Schaatsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat dacht je van "Hokej", ijshockey, Martimme? DE SPORT in CZ!!!
In de winter kun je in de meeste hallen wel gaan schaatsen.
(Kunst)ijsbanen hebben ze er voor zover ik weet niet.
 
Ze hebben er alleen hallen voornamelijk voor ijshockey. We zijn in Tsjechie eens gaan kijken bij een wedstrijd (Hradec Kralove tegen Pardubice) en dat was een geweldige ervaring, vooral ook omdat die wedstrijd begin augustus(!) werd gespeeld. Zaten we mooi in korte broek en t-shirt langs de boarding.
Langebaan schaatsen is niet echt populair, ze hebben ook geen 400 meter banen zoals wij die kennen. Misschien gaat dat nog veranderen, want ze hebben wel een Europees kampioene (weet haar naam even niet meer). Zij traint dus altijd buiten Tsjechie.
 
Martina Sablikova traint/trainde waarschijnlijk in Tsjechie, en wel in het plaatsje Svratka waar een 400m baan lag...

deze is natuurlijk niet overdekt en volgens mij is ie ook alleen in gebruik als 't genoeg vriest: natuurijs dus.

(ik weet niet precies of ze nu ook nog wel eens in Tsjechie traint, maar tijdens haar 'jeugd' zeker wel!)
 
Svratka ligt wel wat ver bij ons vandaan om regelmatig naar toe te gaan (wij zitten in de buurt van Nachod). Jammer dat ze niet meer 400 meter banen hebben.
Het lijkt me inderdaad wel een leuke ervaring om een hockeywedstrijd mee te maken. Wie weet ga ik dat een keertje doen.
Sablikova is een hele goede schaatster. Daar gaan we vast nog veel meer van horen/zien.
Bedankt in ieder geval voor jullie informatie.
 
De ijsbaan in Svratka bestaat niet meer! En deze was ook geen 400 meter maar 333 meter, ongeveer. En daar trainde ze ook niet.(sorry Josef) Martina traint gewoon op ijs in bv collalbo of berlijn, ook tijdens haar "jeugd".
De ijsbaan in svratka was er voor het laatst in 2004 denk ik. De ijsbaan lag er ook elke winter. Voornamelijk als er een wedstrijd gereden zou worden. Het grasveld van het voetbalveld werd dan 's nachts tot een ijsbaan omgetoverd door Mirek, die de volgende dag dan ook een wedstrijd moest rijden, zijn vader en zijn opa.
 
Schaatsen Lipnomeer

Beste forumleden,

Ik hoop 10 januari naar het Lipno te gaan. Skiën is leuk natuurlijk, maar ik vraag me af of iemand weet of het Lipnomeer al is dichtgevroren en er geschaatst kan worden.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groeten, Peter
 
Bedankt

Bedankt voor de nuttige informatie!

Gelukkig gaat het waarschijnlijk nog 8 dagen vriezen voor ik er aankom, dus je bericht geeft me wel hoop dat het tegen die tijd veilig is.

Groeten, Peter
 

Freddy2005

† In Memoriam
... Verder is gisteren nog een 40-jarige persoon door het ijs gegaan in de buurt van Staňkov en die is niet teruggevonden. Vandaag wordt verder gezocht.

Het lichaam van bovenvermelde persoon is inmiddels teruggevonden. Ook op andere plaatsen zijn vandaag mensen door het ijs gegaan en moest de brandweer uitrukken om ze te redden. Gelukkig liep vandaag alles goed af en konden de slachtoffers in het ziekenhuis afgeleverd worden. Er wordt opnieuw gewezen op het nog te dunne ijs.

novinky.cz

113979-article-ydplt.jpg
 
Hier in onze regionale krant (Gelderlander) stond een foto van een vos die door het ijs was gezakt, schaatsers 'vonden' deze onder het ijs. Hij zat met zijn rug vast aan het ijs (zag er eng uit).
Helaas zijn hier ook mensen door het ijs gezakt en ook pas de volgende dag gevonden (getsie).
Hier in ons dorp is een hele grote diepe put, daar heb ik gisteren en vanmiddag na 10 jaar (daar erop) geschaatst.
Was weer vanouds!! En niet gevallen en dat op mijn leeftijd haha:lmfao:
Maar ik ga er pas op als de ijsclub er is, dan is het veilig!!
Helaas zijn we in de zomer in Tsjechië, anders zeker de schaatsen meegenomen!!

Fijne schaatstijd allemaal!!
Essie
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit weekend: skimarathon Bedrichov

Dit week-end heeft in Bedřichov de bekendste skimarathon van Tsjechië plaats. Op zondag is het voor de echte "lopers", 25 km of 50 km, en op zaterdag komen de kinderen en teams aan de start voor diverse afstanden tot 3 km.

bezky.jiz50.cz
 
Schaatsen op natuurijs in Tsjechie

Vorige week een sms'je gekregen van mijn dochter: "Pap, weet je dat er geschaatst wordt op het meer bij Česka Skalice?"
Wist ik dus niet. Een paar dagen later er naar toe gereden. Helaas op een heel klein ijshockeybaantje na geen "schaatsbaar" ijs.
Het meer overziend dacht ik wat een fraaie ronde er gereden zou kunnen worden op een meer als dit.
Op de terugweg naar huis reed ik langs de meren ten zuiden van Červeny Kostelec. Veel kleiner, maar zeker ook geschikt om een mooie ronde op te kunnen rijden.

Helaas wordt er nergens geveegd zodat het met de huidige sneeuwlaag onmogelijk is om te schaatsen. :vegen:

Zijn er meer schaatsliefhebbers in Tsjechie? (We kennen er in ieder geval een aantal in Libňatov en Havlovice).

Graag zou ik samen met anderen iets ondernemen om schaatsen mogelijk te maken.
 
Bovenaan