Jan Palach

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Ik heb nog even verder gezocht en een aantal plaatsen gevonden die een straat naar Jan Palach hebben genoemd.

Jana Palacha straten zijn er onder meer in:

Břeclav
Pardubice
Mladá Boleslav
Most
Znojmo

Palachova straten onder meer in:

Hradec Králové
Litoměřice
Ústí nad Labem
Brandýs nad Labem
Náchod

In zijn geboortedorp Vsetaty is er de Jan Palach school (foto).

Van straten of pleinen naar Jan Zajíc genoemd heb ik niets gevonden.


Er zullen nog wel heel veel plaatsen zijn, die een straat, plein, zaal of school genoemd hebben naar een van deze jongens.

palach_deska_vsetaty.jpg
 

char

† In Memoriam
Dank je wel Freddy!.. Wij houden ons hier nu mee bezig, via het internet en het Forum.
Vraag is: Hoe kijkt de gemiddelde Tsjech hier op terug?

Ik heb het, stom genoeg, nog nooit aan mijn Tsjechische vrienden/ kennisen gevraagd.

Char.
 
Iemand die uit protest en wanhoop zijn leven heeft gegeven door zichzelf in brand te steken voor de vrijheid en democratie in Tsjechië, verdient in mijn ogen iets meer aandacht en eerbetuiging dan de post van Freddy en nu deze van mij. Dat geldt natuurlijk ook voor die anderen die destijds hun leven hebben gegeven voor hetzelfde standpunt.
kaars branden.jpg
 

pepo

† In Memoriam
Het is vandaag 40 jaar geleden dat Jan Palach in het ziekenhuis is overleden. Dus vandaag kunnen we hem nogmaals herdenken.

.. en zeer zeker ook de aanstaande maandag in Mělník om 15 uur in Jungmanovy sady, bij het onthullen van zijn standbeeld, waar o.a. ook president Vaclav Klaus aanwezig zal zijn.

Jungmanovy sady is een klein parkje tegenover de gymnasium, waar Jan Palach zijn diploma gehaald heeft.
Vreemd genoeg staat zijn standbeeld, vandaag nog gewikkeld in een monumentendoek, maar enkele meters van de plaats, waar vroeger de groene tank van de Russische bevrijders (1945) op een sokkel stond.
Die is er helaas niet meer.

Aanstaande maandag ben ik met een groep vrienden bij deze onthulling aanwezig. Misschien maak ik nog een foto.
Jan Palach is mijn leeftijd - en een beetje plaatsgenoot en wat goed hangt en blijft hangen - ik heb het toen allemaal van dichtbij meegemaakt. Jan Palach is een Tsjechische held for ever.
 

Freddy2005

† In Memoriam
... in Jungmanovy sady, bij het onthullen van zijn standbeeld, waar o.a. ook president Vaclav Klaus aanwezig zal zijn.

Jungmanovy sady is een klein parkje tegenover de gymnasium, waar Jan Palach zijn diploma gehaald heeft.
Vreemd genoeg staat zijn standbeeld, vandaag nog gewikkeld in een monumentendoek, maar enkele meters van de plaats, waar vroeger de groene tank van de Russische bevrijders (1945) op een sokkel stond.
Die is er helaas niet meer.

...

Wel noemt het straatje naast het parkje, U Tanku. Het parkje bevindt zich trouwens midden in de stad.

Ik liep er voorbij pepo bij de Melnicke vinobrani. Langs het parkje, in de Tyršova, stond ook een deel van de kermis opgesteld. :top:

Hopelijk haalt de inhuldiging de krant en hebben we daar ook foto's van. Pepo zorg jij dan voor de exclusieve foto's van de president.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vandaag publiceert de krant idnes een 15-tal unieke kleurenfoto's van de begrafenis van Jan Palach. Een uitzonderlijk grote menigte overrompelde toen de stad en er werd zelfs met ladders naar een uitkijkplekje gezocht.

idnes.cz

LPO287cc8_PEC014.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zoals pepo schreef is deze namiddag het standbeeld voor Jan Palach, in Melnik, ingehuldigd door president Klaus. Ook de Franse staatssecretaris onder de minister van Buitenlandse en Europese Zaken, Bruno Le Maire, was aanwezig.

idnes.cz

LPO288e2d_p200901190624401.jpg

LPO288e72_180134_2708637.jpg
 
Afgelopen week was ik in Luxemburg voor het herdenkingsconcert voor Jan Palach in het Grand Theatre de Luxembourg (ligt naast de Tsjechische ambassade). In de ambassade was een expositie met o.a. veel foto's van de begrafenis. Ik vond de foto's erg indrukwekkend, al die mensen die daar stonden. Vroeg me af wat er door de Russische autoriteiten is heengegaan op die dag. Het ziet er toch uit als een stil protest.
In deze stad is ook een Jan Palachplein, weliswaar een kleintje, maar het is er wel. Heb helaas geen foto's kunnen maken.
 
Bovenaan