik mijn hond hopeloos verpest. Pas nadat hij m'n broertje, moeder en mezelf heeft aangevallen (wat ik totaal als m'n eigen fout beschouw!!!!!! voor de zeurpieten...), heb ik actie ondernomen. Ik heb de hond weggegeven aan een ervaren baas. Mijn hart brak, maar het was het beste wat ik voor het beest (en mijn familie) heb kunnen doen.
DUS, er bestaan er geen slechte dieren, alleen slechte bazen!!!

Overigens heb ik nu een hele lieve Duitser (oke, ik geef het toe, het is een verwend kreng), maar ben nog steeds gek op TW's.

We zijn een halve jaar verder en ik kon mijn gekte niet weerstaan. Heb een TSW pup in Tsjechië gehaald. Wat een schatje. Het is een mooie sterke teef van prachtige ouders, dus ik denk dat het een prachthond wordt.
Over twee weken beginnen we met een puppycursus; deze keer zal ik het goed doen. Met de oude herder van ons kunnen ze goed overweg. Ik heb hem overigens zelf een pup laten kiezen.
Het is nu wel heel druk in huis, heerlijk!
 
Hallo Hudinek :zwaai:

Gefeliciteerd met je Tsjechen-pup !!
ja, eenmaal besmete met het tsjechen-virusen
en je komt er nooit meer vanaf. :party!:
Afgelopen februari heb ik weer een nestje gefokt,
alle pups hebben een goede baas gekregen.
Van dat nest heb ik er geen gehouden.
Volgende week ga ik ons nieuwe pupje halen,
dan hebben wij een reu en drie teven.:sttop:

Veel succes met de opvoeding van je puppy !!!
 
Hoi Wolfdog,
heel erg bedankt. Eigenlijk had ik na mijn eerste bijdrage tot deze topic verwacht, dat er een storm van boze reacties over me heen komt (dat ik zo onervaren als ik ben toch weer een pup neem), maar dat valt dus reuze mee. Op sommige momenten (half twee 's nachts bvb) denk ik zelf: meid, waar ben je mee bezig. Maar dat zal ook overgaan en we hebben zoveel plezier van de kleine. Ze is nou tien weken; de basiscommando's heeft ze al onder de knie.

Jij ook veel succes met de pup. Een reu en drie teven, wow. Zijn er geen problemen met dekken? Ik heb namelijk gehoord, dat ze heel monogaam zijn. Dat een teef die met een reu samen leeft zich niet meer laat dekken door een andere reu.

Trouwens, het zijn hele mooie pups geweest, jullie februari nest. ;-)
 
Uh, geen idee hoe dat moet. Ik heb in de bijlage een foto van de twee beestjes gedaan, toen de kleine net acht weken was. Nu staan haar oren al en is ze helemaal grijs geworden.
 

Bijlagen

  • DSC02597.jpg
    DSC02597.jpg
    76,1 KB · Bekeken: 6
Bovenaan