Film Vratné lahve (Lege Flessen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
Door: Peter de Bruijn, nrc 12-09-07

Van de meer dan driehonderd films in Toronto heeft het Tsjechische 'Empties' de beste buzz, Regisseur Jan Sverak over leven, dood en leugens.

Het Tsjechische 'Empties' (Lege flessen) heeft bereikt waarop alle makers van de meer dan 300 films die in Toronto te zien zijn, hopen: hij heeft een goede buzz. Vakblad Variety noemde Empties een sterke kandidaat voor de buitenlandse Oscar, hoewel nog niet zeker is of Tsjechië hem zal inzenden. Zon zinnetje is goed voor lange rijen journalisten en distributeurs bij de vertoningen van de film, in zaaltjes die plotseling te klein zijn. Dat de Empties in eigen land alle records voor bezoekersaantallen heeft gebroken, helpt natuurlijk ook.

Empties (Vratné Lahve) van Jan Sverak is een soms wat tuttige, maar vooral charmante en zelfs zonnige film over ouderdom, uitgerangeerd zijn en angst voor de dood. Het scenario is geschreven door de vader van de regisseur, Zdenek Sverak, die ook de hoofdrol speelt. Het gaat over een leraar op leeftijd, die zijn baan opgeeft omdat hij zijn leerlingen niet meer begrijpt. Van hele dagen bij zijn vrouw thuis zijn wordt hij echter ook gek (Ik hou ervan om mijn vrouw te begroeten. Maar om mijn vrouw te kunnen te begroeten, moet ik eerst weg gaan). Na een korte mislukte carrière als fietskoerier, gaat hij aan de slag in een supermarkt, waar hij lege flessen inneemt. Daar bloeit hij op, vooral omdat hij zo (Als er in de hemel geen werk is, ga ik niet.) de kans krijgt om naar vrouwen te kijken. Automatisering van zijn baantje ligt echter op de loer.

De film zit vol sterke dialogen. Als de man op straat een jongen passeert die zijn mobiele telefoon aanneemt, zegt hij tegen zijn vrouw: Dat is tenminste een aardige jongen, die nog gedag zegt. En dat terwijl hij kiespijn heeft.

In een interview beantwoordt regisseur Jan Sverak voor de hand liggende vraag: is het lastig om professioneel samen te werken met je eigen vader? Nee, zegt hij. Door met mijn vader te gaan werken, zijn we vrienden geworden. Het is heerlijk om tijdens het filmen iemand in de buurt te hebben aan wie je kunt vragen hoe hij iets zou aanpakken. Wat wel lastig is: om tegen je eigen vader te zeggen dat je zijn script niet goed vindt.

Ook de vraag of de 42-jarige Sverak ook persoonlijk affiniteit heeft met het thema van zijn film, heeft hij vaker beantwoord. Ik ben 42, waarschijnlijk over de helft van mijn leven. Dan word de dood een realiteit. Ik snap niet hoe oude mensen met dat besef kunnen leven. Hoe doen ze dat?

De film was een hit in Tsjechië. Dat had ik helemaal niet verwacht, omdat dit een film is over een onderwerp waar jonge mensen weinig mee hebben. Maar ze kwamen toch naar de bioscoop en ze gingen daarna nog een keer om de film met hun ouders te zien.

De leraar kan de moderne wereld niet bijbenen, extra lastig voor iemand van een generatie die het grootste deel van zijn leven onder het communisme heeft doorgebracht. Sverak: Wij konden de media absoluut niet vertrouwen. Die verspreidden alleen maar leugens. Mensen moesten dus wel met elkaar praten om iets te weten te komen. In de wereld van nu praat niemand meer met elkaar. Dat wordt in de film gesymboliseerd door het moment waarop een machine wordt geplaatst in het hok waar de man de flessen inneemt. Het laatste restje menselijk contact verdwijnt.

vratne-lahve.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
"Vratne lahve" wint publieksprijs in Hamburg

Jan Sveraks film "Vratne lahve" is op het 15° Hamburgse filmfestival met de, met 5000 Euro bedragende, publieksprijs bekroond. De Tsjechische tragiekomedie heeft zich hiermee op 141 films uit 43 landen onderscheiden die deze week in de hanzestad te zien waren.

radio.cz

filmfesthamburg.de
 

Freddy2005

† In Memoriam
Opnieuw in de prijzen

Opnieuw een publieksprijs voor Oscar winnaar Jan Sverak met zijn film "Vratne lahve". Ditmaal was het in het Duitse Cottbus op het 17° festival voor Oost Europese films. Het prijsbedrag is 3000 Euro.

filmfestival
 
A very good film. I recommend to see it. It is a bit less in quality than Kolja was but perhaps thats always a point of view comparing the first and shining bright thing to the following.
 
Deze filmrecensie heb ik uit de VPRO-gids.
Ik heb het gescand - weet geen andere manier. in de zandbak bleek dat de tekst gelukkig vergroot kan worden zodat het toch goed te lezen is.

leeg1.jpg
leeg2.jpg

Als je op de afbeeldingen klikt, dan wordt het eerst 1x vergroot. Bij de tweede keer klikken is het echt goed.
 
In de voorjaarsvakantie heb ik de film in Praag gezien, tsjechisch gesproken, niet ondertiteld.

Morgen ga ik in Utrecht, daar draait hij 's middags en om 19.15 uur.
Nu met nederlandse ondertiteling en tsjechisch gesproken.:)
 
Vanavond ben ik (voor de tweede keer) naar Vratné Lahve geweest.
Na m'n les tsjechisch met de leraar en nog een leerling.
Weer erg genoten van de beelden van Praag.
En door de nederlands ondertiteling nu veel meer tsjechisch opgepikt. Wat mij betreft zeker een aanrader voor iedereen
die tsjechisch leert! (het nuttige met het aangename...)
Ik vind het een erg leuke film.
 
Ik heb hem deze zomer in Praag op DVD gekocht, tsjechisch gesproken, en naar keuze met tsjechische of engels ondertiteling, in het winkeltje bij kino Svetozor. Voor 249Kc.
 
Bovenaan