Hout importeren vanuit Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie heeft ervaring met het importeren van stookhout naar Nederland? We zouden met een aantal gezinnen een lading willen kopen, maar hebben geen idee of het loont, en hoe je zoiets aanpakt. Misschien is er iemand die weet hoeveel een kuub (eventueel ongezaagd en ongekloofd) hout gemiddeld in cz. kost.
Groetjes, student
 

char

† In Memoriam
Je hebt heel veel soorten hout. Dat bepaalt mede de prijs. Maar ook het seizoen, waarin je het koopt is van belang. Verder is de factor "vervoer" een belangrijk onderdeel van de eindprijs.
Voor een beetje vrachtwagen, vanuit Tsjechie, ben je al gauw 1000 Euro kwijt!!..(of meer!!)
Misschien is het beter om het iets dichterbij te zoeken? In Duitsland bijvoorbeeld. Als het prijsverschil per kub. b.v. maar 10-15 Euro is, zou ik dat laatste zeker in overweging nemen!

Char.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Handig te weten voor welke prijs jij welke soort (gedroogd, neem ik aan?) hout jij hier in NL kunt kopen.
 
Volgens mijn buurman in Tsjechie wordt er heel veel hout geëxporteerd naar o.a.Duitsland en is de houtprijs in Tsjechie ook al behoorlijk hoog.

Hier in Nederland moet je voor kant-en-klaar hout, dus stookklaar(dwz gekloofd en gedroogd en van goede kwaliteit: berken,eiken,e.d.) ook al € 50 per kuub betalen.

Gerrit
 
Wordt duur hout hiervandaan met er bovenop de vrachtkosten bij.
Hout is hier ook niet echt goedkoop meer.
 

spookycat

† In Memoriam
Wij kochten net bij de gemeente nog 20 kuub voor 460 euro,wel nog zelf thuis brengen en klieven:)
Dat is een hoop hout en je hebt er geen 1000 liter stookolie voor,en de gezellige warmte dan:)
 
Student, ik heb connecties bij wat houthandelaars en kan tamelijk goedkoop een vrachtwagen naar NL regelen, stuur me even een PM.
 

char

† In Memoriam
Ik heb mijn reactie, alleen maar in de "groep" willen gooien!!!...

Hout is momenteel duur in Tsjechie... Dat komt mede,...En ik zeg dus DUIDELIJK:. mede,.. omdat een heleboel Tsjechen zich een goedkope gasaansluitng hebben laten aanpraten.... En vervolgens ging de gasprijs, na een jaartje of 2-3 met een rotgang omhoog!!..
Dat kon natuurlijk alleen maar, wanneer er voldoende aansluitingen waren en men de investeringen in het "Gasnet" onder voldoende klanten kon verhalen....Via de gasprijs.
Veel Tsjechen hebben hun "oude" kachels nog... Waaronder houtkachels of allesbranders.
Men gaat weer ouderwets stoken (ook met kolen en bruinkool)...Maar hout blijft favoriet, behalve in de steden dan miischien.
En electra wordt ook steeds duurder,.. zeker als warmtebron.

Dus:.. Hout uit Tsjechie??... Ik weet het niet!!..

Stijn.. maak ons, buiten de PM om, deelgenoot van jouw kennis!!..

Char.
____________________________________________
Char. ...zit er nu nog warmpjes bij...
 
Wij kochten net bij de gemeente nog 20 kuub voor 460 euro,wel nog zelf thuis brengen en klieven:)
Dat is een hoop hout en je hebt er geen 1000 liter stookolie voor,en de gezellige warmte dan:)
Dat was bij ons eerder ook het geval, maar nu werken ze met wachtlijsten (staan al een jaar op deze lijst en nog geen zicht op levering) en is de prijs bijna verdubbeld.

Student, ik heb connecties bij wat houthandelaars en kan tamelijk goedkoop een vrachtwagen naar NL regelen, stuur me even een PM.
Misschien zou je me wat info kunnen verschaffen over de houtsoort, de prijs per kuub en de hoeveelheid die 'loont'.
 
Ik heb mijn reactie, alleen maar in de "groep" willen gooien!!!...

Hout is momenteel duur in Tsjechie... Dat komt mede,...En ik zeg dus DUIDELIJK:. mede,.. omdat een heleboel Tsjechen zich een goedkope gasaansluitng hebben laten aanpraten.... En vervolgens ging de gasprijs, na een jaartje of 2-3 met een rotgang omhoog!!..
Dat kon natuurlijk alleen maar, wanneer er voldoende aansluitingen waren en men de investeringen in het "Gasnet" onder voldoende klanten kon verhalen....Via de gasprijs.
Veel Tsjechen hebben hun "oude" kachels nog... Waaronder houtkachels of allesbranders.
Men gaat weer ouderwets stoken (ook met kolen en bruinkool)...Maar hout blijft favoriet, behalve in de steden dan miischien.
En electra wordt ook steeds duurder,.. zeker als warmtebron.

Dus:.. Hout uit Tsjechie??... Ik weet het niet!!..

Stijn.. maak ons, buiten de PM om, deelgenoot van jouw kennis!!..

Char.
____________________________________________
Char. ...zit er nu nog warmpjes bij...


Klopt als een zwerende vinger ;)
Onze buren hebben ook gas en stoken sinds 2 seizoenen weer op kolen en hout,is veel goedkoper zeggen ze.
 
Stijn heeft een en ander voor mij op een rijtje gezet, maar het kan lang niet uit. Incl. vervoer naar Nederland kom je ongeveer op € 100,-- uit per kuub. Volgens Stijn kun je alleen nog voordelig hout kopen in de Oekraine, maar dat lijkt me nog veel omslachtiger. We zullen dus in Nederland verder moeten zoeken.
 

char

† In Memoriam
Kijk eens even in de gouden gids, of zo.... of er trappenfabrieken of kozijnenfabrieken in de buurt zijn.
Verder zijn er soms ook mogelijkheden om aan hout te komen via Natuurmonumenten of partikuliere landgoederen.
In de laatste 2 gevallen moet er soms wel gewerkt worden in het bos...Maar dat kan ook leuk zijn!!..

Ik wens jullie een warm 2009 toe!!..

Char.
 
100 euro per kuub...slik!!
Bel eens wat fruitbedrijven met eigen boomgaard af,wij kochten in Nederland altijd bij een dergelijk bedrijf ons appel en peren/kersenhout,gingen we zelf zagen ter plekke.
 
Het is in Nederland toch ook best duur:

3,5 kuub los gestort voor € 295 en dat voor berken.
(Hullemanhout.nl)

Dat is mij toch te duur.

Ik koop vaak stukken van houtwallen.
Haal/trek het zelf uit de weilanden en ga het zagen voor ongeveer € 10 per kuub.

Maar ik hoor ook wel dat je ze op stam bij landgoederen bijna voor niets hebt, maar dat is veel meer en gevaarlijker werk.
 
Bovenaan