Jan Palach

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
...Met een beetje fantasie, maak ik er een persoon in vlammen van...

Dat is het ook Lina.

Het is een werk van de Hongaars beeldhouwer András Beck die in Frankrijk woonde en in 1985 bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Het werk dateert van 1969 en is na lange onderhandelingen uiteindelijk in Melnik opgesteld. Vandaar de aanwezigheid van de Franse vertegenwoordiging. Er staat reeds langer, van 21-09-2007, een kleinere copie van het werk in het Gymnázium Jana Palacha in Praag.

001.jpg


002.jpg
 
Ik vind het een mooi beeld, wat mij er wel een beetje aan stoort is dat het alleen de daad van Jan weergeeft, niet het hogere doel waarom hij het gedaan heeft.
Of denk ik nu te moeilijk?
 
Ik vind het zo juist wel mooi. De brandende figuur geeft - in mijn ogen - door zijn houding ook de roep om vrijheid weer en verwijst naar de Phoenix als symbool dat Tsjechië uit z'n as zal herrijzen als vrije natie.
Maar misschien denk ik nu ook te moeilijk. ;)
 

pepo

† In Memoriam
is er ergens ook nog familie van Jan Palach te vinden ?

In Melnik was de broer Jiri (van Jan Palach) wel aanwezig. Het is mij niet gelukt hem te spreken, jammer. Misschien staat hij ergens op een van mijn fotos. Ik weet bijna zeker, dat de familie Palach geen publiciteit zoekt.
Tientallen papperazzi hebben daar, bj het monument in Melnik afgelopen maandag, de macht over alles overgenomen, geen respect gehad en getoond met mensen, vooral de oudere generatie, die daar met de zuiverste bedoelingen aanwezig waren om bij het monument te knielen voor Jan Palach en een bloementje uit eigen tuin op de koude stenen achter te laten.
.......
Er zijn/waren bijna dagelijks programmas op de TV, die heel ver gingen op zoek naar de momenten, gevoelens, gesprekken, fotos en films uit die tijd. Gelukkig waren dat meestal heel goed in elkaar gezette documentaires, heel veel zwart/wit en heel weinig gezien van de afgrijzelijke amerikaanse sensatie-praktijken.

Ik ben er blij mee, dat die geweldige sculptuur daar, in Melnik, op de meest geschikte plaats nu staat en ik hoop, dat de hele wereld de naam en de boodschap van Jan Palach nooit, nooit zal vergeten.
 
Er zijn/waren bijna dagelijks programmas op de TV, die heel ver gingen op zoek naar de momenten, gevoelens, gesprekken, fotos en films uit die tijd. Gelukkig waren dat meestal heel goed in elkaar gezette documentaires, heel veel zwart/wit en heel weinig gezien van de afgrijzelijke amerikaanse sensatie-praktijken.

Er was een heel bijzondere documentaire bij waarin Jiří Palach veel aan het woord kwam. Daar zaten we een uur lang ademloos naar te kijken. Jammer dat die niet op de Nederlandse tv komt...

Poselství Jana Palacha (De boodschap van Jan Palach), regie Kristina Vlachová, 2008. Uitgezonden op ČT2 op 15 januari, 20 uur.
 

Freddy2005

† In Memoriam
President Klaus herdenkt verbranding Jan Zajíc

Ongeveer 200 mensen, onder wie ook president Václav Klaus, hebben gisteren in Vítkov, de zelfverbranding van Jan Zajíc herdacht. Op 25 februari voor 40 jaar volgde hij Jan Palach in het verzet. Aansluitend, na de plechtigheid op de begraafplaats, werd in het stadhuis de Jan-Zajíc-Prijs uitgereikt. Met deze prijs worden verdienstelijke leerlingen uit de regio voor bijzondere studieprestaties of daden beloond.

idnes.cz

LPO2942c3_173543_380948.jpg
 
Naar aanleiding van de dood van de studente Neda Agha Soltan tijdens de protesten tegen de Iraanse verkiezingsuitslag, staan er in het AD een aantal stukjes over andere mensen die in hun tijd ook het symbool werden van het verzet tegen onderdrukking. Dit artikel over Jan Palach stond er ook bij.

Jan Palach, de vrijheidslievende student

Bron: www.ad.nl - 26 juni 2009

Praag, 16 januari 1969 - Jan Palach neemt in Libis, waar hij zijn oom heeft begraven, de trein naar Praag. In het studentenhuis schrijft hij zijn laatste brief.

Jan_Palach.jpg
Jan Palach kon niet leven onder het juk van Moskou. FOTO EPA

Hij maakt drie kopieën, voor de Schrijversbond, voor Lubos Holecek (een activist in de studentenvereniging) en voor vriend Ladislav Zizka, student economie.

Rond vier uur in de middag staat Jan Palach op het Wenceslasplein, hartje Praag. Voor het Nationaal Museum gooit de 20-jarige student politieke economie benzine over zich heen en steekt zichzelf in brand. Hij loopt naar een winkel, valt neer op straat.

Een man gooit zijn jas over hem heen, om het vuur te doven. Palach, nog bij bewustzijn, wordt naar het ziekenhuis gebracht. Vijfentachtig procent van zijn lichaam is derdegraads verbrand. Jan Palach leeft nog drie dagen. Hij sterft op 19 januari 1969.

Het zwartgeblakerde gezicht van Jan Palach wordt het icoon van het Tsjechoslowaakse verzet tegen de Russische bezetters. De student kon niet leven in de wereld van onvrijheid na de inval van de Sovjetunie een jaar eerder.

Toen maakten Russische tanks een einde aan de Praagse Lente, een vreedzame poging van de regering-Dubcek om het juk van Moskou van zich af te schudden. Negen jonge mensen volgden Palachs voorbeeld. De vrijheid kwam pas in 1990.
 
Lina, er is zoveel te zien in Tsjechië dat je nergens anders hoeft te kijken tot je pensioen.

Maar daar heb ik ook moeite mee hoor.

Keuze`s maken heet dat.

en later heet dat, Ervaringen.

Nederland kennen we alles ook niet van, toch?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het is een werk van de Hongaars beeldhouwer András Beck die in Frankrijk woonde en in 1985 bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Het werk dateert van 1969 en is na lange onderhandelingen uiteindelijk in Melnik opgesteld. Vandaar de aanwezigheid van de Franse vertegenwoordiging. Er staat reeds langer, van 21-09-2007, een kleinere copie van het werk in het Gymnázium Jana Palacha in Praag.

De links doen het schijnbaar niet meer in bericht 62 en men vroeg mij of ik dit nog kon terugvinden.

Gymnázium Jana Palacha(meer foto's van de inhuldiging van het werk in de Praagse school)

001.jpg


002.jpg
 
Bovenaan