Septictank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

vorige week ben ik erachter gekomen dat onze nieuwe "septic" een betonnen bak is van 8 M³..na een week met een man of 10 is deze vol..
180 euro mochten wij betalen ..en het meeste wat afgevoerd werd was "bad" water...
iemand een oplossing ????
de bedoeling van een septic is dat de vaste stoffen naar beneden zakken.
via de overloop gaat het schonere water weg.
indien uit deze overloop meer komt dan badwater...... is de septic vol.
8M³ vaste stof/klei... produceren met 10 man in 1 week is een wereldrecord.lijkt mij dat er iets is met de overloop.
(sommige boren wel eens een extra gat in de septic om het water iets beter te laten weglopen)
 
En de bedoeling van vaste stoffen is dat deze worden afgebroken en via een overloop verdwijnen.

Een septictank bestat daarvoor uit meerdere kamers.

Onze septictank heb ik 4 jaar geleden voor 500 kronen laten leeghalen.

Hij doet het uitstekend.

Maar, inderdaad, let op met schoonmaakmiddelen.

Niet alle middelen zijn geschikt voor een septictank.
 
:denk:een dichte betonnen bak is geen septic maar een beerput of Zumpa.

Er is al veel over geschreven.
En ik zou geen gaten boren in een Zumpa.
Dan leef je boven je eigen open riool. Behalve dat het wettelijk mogelijk verboden is lijkt het me ook niet zo fris en zeker niet gezond.

Succes Hilde :zwaai:
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb begrepen dat wij een dichte betonnen bak hebben ...
waar alles samen in terecht komt ...het is zeker illegaal om gaten te boren???

Er zijn tsjechen die dat doen, en ik ken ereen die dat gedaan heeft, echter kwam inspectie daarachter en dan heb je een groooooot probleem! En niet alleen om dat gat te repareren, Millieu deliquent!
 
Inderdaad Pieter, er wordt te vaak gedacht door enwel de buitenlanders alsook de Tsjechen uit de steden dat alles maar kan/mag mbt afvoer. Hiervoor gelden (per dorp andere) regels voor en daaraan heb je je te houden. Doe je dat niet, dan verdien je wat mij betreft de hoogste boete.

Ik heb zelfs zo'n Praagse lul bij me in de buurt met een zichzelf toegeeingende ''Chata" met allerlei illegale lozingen en van mij mogen ze deze mensen flink aanpakken. Een weekeind zijn zij hier, en ik zit twee weken in hun stank als het tegen zit.
 
ik stelde alleen een voor mij normale vraag....
nog even en ik voel me schuldig ...
alleen omdat ik me afvroeg of het normaal is dat we zoveel moeten betalen voor het afvoeren van het grootste gedeelte water ...
misschien kan ik beter maar niks meer vragen ...
 
Sorry Judith als het leek alsof ik jouw "aanviel' of zo....helemaal niet waar en je vragen zijn terecht.

Zelf denk ik wel dat je een beetje bent getild als ik hoor dat je Euro 180 hebt betaald terwijl het rond de 1000 Kc voor 5 m3 hoort te zijn.
 
oke ik ben getild dus....maar ik was ook niet van plan iets illegaals te gaan doen want dan had ik niet gevraagd of het illegaal was..
tijd dus voor de volgende "domme" vraag ..
vlakbij onze nieuwe zumpa ligt de oude ...deze hebben we vervangen omdat hij te klein zou zijn ...
is het ook verboden om dmv een dompelpomp water uit de nieuwe in de oude over te pompen ????
ik heb ook dit nog niet gedaan hoor!!!
 
vandaag ben ik door een firma even bijgepraat.
tegenwoordig zijn er dus septic en waste water treatment.
het laatste voldoet volledig aan de nieuwste regels. hierin zit dus een luchtpomp van ongeveer 50W die continu lucht toevoert aan het bezinksel. hierdoor breekt het sneller af. leek mij een goede techniek, en ook logisch. zelf zal ik hem waarschijnlijk deze week aanschaffen. heeft iemand al ervaring hiermee ???
 
vlakbij onze nieuwe zumpa ligt de oude ...deze hebben we vervangen omdat hij te klein zou zijn ...
is het ook verboden om dmv een dompelpomp water uit de nieuwe in de oude over te pompen ????
ik heb ook dit nog niet gedaan hoor!!!

Ik zou eens bekijken of een overstortbuis naar de oude Zumpa het "water" kan afvoeren daarheen en/of naar een zandfilter. Het hangt er nogal vanaf hoe vaak en met hoeveel man je daar bent, maar 8000 liter met 10 man in 1 week is vrij veel ...
Veel korter douchen en de stortbak(ken) scherp afstellen helpt behoorlijk, is mijn ervaring.
Je bezoek moet er ook van doordrongen zijn dat het niet hebben van riolering zo zijn nadelen heeft!
Verder natuurlijk een beter adres zien te vinden voor het afvoeren want je bent gewoon opgelicht!
 
vandaag ben ik door een firma even bijgepraat.
tegenwoordig zijn er dus septic en waste water treatment.
het laatste voldoet volledig aan de nieuwste regels. hierin zit dus een luchtpomp van ongeveer 50W die continu lucht toevoert aan het bezinksel. hierdoor breekt het sneller af. leek mij een goede techniek, en ook logisch. zelf zal ik hem waarschijnlijk deze week aanschaffen. heeft iemand al ervaring hiermee ???

Ja en nee. Ik heb een tank van ongeveer 4 M3 in de grond met daarin 5 compartimenten. Dmv luchttoevoer is er bacteriengroei en deze lucht pomt ook het water van het ene naar het andere compartiment totdat het schoon water is en in de normle afvoer kan.

Lijkt me niet helemaal hetzelfde als wat jij hebt, al lijkt het wel op elkaar.
 

Vodnik

† In Memoriam
nou Judith, 8 kuub in een week met 10 personen kan ik me wel voorstellen, reken maar uit, dat is ongeveer 100 liter pppd.
Twee maal toilet, douchen, tanden poetsen met een lopende kraan en je bent aan de honderd liter!

Een oplossing zou kunnen zijn om de zumpa om te laten bouwen tot een septic tank. Een septic tank mag via een zandfilter het gefilterde water in de grond laten lopen.

(de termen septic en zumpa worden nogal is door elkaar gebruikt maar er is een wezenlijk verschil, een zupma moet leeggepomp worden -is niets anders dan een verzamelbak- een septic reinigt het water en mag via een zandfilter lozen)

PS en geen praagse lullen in de bak "plompen", zit die nog eerder vol!
 
Septic

Wij hebben een septic tank in ons huis in West Bohemen. Nadat de eerste gasten geweest zijn is deze al helemaal vol, terwijl hij leeg was toen zij arriveerden (is nu twee weken geleden). Tot overmaat van ramp was de firma die septic tanks leegt, vorige week zo druk, dat deze niet kon langskomen. Onze Tsjechische hulpen hebben de septic geleegd met een dompelpomp (vocht uitgezogen) en in de landbouwcontainer gedaan (zo'n plastic 1000 liter-bak die wij nog hebben staan). Nu maar hopen dat die firma deze week wel tijd heeft, anders hebben de nieuwe gasten wel een groot probleem (en wij dus ook).

Wie heeft ook zo'n ervaring??
 
Bovenaan